Vårföräldrar 2016 del 2

Jag vill egentligen också ha fasta hjul men ångra mig när jag insåg att jag alltid kommer ha 2 barn i vagnen istället för 1 ;)

Brion såg fin ut :) Har man mjuklift till den bebisen då eller?

Ja, skillnad är att vi försöker få 2-åringen att gå men han älskar att åka vagn. Han gallskriker samt slänger sig i marken om han ser vagnen men inte får åka :meh: Till skillnad från er tvillingföräldrar så köpte vi endast tvillingvagnen för att jag ska kunna promenera med båda barnen då vi bor på landet :)

Ja mjuklift blir det. Hade vi även till 2åringen i vår Emmaljunga-vagn, han växte dock ur den fort så har inga stora tankar om att kunna ha mjuklift länge. Vi fick boa med lammfäll och åkpåse istället då han växte ur mjukliften redan under vintern , han är född i december 13 :)

Julbord igår, så jag kom hem runt 21.30 . Den tiden var det länge sen jag var vaken till vilket känns idag :angel:
Men jösses vad jag glömmer fort vilka underbara arbetskollegor jag har fast vi mest bara ses på APT och såna här "mat-tillfällen" eftersom vi arbetar spridda i hela kommunen. Fått mer energi av att fått träffa dessa goa i några timmar :heart Otroligt smaklös mat bara, vilket gjorde mig och alla vid mitt bord besvikna :down:. Som ena bordskompisen sa "Jansson var den enda med smak - den smakade bara salt" .

Jag har inte sett mina arbetskollegor sedan innan sommaren då jag inte orkat gå på APT, och ja de trodde alla att jag skulle ha nu i december. Jag var t om betydligt större än kollegan som ska ha i januari :o

Igår fick jag även brev från FK att jag är beviljat graviditetspenning from mitten av januari, så skönt att kunna slappna av med den delen då sjukskrivningen går ut dagen innan :)

Alltså.. Tänk om något kunde fungera lite smidigt någon gång?
Min sjukskrivning gick ju ut den 27e men fick en läkartid den 4e och blev lovad att det är ingen fara läkare sjukskriver retroaktivt, jättebra. Bara det att när jag står utanför mottagningen den 4e så är det ingen där. En fredagkväll liksom så det är inte så att jag kunde ringa någon, fick iväg ett mejl till min barnmorska som kollade läget och då hade de bokat om mig till den 11/12. Känns ju som att det kanske är något man borde informera sin patient om:idea: Får se om det finns någon läkare på plats när jag ska dit imorgon!

..och igår loggade jag in på FKs hemsida och tittade om de kommit någon vart i min ansökan om sjukpenning. Jag har ändå varit sjukskriven sen i början på oktober nu men fortfarande inte fått något beslut. Såg att de i alla fall kommit fram till vad min SGI ska baseras på, men de har fyllt i helt sinnessjuka siffror. Det står att min årsinkomst är 999 900kr. :eek::confused: Alltså, vad hände där? Måste alltså ringa FK och fråga vad de sysslar med och dels förklara varför det inte kommit in ett sjukintyg på 3 veckor men kommer ett imorgon plus då att jag förmodligen inte kommer få ett öre i december.

Så himla road är jag.. :grin:

Man kanske ska söka grav.penning redan nu tänker jag? Om det också kommer ta hundra år :p

Sorry för kräk-inlägg!

Min sjukskrivning gick ju ut den 27e men fick en läkartid den 4e och blev lovad att det är ingen fara läkare sjukskriver retroaktivt, jättebra. Bara det att när jag står utanför mottagningen den 4e så är det ingen där. En fredagkväll liksom så det är inte så att jag kunde ringa någon, fick iväg ett mejl till min barnmorska som kollade läget och då hade de bokat om mig till den 11/12. Känns ju som att det kanske är något man borde informera sin patient om:idea: Får se om det finns någon läkare på plats när jag ska dit imorgon!

..och igår loggade jag in på FKs hemsida och tittade om de kommit någon vart i min ansökan om sjukpenning. Jag har ändå varit sjukskriven sen i början på oktober nu men fortfarande inte fått något beslut. Såg att de i alla fall kommit fram till vad min SGI ska baseras på, men de har fyllt i helt sinnessjuka siffror. Det står att min årsinkomst är 999 900kr. :eek::confused: Alltså, vad hände där? Måste alltså ringa FK och fråga vad de sysslar med och dels förklara varför det inte kommit in ett sjukintyg på 3 veckor men kommer ett imorgon plus då att jag förmodligen inte kommer få ett öre i december.

Man kanske ska söka grav.penning redan nu tänker jag? Om det också kommer ta hundra år :p

Sorry för kräk-inlägg!

Sanslöst osmidigt, men heeelt normaaaalt:cautious:

Det är ju en jäkla dynga att det ska krångla med FK och vården samtidigt?! Förstår ditt kräkinlägg fullständigt..

Sorry för kräk-inlägg!
Ansök nu men försök få sjukskrivning istället, då blir du ju sjukskriven fram till bf eller längre tom, med gravpenning slutar den gälla 10 el 11 dagar innan bf :-)

[QUOTE="sicx, post: 17270650, member: 75984"

Sorry för kräk-inlägg![/QUOTE]

Men vilken otur du har :mad: Kräv att få retroaktiv sjukskrivning då de faktiskt bokat om dig utan din vetskap :mad:. Men ring också FK, något är ju jättefel för det ska inte strula så. De kan inte heller känna av i systemet om du blir sjukskriven retroaktivt utan det är också något du behöver berätta för dem för de kollar bara på datumet som sjukskrivningens skrevs.

Min ansökan om grav-penning kom in den 30/11 och igår fick jag besked via posten att den är beviljad. Vet inte om de var snabba för att jag befann mig i samma situation 2013, och har inte bytt arbete sen dess.

Vet inte hur er läkare är men vår läkare på MVC sjukskriver bara fram till förlossningsdatum OM gravpenningen blir nekad och sen åter nekad vid en överklagan. Om man har rätt till gravpenningen.

[QUOTE="sicx, post: 17270650, member: 75984"

Sorry för kräk-inlägg!
Men vilken otur du har :mad: Kräv att få retroaktiv sjukskrivning då de faktiskt bokat om dig utan din vetskap :mad:. Men ring också FK, något är ju jättefel för det ska inte strula så. De kan inte heller känna av i systemet om du blir sjukskriven retroaktivt utan det är också något du behöver berätta för dem för de kollar bara på datumet som sjukskrivningens skrevs.

Min ansökan om grav-penning kom in den 30/11 och igår fick jag besked via posten att den är beviljad. Vet inte om de var snabba för att jag befann mig i samma situation 2013, och har inte bytt arbete sen dess.

Vet inte hur er läkare är men vår läkare på MVC sjukskriver bara fram till förlossningsdatum OM gravpenningen blir nekad och sen åter nekad vid en överklagan. Om man har rätt till gravpenningen.

Förra graviditeten blev jag sjukskriven två veckor efter bf, "eftersom de flesta går över tiden". Jag gillade min läkare, på mvc. :) jag hade beviljats gravpenning då kan tilläggas. Hennes argument var typ att gravpenning mer var om man inte hade så mkt besvär men ett tungt eller farligt jobb, och sjukskriven skulle man bli om man faktiskt hade mkt besvär.

Hur ska man tänka med gravpenning egentligen?
Jag jobbar natt, hyfsat tungt och vet inte alls när eller OM jag ska söka? Som det känns nu vill jag jobba så länge jag känner mig okej, men samtidigt är det ju ingen kul om jag står där i mars-april och inser att ojdå, det här gick inget vidare. Kan man söka "ifall att" eller hur ska man tänka?

Jag jobbar natt, hyfsat tungt och vet inte alls när eller OM jag ska söka? Som det känns nu vill jag jobba så länge jag känner mig okej, men samtidigt är det ju ingen kul om jag står där i mars-april och inser att ojdå, det här gick inget vidare. Kan man söka "ifall att" eller hur ska man tänka?
Sök, du kan ju alltid avstå även om du blir godkänd! :-)

Du kan alltid ansöka och få beviljad. Sen kommer det en lapp där du fyller i om du ska arbeta under tiden du blivit beviljad och vilken arbetsprocent (25, 50, 75 och 100) som du tänkt arbeta. Att bli beviljad är inget tvång att faktiskt ta ut den om du skulle må bra eller bara gå ner i tid :)

Förra graviditeten blev jag sjukskriven två veckor efter bf, "eftersom de flesta går över tiden". Jag gillade min läkare, på mvc. :) jag hade beviljats gravpenning då kan tilläggas. Hennes argument var typ att gravpenning mer var om man inte hade så mkt besvär men ett tungt eller farligt jobb, och sjukskriven skulle man bli om man faktiskt hade mkt besvär.

Vilken läkare , aldrig hört att folk sjukskrivs efter BF. Det var nytt för mig :)
Min läkarens argument är att man är hemma i vilket fall ändå så vilket man har spelar ingen roll mer än att FK kan neka sjukpenningen i slutet. För mig med äldre syskon som går på förskola så räknas graviditetspenningen ändå som en sjukskrivning, så om behovet finns så får barnet följa den andre förälders arbetstider. Min 2åring tex går på förskola när hans pappa arbetar eftersom jag har konstant ont, och att lyfta 17,5 kg är inte att rekommendera med foglossning :crazy:

Tack! Då är det väl säkrast att söka ganska snart då? Antar att det tag ett tag det där...

Mitt var beviljat på en vecka, och igår postade jag tillbaka pappren om vilken grad jag blir hemma.
När är du beräknad? Ett tips är att vara övertydlig med vad du arbetar med och hur påfrestande det är både psykiskt och fysiskt eftersom jag stött på flera som inte förstår att det finns andra arbeten än lugna kontorsjobb.

Mitt var beviljat på en vecka, och igår postade jag tillbaka pappren om vilken grad jag blir hemma.
När är du beräknad? Ett tips är att vara övertydlig med vad du arbetar med och hur påfrestande det är både psykiskt och fysiskt eftersom jag stött på flera som inte förstår att det finns andra arbeten än lugna kontorsjobb.

Inte förrän 21:e maj. Tack för tips. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka