Vårföräldrar 2015 #7

S har tidigare varit ganska tråkig vid läggningar och vi har kunnat fått sitta hos henne upp till en timme innan hon har somnat, ev. med några uppvak för att golvet knarrar när vi går ut ur hennes rum och ned för trappan. Sista två veckorna har något hänt och vi säger numera bara god natt och går ut ur rummet. Hon brukar sjunga och jollra lite för sig själv men somnar snabbt och jag hoppas att det håller i sig.

På en stol vid diskbänken ska hon helst stå hela dagarna till vår förtret och allra helst vill hon diska. Bara vi går förbi diskbänken får hon upp förhoppningarna och ställer sig i position vid diskhon... Vi valde att bära ut tripptrapp-stolen förut idag och byta ut den mot ikeas plaststol för att minska olycksriskerna. Dels har hon ramlat av stolen ett par gånger när hon stått vid diskbänken och dels är vi rädda för att hon ska komma emot spisplattorna om de varit igång nyligen.

I bokväg har hon fattat tycke för min gamla kurslitteratur och instruktionsboken till ett tv-spel. Hon vill väldigt gärna att vi läser om biobränsle och "press L1 to zoom in" för henne... en annan är inte lika impad och undrar vad det är för fel på barnböckerna ;)

I bokväg har hon fattat tycke för min gamla kurslitteratur och instruktionsboken till ett tv-spel. Hon vill väldigt gärna att vi läser om biobränsle och "press L1 to zoom in" för henne... en annan är inte lika impad och undrar vad det är för fel på barnböckerna ;)

Haha! Storspovar och Närkes landskapsblomma låter riktigt roande i jämförelse :D

E har fått dille på att baka "Kaakaka" (kladdkaka) och hämtar måtten i lådan ofta och ska baka "Kaakaka" :p
Tänkte baka en kladdkaka och ta med fika och korv till skogen under helgen om vädret tillåter :)

Haha! Storspovar och Närkes landskapsblomma låter riktigt roande i jämförelse :D

Ja och nyttigt, Sveriges geografi läser man väl om i 3:e årskurs? Tror han kommer att ligga bra till kunskapsmässigt inför det :D I S värld finns det bara ugglor och höns, alla fåglar säger antingen "ho ho" eller "kack kack".
Hon är i och för sig väldigt intresserad av en bok som handlar om ett närbeläget sågverks historia också, hon kanske kan söka jobb där i vuxen ålder?

Här har vi precis börjat säga 'pappa' och 'tutte'(napp:p).
Förutom all rappakalja han diskuterar oändligtvis :laugh:

Hur gör ni vid läggning? Sitter ni med barnen till dom sover eller stoppar ni om och går ut? :-)

Nattar båda barnen i vår familjesäng samtidigt. V ammar medan jag läser för storasyster. Han somnar inom 10-15 minuter. Oftast somnar jag med barnen också. Ibland stannar jag kvar bara för att det är så varmt och skönt och mysigt att ligga där ingossad mellan dem. Känner aldrig några måsten för hushållssysslor eller så. Det får se ut som ett bombnedslag tills någon av oss i hushållet har tid att plocka till.

Här har det blivit sjukstuga. S var lite varm igår och idag har har han varit febrig, snorig och lite dålig i magen. 39,8 hade han på kvällen stackare. Är så jobbigt när de har feber :(

Han somnade iaf tidigt och har hittills sovit bra så hoppas han är lite piggare iaf imorgon.

Här har det blivit sjukstuga. S var lite varm igår och idag har har han varit febrig, snorig och lite dålig i magen. 39,8 hade han på kvällen stackare. Är så jobbigt när de har feber :(

Han somnade iaf tidigt och har hittills sovit bra så hoppas han är lite piggare iaf imorgon.

Hoppas han är piggare idag, närmare 40- graders feber låter inte kul :(.

Haft uppföljningssamtal om Es inskolning idag och både vi och personalen är överens om att det funkade och fortfarande funkar superbra :) Trots 6 dagar mindre inskolning än tänkt pga magsjukan :yuck:

Nattar båda barnen i vår familjesäng samtidigt. V ammar medan jag läser för storasyster. Han somnar inom 10-15 minuter. Oftast somnar jag med barnen också. Ibland stannar jag kvar bara för att det är så varmt och skönt och mysigt att ligga där ingossad mellan dem. Känner aldrig några måsten för hushållssysslor eller så. Det får se ut som ett bombnedslag tills någon av oss i hushållet har tid att plocka till.

Skönt med fler som i godan ro skippar hushållssysslorna :p är nöjd med mig själv om jag lagar mat varje dag

Jag har ett problem, som jag säkert delar med fler och det är hur min dotter blir bemött av andra. Det kommenteras utseende, hur söt hon är, och det klappas och petas fastän hon inte gillar det. Var det gäller det fysiska försöker jag alltid bryta men folk är väldigt snabba och respekterar inte hennes tydliga signaler. Är barn alltid allmän egendom? Jag blir galen på att man inte lyssnar på hennes kroppsspråk.

Var det gäller alla kommentarer om hur söt hon är så vet jag inte hur man ska lyckas undvika det. Jag vill absolut inte att "hon ska bli sitt utseende" om ni förstår vad jag menar. Familj och nära vänner är det ju lätt att prata men alla dessa kollegor och ytliga bekanta, hur hanterar man det utan att vara otrevlig? Hon ÄR ju söt, men framförallt smart, rolig och tuff. Bland annat.

Här fortsätter sjukstugan. Han var betydligt piggare igår eftermiddag och kväll men när han vaknade efter att ha sovit någon timme var den väldigt hängigt och ynkligt igen :( Han kunde somna om ganska fort iaf. Men sen låg han ju och vände och vred mest hela natten så föräldrarna har väl sovit sådär mycket och är sådär pigga ;)

Jag har ett problem, som jag säkert delar med fler och det är hur min dotter blir bemött av andra. Det kommenteras utseende, hur söt hon är, och det klappas och petas fastän hon inte gillar det. Var det gäller det fysiska försöker jag alltid bryta men folk är väldigt snabba och respekterar inte hennes tydliga signaler. Är barn alltid allmän egendom? Jag blir galen på att man inte lyssnar på hennes kroppsspråk.

Var det gäller alla kommentarer om hur söt hon är så vet jag inte hur man ska lyckas undvika det. Jag vill absolut inte att "hon ska bli sitt utseende" om ni förstår vad jag menar. Familj och nära vänner är det ju lätt att prata men alla dessa kollegor och ytliga bekanta, hur hanterar man det utan att vara otrevlig? Hon ÄR ju söt, men framförallt smart, rolig och tuff. Bland annat.

Här är likadant gällande utseendet. A spär oftast på genom att glatt gå fram till främlingar och dra i sina tofsar, visa upp tröjan, byxor, skor samtidigt som hon gör sitt ljud för fin (går inte att misstolka) :meh: Hon går också gärna fram till andra som hon tycker har något fint på sig eller som har lite mer smink, fin fläta etc och kommenterar det med sitt finljud... jag har bestämt mig för att försöka ta det med ro och lägga fokus på att vi närmast henne stärker henne i övrigt. Tror också att det är en fördel för oss att A är lite vild av sig och hittar på tok för det får ju också mycket uppmärksamhet från folk runtomkring. Hade hon varit försiktig hade det kanske känts svårare för då hade ju allt landat på utseendet. Usch vad svårt det är att vara förälder O_o

Gällande integritet så har det faktiskt inte varit ett problem kanske för att hon gärna blir rätt högljudd när nåt inte passar. Dock när vi var på semester så var det en kompis till mamma och pappa som villkorade en kram från båda barnen. Typ ni får varsin sån här men då får ni allt ge en kram först. Är fortfarande så arg på mig själv för att jag inte fann mig i tid och sa ifrån men vart helt ställd. Men nu är jag iaf förberedd till nästa gång det händer hoppas jag :devil:

Jag känner igen problemet men har inte direkt några bra svar. S är rätt blyg av sig och visar ofta med all tydlighet att han inte är bekväm med främlingar som ska prata med honom eller hålla i honom. "Främlingar" är alla utom närmaste familjen, även om det brukar släppa väldigt fort med de han känner egentligen. Jag tycker oftast att det fungerar bra och att folk låter honom vara.

När det gäller utseende så har väl S "fördelen" av att vara kille :meh:. Vi får höra en hel del om hur söt han är men jag tycker inte att folk pratar så mycket direkt till honom om utseende. Hoppas att det håller i sig.

Här är mer problemet att det jämt och ständigt kommenteras om hur "duktig" han är. Han är en lugn personlighet som oftast gillar bäst att läsa böcker, lägga pussel, bygga med duplo osv. Vi har knappt barnsäkrat någonting utan har väldigt mycket framme som vanligt. Det beror ju inte han är så himla "duktig" eller att vi så himla bra på att "uppfostra" honom utan att han helt enkelt (hittills) är sån. Men jämt och ständigt så får han och vi höra hur duktig han är...

Här är likadant gällande utseendet. A spär oftast på genom att glatt gå fram till främlingar och dra i sina tofsar, visa upp tröjan, byxor, skor samtidigt som hon gör sitt ljud för fin (går inte att misstolka) :meh: Hon går också gärna fram till andra som hon tycker har något fint på sig eller som har lite mer smink, fin fläta etc och kommenterar det med sitt finljud... jag har bestämt mig för att försöka ta det med ro och lägga fokus på att vi närmast henne stärker henne i övrigt. Tror också att det är en fördel för oss att A är lite vild av sig och hittar på tok för det får ju också mycket uppmärksamhet från folk runtomkring. Hade hon varit försiktig hade det kanske känts svårare för då hade ju allt landat på utseendet. Usch vad svårt det är att vara förälder O_o

Gällande integritet så har det faktiskt inte varit ett problem kanske för att hon gärna blir rätt högljudd när nåt inte passar. Dock när vi var på semester så var det en kompis till mamma och pappa som villkorade en kram från båda barnen. Typ ni får varsin sån här men då får ni allt ge en kram först. Är fortfarande så arg på mig själv för att jag inte fann mig i tid och sa ifrån men vart helt ställd. Men nu är jag iaf förberedd till nästa gång det händer hoppas jag :devil:
L säger ifrån väldigt tyst men det går ej att misstolka, ofta kommenteras det också med att hon är blyg, trött eller så antas hon vara på dåligt humör... Så personerna ser ju att hon är obekväm men väljer att klappa/ta hennes hand eller försöka lyfta henne. Tyvärr hamnar vi i dylika situationer ofta då vi jobbar på samma (stora) arbetsplats och ofta har med henne dit eftersom vi jobbar omlott. Jag ska bli ännu tydligare. Folk får väl sura då.

Jag känner igen problemet men har inte direkt några bra svar. S är rätt blyg av sig och visar ofta med all tydlighet att han inte är bekväm med främlingar som ska prata med honom eller hålla i honom. "Främlingar" är alla utom närmaste familjen, även om det brukar släppa väldigt fort med de han känner egentligen. Jag tycker oftast att det fungerar bra och att folk låter honom vara.

När det gäller utseende så har väl S "fördelen" av att vara kille :meh:. Vi får höra en hel del om hur söt han är men jag tycker inte att folk pratar så mycket direkt till honom om utseende. Hoppas att det håller i sig.

Här är mer problemet att det jämt och ständigt kommenteras om hur "duktig" han är. Han är en lugn personlighet som oftast gillar bäst att läsa böcker, lägga pussel, bygga med duplo osv. Vi har knappt barnsäkrat någonting utan har väldigt mycket framme som vanligt. Det beror ju inte han är så himla "duktig" eller att vi så himla bra på att "uppfostra" honom utan att han helt enkelt (hittills) är sån. Men jämt och ständigt så får han och vi höra hur duktig han är...
Jag klär henne så unisex det bara går men det hjälps inte. Får kanske snagga henne:sneaky:.

Kanske kan man motkommentera så kanske personerna förstår vad man är ute efter? Tex "Vad sööööt hon är!"
"Ja- och så är hon rolig och smart också".
Fattar folk då tro?

En shetlandsponny.

Nä inte än:D. Jag får hålla mig.
Böcker blir det. Funderat på kök men vi får se om det kanske blir på födelsedagen istället.

Är också inne på en häst, men isåfall en till islandshäst :D Men det får nog vänta ett par år :angel:

Här blir det lite blandat. J ska få biljetter till Frost on Ice och då får E gå med pappa på Universeum under tiden. Pysselgrejer har vi önskat till dom och spel/pussel. E ska nog få en bob också.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka