Vårföräldrar 2015 #6

Ni som fortfarande ammar, får ni också era näsor grundligt genomsökta av små fingrar under matstunden ;)?
Inte näsor, men hon håller jämt och ständigt på att dra sönder mitt halsband. :meh:

From idag tar mannen Lova på natten = ingen mer nattamning för hennes del.
Jag fasar - jag kommer väl sova ännu mindre inatt än annars :banghead::D:cautious:

Ni som fortfarande ammar, får ni också era näsor grundligt genomsökta av små fingrar under matstunden ;)?

Ger ju flaska men här är det munnen som är mest intressant, att slippa få tandköttet sönderklöst är ett starkt incitament för stt hålla lillans naglar korta. :p

• Gilla
Reactions: Lo_

Japp! Fast jag tror mer att det handlar om fascination gällande näsor än en amningsgrej. Pappas näsa är nämligen allra bäst att undersöka :p

Här är det också väldigt korta naglar som gäller! Klösas på halsen, i munnen, på brösten är väldigt populärt :sneaky:

Vad har ni för nattningsrutiner?

Här har det blivit high Chaparral efter jul helger och semester och vi har lite svårt att hitta tillbaka till bra kvällsrutin. Behöver lite inspiration!

Här har det blivit high Chaparral efter jul helger och semester och vi har lite svårt att hitta tillbaka till bra kvällsrutin. Behöver lite inspiration!

L bestämmer själv, enkelt sagt. Vi har också haft det svajigt en period, hon har haft lite separationsångest, inte velat sova själv, varit i fjällen och varit vaken länge på kvällarna osv. Vi har bara hängt med och kört på med rutiner så som byte till pyjamas, ny blöja, kvällsgos m.m. men hon har fått sova när och hur hon vill. Nu senaste kvällarna har hon börjat somna i bättre tid och sover själv i egen säng åtminstone första timmarna. Jag tror dock det är mer tur än skicklighet, hon verkar ha rätt god sömn som grund, om man säger så.

Jag är nog inte kvalificerad att svara :o
Men är nyfiken på er andras rutiner! :)

Äter kvällis runt åtta, är ombytt till pjamas då, går o lägger oss eller en av oss+son runt nio. Innan dess är han inte riktigt somnbar. Utan det är sista rycket bus, ungefär.
Somnar i vår säng, lyfts över till sin. (Oftast:angel:)

Oftast har han somnat inom en kvart. Max. Ibland tar det kanske en halvtimme, men sällan.
Ännu mer sällan, behövs en flaska att somna till.
Vill ligga på sidan och pyssla med våra händer tills han somnar.

Vi har inte provat nåt annat utan han har haft rutin att somna mellan halv åtta- halv tio hela tiden. (Hur gör man? Nästa barn får gärna också bara vara så:angel:)

Även om vi är på äventyr äter han runt åtta ungefär och somnar sen runt nio någonting i knä/soffa/bil etc. Skulle han inte somna däckar han innan han nått kudden när vi väl kommit hem.

Vi lägger båda barnen runt 19.30. Vid 19 ger vi kvällsmat, oftast gröt för E och yoghurt för J. Sen går vi upp och byter till pyjamas och borstar tänder. En av oss tar J och läser för henne och en tar E och ger henne välling i sängen. Sen brukar dom somna typ direkt. Ibland kan E vara lite trög så man får sitta och klappa en stund tills hon slappnar av och orkar somna.
Är jag själv med båda vid nattning så gör samma som vanligt förutom att J får vänta på sin saga tills E fått välling. Våra nattningsrutiner funkar bra och har gjort länge tack och lov :)

Jag är nog inte kvalificerad att svara :o
Men är nyfiken på er andras rutiner! :)

Äter kvällis runt åtta, är ombytt till pjamas då, går o lägger oss eller en av oss+son runt nio. Innan dess är han inte riktigt somnbar. Utan det är sista rycket bus, ungefär.
Somnar i vår säng, lyfts över till sin. (Oftast:angel:)

Oftast har han somnat inom en kvart. Max. Ibland tar det kanske en halvtimme, men sällan.
Ännu mer sällan, behövs en flaska att somna till.
Vill ligga på sidan och pyssla med våra händer tills han somnar.

Vi har inte provat nåt annat utan han har haft rutin att somna mellan halv åtta- halv tio hela tiden. (Hur gör man? Nästa barn får gärna också bara vara så:angel:)

Även om vi är på äventyr äter han runt åtta ungefär och somnar sen runt nio någonting i knä/soffa/bil etc. Skulle han inte somna däckar han innan han nått kudden när vi väl kommit hem.

Varför skulle inte detta kvalificera sig? :up: Skulle vara mycket nöjd om vi hade liknande :)

Inte näsor, men hon håller jämt och ständigt på att dra sönder mitt halsband. :meh:

From idag tar mannen Lova på natten = ingen mer nattamning för hennes del.
Jag fasar - jag kommer väl sova ännu mindre inatt än annars :banghead::D:cautious:
Hur gick det? Vi har också slutat, nu får hon välling vid 04 istället. (Om jag har natten händer det att jag ammar för enkelhetens skull)

Inge speciellt. Pyjamas, ner i åkpåsen hon alltid sover i. In i hennes rum. Ge välling. Stoppa i napp. Invänta sovande. :) hon somnar alltid till musik också. Vid 19:30 brukar de ske :) perfekt inför 20:00-tvn ;)

Varför skulle inte detta kvalificera sig? :up: Skulle vara mycket nöjd om vi hade liknande :)
Tänkte mest eftersom vi inte styrt det så :p
det har bara fallit sig så och så bra ihop med våra egna rutiner.
Jag är glad och tacksam att det fungerar! :up:

Har några vänner med barn i samma ålder som försöker få till en rutin liknande vår men lyckas inte. Alls. Vi har bara följt sonen, inte försökt en massa-bara gjort liksom och han har sällat sig till det.
Vågar knappt prata sömn med vännerna ens:angel:

Hur gick det? Vi har också slutat, nu får hon välling vid 04 istället. (Om jag har natten händer det att jag ammar för enkelhetens skull)
Jodå, mannen fick nog 2 möjligen 3 timmars sömn inatt :eek:
Hon somna, vakna, somna, vakna, somna vakna hela tiden. oftast lätt att natta om, men vaknade lika lätt igen.
Var hungrig, men störtvägrade både välling och gröt (vilket hon äter dagtid).
Ger det ett par dagar till, tror att redan inatt så kommer hon ta vällingen och sen är det frid och fröjd (så var det när jag började minska amningen på dagtid)

Har några vänner med barn i samma ålder som försöker få till en rutin liknande vår men lyckas inte. Alls. Vi har bara följt sonen, inte försökt en massa-bara gjort liksom och han har sällat sig till det.

Förstår att ni är nöjda!

Vi har också bara följt sonen som gjort som han vill ha det. Det har fungerat bra och med undantag för kortare perioder har vi alltid sovit bra.

"Problemet" är att det för sonen innebär mamma och amning. Jag har inget emot att fortsätta amma men det tråkiga är att när jag är hemma är han så låst vid det att pappa inte ens får läsa saga. När jag är borta går det bra och han har nu somnat ett par gånger utan amning när jag inte varit hemma.

Vi förstår ju att det här är ett solklart fall av att jag är 1a anknytningsperson och finns jag som alternativ så är det jag som gäller. (På dagtid när båda är hemma är han däremot inte ett dugg mammig). Tror också att det kommer lösa sig av sig självt om ett par månader när det är dags för pappaledighet.

Så det finns egentligen ingen panik eller oro, är mer ute efter lite inspiration för att bryta mönstret om det går :)

Vi vågar knappt prata sömn med folk. Vi har hittills haft det löjligt smidigt med båda. Känns orättvist med tanke på vad många i vår närhet som sliter med barn som knappt sover alls på ett dygn.

Vår rutin:
Läsa böcker
Byta blöja och ta på pyjamas
Göra välling (som han just nu vägrar äta)
Ev någon mer bok
Amma

Han somnar oftast mellan kl 18.30 och 19.30, men just nu är sömnen inte bra. Dagtid somnar han i vagnen, bilen, när han bärs (av sin pappa) i sele eller när jag ammar honom.

Och "inte bra" är så klart relativt, men just nu vaknar han ofta en gång innan jag går och lägger mig och sedan 3-5 gånger till. Oftast väldigt korta stunder, men en gång denna vecka var han vaken 1,5 timme mitt i natten. Idag vaknade han kl 5, men annars brukar vi sova till 6.30.

Vi vågar knappt prata sömn med folk. Vi har hittills haft det löjligt smidigt med båda. Känns orättvist med tanke på vad många i vår närhet som sliter med barn som knappt sover alls på ett dygn.

Jag önskar att fler som haft det enkelt pratat mer om det, faktiskt. De allra flesta jag känner har haft rätt så "enkla" barn, många av de jag känner som har barn i samma ålder som L har enkla barn som sover om nätterna och är glada om dagarna. När jag tänker efter är de med enkla(re) barn i klar majoritet, ändå är det de med mindre enkla barn som hörs mest och liksom tillåts sätta tonen för hur det är att ha småbarn.

Jag önskar att fler som haft det enkelt pratat mer om det, faktiskt. De allra flesta jag känner har haft rätt så "enkla" barn, många av de jag känner som har barn i samma ålder som L har enkla barn som sover om nätterna och är glada om dagarna. När jag tänker efter är de med enkla(re) barn i klar majoritet, ändå är det de med mindre enkla barn som hörs mest och liksom tillåts sätta tonen för hur det är att ha småbarn.

Här får man höra att 'vi inte vet hur det är att ha småbarn' och har således inte så mycket talan, för vi har ju ingen erfarenhet av annat än det enkla. Typ :meh:

Här får man höra att 'vi inte vet hur det är att ha småbarn' och har således inte så mycket talan, för vi har ju ingen erfarenhet. Typ :meh:

Det där får jag också höra. Berättade det för min syster, fyrbarnsmamma varav de två yngsta är tvillingar, då sa hon "Jaha, då vet jag inte heller hur det är". :p

Begriper inte varför föräldraskap, enligt vissa människor, ska vara någon sorts tävling i vem som lider mest.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 157
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve