Vårföräldrar 2015 #6

Det händer så himla mycket med språket nu! Han härmar typ allt vi säger och verkligen övar. Allt stannar ju inte såklart men något nytt ord per dag blir det! När vi läser böcker ska han sitta och hålla i ens finger och peka på allt i boken så man ska aha vad det är. Typ 10 gånger på varje sak :p

Igår hade vi lite revolution! Vi sitter vid middagsbordet och har nästan ätit klart. Så säger sonen "baj". Vi tar honom till pottan och det tar visserligen en liten stund men visst bajsar han. "Baj!" Säger han igen då. Första gången han verkligen säger till om pottan :)

Knäppa saker man blir lycklig över nu för tiden :D

Halvåret framöver tills dom blir 2 år så kommer språket explodera! Minns att det blev stor skillnad med J under den tiden. Det är roligt och jag längtar efter att kunna prata och förklara som man gör med J :angel:

E kommer med nya ord hela tiden. Hon har börjat säga jacka, mer (när hon vill ha mer mat t.ex), nej, knäckebräd mm. Men ingenting åt storasyster än. Väntar på att det ska komma något :D

Igår hade L sitt livs första sammanbrott, eller utbrott om ni så vill. Trötthet kombinerat med hunger gjorde att bägaren rann över. Hon som sällan blir arg eller ens gnällig fick totalt spel och ömsom höll i mig så hårt att jag knappt fick luft och ömsom ville fläta till mig. Tog nästan en kvart att övertala ner henne i cykelstolen och väl hemma mötte vi farmor som resolut stoppade i ungen en glass för att få upp energinivån. Det fick avsedd effekt och tio minuter senare var min glada, men fortfarande trötta, unge tillbaka. Vi åt middag, lekte lite och när jag skulle lägga henne somnade hon sekunden som huvudet träffade kudden. Lilla snorpan. :heart

Lärdomen av detta är att om vi ska handla direkt efter förskolan när L slutat sent så gå förbi fruktavdelningen först och ta en bjudbanan och mata barnet med. :p

Igår hade L sitt livs första sammanbrott, eller utbrott om ni så vill. Trötthet kombinerat med hunger gjorde att bägaren rann över. Hon som sällan blir arg eller ens gnällig fick totalt spel och ömsom höll i mig så hårt att jag knappt fick luft och ömsom ville fläta till mig. Tog nästan en kvart att övertala ner henne i cykelstolen och väl hemma mötte vi farmor som resolut stoppade i ungen en glass för att få upp energinivån. Det fick avsedd effekt och tio minuter senare var min glada, men fortfarande trötta, unge tillbaka. Vi åt middag, lekte lite och när jag skulle lägga henne somnade hon sekunden som huvudet träffade kudden. Lilla snorpan. :heart

Lärdomen av detta är att om vi ska handla direkt efter förskolan när L slutat sent så gå förbi fruktavdelningen först och ta en bjudbanan och mata barnet med. :p

Ja de där bjudbananerna är bra grejer! Där vi handlar som är fruktavdelningen direkt man kommer in och barnen har lärt sig att dom får en banan om dom vill :)

Upptäckte att albin inte är född än :D

MARS

2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3 kl 23.13, 3020 gram och 49 cm.
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka, Elvira föddes 19/1 kl 15.24, 2226 gram och 43 cm.
14:e Sined, 2:a barnet. Albin född 6/3 kl 22.47, 3535 gram och 50 cm.
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka Elise född 17/3 kl 19:43, 3420 gram och 50 cm.
17:e Jast, 1:a barnet, pojke. Mats föddes 18/2 kl 21.00, 2865 gram och 48 cm.
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke. E född 2/4 kl 23.17, 3975 gram och 53 cm.
29:e Olina, 1:a barnet. Pojke Edvin född 12/4 kl 06.12, 4320 gram och 55 cm.
31:e Vilse, 2:a barnet, flicka Lova född 10/4 kl 11.37, 3940 g och 52 cm

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet. Leona född 16/4 19:14, 3190 g och 52 cm.
5:e Lo_, 1:a barnet. Lo född 6/4 kl 07.06, 3220 g och 48 cm.
5:e Smulu 2:a barnet pojke född 16/4 3355 g 50 cm lång
5:e Glittra, 1:a barnet. Son född 7/4 kl 21.22, 3000 g och 51 cm.
8:e Tassetass, 1:a barnet Lisbeth född 17/4 kl 14:16, 3850 g och 50 cm.
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka. Flicka född 17/4 kl 03.38, 4098 g och 52 cm.
14:e Snowwhite, 1:a barnet, Pojke född 26/4 kl. 18,16 3870 g 53 cm lång
15:e Snna, 2:a barnet, Pojke född 17/4 kl 13.04, 4015 g och 52 cm
16:e Melisen, 1:a barnet, Alice född 21/4 kl 8:22, 3860g och 50 cm
20:e Comatose, 1:a barnet. Pojke född 19/4 kl. 04:25. 3530 g och 52 cm
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
28:e Bambi, första barnen, tvillingflickor. L & J födda på morgonen 12/4. 2234 & 2415 g och 45 & 46 cm.
30:e Imogen, 1:a barnet. Son född 12/4 kl 00:07. 2460 g och 48 cm.

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet Pojke född 27/4 10.00. 3960g och 53cm
17:e Lime, 1:a barnet Signe född 14/5 kl. 22.34, 3070 g och 48 cm
19:e Sinus, 1:a barnet Pojke född 16/5 kl. 18.42, 3570 g och 50 cm
23:e Magzzan 2:a barnet, Albin född 22/5. 8.19, 3780g och 51cm
28:e Retro, 1:a barnet
29:e 1887, 1:a barnet Billy född 2/6 12.57, 3355 g och 48 cm

FÖDELSEDAGSLISTA

JANUARI

19/1 Elvira (Girasol)

FEBRUARI
18/2 Mats (Jast)

MARS

3/3 Emelie ( FengurLaugar)
6/3 Albin (Sined)
17/3 Elise (_saga_)

APRIL
2/4 E (Rhinos)
6/4 Lo (Lo_)a barnet.
7/4 Pojke (Glittra)
10/4 Lova (Vilse)
12/4 S (Imogen)
12/4 L&J (Bambi)
12/4 Edvin (Olina)
16/4 Leona (carmarnic)
16/4 Pojke (Smulu)
17/4 Lisbeth (Tassetass)
17/4 Flicka (Elisha)
17/4 Pojke (Snna)
19/4 Pojke (Comatose)
21/4 Alice (Melisen),
26/4 Pojke (Snowwhite)
27/4 Pojke (Magnum)

MAJ
14/5 Signe (Lime)
16/5 Pojke (Sinus)

JUNI
2/6 Billy (1887)

Alltid bjudbanan! Grattis till att ha klarat ut ett utbrott! (Jag tycker det ges för lite cred till sånt)

Här pratas det också på friskt men alla nya ord som testas måste ropas/skrikas fram.
Häromkvällen hade jag en dotter som sprang runt med en plasttallrik i näven och skrek "tajjjjiiiiik".

Tack. :) Tyckte mest det kändes jobbigt för snorpans skull, hon var verkligen så vansinnigt trött och hungrig och jag missbedömde totalt situationen.
Jag känner igen det där. Jag brukar få liksom en känsla av att ha svikit den lilla stackarn men de brukar förlåta (eventuellt krävs en glass) :)

Jag känner igen det där. Jag brukar få liksom en känsla av att ha svikit den lilla stackarn men de brukar förlåta (eventuellt krävs en glass) :)

Man måste ju få lite tid att lära sig hur de små funkar också. Hon hade bra många månader där hon kunde gå en hel dag på en skål yoghurt, lite pasta och en näve russin, så att hon kan drabbas av HUNGERDÖDEN är liksom nytt. :p

Man måste ju få lite tid att lära sig hur de små funkar också. Hon hade bra många månader där hon kunde gå en hel dag på en skål yoghurt, lite pasta och en näve russin, så att hon kan drabbas av HUNGERDÖDEN är liksom nytt. :p

Och när tycker att man lärt sig hur dom funkar så ändrar dom sig :D

Nu hade vi en sån där jobbig natt igen med mardrömmar och stök. Maken hörde något litet ljud från stumpans rum någon gång vid tre och gick dit. Då var en knappt vaken L på väg ut ur sängen och när maken plockade upp henne fick hon nästan panik. Maken bar henne till vår säng och hon låg resten av natten på min arm eller med sina små armar runt min arm. Det var bra stökigt mellan typ tre och halv sex, sen somnade hon äntligen och sov till halv nio.

Mammas lilla snorpa, inte lätt att vara ett och ett halvt alltså.

Väckte barnen vid 7 i morse som vanligt och E var riktigt gosig och kröp upp i mitt knä och riktigt kramade mig :love: Var tvungen att sitta så en stund innan vi gick och klädde på dom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka