Vårföräldrar 2015 #7

A är enda barnet på sin förskola som sover i vagn. Jag vägrar ha honom i det jag kallar virusrum. Jättebra idé att lägga 10-12 snoriga hostande småbarn i samma rum med minimal ventilation. Nä tack vagn it is ute. För sov alla barn ut i vagn på detta dagis men med nu chef och ny rutiner skulle alla barn sova inne på madrasser. Idioti snacka om att barnen har blivit mer sjuka. Men prova att låta S sova i vagnen om det är det S är van vid.
På "mitt" dagis sover alla i två rum, typ 5 i varje, och det är sällan barn där är sjuka öht. Mitt barn har haft feber en gång i hela sitt liv, 38 grader, efter en spruta. Varit förskyld ett par ggr bara. :)

Imorse vaknade L med feber. :( Det går inga sjukdomar på förskolan och ingen i familjen är sjuk, så det vettefan var det kom ifrån. Hon är en duktig sjukling, dricker och äter fast hon är riktigt risig. :up: Hon är även en smart sjukling som fattat att man kan kräva kex i utbyte mot att ta medicin. :D

Imorse vaknade L med feber. :( Det går inga sjukdomar på förskolan och ingen i familjen är sjuk, så det vettefan var det kom ifrån. Hon är en duktig sjukling, dricker och äter fast hon är riktigt risig. :up: Hon är även en smart sjukling som fattat att man kan kräva kex i utbyte mot att ta medicin. :D

Haha man får inte vara dum :D

S har skaffat sig en ny vana...eller ovana :p När han kommer över till vår säng så lägger vi honom mitt emellan oss. Men framåt morgonen kryper han alltid tätt tätt intill mig, med ryggen mot mig som lilla skeden. Jättemysigt, om det inte vore för att han också ligger och nyper mig i hakan. Gärna med naglarna. :meh:

Jag tror inte att han är riktigt medveten om vad han gör, så det känns svårt att säga till honom. Det känns mer som en sån där grej som när kattungar trampar med klorna :laugh: Jag plockar bort handen igen och igen men den flyger upp igen! Jag lägger över honom bredvid hans pappa och vips på två sekunder är lilla skeden tillbaka igen! Tur att han är söt ;) Efter mycket om och men brukar han somna om iaf...

Vår gosse ska in på matprovokation för fisk om ett par veckor, klockan 08.00 ska vi vara där..
Ska ju bli intressant o se om gosse har lust att äta något alls den tiden på dygnet :angel:
Dessutom är han ju ganska restriktiv med vad han äter öht :cool:

Sen har det ju tagit några timmar innan han kräkts våldsamt så får han i sej nåt lär det ju bli en lång väntan på en eventuell reaktion..

Lite nervöst är det :nailbiting:

Förra veckan började barngympan igen men eftersom E var febrig så var hon inte där. Men idag åker maken dit med henne :) J har gått på gympa tidigare men den här terminen är hon inte sugen på det. Så vi bestämde att onsdagar (då det egentligen är gympa) får bli hennes riddag istället :)

Så stor hon börjar bli vår lilla tjej :heart i morse efter hon ätit frukost så sprang hon och letade upp pallen, ställde vid handfatet och tvättade händerna alldeles själv (nåja, hjälp med att få på kranen och pumpa tvål behövde hon för det når hon inte ännu) men gnuggar och sköljer så noga och torkar. Det är så häftigt med all utveckling och den glädje som uppstår hos henne när hon klarar något nytt.

Annars övar hon just nu mest på att skära saker som ska ätas, utan nåt vidare resultat men hon är ihärdig iaf :D

Lillebror kommer i april och hon älskar bebisar så jag hoppas det håller i sig till dess. Grannarna som har en nyföding har Alice som en liten svans så fort vi är där, hon kan sitta och titta under en hel amning och klappar lite och ger nån puss ibland trots att dom andra barnen härjar som tokar. Tror att hon börjar förstå lite att det finns en bebis i mammas mage, flera gånger om dagen vill hon att jag ska dra upp tröjan och så lägger hon sig med huvudet på magen och pratar lite med Doogo (Douglas) och trycker nappen mot magen :love:

Är det någon mer vars barn inte har börjat förskola ännu? För Alice blir det tidigast till hösten, låååånga köer här!

Så stor hon börjar bli vår lilla tjej :heart i morse efter hon ätit frukost så sprang hon och letade upp pallen, ställde vid handfatet och tvättade händerna alldeles själv (nåja, hjälp med att få på kranen och pumpa tvål behövde hon för det når hon inte ännu) men gnuggar och sköljer så noga och torkar. Det är så häftigt med all utveckling och den glädje som uppstår hos henne när hon klarar något nytt.

Annars övar hon just nu mest på att skära saker som ska ätas, utan nåt vidare resultat men hon är ihärdig iaf :D

Lillebror kommer i april och hon älskar bebisar så jag hoppas det håller i sig till dess. Grannarna som har en nyföding har Alice som en liten svans så fort vi är där, hon kan sitta och titta under en hel amning och klappar lite och ger nån puss ibland trots att dom andra barnen härjar som tokar. Tror att hon börjar förstå lite att det finns en bebis i mammas mage, flera gånger om dagen vill hon att jag ska dra upp tröjan och så lägger hon sig med huvudet på magen och pratar lite med Doogo (Douglas) och trycker nappen mot magen :love:

Är det någon mer vars barn inte har börjat förskola ännu? För Alice blir det tidigast till hösten, låååånga köer här!
Det är så rolig tid nu tycker jag! De tar efter så mycket och lär sej så mycket! Så himla sött:love:

Vad söt hon är då med magen!
Jag smälter typ varje gång storebror hjälper eller myser med lillebror!

Vår har heller inte börjat förskolan, de kommer börja i augusti båda två. Har inte skickat in ansökan än men lär knappast vara kötid här hos oss :angel:

De tar efter så mycket och lär sej så mycket!

L tar efter sin pappa, i allt. Hon härmar inte mig i samma utsträckning, men hon ska göra allt pappan gör. Det innebär att hon även härmar honom när han står och tränar på att dra pistolen, det är både skitgulligt och lite jobbigt för den här vapenskeptiska mamman. Jag har dock redan erkänt mig besegrad på den fronten, karln är ju både med i hemvärnet och tävlar i skytte... :meh:

Här är det en till som ska skära och skära! Vi åt pasta med svamp igår och många svampbitar var väääldigt små :cautious:

L tar efter sin pappa, i allt. Hon härmar inte mig i samma utsträckning, men hon ska göra allt pappan gör. Det innebär att hon även härmar honom när han står och tränar på att dra pistolen, det är både skitgulligt och lite jobbigt för den här vapenskeptiska mamman. Jag har dock redan erkänt mig besegrad på den fronten, karln är ju både med i hemvärnet och tävlar i skytte... :meh:

E har sett när pappa spottar ut snusen i toaletten så hon går in på toaletten och spottar hon också rätt vad det är O_o:rofl:

Vi har haft två ack så roliga dagar med L. Hon fick feber natten mellan söndag och måndag, var rätt sänkt under måndagen men igår började hon pigga på sig. Fortfarande sjuk, men rastlös. Idag är hon ännu mindre sjuk, snudd på frisk, och ännu mer rastlös. Lägg därtill att det är fullkomligt glashalt ute (till och med grusvägarna är hala eftersom det grus som ligger löst bara rullar runt under fötterna) så att rasta ungen ute är det det enklaste heller. Hon sover ute och vi har varit ute och gått lite med vagn de här dagarna, så frisk luft får hon, men hon är snart i det stadiet att hon verkligen skulle behöva få röra på sig.

Och imorgon ska vi åka bil i sex timmar. Oh the joy. :meh:

Det är så rolig tid nu tycker jag! De tar efter så mycket och lär sej så mycket! Så himla sött:love:

Vad söt hon är då med magen!
Jag smälter typ varje gång storebror hjälper eller myser med lillebror!

Vår har heller inte börjat förskolan, de kommer börja i augusti båda två. Har inte skickat in ansökan än men lär knappast vara kötid här hos oss :angel:

Har det gått bra för er med två små tätt? Mycket tätare för er än vad det blir för oss iofs...

Här är det 25 barn före i kön och jag hade hittat på ett startdatum nu i januari bara för att komma igång med köande men fick själv ta kontakt för att få besked och inte ens garantiplats kan delas ut i tid. Garantiplats kan innebära baracker med ruljans på både barn och personal eller en plats ett par mil bort. Så tacksam att vi inte är i behov av förskola i dagsläget!

L har inte heller börjat förskola ännu. Vi har fått plats men avböjt två gånger hittills. Blir nog så att hon börjar i augusti skulle jag tippa.

IMG_7327_zpsfgctomfw.jpg

Har det gått bra för er med två små tätt? Mycket tätare för er än vad det blir för oss iofs...

Här är det 25 barn före i kön och jag hade hittat på ett startdatum nu i januari bara för att komma igång med köande men fick själv ta kontakt för att få besked och inte ens garantiplats kan delas ut i tid. Garantiplats kan innebära baracker med ruljans på både barn och personal eller en plats ett par mil bort. Så tacksam att vi inte är i behov av förskola i dagsläget!
Oj vilken kö! Hoppas det löser sig!

Det går jättebra faktiskt. Det är intensivt och det händer mycket med båda samtidigt så de blir stora väldigt fort :nailbiting:
Men jag skulle inte vilja ha det annorlunda för allt i världen! De sover samtidigt för natten och vaknar inte av varandra varken på natten eller på dan, vaknar ungefär samtidigt på morron osv. Behändigt :p

H älskar också att tvätta händerna och är jättenöjd nu när vi har pallar så han kan själv. Allting ska räknas och han hittar på många egna sånger (oftast är texten bara ett ord så att han sjunger tex blinka lilla stjärna med texten "måne" :D ). Han överraskar oss nästan varje dag med ord som vi inte hade en aning om att han kunde. Nu börjar det dessutom märkas att han gillar förskolan och han pratar mycket om både de andra barnen och om pedagogerna :love:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka