Vårföräldrar 2015 #7

Jag har ett problem, som jag säkert delar med fler och det är hur min dotter blir bemött av andra. Det kommenteras utseende, hur söt hon är, och det klappas och petas fastän hon inte gillar det. Var det gäller det fysiska försöker jag alltid bryta men folk är väldigt snabba och respekterar inte hennes tydliga signaler. Är barn alltid allmän egendom? Jag blir galen på att man inte lyssnar på hennes kroppsspråk.

Var det gäller alla kommentarer om hur söt hon är så vet jag inte hur man ska lyckas undvika det. Jag vill absolut inte att "hon ska bli sitt utseende" om ni förstår vad jag menar. Familj och nära vänner är det ju lätt att prata men alla dessa kollegor och ytliga bekanta, hur hanterar man det utan att vara otrevlig? Hon ÄR ju söt, men framförallt smart, rolig och tuff. Bland annat.

L är också en sån som får många kommentarer, framförallt för håret (det är som att folk aldrig sett en krullig unge förr) och ögonen. Jag har väl inte aktivt tänkt på vad jag svarat när folk öser utseendekommentarer över henne, men när jag tänker efter har det nog hänt att jag sagt något i stil med "Hon är inte hälften så söt som hon är rolig". Men överlag har jag nog bara nickat och hållit med. Är dock noga med att själv prata med henne om alla hennes förmågor, karaktärsdrag och påhitt. Nånstans känner jag att det är inte vad ytliga bekanta säger som kommer spela roll i det långa loppet, utan det är vad hon får höra hundra gånger varje dag.

Vad gäller det där med påtvingad kroppskontakt så är L typen som säger "Nej", "NEEEEJ" och sen börjar hon vifta med händerna och puttar bort folk som inte fattar. Hade hon inte fredat sig så bra på egen hand så hade jag sagt till, barn är absolut aldrig allmän egendom. Men jag håller med om att det kan vara svårt att hinna med ibland.

Vad får era barn i julklapp? :)

Herregud, det är ju över en månad kvar. :crazy:

Skämtåsido. L ska nog få en saccosäck till sitt rum, och kanske en liten säng eller vagga som hon kan bädda ner sina djur i. Behovet av att bädda och boa är stort just nu, hon ska gärna bädda ner alla som är villiga i hennes egen säng. :D

Jag klär henne så unisex det bara går men det hjälps inte. Får kanske snagga henne:sneaky:.

Kanske kan man motkommentera så kanske personerna förstår vad man är ute efter? Tex "Vad sööööt hon är!"
"Ja- och så är hon rolig och smart också".
Fattar folk då tro?

Folk borde fatta en sån pik! Fast å andra sidan så förvånar ju folk ganska ofta...

Eller så får du nypa folk i kinden och svara "ja och du är också såååå hiiimla söt! Det är som att man skulle vilja äta upp dig med en sked!" :D

Folk borde fatta en sån pik! Fast å andra sidan så förvånar ju folk ganska ofta...

Eller så får du nypa folk i kinden och svara "ja och du är också såååå hiiimla söt! Det är som att man skulle vilja äta upp dig med en sked!" :D
Haha DET var ett mycket effektivt förslag.

Herregud, det är ju över en månad kvar. :crazy:

Skämtåsido. L ska nog få en saccosäck till sitt rum, och kanske en liten säng eller vagga som hon kan bädda ner sina djur i. Behovet av att bädda och boa är stort just nu, hon ska gärna bädda ner alla som är villiga i hennes egen säng. :D

Jag har lärt mig att försöka vara ute i god tid med en del av julklapparna i alla fall :D Vi har så fullt upp så det blir jobbigt att vänta för länge.

Det där med att boa känner jag igen! E leker väldigt mycket med dockor, gosedjur och vagnarna. De ska bäddas ner och sen vaggas :D

E ska nog få en bob också.

Hm... Jag misstänker att du menar något annat än det här som i min värld är en bob:

rick-rudnicki-bobsled-in-the-bobsleigh-bullet-at-canada-olympic-park-calgary-canada.jpg

O_o:D

I julklapp ska S få brio tågbana som vi köpte på loppis i somras för inga pengar alls. Även ett gäng böcker som hämtas från kartongerna på vinden från när jag var liten. Vi kör stenhård på begagnat och arvegods så länge ungen inte vet skillnaden :p

Av andra ska han önska sig tillbehör till sitt leksakskök, badleksaker och en morgonrock :)

Alices nya ord är "wooow". Vilket sägs med mycket inlevelse så fort hon ser något extraordinärt (t ex en fin blomma, någon som gör nåt hätigt... eller som idag när jag plockade fram burken med pepparkakor :p)

Jag undrar verkligen var dom får allt ifrån, kan inte påminna oss att det är ett utryck som direkt används här hemma men någonstans har hon ju snappat upp det.

Alices nya ord är "wooow". Vilket sägs med mycket inlevelse så fort hon ser något extraordinärt (t ex en fin blomma, någon som gör nåt hätigt... eller som idag när jag plockade fram burken med pepparkakor :p)

Jag undrar verkligen var dom får allt ifrån, kan inte påminna oss att det är ett utryck som direkt används här hemma men någonstans har hon ju snappat upp det.
Här säger vi "Ooooooooj" i ungefär samma situationer. Gärna när vi tänder en brasa :)

@Lo_ mfl
Jag säger till om jag ser att H inte uppskattar att bli petad på, men jag håller med om att det är för jäkligt att en del inte respekterar barns behov av utrymme/integritet.

Sötproblemet är ju (tyvärr) värre för flickor än pojkar, så jag irriterar mig på "tuff" och "busig". Så många kommentarer från okända får vi dock inte och bekanta säger jag till.

I julklapp blir det nog böcker, lite kläder, ett lektält/tipi och lekkök/grejer till köket.

Idag är det nästan feberfritt men fortfarande väldigt snorig och trött. Sov 45 min vid lunch och nu ligger han i mitt knä i soffan och snarkar järnet, trots att maken lägger golv på övervåningen O_o Skönt att det ät på bättringsvägen iaf. Men det är svårt att få i honom mat, känns som att lite energi skulle göra mycket för piggheten.

E kommer få en spis av farföräldrarna och en duplo tågbana av oss. Jag tror att morföräldrarna kommer ge honom en traktor. Vi kommer nog ge honom lite böcker också, men vi har inte köpt det ännu.

E älskar ju traktorer och igår var vi på julmarknad på en stor mjölkgård i närheten där en stooor grön traktor visades upp. Sonen brydde sig inte om något annat än denna magnifika traktor. Trots mina tappra försök att intressera honom för korna (de har visningsfönster så att man kan se när korna blir mjölkade, avdelningen för de högdräkiga djuren och kalvarna) kunde han inte släppa traktorn en sekund. Inte ens kalvarna fick honom på andra tankar. Det är alltså på nivån att han gråter när vi måste gå ifrån en traktor. Det är såklart kul att tillmötesgå honom när gan är så intresserad av något men det blir också svårt att avbryta och göra något annat utan att han blir ledsen.

Våra barn gillar också maskiner och djur. Det är ju inte konstigt eftersom det är mitt och makens intressen och det finns här på gården :)
Igår åkte dom i bakskopan på traktorn när vi körde in ved och båda är typ uppväxta i sin egna lilla stol i traktorn som maken svetsat dit åt dom :) Det är roligt att ha med dom på det enda och det tredje :love:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka