Är det någon här som har erfarenhet av att vara arbetslös under graviditeten? Jag börjar bli sjukt nervös över att jag kommer få en föräldrapeng som är lika med noll
Jag hade en tjänst på 80% tidigare under hösten men sa upp mig i samråd med Arbetsförmedlingen då jag har problem med stress och jobbet fick mig att må riktigt dåligt. Då pratade arbetsförmedlingen om att jag snabbt skulle gå hjälp med att hitta ett nytt jobb med stöd ifrån dom men det har visat sig vara snack... Dom glömde nämna den lilla detaljen att det var rätt lång kö för att få det där stödet, som det ser ut nu kommer jag få hjälp from februari och jag har bf i maj vilket innebär att jag knappast kommer kunna ha en chans att få något jobb trots stöd innan jag går hem.på föräldraledighet... tidigare i graviditeten hade ju varit en annan sak men ca 2-3 mån innan känns rätt kört
Visst jag kan söka jobb själv men mitt problem består i att jag inte klarar av det i längden. Det blir bara timmar, visstidsanställning osv pga min stresskänslighet, jag räcker inte till och blir till slut utbytt. Under de senaste åren har jag haft många olika jobb, ingenting varaktigt. Jag behöver lära mig mina nya rutiner i min takt och slippa den värsta stressen ett tag, det är ju inte så himla lockande för en arbetsgivare såvida dom inte får ett ekonomiskt stöd för mig via AF.
Och hela denna sitsen gör mig ju inte direkt mindre stressad Är toktrött varje dag trots att jag inte jobbar och försöker ta det väldigt lugnt...
Hur har det funkat för er med föräldrapeng när man haft väldigt låg inkomst? Inte kan dom väl räkna med att man ska kunna överleva på några futtiga tusen/mån? Får nog ringa FK och kolla upp lite fakta för att iaf ha lite koll och kunna vara förberedd...
En roligare update är att jag har börjat känna av bebis Inga sparkar ännu, mer ett konstant "tryck" då och då. Häromnatten försökte jag få sambon att ta över då jag var spyfärdig eftersom bebben låg och tryckte på livmodern på ert sjukt obehagligt sätt Försökte hota med att man måste vara snäll mot sin mamma annars kommer inte tomten men det funkade dåligt
Sjukskrivning kanske hade annars varit en bättre väg än uppsägning? :/ Men iaf, skrev du in dig första dagen som arbetslös på arbetsförmedlingen och har jobbat minst 6 månader är din sgi skyddad o fp baseras på den lönen. Men viktigt då att det är första dagen så det inte blir nåt glapp! Kul att känna bebisen!
Jag gick frivilligt ner från 100 till 80% 1 okt förra året, men missade de där med att skriva in sig på arbetsförmedlingen då jag ville jobba 80% o inte ansåg mig som arbetslös, och jag fick fp baserat på 80% trots alltid jobbat fulltid.. De misstaget gör jag inte om!