Vårföräldrar 2015 #6

A har bestämt sig för att hon är färdig med barnstol och vägrar den och klättrar upp och sätter sig på en vanlig stol istället :banghead: inte så superstabilt direkt... över förväntan iofs men några golvkänningar har det blivit. Bekommer ju inte henne så mycket dock. Vi behöver nog hitta nån lämplig variant av stol som hon kan tänkas acceptera...

:love:

E sitter i tripp trapp stolen utan bygel och har gjort ett tag nu :)

Vi klarar nog den där 8-10-ordsgränsen precis på håret (Klart att det inte är någon gräns man ska "klara" egentligen).

Mamma, pappa, titta, där, bil, boll, skor, bi, flagga och traktor är repertoaren :D Fast det är nog bara de 5 första som någon utomstående skulle begripa :p
Ord som H kan:
Mamma, pappa, Dede (hunden), mormor, hallå, titta, dä, e de, llon (lejon), docka och några till (som bara mamma & pappa förstår).

Läsa är extremt populärt hos oss också och favoriten är "Följ spåret: på tur med djur" för den innehåller lejon!

När vi pratar om ord som börjar komma så har E börjat säga "hoppa" och det är så gulligt :love: Det var den årliga höstmarknaden inne i stan i lördags och då fick dom en varsin sån liten irriterande hund som skäller och går. Det var koppel med till de där och hon vågar inte hålla i den när den är igång men hon drar runt med den i kopplet och säger "hoppa" :rofl:

Dottern kan säga ganska många ord faktiskt men det är väl inte alla som är helt självklara för utomstående ... Eller för oss. "Tote" verkar till exempel betyda både Totte-böckerna och kotte, kanske något mer. I går upptäckte jag också att hon kan säga Groda, eller ja "Doa" men hon pekade på en groda. Vi har massor av grodor på tomten som hon gillar att titta på.

Alltså dessa böcker! Vi läser och läser och läser. Det första han gör när han vaknar på morgonen är att sträcka sig efter en bok som ligger i hyllan i sänggaveln (en faktabok om fåglar :rofl: ) och sedan fortsätter det dagen lång! Bästa grejen just nu är att hämta en bok, ta med den till soffan, peka på soffan och "säga" att det är där vi ska sitta och läsa, vänta på att mamma eller pappa komma och sätta sig, då springa rakt igen om vardagsrummet till sittpuffen i andra änden och sätta sig där och ropa att det visst var där vi skulle sitta och läsa. Sen upprepas detta ett par tre vändor innan vi tillslut kan sitta och läsa boken :D :p

Han har börjat att verkligen gilla sina gosedjur nu också. Han har aldrig haft en snuttefilt eller liknande men nu är det två gosekaniner som han leker ofta med. Han kommer ofta och ger dem till en och så måste man krama och pussa på kaninerna massor innan han är nöjd :love:
Sonen älskar också böcker. Han avhandlar hur många som helst på en dag. När han är tyst är det inte för att han hittar på bus utan för att han sitter och bläddrar i en bok.

Dottern kan säga ganska många ord faktiskt men det är väl inte alla som är helt självklara för utomstående ... Eller för oss. "Tote" verkar till exempel betyda både Totte-böckerna och kotte, kanske något mer. I går upptäckte jag också att hon kan säga Groda, eller ja "Doa" men hon pekade på en groda. Vi har massor av grodor på tomten som hon gillar att titta på.

Även här kan sonen säga Tote om Totte-böckerna, som är stora favoriter :).

@Rhinos Här hemma kan vi höra H snacka för sig själv inne i lekrummet och då läser han ofta en bok eller pratar i telefon :D

Jag ska passa på att låna någon Totte-bok, jag tror faktiskt inte att vi läst någon alls.

@Rhinos Här hemma kan vi höra H snacka för sig själv inne i lekrummet och då läser han ofta en bok eller pratar i telefon :D

Vi läste någonstans om att barn börjar låtsas prata i telefon nu. Jag och mannen såg ut som frågetecken, det har aldrig sonen gjort alls. Tills vi insåg att hans förutsättningar inte direkt är de bästa. Vi kanske pratar i telefon hemma en gång i veckan var :p

Vi läste någonstans om att barn börjar låtsas prata i telefon nu. Jag och mannen såg ut som frågetecken, det har aldrig sonen gjort alls. Tills vi insåg att hans förutsättningar inte direkt är de bästa. Vi kanske pratar i telefon hemma en gång i veckan var :p
Ja, de är ju små härmapor nu men gäller att de har något att härma. Vi pratar uppenbarligen i telefon en del för H gör en klockren imitation. Han vill gärna lämna över telefonen lite så att någon annan kan prata lite och sen lämna över till honom igen.

Just med tanke på härmningen så är jag så sugen på att köpa ett lekkök, känns toppen om han kan stå och fixa med sitt medan vi lagar mat.

Just med tanke på härmningen så är jag så sugen på att köpa ett lekkök, känns toppen om han kan stå och fixa med sitt medan vi lagar mat.

Sonen leker massor med sitt kök. Bäst är att hälla upp vatten och dela ut till alla att dricka. Han häller med ljudeffekt "pssshh" :D

Han går också och hämtar vattenflaskor, hälla upp vatten i lekköket, och sedan gå och låtsas vattna blommorna på fönsterbänkarna. Och nej vattenkanna är inget vi har investerat i ännu, vi gör precis sådär :D

För er som också har bokälskare kan jag tipsa om Ingrid-böckerna. Vi har tre stycken och de är väldigt uppskattade. Roligt är att hon lägger till rörelser till sina böcker, tex hostar hon, biter (klapprar tänder), hoppar, sträcker upp ett ben i luften när Ingrid är akrobat... Det finns ingen gräns för hur många gånger man kan läsa om samma bok enligt L.

Telefon pratar hon frekvent i, gärna i fjärrkontroller etc. Det är oftast farfar som ringer ;).

Sonen leker massor med sitt kök. Bäst är att hälla upp vatten och dela ut till alla att dricka. Han häller med ljudeffekt "pssshh" :D

Han går också och hämtar vattenflaskor, hälla upp vatten i lekköket, och sedan gå och låtsas vattna blommorna på fönsterbänkarna. Och nej vattenkanna är inget vi har investerat i ännu, vi gör precis sådär :D
Ja oj vad det härmas. L är alltid med mig i stallet och som hon pysslar med sin gunghäst här hemma. Det plockas gräs, handmatas, den får vatten...jag har eksemhäst så hennes gunghäst smörjs nogsamt in samt får diverse "täcken" på sig.

För er som också har bokälskare kan jag tipsa om Ingrid-böckerna. Vi har tre stycken och de är väldigt uppskattade. Roligt är att hon lägger till rörelser till sina böcker, tex hostar hon, biter (klapprar tänder), hoppar, sträcker upp ett ben i luften när Ingrid är akrobat... Det finns ingen gräns för hur många gånger man kan läsa om samma bok enligt L.

Telefon pratar hon frekvent i, gärna i fjärrkontroller etc. Det är oftast farfar som ringer ;).

Vi har också ett par Ingridböcker men böckerna som E alltid kommer med är de med djurbilder. Hon sitter och säger vad det är och härmar hur dom låter :p

Vi har också ett par Ingridböcker men böckerna som E alltid kommer med är de med djurbilder. Hon sitter och säger vad det är och härmar hur dom låter :p

Här är också djur favoriten! Favoritboken just nu är en bok som jag hade när jag var liten, men kanske inte riktigt lika liten som sonen. Det är en bok från Kolmårdens djurpark med bilder och fakta om alla deras djur. Som det såg ut 1992 :D

Men han har inte kommit så långt att han säger vad det är för djur. Eller ja det gör han säkert men vi begriper inte än ;)

Här är också djur favoriten! Favoritboken just nu är en bok som jag hade när jag var liten, men kanske inte riktigt lika liten som sonen. Det är en bok från Kolmårdens djurpark med bilder och fakta om alla deras djur. Som det såg ut 1992 :D

Men han har inte kommit så långt att han säger vad det är för djur. Eller ja det gör han säkert men vi begriper inte än ;)

Ja djur är roligt :D
E kan inte säga vad allt är men en del och en del säger hon bara ljudet till. T.ex säger hon inte kossa än utan det är "muuu" :p Men Varg säger hon, konstigt nog haha!

Barnen ska få en kusin på makens sida vilken dag som helst :love: De har redan en kusin på min sida men tyvärr träffas vi väldigt sällan då dom bor dryga timmen bort så det blir ett projekt att åka och hälsa på. Tur att mms och snapchat finns så man får uppdatering lättvindigt ändå :D

Idag är E hos deras farmor hela dagen. J skulle inte dit utan ville till dagis. Envisa unge! :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 146
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar