Vårföräldrar 2015 #7

Gott nytt år allihopa!

Här firades nyårsafton (och nyårsdagen) med en av mina bröder och ett par kusiner. S var enda barnet och oj vad smidig han är att ha med sig ändå. Främmande hus och mycket att upptäcka men inget som revs ner eller så. Satt med oss och åt middag under både förrätt och huvudrätt. Somnade sen vid 21 ungefär och sov sig genom 12-slaget. Som förresten innehöll betydligt färre raketer än tidigare år. Så skönt! Idag har vi ätit brunch, spelat spel, promenerat och slappat. Som ungefär alla andra i Sverige gissar jag :p
God fortsättning!
Mina små barn har haft barnvakt sen i torsdags och t.o.m. Måndag kväll för vi är uppe i Norrland o festar med ett gäng vänner. Sjukt kul men nu ska det bli skönt att komma hem till lugna familjelivet! Barnen har haft de super med massa fyrverkerier över riktigt fin utsikt över hela innerstan och närfororter, avis på de med! :)

Tänkt att våra fyller 2 i år, helt ofattbart tycker jag!

Vi firade nyårsafton hemma som vanligt :) Vi lagade god mat och åt efterrätt. Sen lite chips och dipp i soffan innan det var dags för E att sova. J var vaken ett tag till men orkade bara till kl 22 för hon började bli sjuk. Jag spenderade sen tolvslaget i stallet som vanligt :D

Det där med att festa på nyårsafton händer inte längre :p

Ja helt galet att de snart ska fylla 2!

Den här korta veckan måndag-onsdag blir den sista arbetsveckan innan nya vardagen börjar. På måndag väntar inskolning!

I morgon är det två månader till E fyller 2 år! Känns lite konstigt men det är ännu konstigare att J fyller 5 år i början av maj! Fattar inte att vi varit föräldrar i snart 5 år :p

Spännande med inskolning!

Två år ja!
Vart försvann den tiden??

Om inskolning, ni som redan skolat in. Hur lång tid tog det för er?
Ni som ska, hur lång tid har ni räknat med attdet tar?

Två år ja!

På vår förskola är först en förälder med måndag-onsdag. Sedan är barnet där en kort stund utan föräldrar torsdag-fredag och lite längre dagar veckan efter. Sen från tredje veckan är målet "vanlig" tid. De sa att detta såklart anpassas efter hur det går för varje barn men att för de flesta går denna inskolning jättebra. Vi får hoppas att det går fint :)

Två år ja!

Vi hade ungefär två veckors inskolning som låter ungefär som det @Imogen beskriver. Det var enbart maken som var med vid inskolningen, men enligt honom var det ett bra upplägg.

Jag håller med om att två år känns stort! Det är en så underbar (och ibland frustrerande) tid just nu. H sprutar ur sig nya ord hela tiden, vet inte hur många ord han kan. Han säger inga meningar än förutom "är det?" och den nya "mormor morfar eld" som syftar på att hans mormor älskar levande ljus :D Det är också vääääldigt mycket känslor och ett nej kan vara urjobbigt eller inte bekymra honom alls.
Vi har tyvärr väldigt jobbiga läggningar för tillfället, men jag tror att en anledning är just att det är mycket att hantera med nya kunskaper och känslor.

Vi skolar in efter semestern och då ska jag alltså börja jobba! :nailbiting: Slutade 1 mars 2015 så det blir ju ett tag sen :D
Ska dock bli s k ö n t att dels få vuxentid med vuxengöra :o och dels få lite mer slantar i plånboken...

Tydligen verkar inskolningen ganska individuell här, men så är det ett så litet ställe också.
I grunden tre dagar med förälder två dagar själv med förälder på stand by. Sen köra på liksom.
OM det fungerar, lite verkar det att det får ta den tid det tar. Ingen stress utan varje barn har en egen plan utefter hur det fungerar.

Jag håller med om att två år känns stort! Det är en så underbar (och ibland frustrerande) tid just nu. H sprutar ur sig nya ord hela tiden, vet inte hur många ord han kan. Han säger inga meningar än förutom "är det?" och den nya "mormor morfar eld" som syftar på att hans mormor älskar levande ljus :D Det är också vääääldigt mycket känslor och ett nej kan vara urjobbigt eller inte bekymra honom alls.
Vi har tyvärr väldigt jobbiga läggningar för tillfället, men jag tror att en anledning är just att det är mycket att hantera med nya kunskaper och känslor.

Det låter väldigt likt som vi har det här. Underbart och frustrerande :D Och läggningarna ungefär samma. Ett tag skulle absolut både mamma och pappa vara med vid läggning, annars var det katastrof. Nu funkar det med bara mig, men bara maken går inte... Vi rider ut fasen och hoppas det går över snart :p

Gott nytt år alla (några dagar för sent ;) ). Vi hade ett lugnt firande och en son som sov sig igenom hela tolvslaget. Han brukar vakna kl. 6 oavsett vilken tid han lägger sig och på nyårsafton somnade han kl. 21 (vilket inte är en ovanlig tid för honom att somna). Sambon och jag fruktade nyårsdagen. Inte för att bli bakfulla (vi drack nämligen närmast ingenting) utan för att vi lade oss orimligt sent (2!!) och vi visste med all säkerhet att sonen skulle vakna kl. 6. Döm av vår förvåning när han vaknar två timmar senare än vad vi beräknat! Det var närmast ett magiskt ögonblick.

Nu är vi förresten min veckopendlingstid över och flyttlasset går på fredag. Ska bli så otroligt skönt att få en vardag ihop igen och träffa familjen dagligen. Det har trots allt meck gått över förväntan men det är skönt att den tiden är över :).

Är så glad att vi har barn som kan leka både själva och med varann! Har varit jobbiga två veckor där hög feber och hosta avlösts mellan oss alla fyra :yuck:

Gott nytt år alla (några dagar för sent ;) ). Vi hade ett lugnt firande och en son som sov sig igenom hela tolvslaget. Han brukar vakna kl. 6 oavsett vilken tid han lägger sig och på nyårsafton somnade han kl. 21 (vilket inte är en ovanlig tid för honom att somna). Sambon och jag fruktade nyårsdagen. Inte för att bli bakfulla (vi drack nämligen närmast ingenting) utan för att vi lade oss orimligt sent (2!!) och vi visste med all säkerhet att sonen skulle vakna kl. 6. Döm av vår förvåning när han vaknar två timmar senare än vad vi beräknat! Det var närmast ett magiskt ögonblick.

Nu är vi förresten min veckopendlingstid över och flyttlasset går på fredag. Ska bli så otroligt skönt att få en vardag ihop igen och träffa familjen dagligen. Det har trots allt meck gått över förväntan men det är skönt att den tiden är över :).

Gott nytt år! Vad skönt att pendlingstiden är över. Måste vara underbart att bo på samma ställe på heltid igen. Så nu blir det inskolning på ny förskola eller?

Gott nytt år! Vad skönt att pendlingstiden är över. Måste vara underbart att bo på samma ställe på heltid igen. Så nu blir det inskolning på ny förskola eller?
Ja, det ska bli otroligt skönt. Inskolningen börjar på måndag (snabba ryck) och vi kör samma koncept som när han skolades in på förra förskolan. Första ca 2-3 dagarna är jag eller sambon med hela tiden och vi är på förskolan i några timmar. Dag ca 3-5 lämnar vi några timmar och veckan därpå är planen att han ska gå fulltid. Om det visar sig att det inte riktigt funkar så försöker vi såklart anpassa oss så att det blir så bra som möjligt för sonen :).

Hur känns det med inskolningen för er del? Din son ska väl också skolas in på måndag?

Ja, det ska bli otroligt skönt. Inskolningen börjar på måndag (snabba ryck) och vi kör samma koncept som när han skolades in på förra förskolan. Första ca 2-3 dagarna är jag eller sambon med hela tiden och vi är på förskolan i några timmar. Dag ca 3-5 lämnar vi några timmar och veckan därpå är planen att han ska gå fulltid. Om det visar sig att det inte riktigt funkar så försöker vi såklart anpassa oss så att det blir så bra som möjligt för sonen :).

Hur känns det med inskolningen för er del? Din son ska väl också skolas in på måndag?

Det kommer säkert gå jättebra! Han är ju redan van vid konceptet att gå på dagis :)

Precis, inskolning på måndag. Jag tror det är samma delade känslor som jag gissar alla har :D Å ena sidan lite vemodigt att den här fasen är över och läskigt att lämna bort honom. Å andra sidan tror jag att han kommer tycka det är jätteroligt! Och han känns rätt redo för det nu. Det tyckte vi inte alls att han gjorde i augusti eftersom han är en ganska blyg och försiktig typ. Ändras säkert efter en tid på förskolan :p

Nej det blir nog bra! Jag tycker nog det ska bli värre att börja med den här hämta-lämna-vardagen, än att lämna bort sonen om dagarna :)

Så var första förskoledagen avklarad! Det hade gått jättebra och maken hade bra magkänsla :) Sonen lekte massor och älskade sångstunden. Men sova på vilan var tydligen inte så aktuellt :p Ska bli spännande att följa med och se på onsdag.

Fick hämta E på dagis igår em med nästan 40 i feber. Inte för att det märktes att hon hade så hög feber men. Kul att det börjar om...hon hade ju feber julveckan....:meh:

Fick hämta E på dagis igår em med nästan 40 i feber. Inte för att det märktes att hon hade så hög feber men. Kul att det börjar om...hon hade ju feber julveckan....:meh:

Åh, det är väl värsta vabbarperioden som börjar nu. Frågan är väl hur många dagar vi klarar oss innan det är vabbpremiär :p

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V
  • Renrasig katt - Tica

Hästrelaterat