Vårföräldrar 2015 #6

Gruvar mig inför vaccineringen nästa vecka när jag läser vad ni skriver :crazy:
Vaccinationen var absolut inga problem, lite tårar men det räckte med att kika ut genom fönstret så var det glömt :).

Dock är nog febern en reaktion på sprutan för det skulle dröja 1-2 veckor innan man fick feber (alla får ju såklart inte) och det är en vecka på dagen.

Vaccinationen var absolut inga problem, lite tårar men det räckte med att kika ut genom fönstret så var det glömt :).

Dock är nog febern en reaktion på sprutan för det skulle dröja 1-2 veckor innan man fick feber (alla får ju såklart inte) och det är en vecka på dagen.

Det är nog värst för mig faktiskt. Jag är nålrädd och det är inte precis det roligaste jag vet att se mitt barn bli stucket och att det blir så ledset :crazy:

Ja det var nog det värsta ändå, att en okänd kommer för nära och hållas fast så. Nä fy inte roligt!
De tog bloddroppar från fingerstick?
För det var ju inte heller enkelt när han bara bille dra undan handen.
Krakar :heart
Nej de stack i armvecket och var tvungna att ta i bägge för de fick inte tillräckligt på första...

L tycker att lämningarna på förskolan är rätt jobbiga. Hon blir ledsen redan när vi närmar oss förskolan och sedan eskalerar det ända tills jag går. När jag väl gått är det dock lugnt, idag fick jag ett mms bara någon minut efter att jag gått med en bild på en glad L som satt och lekte. Skönt ändå att få bekräftelse på att det inte är förskolan i sig som är problemet utan själva separationen.

L tycker att lämningarna på förskolan är rätt jobbiga. Hon blir ledsen redan när vi närmar oss förskolan och sedan eskalerar det ända tills jag går. När jag väl gått är det dock lugnt, idag fick jag ett mms bara någon minut efter att jag gått med en bild på en glad L som satt och lekte. Skönt ändå att få bekräftelse på att det inte är förskolan i sig som är problemet utan själva separationen.

Så var det med E också. Själva dagis är jätteroligt men det var jobbigt att mamma inte skulle vara kvar. Det gick över på 1,5 vecka dock så nu har hon inte varit ledsen vid lämning på 1,5 vecka.
Även J var sådan första veckan då hon skulle skolas in på dagis.

Så var det med E också. Själva dagis är jätteroligt men det var jobbigt att mamma inte skulle vara kvar. Det gick över på 1,5 vecka dock så nu har hon inte varit ledsen vid lämning på 1,5 vecka.
Även J var sådan första veckan då hon skulle skolas in på dagis.

Hoppas det släpper lika fort för oss. :)

Hoppas det släpper lika fort för oss. :)

Håller tummarna för det :)

För våra barn handlade det om att finna trygghet även på dagis, hos någon annan vuxen. Nu springer E in i famnen på sina fröknar för nu har hon börjat lära känna dom och vet att hon får tröst och trygghet även där. Och mamma och pappa försvinner inte för alltid :)

Åh, man får lite ont i magen när man läser sånt.. Även om man vet att det bara är tillfälligt och de är glada sen. Hoppas den här perioden är över snart och L är glad även vid lämning :)

Med tanke på separationsfaser. Jag ska resa bort nästa vecka och vara borta tre dagar. Sonen har aldrig varit ifrån mig så länge förut, inte ens över natten. Jag har många gånger varit borta när han gått och lagt sig men alltid kommit hem under natten.

Sonen och maken kommer såklart klara sig galant under tiden, men det jag funderar på är det här med kontakt under tiden. För egen del skulle jag ju gärna prata med dem på facetime en stund på kvällarna, men det kanske är dumt? Det kanske är bättre för sonen att jag är borta hela tiden tills jag kommer tillbaka? Det är som sagt en rätt mammig period just nu. Väldigt mycket rop på mamma men när jag inte är i närheten är det inga problem alls.

Med tanke på separationsfaser. Jag ska resa bort nästa vecka och vara borta tre dagar. Sonen har aldrig varit ifrån mig så länge förut, inte ens över natten. Jag har många gånger varit borta när han gått och lagt sig men alltid kommit hem under natten.

Sonen och maken kommer såklart klara sig galant under tiden, men det jag funderar på är det här med kontakt under tiden. För egen del skulle jag ju gärna prata med dem på facetime en stund på kvällarna, men det kanske är dumt? Det kanske är bättre för sonen att jag är borta hela tiden tills jag kommer tillbaka? Det är som sagt en rätt mammig period just nu. Väldigt mycket rop på mamma men när jag inte är i närheten är det inga problem alls.

Jag skulle valt att prata ändå och lägga fokus i samtalet på att pappan får berätta vad dom har gjort tillsammans under dagen och inte massa "mamma saknar dig" och sånt utan mer "mamma har det jättebra och vad kul att få höra att ni har roligt". Jag tänker att det är viktigt att i en mammig period att mamman tydligt kan förmedla att det är ok att vara ifrån varandra.

Dock får väl pappan styra lite när samtalet bli så barnet är i hyfsad balans så det inte blir total katastrof :)

Vet inte vad som är bäst.
Maken var borta förra veckan från måndag till fredag och E frågade efter honom varje morgon och även på kvällen. Blev sen överlycklig när han kom hem på fredag kväll :p
J pratade i telefon med honom några dagar men att prata i telefon med E är ingen större idé haha.

Jag veckopendlar ju för tillfället och vi kör på skype 1-2 ggr i veckan. Det har gått jättebra. Han blir först glad över att se mig, sedan lite ängslig och efter någon minut springer han iväg och gör annat. Det verkar vara jobbigare för mig än för E ;).

Vi ringer FaceTime ofta, med mormor och mostrar mfl. Jag jobbar i regel sen kväll och ringer hem och säger godnatt ibland. Oftast går det fint men har hon hunnit bli för trött så händer det att hon blir ledsen. Rätt tajming är viktigt :).

Jag veckopendlar ju för tillfället och vi kör på skype 1-2 ggr i veckan. Det har gått jättebra. Han blir först glad över att se mig, sedan lite ängslig och efter någon minut springer han iväg och gör annat. Det verkar vara jobbigare för mig än för E ;).

Just ja! Hur går det med veckopendlingen både för dig och de där hemma? Är det långt du pendlar?

@Imogen jag var borta en respektive två (kom hem andra natten, men så sent att H redan somnat) nätter de två föregående veckorna och jag valde att inte ringa. Främst för att jag vet att de har det bra utan mig och att FaceTime med mig kanske bara skulle förvirra/göra honom ledsen.

Just ja! Hur går det med veckopendlingen både för dig och de där hemma? Är det långt du pendlar?
Det går över förväntan, men det är inget jag vill hålla på med en längre period. Jag ska pendla fram till årsskiftet men sen får vi lösa det på annat sätt :). E verkar ta det bra men han vill verkligen vara nära när vi ses och när han ska sova vill han somna på en. Så han är ju påverkad men det märks inte i veckorna. För min egen del är det också segt men jag är ju vuxen och förstår omständigheterna. Som tur är får vi hela helgen tillsammans då jag åker måndag morgon och kommer hem fredag eftermiddag. Älskar flex ;).

Jag pendlar runt 20 mil, tar ungefär 2,5 timma. Lite långt att åka den sträckan varje dag och samtidigt göra något annat än att pendla.

Usch idag känner jag mig som världens sämsta förälder :(. Efter sjukdom och blodprovstagning är hon sig ännu inte lik och hon har nog gråtit och skrikit mer denna vecka än resten av sin livstid. Hoppas vanliga lilla glada tjejen är tillbaka snart.

Usch idag känner jag mig som världens sämsta förälder :(. Efter sjukdom och blodprovstagning är hon sig ännu inte lik och hon har nog gråtit och skrikit mer denna vecka än resten av sin livstid. Hoppas vanliga lilla glada tjejen är tillbaka snart.
Stackars er :( hoppas det lättar snart!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 157
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve