Vårföräldrar 2015 #4

Det blev en majbebis här trots att jag började bli lite uppgiven! Knappt en vecka över tiden, för en vecka sedan. När jag väl härdat ut hemma med regelbundna värkar som började bli värre (ringde och ville åka in när jag började kräkas) så fanns det inte plats där vi tänkt oss utan vi blev hänvisade vidare! :crazy:

Dock blev det väldigt bra ändå, trevligt ställe och otroligt fint bemötande av all personal. Hann möta tre skift, men barnmorskan i "mittenteamet" var otrolig och vägledde mig på ett fanstastiskt sätt och stannade en stund in på nästa skift så lilleman hann komma ut vilket jag är enormt tacksam över.

Förlossningen var lång och sista biten var tuff - när krystvärkarna väl börjat och han kommit ner så huvudet var på väg ut så hände det liksom inte så mycket mer. Jag tog i för kung och fosterland men min livmoder var väldigt trött, trots mycket värkstimluerande hände det liksom inget. Till slut (äntligen kände jag mest!) las en sugklocka, lättaste varianten, och lirkade honom förbi "tröskeln" och togs bort sen och därefter kunde jag krysta ut honom själv.

Jag fick ett par små bristningar som syddes med ett par stygn vardera men tyvärr även en kateter eftersom min blåsa var enormt full. Tre dagar med påse på benet var ingen höjdare ärligt talat och nog det som drog ner min upplevelse av det hela mest.

Vi fick åka hem ganska snabbt men lillkillen (med betoning på liten, vi fick åka och köpa mindre kläder eftersom det minsta vi hade i strl 50 var för stort!) är ganska gul så vi har åkt i skytteltrafik tillbaka för att ta prover. Än så länge är ordinationen bara att "äta så mycket som möjligt" vilket han tar på fullaste allvar. Nu börjar dock mitt ena bröst kännas väldigt spänt så jag oroar mig för mjölkstockning.

I övrigt så kan man ju lugnt säga att livet förändrats och fortsätter förändras varje dag. :confused::love:

Grattis!!

Det här blev ju långdraget... Har värkar minst var 10e minut, oftast tätare men dom är så oregelbundna och fortfarande hanterbara (definitionsfråga tycker jag i och för sig) så barnmorskan på förlossningen tyckte jag skulle ta alvedon, ett varmt bad och avvakta. Så det har jag gjort! Nu ska jag få i mig te och mackor tänkte jag.

Det här blev ju långdraget... Har värkar minst var 10e minut, oftast tätare men dom är så oregelbundna och fortfarande hanterbara (definitionsfråga tycker jag i och för sig) så barnmorskan på förlossningen tyckte jag skulle ta alvedon, ett varmt bad och avvakta. Så det har jag gjort! Nu ska jag få i mig te och mackor tänkte jag.

Sådär hade jag, Max runt 7-8 min emellan och ofta längre än 10 och kunde utan problem andas igenom värkarna osv men vi åkte in för kontroll då jag blödde o då var jag öppen 5cm och fick stanna kvar! :)

Sådär hade jag, Max runt 7-8 min emellan och ofta längre än 10 och kunde utan problem andas igenom värkarna osv men vi åkte in för kontroll då jag blödde o då var jag öppen 5cm och fick stanna kvar! :)

Så hade jag med första. Efter att inte fått sova på två nätter åkte vi in ändå så jag skulle få nån sovdos. När vi kom in var jag 10 cm öppen och det var bara att kränga av byxorna och börja krysta :D

Hejja hoppas att bebisen vill titta ut snart :):bump::banana:

Heja heja, jag var hemma med värkar av varierande styrka och intensitet i 21 timmar innan vi åkte in. Att bada hjälpte jättemycket och gjorde det uthärdligt att stanna hemma ett tag till.

Inatt sov bebisen från 22:30-07:10 nonstop utan att äta :up: tyvärr så kunde jag inte riktigt utnyttja de ändå pga mjölkstockning. Eller jag tror de var de iaf, 39 graders feber och tokömt bröst. Dock så kunde jag pumpa ut 270 ml i bara de bröstet, men det kanske var typ en gång som var stockad? Riktigt jobbigt i varje fall!

Vår regniga morgon gick förvånansvärt bra. Bebis somnade som vanligt under den fem minuter långa bilfärden så jag körde fram bilen framför stallet och betade hästen precis utanför henne :up:. När det slutat regna tog vi en hundpromenad i selen. Hon har börjar effektivisera amningen så klarade oss hem innan hungern slog till. Och nu ligger hon mätt i mitt knä och fnissar och fiser om vartannat :D.

Ska bli väldigt intressant att väga på onsdag för hon äter så sjukt snabbt jämfört med förut, och även mer sällan. Blöjorna fylls och kläderna växes ur så jag tror nog hon lyckas få i sig tillräckligt men man vet ju aldrig O_o

Precis det händer här också, äter mer sällan och oftare än förut rätt korta amningar. Skönt! Men ska bli spännande att se om det påverkar vikten..

En fundering.. Hur mycket kräk är normalt egentligen? Tidigare när L har kräkts har det mest runnit lite som att hon är överfull efter maten. Men de senaste dagarna har det börjat forsa ut (kaskadkräks?). Börjar fundera på om det är normalt? Eller om jag skulle kolla med BVC. När jag frågade om att hon kräktes mycket sist så sa hon bara att hon går ju upp så bra i vikt ändå. Men nu känns det helt hopplöst, allt blir nerkräkt direkt när jag klätt på henne.

Här har vi inte sovit någonting känns det som. Eller det har vi nog men väldigt korta pass i natt av någon anledning. Och själv kunde jag inte somna förrän någon timme innan bebis vaknade för mat första gången. Inget bra recept för lyckad natt..

Så nu väntar jag på att sonen ska somna i nestet så att jag ska få slumra lite i soffan under tiden. Men där är det minsann inget fel på morgonpiggheten!

Det finns nog inget så ointressant som nyheter när man sett dem för typ åttonde gången samma morgon :p

En fundering.. Hur mycket kräk är normalt egentligen? Tidigare när L har kräkts har det mest runnit lite som att hon är överfull efter maten. Men de senaste dagarna har det börjat forsa ut (kaskadkräks?). Börjar fundera på om det är normalt? Eller om jag skulle kolla med BVC. När jag frågade om att hon kräktes mycket sist så sa hon bara att hon går ju upp så bra i vikt ändå. Men nu känns det helt hopplöst, allt blir nerkräkt direkt när jag klätt på henne.

Min son kräks ofta lite efter nästan varje mål, men få har vi ju också kört enligt amma-tills-han-spyr-metoden på inrådan från BVC i början av hans liv när han stod still i vikt. (Nu är han fyra månader och väger 8 kilo, hehe)

Hur som helst, här kommer tips:
Jag liggammar i princip bara, för då kräks han nästan ingenting.

Min son kräks ofta lite efter nästan varje mål, men få har vi ju också kört enligt amma-tills-han-spyr-metoden på inrådan från BVC i början av hans liv när han stod still i vikt. (Nu är han fyra månader och väger 8 kilo, hehe)

Hur som helst, här kommer tips:
Jag liggammar i princip bara, för då kräks han nästan ingenting.

Tack! Ska testa det idag får se om det kan bli lite mindre.
Den här tjejen tycker visst att hon ska äta tills hon spyr fast hon nog inte behöver det egentligen :p

Inatt sov bebisen från 22:30-07:10 nonstop utan att äta :up: tyvärr så kunde jag inte riktigt utnyttja de ändå pga mjölkstockning. Eller jag tror de var de iaf, 39 graders feber och tokömt bröst. Dock så kunde jag pumpa ut 270 ml i bara de bröstet, men det kanske var typ en gång som var stockad? Riktigt jobbigt i varje fall!

Hoppas det har släppt nu! Själv vaknade jag förvånad vid halv 5 när maken gick upp. Gud vad skönt det är med en bebis som sover!

@Sinus Oj, låter som att du hade en kämpig förlossning. Hur känns det nu i efterhand? Skönt att allt ändå gick bra och att sonen mår bra :)

Jag tycker ju såklart att den var vidrig, men antagligen var den fullt normal :D. Nu efteråt känns det okej, men känner inget behov av att göra det igen. Har lite mindre trevliga förlossningsbesvär men de är tydligen "fullt normala" så det är bara att bita ihop.

Hur snabbt har ni andra kommit igång med promenader och dylikt? Jag är så sjukt rastlös och vill komma igång med hunden igen men jag har så vidrigt ont i skrevet att det emellanåt är hemskt bara att stå vid skötbordet några minuter. Var på kontroll idag och läkaren sa bara att jag skulle ta det lugnt och lägga mig på soffan när jag får ont. Tydligen såg allt jättefint ut. Inte ens ett "knipövningar" fick jag som tips på hur jag skulle snabba på processen lite. :mad: Jag vill göra roliga saker nu!!!:bump:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 543
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar