Vårföräldrar 2015 #6

Skulle ej hända här hemma. Spelar ingen roll hur trött hon är. Igår vaknade hon 06, sov mellan 8-9 (hennes pappa var trött...). Sedan sov hon ej förrän kl 21. Hon var tydligen dödstrött från 18-tiden men sedan kom jag hem från jobbet 19.30 och då blev hon superglad och pigg och orkade till nio. Då stupade hon dock i tårar. Inte lätt att vara liten ;)

L är likadan. Runt halv sju brukar hon gå till diskbänken och peka på vattenkokaren vilket betyder "Ge mig min kvällsflaska!". :p

Här är det någon blandning av de två. Han kan leka och läsa hur länge som helst känns det som. Men om man lite strategiskt tar med honom förbi vällingburken på bänken så kommer han på att han vill ha välling istället :D Sen är det ju iofs inte alltid som han somnar direkt efter det..men ibland så ;)

Vi har ändrat nattningen från 21 till att smyga mot 20 i några veckor. Det har gått bra, men vaknar ju tidigare:cautious::cool:
Halvsju-sju ungefär.
Lillebror somnar för natten vid 19.30-20 så vi brukar lägga båda samtidigt för enkelhetens skull.

Igår var vi på rutinultraljud och H tillbringade kvällen hos sin farbror och faster och två kusiner. Det var första gången han var där själv, men det hade gått strålande. Jag och maken fick några timmar tillsammans och dessutom se bebisen :love:

Och: H somnar oftast 19.30-20, vi börjar läggningen kl 19 så just nu tar det oftast lite tid innan han somnar. Vaknar kl 5.30-7 och sover oftast två timmar (eller lite mer) på dagen.

Igår var vi på rutinultraljud och H tillbringade kvällen hos sin farbror och faster och två kusiner. Det var första gången han var där själv, men det hade gått strålande. Jag och maken fick några timmar tillsammans och dessutom se bebisen :love:
Visste inte att ni väntade syskon, grattis! :)

Haha ja det där med att era barn somnar 19, hur går det till :laugh:?!
Det undrar jag också ... Vår dotter sover ungefär som Lo tror jag. Nu var hon sjuuukt trött i kväll, vi har precis påbörjat inskolning på förskola, men hon vaknar ju vid 6 som senast. Kanske 3-5 gånger har hon sovit till 7, känns som himmelriket.
Jag bävar för omställningen till vintertid framöver! :nailbiting:

Det undrar jag också ... Vår dotter sover ungefär som Lo tror jag. Nu var hon sjuuukt trött i kväll, vi har precis påbörjat inskolning på förskola, men hon vaknar ju vid 6 som senast. Kanske 3-5 gånger har hon sovit till 7, känns som himmelriket.
Jag bävar för omställningen till vintertid framöver! :nailbiting:
Åh nej blir det uppstigning 04 framöver :eek:.

Förresten så märks det väldigt väl att E kommit in de nya rutinerna med dagis nu. Hon är inte alls lika komatröttgnälligmammig när vi hämtat henne längre utan har energi kvar för någon eventuell aktivitet med familjen också innan läggdags :)

När lägger ni era och när somnar dom? Hur mycket sover dom på dagarna?
Vi lägger våra vid 19 tiden. Båda somnar väldigt fort. E slutade vara trögsövd bara vi bytte bort spjälsängen och hon började dagis. Dagtid på dagis sover hon ca 1 h i vagnen. På helgerna hemma sover hon 1-1,5 h i sin säng efter lunch.

Lägger båda kring 19-20. Vide somnar medans storasyster blir läst för. Brukar gå rätt fort. Uppstigning kring 7 (plus minus 30 min).
På dagen sover han 1-2 timmar. Varierar mellan vagn ute, sängen eller i sele på min rygg.

E är inne i en period nu då hon sover oroligt igen. Kommer till oss under natten och ligger sen och sparkar och smågnäller så det är inte lätt att sova :p
Tänkte att det kanske berodde på vaccinet då feber kunde komma dryga veckan efter sprutan men det känns som att det hängt i lite för länge. Jaja, det är bara att härda ut!

Här har vi verkligen haft en supermysig helg! Inte massa saker inplanerade utan mest bara lekt, varit på skogsutflykt och så läst och läst och läst såklart :D

Han sover bra just nu också med max ett uppvak under natten då han kommer till oss och somnar om direkt. Så nu har jag jinxat det riktigt ordentligt :p Nu väntar en vecka med kusiner på besök så det blir väl full rulle hela tiden!

Har har det gått till när ni skolat in på förskola? Hur länge har ni varit där de första dagarna? Ska man ta med egna blöjor? Vi har inte fått någon information alls om detta..
Antar att vi föräldrar inte äter lunch där? Men barnet gör det?
Den enda infon vi fått är att vi ska befinna oss där mellan 9-14. Det känns som en rätt lång tid första dagen?
Berätta allt för mig! :)

Har har det gått till när ni skolat in på förskola? Hur länge har ni varit där de första dagarna? Ska man ta med egna blöjor? Vi har inte fått någon information alls om detta..
Den enda infon vi fått är att vi ska befinna oss där mellan 9-14. Det känns som en rätt lång tid första dagen?
Oj, ja, det var länge. Första dagarna var vi bara där 2-3 timmar.
Egna blöjor alltid med, tror inte det finns någon förskola som står för det.

Lunch åt våra först andra veckan tror jag. (är ju en hel månad sedan vi skolade in! ;) )

Vi är i Spanien och har fantastiskt väder och havet är varmt. A är helt vild när vågorna rullar in på eftermiddagen och kämpar för att vi inte ska hålla henne, helst ska hon bli översköljd så att hela hon hamnar under vatten :p fattar inte att hon inte blir rädd... hon tycker det är supermysigt att få umgås med mormor och morfar igen och blev så glad när hon såg dom i lördagsnatt när vi kom:heart vi vill aldrig åka hem igen...

Vi är i Spanien och har fantastiskt väder och havet är varmt. A är helt vild när vågorna rullar in på eftermiddagen och kämpar för att vi inte ska hålla henne, helst ska hon bli översköljd så att hela hon hamnar under vatten :p fattar inte att hon inte blir rädd... hon tycker det är supermysigt att få umgås med mormor och morfar igen och blev så glad när hon såg dom i lördagsnatt när vi kom:heart vi vill aldrig åka hem igen...

Det där lät ju verkligen helt fruktansvärt ;)

Vi har haft 2 veckors inskolning som grund och första veckan är det mellan 9 och 11 och förälderns/föräldrarna är med hela tiden. De leker och äter frukt bara.
Allt eftersom barnet känner sig tryggare så har man lämnat en stund och sista dagarna utökas tiden så de äter lunch där också. Egna blöjor gäller hela förskoletiden.
9-14 lät väldigt länge. När ska ni börja inskolning? Hoppas allt går bra :)

Första dagen var maken och dottern på förskolan en timme, sedan var det 9-14 som gällde resten av veckan. Maken fick äta lunch tillsammans med dottern. Maken var med hela tiden tills dottern verkade känna sig trygg, då fick han gå iväg en stund. På fredagen var L på förskolan hela tiden själv, så för oss blev det en ganska kort inskolning.

En av mina bästa kompisar skolar in nu. De utgår från:
Dag 1-3 går de 9-12 och föräldrarna är med.
Dag 4-5 går barnet 9-12 men föräldrarna lämnar fast är på standby.
Veckan därpå kör de på riktigt.

Men förskolan är väldigt flexibla och det verkar vara väldigt individuellt även om de utgår från ovanstående. Funkar det inte så revideras planen efter barnet.
För dom har det fungerat bra iaf, skönt!

Vi skolar in båda efter semestern nästa år, spännande :nailbiting:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 138
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar