Vårföräldrar 2015 #7

Hur har ni andra det med att förstå era små?

Det är ytterst sällan som vi inte förstår vad E menar. Hon säger en del ord och det kommer nya varje dag, men visar också väldigt tydligt på flera sätt så det är inga problem för oss. J var inte alls lika lättförstådd i den åldern :)

För övrigt så kissade hon på pottan för första gången igår innan nattning :D
Vår dotter har alltid varit väldigt tydlig, även innan det kom ord. Om vi jämför med andra barn i ungefär samma ålder har det alltid varit lätt att förstå henne (tycker andra föräldrar också) för hon pekar på det hon vill ha/vill göra och vevar inte bara runt i luften.

Nu har det nästan blivit lite svårare att förstå henne för hon säger en del ord och förväntar sig att vi ska veta vad hon menar men det gör vi inte alltid vilket kan skapa frustration. Dock går det ofta ganska bra att be henne peka eller liknande. Hon är också duktig på att hitta på egna gester till saker.
Till exempel märkte jag i morse att hon kallar sina simringar för "Hoa hoa" (fråga mig inte varför) men hon pekade tydligt på överarmarna och sa Hoa hoa och då kunde jag sluta mig till att hon pratade om när vi badade i söndags. Sen kunde vi fortsätta med att säga namnen på de som var med. Så himla roligt att kunna kommunicera mer med henne!

Namn är hennes stora intresse, hon kan säga namnen på de flesta barn på förskolan och peka ut dem.

Hur har ni andra det med att förstå era små?

Det är ytterst sällan som vi inte förstår vad E menar. Hon säger en del ord och det kommer nya varje dag, men visar också väldigt tydligt på flera sätt så det är inga problem för oss. J var inte alls lika lättförstådd i den åldern :)

För övrigt så kissade hon på pottan för första gången igår innan nattning :D

Oftast är det rätt lätt att förstå vad han menar, även om han inte pratar så mycket än. Han pekar sig fram genom livet :p Om han vill att man ska göra någonting kommer han och ställer sig och pekar på en. Då är det bara att följa med så pekar han vidare ;)

Samtidigt märker man rätt ofta, speciellt när han är trött, att han blir frustrerad över att han inte kan få oss att förstå mer. Han babblar konstant sådant som vi inte begriper och ibland är det väldigt tydligt att han tycker att vi ska förstå precis vad han säger.

Senast ändrad:
@Imogen @Retro
Det är fascinerande hur dom klarar kommunicera så pass bra utan att prata riktigt :) E är ju ALDRIG tyst så där kommer det ljud eller ord tillsammans med att hon pekar och visar så är det faktiskt väldigt lätt att förstå henne :) Sen kan hon säga liknande saker fast i olika tonlägen och det betyder då olika saker :p Hon säger till exempel "Aa" på ett sätt när hon vill ha något att dricka och "Aa" på ett annat sätt när hon vill borsta tänderna :D
Men än har hon inte börjat kalla storasyster för något. Bara väntar på det.

I går kväll var det som att sonen hade fått för sig att han var 9 månader igen och inte 19. Jag hade haft honom hela kvällen medan maken la golv. Sedan skulle maken lägga honom men det var tydligen den sämsta idén på länge tyckte sonen. Skrik och panik och ville absolut inte sova bredvid pappa eller ha välling. När jag går in i sovrummet står han vi dörren och är helt förtvivlad. Kastar sig typ upp i min famn, blir tyst och dricker välling i min famn och somnar direkt. Så sent som i förrgår gick det utmärkt att nattas av pappa och nu under natten har maken haft honom när han vaknat och det har gått jättebra. Lilla knasbollen.

I går kväll var det som att sonen hade fått för sig att han var 9 månader igen och inte 19. Jag hade haft honom hela kvällen medan maken la golv. Sedan skulle maken lägga honom men det var tydligen den sämsta idén på länge tyckte sonen. Skrik och panik och ville absolut inte sova bredvid pappa eller ha välling. När jag går in i sovrummet står han vi dörren och är helt förtvivlad. Kastar sig typ upp i min famn, blir tyst och dricker välling i min famn och somnar direkt. Så sent som i förrgår gick det utmärkt att nattas av pappa och nu under natten har maken haft honom när han vaknat och det har gått jättebra. Lilla knasbollen.
Vår dotter är i någon sorts separationsfas nu (hoppas verkligen att det är en fas ...) Dels blir hon ledsen när någon förälder inte är där och dels väljer hon väldigt tydligt NÄR hon vill ha vilken förälder!

Generellt så ska mamma mata, följa med på toa och leka på kvällarna men pappa ska borsta tänderna och lägga. Det är ganska slitsamt när det är så men vi kör på och ibland får hon nöja sig med den förälder hon inte har valt. Ofta går det efter en stund, ibland går det inte alls.

Det är en ganska tuff period nu med mycket egen vilja. En del gnäll och skrik, men mycket härligt också. Det är nog ändå tuffast för henne som har så mycket känslor på utsidan och så mycket vilja att göra saker (som mamma inte vill).

Vår dotter är i någon sorts separationsfas nu (hoppas verkligen att det är en fas ...) Dels blir hon ledsen när någon förälder inte är där och dels väljer hon väldigt tydligt NÄR hon vill ha vilken förälder!

Generellt så ska mamma mata, följa med på toa och leka på kvällarna men pappa ska borsta tänderna och lägga. Det är ganska slitsamt när det är så men vi kör på och ibland får hon nöja sig med den förälder hon inte har valt. Ofta går det efter en stund, ibland går det inte alls.

Det är en ganska tuff period nu med mycket egen vilja. En del gnäll och skrik, men mycket härligt också. Det är nog ändå tuffast för henne som har så mycket känslor på utsidan och så mycket vilja att göra saker (som mamma inte vill).

Ja det låter väldigt mycket som vår son också även om han förutom igår kväll då har accepterat den ena även om han hellre velat att den andre gör något. Men är nog inte så konstigt om det blir ännu värre nu när han fortfarande är lite sjuk och tålamodet mindre och tröttheten större. Vi har ingen annan plan än att låta det vara och hoppas på att det går över snart :)

L är också bestämd när det gäller vissa saker. Tex är det jag som ska lägga henne, så jag tar läggningarna när jag är hemma. Är jag inte hemma så går det utmärkt med pappa, farfar eller vem som nu är med henne. När L är med på noterna tar hela nattningen, inklusive flaska och tandborstning, typ en kvart så det är inte värt att ta någon strid om det.

Vårt problem är väl lite att när pappa inte är hemma är det inte alltid OK att jag tar nattningen, det är inte så himla roligt att natta en unge som gråter efter pappa. När jag var bortrest häromveckan hade hon gråtit efter mamma mitt i natten också, men det gick över.

I natt sov hon i alla fall hela natten i sin egen säng för första gången på länge! Annars har hon sovit jättebra i egen säng sen hon var typ tre månader men den senaste tiden har hon varit extra klängig och velat kramas i stället.

Vårt problem är väl lite att när pappa inte är hemma är det inte alltid OK att jag tar nattningen, det är inte så himla roligt att natta en unge som gråter efter pappa. När jag var bortrest häromveckan hade hon gråtit efter mamma mitt i natten också, men det gick över.

Det är ju betydligt knepigare, förstås. :(

M gjør seg ganske greit forstått med å peke, lede oss ditt han vil, men endel vi sikkert ikke forstår også. Største problemet er når han bare vil gjøre ting han ikke får. Gjerne kaste ting, slå på tv med saker, se på tv til enhver tid, spole toalett mange ganger +++. Igår hadde vi første sikkerlig raserianfall da han til kveldsmat ikke fikk ta en tredje smörgås når han allerede hadde to med ulike pålegg.

Härligt med ungar som har stor egen vilja :D

E har kommit på att det är roligt att reta storasyster :meh: Igår tog hon hennes älskade giraff och sprang iväg för att hon inte skulle få tillbaka den. Då blev mamma lite arg och det resulterade i ledsen E som vet såååå väl att hon inte får göra så ;)

Härligt med ungar som har stor egen vilja :D

E har kommit på att det är roligt att reta storasyster :meh: Igår tog hon hennes älskade giraff och sprang iväg för att hon inte skulle få tillbaka den. Då blev mamma lite arg och det resulterade i ledsen E som vet såååå väl att hon inte får göra så ;)
Åh, en till retsticka!
Lova här gör vad hon kan för att reta storebror. Så ofta hon bara kan..... :cautious:

Eller snarare, gjorde. Hon har bättrat sig, och försöker vara snäll nu istället. Tyvärr är de väldigt lika så storebror skriker ju i högan sky varenda gång..... :meh:

(Ex innan tog hon hans nalle och gick iväg. Nu tar hon nallen och ger den till Viktor. Men viktor tror ju att Lova ska gå iväg med den och blir därmed arg.... Pust :D )

Ja i perioder är dom verkligen helt personlighetsförändrade O_o vad tufft att ha det så och vara höggravid men grattis till att ni har bebis på väg!

Takk takk. Ser for meg det blir en tøff periode framover med baby og è viljesterk snart toåring, men vi överlever sikkert...

Åh, vad jobbigt det låter. Hoppas att det är någon utvecklingsfas han kommer snabbt igenom. Jag tycker det är så svårt i den här åldern när de har massa egen vilja och åsikter om saker och ting. Men samtidigt inte tillräckligt med språk och annat för att kommunicera det. Måste ju vara väldigt frustrerande för de små också.

Håper det ikke er langvarig fase ja. Og håper virkelig språket løsner snart. Og nå krever det at jeg og samboer samarbeider mer også. Når M vil gjøre ting selv og tester hva han kan få lov til må vi nesten være litt enige hvor grensene går....Før har alt bare rullet på. Nå må vi huske å prate og diskutere litt mer kjenner jeg. Og man vil jo helst skape minst mulig frustrasjon for alle samtidig som M ikke kan få lov til alt han vil. Og avledning er ikke like lett lenger heller... Som sagt håper jeg denne fasen blir bedre snart...

M gjør seg ganske greit forstått med å peke, lede oss ditt han vil, men endel vi sikkert ikke forstår også. Største problemet er når han bare vil gjøre ting han ikke får. Gjerne kaste ting, slå på tv med saker, se på tv til enhver tid, spole toalett mange ganger +++. Igår hadde vi første sikkerlig raserianfall da han til kveldsmat ikke fikk ta en tredje smörgås når han allerede hadde to med ulike pålegg.
Gud vad jag känner igen det där! Raserianfallen när jag bär iväg dottern från toaletten när hon ska spola igen och igen är inte nådiga. Hon spänner sig bakåt som en båge och kastar sig om jag inte håller i. Jag har inga bra tips, gick själv in på 1177.se och läste om barns utveckling mellan 1 och 2 år och allt verkar vara normalt.
Viktigt att visa kärlek och sätta gränser, jättelätt :p

Tur att hon dessutom är världens gulligaste unge som ska ta på sig både byxor och skor själv, tycker om att sjunga "Var är tummen, vill prata i telefon med mormor och kramas och pussas :love:

I morse hade E inte tid att krama mamma hejdå på dagis :p Hon sprang in och lämnade julplaneringslappen till ena fröken och sen var det lek som gällde :love:

Igår hadde vi første sikkerlig raserianfall da han til kveldsmat ikke fikk ta en tredje smörgås når han allerede hadde to med ulike pålegg.

Åh vi hade exakt samma situation igår fast med bananer. S satt och åt banan och det fanns några oskalade på bänken. Stor katastrof när jag inte ville öppna fler bananer utan han fick nöja sig med en. Precis det där som @Retro beskriver med att spänna sig som en båge och kasta sig. Vi försöker verkligen ligga steget före och se till att situationerna inte händer så vi slipper konflikter som han inte förstår och säkert blir frustrerad därför. Men det är ju långt ifrån lätt att lyckas jämt..

I morse hade E inte tid att krama mamma hejdå på dagis :p Hon sprang in och lämnade julplaneringslappen till ena fröken och sen var det lek som gällde :love:

Och till oss ringde förskolan igår och bjöd oss på besök nu om ett par veckor som förberedelse inför starten i januari. Börjar bli väldigt nära nu :nailbiting:

Åh vi hade exakt samma situation igår fast med bananer. S satt och åt banan och det fanns några oskalade på bänken. Stor katastrof när jag inte ville öppna fler bananer utan han fick nöja sig med en. Precis det där som @Retro beskriver med att spänna sig som en båge och kasta sig. Vi försöker verkligen ligga steget före och se till att situationerna inte händer så vi slipper konflikter som han inte förstår och säkert blir frustrerad därför. Men det är ju långt ifrån lätt att lyckas jämt..
Jag tänker lite så att det kanske inte går att undvika alla konflikter? De övar ju liksom på egen vilja och ibland måste man sätta gränser. Dock försöker jag välja mina strider vääääldigt noga.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka