Vårföräldrar 2015 #7

Så stor hon börjar bli vår lilla tjej :heart i morse efter hon ätit frukost så sprang hon och letade upp pallen, ställde vid handfatet och tvättade händerna alldeles själv (nåja, hjälp med att få på kranen och pumpa tvål behövde hon för det når hon inte ännu) men gnuggar och sköljer så noga och torkar. Det är så häftigt med all utveckling och den glädje som uppstår hos henne när hon klarar något nytt.

Annars övar hon just nu mest på att skära saker som ska ätas, utan nåt vidare resultat men hon är ihärdig iaf :D

Lillebror kommer i april och hon älskar bebisar så jag hoppas det håller i sig till dess. Grannarna som har en nyföding har Alice som en liten svans så fort vi är där, hon kan sitta och titta under en hel amning och klappar lite och ger nån puss ibland trots att dom andra barnen härjar som tokar. Tror att hon börjar förstå lite att det finns en bebis i mammas mage, flera gånger om dagen vill hon att jag ska dra upp tröjan och så lägger hon sig med huvudet på magen och pratar lite med Doogo (Douglas) och trycker nappen mot magen :love:

Är det någon mer vars barn inte har börjat förskola ännu? För Alice blir det tidigast till hösten, låååånga köer här!

Ingen förskola här, än på ett tag. Eventuellt hösten men förhoppningsvis senare.

Här går inskolningen sakta framåt. Men framåt iaf! Det har varit lite knepigt både att äta och sova på förskolan vilket såklart gör honom väldigt trött. Men idag har han varit där mellan 9-14:30 och både ätit och sovit och varit glad nästan hela tiden. Så det går framåt iaf och vi hoppas kunna förlänga dagarna lite under nästa vecka :)

Alltså detta med att begripa sig på försäkringskassans regler :banghead::banghead:

Så nu har jag tagit ut min frustration :D

Vet inte om jag vågar skriva det här men E har sovit i sin säng hela natten, tre nätter i rad :D Hon brukar alltid komma och sova hos oss halva natten men vi känner att det vore skönt att slippa det uppvaket om det går, för allas skull. Så vi bestämde att vi skulle försöka söva om henne i hennes säng istället för att automatiskt ta med henne till oss när hon vaknar. Vi sa att vi ger det en kvart per natt, mer än det är det inte värt, och att vi tar varannan natt. Natt till söndag och måndag satt vi 5 min ca och sen sov hon resten av natten i sin säng. Natt till idag sov hon hela natten utan ett enda uppvak :up:

Vi får väl se vad länge det håller i sig :p

Ja bara för att jag skrev såhär i tisdags så vaknade E vid 3 natt till igår och skulle inte somna om i sin säng. Hon fick komma till oss men där somna hon inte, utan låg vaken och pillade och sparkade i två timmar :meh:

Men i natt! Hon somnade strax innan kl 20 och vi hörde inte ett pip från henne på hela natten utan vaknade sen vid 6.45 av sig själv :):up: Underbart med en natt helt ostörd!

Här har vi allt annat än ostörda nätter just nu. Hela familjen är mer eller mindre förkylda och hostar och vaknar om nätterna

Jag har vabbpremiär idag, tyckte sonen var lite väl hostig och snorig. Han har ingen feber, är hur pigg och glad som helst, men är snorig och hostar rätt mycket. Tycker det är så svårt vart man ska dra gränsen?

Här har vi allt annat än ostörda nätter just nu. Hela familjen är mer eller mindre förkylda och hostar och vaknar om nätterna

Jag har vabbpremiär idag, tyckte sonen var lite väl hostig och snorig. Han har ingen feber, är hur pigg och glad som helst, men är snorig och hostar rätt mycket. Tycker det är så svårt vart man ska dra gränsen?

Det är jättesvårt med vart man ska dra gränsen. Hade våra barn hostat mycket, inte bara någon hostattack då och då, hade dom fått vara hemma. Hade vi haft E hemma varje gång hon är snorig men superpigg hade hon typ aldrig vart på dagis :p

Jag försöker tänka "Kommer L orka med en dag med utelek, sång, dans, sova ihop med andra och att äta bra?". Är svaret nej i någon del får hon stanna hemma.

Det är jättesvårt med vart man ska dra gränsen. Hade våra barn hostat mycket, inte bara någon hostattack då och då, hade dom fått vara hemma. Hade vi haft E hemma varje gång hon är snorig men superpigg hade hon typ aldrig vart på dagis :p

Jo men exakt, så fort de är snoriga är ju omöjligt att ha dem hemma!

Jag försöker tänka "Kommer L orka med en dag med utelek, sång, dans, sova ihop med andra och att äta bra?". Är svaret nej i någon del får hon stanna hemma.

Ja det tycker jag är en bra tumregel! Men så finns ju den där parametern riskera att smitta andra också.. Inte lätt som nybliven dagisförälder :p

Ja det tycker jag är en bra tumregel! Men så finns ju den där parametern riskera att smitta andra också.. Inte lätt som nybliven dagisförälder :p
Vi har varit hemma hela veckan och lutar åt imorgon med. I början av veckan var han febrig och är fortfarande så hostig att det inte känns som om han orkar en dag på förskolan. Det och "hade jag velat att andra föräldrar skickade sina barn till förskolan i samma skick" sammanfattar min bedömningsmetod.

Vi har varit hemma hela veckan och lutar åt imorgon med. I början av veckan var han febrig och är fortfarande så hostig att det inte känns som om han orkar en dag på förskolan. Det och "hade jag velat att andra föräldrar skickade sina barn till förskolan i samma skick" sammanfattar min bedömningsmetod.

Låter rimligt! :) Snart lär sig nog även rookies som oss :D Även här får sonen vara hemma imorgon också. Lika bra att bli bättre över helgen istället. Som tur var har vi alternativa dagiset "farmor och farfar" några kvarter bort. Han får vara där några timmar mitt på dagen när han ändå är såpass pigg så får vi ihop arbetsdagarna också. Lyx att kunna göra så :)

Liten uppdatering från oss :)

Vi har nu varit iväg och gjort en fiskprovokation på lassarettet och det blev en heldag 8-16!

Lite förberedelser med infart och samtal tog endel tid på förmiddagen, blandat med massa lek för att gossen skulle tycka stället var ok.

Första portionen var på säkert en hel matsked fisk och där fick jag nog i honom hälften... Så det var bara att hoppas att det var tillräckligt..
Andra portionen var på lite mer och där gick det ner två tredjedelar kanske, allt blandat med keso yoghurt eller smoothie:angel: annars hade det inte blivit något alls. Kinkig på mat den där gossen :cool:

Trots den lilla mängden blev det en rejäl reaktion sen. kaskadkräktes i några timmar och kom undan droppet med blotta förskräckelsen då han äntligen började dricka när de rullade in ställningen. Men det var först mot sen eftermiddag han fick behålla vattnet. Ont i magen hela kvällen och feber nu idag, men äter och dricker iaf! Pigg och glad men får lite ont i magen ibland.

Antagligen reagerade han på första miniportionen och den andra gjorde nog att det blev ganska långdraget. Det stämde med våra tidigare iakttagelser om tidsramen. Så det krävs ju så oerhört lite för att få reaktion!

Men vilken pärs! Lilla kraken!
Och vilken tur man följer magkänslan i att kolla upp det trots att han bara hann reagera på och få fisk två gånger (av två) innan vi ville ha det utrett!

Vi har nu varit iväg och gjort en fiskprovokation på lassarettet och det blev en heldag 8-16!

Lite förberedelser med infart och samtal tog endel tid på förmiddagen, blandat med massa lek för att gossen skulle tycka stället var ok.

Första portionen var på säkert en hel matsked fisk och där fick jag nog i honom hälften... Så det var bara att hoppas att det var tillräckligt..
Andra portionen var på lite mer och där gick det ner två tredjedelar kanske, allt blandat med keso yoghurt eller smoothie:angel: annars hade det inte blivit något alls. Kinkig på mat den där gossen :cool:

Trots den lilla mängden blev det en rejäl reaktion sen. kaskadkräktes i några timmar och kom undan droppet med blotta förskräckelsen då han äntligen började dricka när de rullade in ställningen. Men det var först mot sen eftermiddag han fick behålla vattnet. Ont i magen hela kvällen och feber nu idag, men äter och dricker iaf! Pigg och glad men får lite ont i magen ibland.

Antagligen reagerade han på första miniportionen och den andra gjorde nog att det blev ganska långdraget. Det stämde med våra tidigare iakttagelser om tidsramen. Så det krävs ju så oerhört lite för att få reaktion!

Och vilken tur man följer magkänslan i att kolla upp det trots att han bara hann reagera på och få fisk två gånger (av två) innan vi ville ha det utrett!

Han tål inte fisk alltså?
Hur går man vidare nu? Är det bara att undvika fisk eller görs det någon behandling eller liknande? :)

Oj förstår att det var en pärs! Var syftet alltså att testa om han var allergisk eller varför görs fiskprovokation? Tänker att man brukar väl kolla allergi med blodprov eller liknande annars?

Han tål inte fisk alltså?
Hur går man vidare nu? Är det bara att undvika fisk eller görs det någon behandling eller liknande? :)
Nej han tål ingen fisk.
Så han ska undvika allt som har med fisk att göra. Nu har vi ju gjort det sen senaste reaktionen hemma men nu är det konstaterat och utrett. Förskolan(och skola) måste ju ha intyg också för att ge specialkost.

Sen kan det gömma sej fisk bland oväntad mat ibland som leverpastej, såser (som till slottstek eller ceasardressing tex- ansjovis) asiatiska såser, lillebrors ersättning(som han gärna tar slatten av) osv så lite sånt behöver man ha lite koll på.

Han kommer få genomföra såna här provokationstest med jämna mellanrum i framtiden för att se hur allergin utvecklar sej. Den kan växa bort men kan även vara livslång.

Nej han tål ingen fisk.
Så han ska undvika allt som har med fisk att göra. Nu har vi ju gjort det sen senaste reaktionen hemma men nu är det konstaterat och utrett. Förskolan(och skola) måste ju ha intyg också för att ge specialkost.

Sen kan det gömma sej fisk bland oväntad mat ibland som leverpastej, såser (som till slottstek eller ceasardressing tex- ansjovis) asiatiska såser, lillebrors ersättning(som han gärna tar slatten av) osv så lite sånt behöver man ha lite koll på.

Han kommer få genomföra såna här provokationstest med jämna mellanrum i framtiden för att se hur allergin utvecklar sej. Den kan växa bort men kan även vara livslång.

Intressant, men jobbigt för er såklart! Skönt att få det bekräftat :)

Här fortsätter inskolningen sakta men ändå lite säkert framåt. Det tar lite tid för sonen att bli trygg i nya miljöer helt klart. Och han har ju alltid varit en blyg och försiktig typ. Det har nog

Det som gjort att vi inte tappat hoppet är att de på förskolan hela tiden säger att de tycker att det går framåt. Och nu har han de två senaste dagarna han varit där sovit i över en timme där. Både igår och idag när jag lämnade honom var han visserligen väldigt ledsen precis när jag gick men han var glad över att komma dit, och vi har fått rapporter om att han inte varit ledsen så länge.

Vi fortsätter att öka tiden lite i taget. Idag är han där 8.30-15. Vi har tänkt att han ska vara där 7.30-15.30 som längst så det är ju inte så att vi är jättelångt därifrån :)

Nej han tål ingen fisk.

Åh, jobbigt men ändå skönt att ha koll på det. Hoppas det går åt rätt håll och växer bort med åren :)

Oj förstår att det var en pärs! Var syftet alltså att testa om han var allergisk eller varför görs fiskprovokation? Tänker att man brukar väl kolla allergi med blodprov eller liknande annars?
Ja precis. Hans blodprov visade inget men eftersom jag var så säker med att förknippa med fisk så ville man göra en provokation.

Han räknas till allergisk men i hans fall handlar det om symtom från magtarmkanalen med påverkan på allmänntillståndet. Fast IgE-antikroppar är inte inblandade som i vanlig allergi. Därför visar det inget på vanliga tester.

Svår icke-IgE-medierad-födoämnesallergi blir diagnosen.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka