Vår dotter har alltid varit väldigt tydlig, även innan det kom ord. Om vi jämför med andra barn i ungefär samma ålder har det alltid varit lätt att förstå henne (tycker andra föräldrar också) för hon pekar på det hon vill ha/vill göra och vevar inte bara runt i luften.Hur har ni andra det med att förstå era små?
Det är ytterst sällan som vi inte förstår vad E menar. Hon säger en del ord och det kommer nya varje dag, men visar också väldigt tydligt på flera sätt så det är inga problem för oss. J var inte alls lika lättförstådd i den åldern
För övrigt så kissade hon på pottan för första gången igår innan nattning
Nu har det nästan blivit lite svårare att förstå henne för hon säger en del ord och förväntar sig att vi ska veta vad hon menar men det gör vi inte alltid vilket kan skapa frustration. Dock går det ofta ganska bra att be henne peka eller liknande. Hon är också duktig på att hitta på egna gester till saker.
Till exempel märkte jag i morse att hon kallar sina simringar för "Hoa hoa" (fråga mig inte varför) men hon pekade tydligt på överarmarna och sa Hoa hoa och då kunde jag sluta mig till att hon pratade om när vi badade i söndags. Sen kunde vi fortsätta med att säga namnen på de som var med. Så himla roligt att kunna kommunicera mer med henne!
Namn är hennes stora intresse, hon kan säga namnen på de flesta barn på förskolan och peka ut dem.