Vårföräldrar 2016 del 2

Håller tummarna för din häst @fia-lisa!

På måndag är det RUL och jag har såklart börjat noja... Ska man vara så här nervös inför varje undersökning blir det en lång graviditet!

Jag kan säga att jag varit väldigt nervös inför varje besök både hos bm & hos läkare.
Nu har det lugnat sig med besöken hos bm eftersom jag varit där så mycket.
Idag är det dags för tul, är såååå nervös.. Tror jag varit på toa 3 gånger redan idag :o;):angel:
Jag tror att dom flesta nojar mer eller mindre hela graviditeten.. Med undantag såklart :)

Håll tummarna för fina vikter & pigga bebisar idag! O lycka till på måndag :)

Jag kan säga att jag varit väldigt nervös inför varje besök både hos bm & hos läkare.
Nu har det lugnat sig med besöken hos bm eftersom jag varit där så mycket.
Idag är det dags för tul, är såååå nervös.. Tror jag varit på toa 3 gånger redan idag :o;):angel:
Jag tror att dom flesta nojar mer eller mindre hela graviditeten.. Med undantag såklart :)

Håll tummarna för fina vikter & pigga bebisar idag! O lycka till på måndag :)

Håller tummarna för pigga små tjockisar!

Har haft gräsligt ont i ländryggen några dagar. Börjar bli lite bekymrad för mina kassa diskar, ska dom bråka redan nu så är det jäkligt långa 15v jag har framför mej:cautious:
Får köra mitt träningsprogram varje dag nu istället för varannan tänkte jag och beställde även lite grejer ifrån Carriwell för att se om det underlättar, en maggördel som stödjer upp ordentligt och går att reglera och en som bara är ett elastiskt stöd och lite tjockare baktill för extra värme. Hoppas hoppas att dom hjälper!
Ska till BM nästa vecka och får se vad hon säger om det hela.

I övrigt så mår jag hur bra som helst och liten är igång för fullt i magen mest hela tiden. Nu rör hon sej så mkt att hela magen hoppar omkring:heart:love:

Hur mår era ryggar och kroppar?

Hur ska man tänka med gravpenning egentligen?
Jag jobbar natt, hyfsat tungt och vet inte alls när eller OM jag ska söka? Som det känns nu vill jag jobba så länge jag känner mig okej, men samtidigt är det ju ingen kul om jag står där i mars-april och inser att ojdå, det här gick inget vidare. Kan man söka "ifall att" eller hur ska man tänka?
Grunnar lite oxå på gravpeng. Hade det förra gången och det var inga problem. Men nu kan jag inte vara borta helt så jag hade nog i så fall velat ha gravpeng på halvtid och jobba resten fram till mars och sen ha två veckor på heltid och sen ta föräldraledigt.
Meb det låter sååå meckigt på nåt vis att jag avvaktar till nästa år med att tänka på det. Får diskutera saken med BM nästa vecka...

Har haft gräsligt ont i ländryggen några dagar. Börjar bli lite bekymrad för mina kassa diskar, ska dom bråka redan nu så är det jäkligt långa 15v jag har framför mej:cautious:
Får köra mitt träningsprogram varje dag nu istället för varannan tänkte jag och beställde även lite grejer ifrån Carriwell för att se om det underlättar, en maggördel som stödjer upp ordentligt och går att reglera och en som bara är ett elastiskt stöd och lite tjockare baktill för extra värme. Hoppas hoppas att dom hjälper!

I övrigt så mår jag hur bra som helst och liten är igång för fullt i magen mest hela tiden. Nu rör hon sej så mkt att hela magen hoppar omkring:heart:love:

Behövs inte mycket för att rygg och fogar ska skrika on jag ska vara ärlig. ..
Sitta på stol- döden, värst av allt faktiskt!
Springa- riktigt illa
Gå snabbt- inte bra
Sitta ner i sadeln- obekvämt
Bära tungt och gå snabbt- icke bra alls och tar två dar innan det känns ok igen.

Länge kvar. Suck.

Behövs inte mycket för att rygg och fogar ska skrika on jag ska vara ärlig. ..
Sitta på stol- döden, värst av allt faktiskt!
Springa- riktigt illa
Gå snabbt- inte bra
Sitta ner i sadeln- obekvämt
Bära tungt och gå snabbt- icke bra alls och tar två dar innan det känns ok igen.

Länge kvar. Suck.

Jag har inte känt av det så mkt tidigare som nu. Har både fibromyalgi, degenererade (hoptryckta diskar) och gamla diskbråck så jag har liksom bara väntat på att det ska komma..
urk!!!

Jag har inga ryggproblem sen tidigare och mår överlag oförskämt bra. Det enda är väl att jag blivit sjukligt andfådd av minsta ansträngning den senaste veckan (gick raskt uppför trappan till vår lägenhet och stod sen och flåsade i hallen som om jag just rusat som en dåre) vilket oroade mig lite eftersom jag inte direkt är i mitt livs kondition rent allmänt. Men det är tydligen heeeelt normalt i vecka 20 p.g.a. större blodvolym och utspätt blod. På nåt sätt skönt att det iaf inte beror på min avsaknad av motion. :o

Sen får jag överjävliga hugg i ligamenten när jag reser mig från att ha suttit på huk eller från att ha halvlegat i sängen, men de är ju inte heller något jag kan göra något åt. Men jag blir lite rädd för hur det ska gå på förlossningen om det gör såhär ont av några ynka ligament... :crazy:

Och så får jag migrän av gravidhormonerna. Och får inte ta några vettiga värktabletter när jag är gravid. :meh:

Så, nu har jag fått gnälla av mig ordentligt. :D

Jag är stelopererad i ländryggen och har varit orolig just för den biten, men än så länge går det bra! Tackar all tid jag har lagt på styrketräning... Då är det värre med framsidan för mig, magen växer och drar i ligamenten så jag får träningsvärk. :crazy:

Jag är stelopererad i ländryggen och har varit orolig just för den biten, men än så länge går det bra! Tackar all tid jag har lagt på styrketräning... Då är det värre med framsidan för mig, magen växer och drar i ligamenten så jag får träningsvärk. :crazy:

Mej ville dom inte steloperera, vilket jag är glad för idag! Styrketräning är verkligen den bästa medicinen man kan ta, jag åker till gymmet flera dagar i veckan för att försöka hålla skiten i schack. Men de senaste dagarna har varit bajs rent ut sagt:yuck:
Framsidan är helt ok fortfarande. Har börjat få lite lite delning av magmusklerna men än så länge ingen katastrof. Men visst kan det hugga till emellanåt när man vrider och reser sej upp samtidigt.

Jag har inga ryggproblem sen tidigare och mår överlag oförskämt bra. Det enda är väl att jag blivit sjukligt andfådd av minsta ansträngning den senaste veckan (gick raskt uppför trappan till vår lägenhet och stod sen och flåsade i hallen som om jag just rusat som en dåre) vilket oroade mig lite eftersom jag inte direkt är i mitt livs kondition rent allmänt. Men det är tydligen heeeelt normalt i vecka 20 p.g.a. större blodvolym och utspätt blod. På nåt sätt skönt att det iaf inte beror på min avsaknad av motion. :o

Sen får jag överjävliga hugg i ligamenten när jag reser mig från att ha suttit på huk eller från att ha halvlegat i sängen, men de är ju inte heller något jag kan göra något åt. Men jag blir lite rädd för hur det ska gå på förlossningen om det gör såhär ont av några ynka ligament... :crazy:

Och så får jag migrän av gravidhormonerna. Och får inte ta några vettiga värktabletter när jag är gravid. :meh:

Så, nu har jag fått gnälla av mig ordentligt. :D

Skönt:D Jag behövde också gnälla!! Förutom ryggjäkeln så mår jag också löjligt bra:up:

Mej ville dom inte steloperera, vilket jag är glad för idag! Styrketräning är verkligen den bästa medicinen man kan ta, jag åker till gymmet flera dagar i veckan för att försöka hålla skiten i schack. Men de senaste dagarna har varit bajs rent ut sagt:yuck:
Framsidan är helt ok fortfarande. Har börjat få lite lite delning av magmusklerna men än så länge ingen katastrof. Men visst kan det hugga till emellanåt när man vrider och reser sej upp samtidigt.

Jag är SÅ tacksam för min operation, fick segmentell rörelsesmärta efter en akut diskbråcksoperation och det hjälper tyvärr ingen styrketräning i världen mot (tro mig, jag försökte!) Utan operationen hade jag fortfarande legat som en skalbagge hög på morfin hemma på sängen.... Och definitivt inte kunna bära två små knytt!

Hur bra som helst!

Jag har inte känt av det så mkt tidigare som nu. Har både fibromyalgi, degenererade (hoptryckta diskar) och gamla diskbråck så jag har liksom bara väntat på att det ska komma..
urk!!!
Har också en kass rygg och gammalt diskbråck. Har dock hållet sig i schack än så länge, peppar peppar ta i trä. Brukar kunna stoppa en "ryggperiod" med lite voltaren men nu får man ju inte äta det:(

Men hur tänker du kring förlossning? Vågar man ta epidural? Är livrädd för att få en ännu sämre rygg!

Har också en kass rygg och gammalt diskbråck. Har dock hållet sig i schack än så länge, peppar peppar ta i trä. Brukar kunna stoppa en "ryggperiod" med lite voltaren men nu får man ju inte äta det:(

Men hur tänker du kring förlossning? Vågar man ta epidural? Är livrädd för att få en ännu sämre rygg!

Jag tänker undvika det i det längsta! Jag planerar att klara mej på lustgas, tens och vråla på sambon:)

Är det någon här som har erfarenhet av att vara arbetslös under graviditeten? Jag börjar bli sjukt nervös över att jag kommer få en föräldrapeng som är lika med noll :crazy:

Jag hade en tjänst på 80% tidigare under hösten men sa upp mig i samråd med Arbetsförmedlingen då jag har problem med stress och jobbet fick mig att må riktigt dåligt. Då pratade arbetsförmedlingen om att jag snabbt skulle gå hjälp med att hitta ett nytt jobb med stöd ifrån dom men det har visat sig vara snack... Dom glömde nämna den lilla detaljen att det var rätt lång kö för att få det där stödet, som det ser ut nu kommer jag få hjälp from februari och jag har bf i maj vilket innebär att jag knappast kommer kunna ha en chans att få något jobb trots stöd innan jag går hem.på föräldraledighet... tidigare i graviditeten hade ju varit en annan sak men ca 2-3 mån innan känns rätt kört :eek:

Visst jag kan söka jobb själv men mitt problem består i att jag inte klarar av det i längden. Det blir bara timmar, visstidsanställning osv pga min stresskänslighet, jag räcker inte till och blir till slut utbytt. Under de senaste åren har jag haft många olika jobb, ingenting varaktigt. Jag behöver lära mig mina nya rutiner i min takt och slippa den värsta stressen ett tag, det är ju inte så himla lockande för en arbetsgivare såvida dom inte får ett ekonomiskt stöd för mig via AF.

Och hela denna sitsen gör mig ju inte direkt mindre stressad O_o Är toktrött varje dag trots att jag inte jobbar och försöker ta det väldigt lugnt...

Hur har det funkat för er med föräldrapeng när man haft väldigt låg inkomst? Inte kan dom väl räkna med att man ska kunna överleva på några futtiga tusen/mån? Får nog ringa FK och kolla upp lite fakta för att iaf ha lite koll och kunna vara förberedd...

En roligare update är att jag har börjat känna av bebis :love: Inga sparkar ännu, mer ett konstant "tryck" då och då. Häromnatten försökte jag få sambon att ta över då jag var spyfärdig eftersom bebben låg och tryckte på livmodern på ert sjukt obehagligt sätt :yuck: Försökte hota med att man måste vara snäll mot sin mamma annars kommer inte tomten men det funkade dåligt :p

Senast ändrad:
Alltså.. Tänk om något kunde fungera lite smidigt någon gång?
Min sjukskrivning gick ju ut den 27e men fick en läkartid den 4e och blev lovad att det är ingen fara läkare sjukskriver retroaktivt, jättebra. Bara det att när jag står utanför mottagningen den 4e så är det ingen där. En fredagkväll liksom så det är inte så att jag kunde ringa någon, fick iväg ett mejl till min barnmorska som kollade läget och då hade de bokat om mig till den 11/12. Känns ju som att det kanske är något man borde informera sin patient om:idea: Får se om det finns någon läkare på plats när jag ska dit imorgon!

..och igår loggade jag in på FKs hemsida och tittade om de kommit någon vart i min ansökan om sjukpenning. Jag har ändå varit sjukskriven sen i början på oktober nu men fortfarande inte fått något beslut. Såg att de i alla fall kommit fram till vad min SGI ska baseras på, men de har fyllt i helt sinnessjuka siffror. Det står att min årsinkomst är 999 900kr. :eek::confused: Alltså, vad hände där? Måste alltså ringa FK och fråga vad de sysslar med och dels förklara varför det inte kommit in ett sjukintyg på 3 veckor men kommer ett imorgon plus då att jag förmodligen inte kommer få ett öre i december.

Så himla road är jag.. :grin:

Man kanske ska söka grav.penning redan nu tänker jag? Om det också kommer ta hundra år :p

Sorry för kräk-inlägg!

samma har... fick till slut tag pa lakartid men forst glommer arbetsgivaren betala sjuklon och fran fk har jag inte fatt besut da sgin inte ar faststalld for att jobbet angett fel inkomst och alla pa fk ger olika besked. har varit sjukskriven sen september men tack och lov bara pa halvtid. borjar ocksa tvivla pa pengar i dec.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka