Vårföräldrar 2015 #4

Jag tycker ju såklart att den var vidrig, men antagligen var den fullt normal :D. Nu efteråt känns det okej, men känner inget behov av att göra det igen. Har lite mindre trevliga förlossningsbesvär men de är tydligen "fullt normala" så det är bara att bita ihop.

Hur snabbt har ni andra kommit igång med promenader och dylikt? Jag är så sjukt rastlös och vill komma igång med hunden igen men jag har så vidrigt ont i skrevet att det emellanåt är hemskt bara att stå vid skötbordet några minuter. Var på kontroll idag och läkaren sa bara att jag skulle ta det lugnt och lägga mig på soffan när jag får ont. Tydligen såg allt jättefint ut. Inte ens ett "knipövningar" fick jag som tips på hur jag skulle snabba på processen lite. :mad: Jag vill göra roliga saker nu!!!:bump:

Jag hade ju en oförskämt lätt förlossning så jag ska väl egentligen inte yttra mig, men jag gör det ändå. :p

För mig är det sviterna från foglossningen som hållit mig tillbaka vad gäller rörelse och träning. Har nu, drygt sex veckor efter förlossningen, kunnat trappat upp så jag kan gå åtminstone en-en och en halv timme utan att betala för det sen. Första två veckorna kunde jag gå väldigt korta sträckor men sedan klingade smärtorna av rätt rejält. Har också kommit igång med lite spinning.

Hade det inte varit för foglossningen hade jag sett mig som återställd för längesen. Förutom avslaget var alla spår från förlossningen puts väck inom tre veckor.

Håller tummarna att han gått upp i vikt!

Äntligen!
500 g plus på en vecka! Mer än vad han gått upp sina fyra första veckor tillsammans :D

Firade det med att låta honom (oss) sova inatt så länge han ville. Blev dock nojig vid 4tiden och väckte bebis som åt lite grand men helst nog hade velat sova vidare :angel: Han hade ju inte ätit sedan strax efter 22, mamma blir ju orolig! :p

Får man låta det gå så långt mellan matningarna? Ni som har bebisar som sover om nätterna:cool: hur länge sover de? Hur länge vågar man dom låta sova innan matning? Vaknar de alltid om de är hungriga?
Bebis äter massor om dagarna så det känns inte som att han kommer stanna i vikt igen bara för att han får sova lite längre om natten.

Jag sjunger tyvärr (mycket) hellre än bra och det är så himla roligt att äntligen har fått en publik som uppskattar när jag sjunger :) Både barnsånger och andra låtar och ramsor går hem och jag har upptäckt att det finns massor av låttexter som jag inte hade en aning om att jag fortfarande kommer ihåg.

Idag har vi varit hos bvc och vikten är nu 5660 och längden 58,8 cm (7,5 vecka gammal).

Hur snabbt har ni andra kommit igång med promenader och dylikt? Jag är så sjukt rastlös och vill komma igång med hunden igen men jag har så vidrigt ont i skrevet att det emellanåt är hemskt bara att stå vid skötbordet några minuter. Var på kontroll idag och läkaren sa bara att jag skulle ta det lugnt och lägga mig på soffan när jag får ont. Tydligen såg allt jättefint ut. Inte ens ett "knipövningar" fick jag som tips på hur jag skulle snabba på processen lite. :mad: Jag vill göra roliga saker nu!!!:bump:

Jag hade en helt komplikationsfri förlossning och inga problem alls med värk eller liknande efteråt så det kanske är dumt att jämföra. Men vi var på promenad på 3-4 km när sonen var 5 dagar gammal. Men det var ju verkligen promenad i sakta mak och ingen power walk direkt.

Nu är sonen 7 veckor och jag har börjat träna lite styrkeövningar hemma men inget mer än så. Ska på efterkontroll hos bm nästa vecka och tänkte (om allt är ok) börja träna mer ordentligt sen.

Äntligen!
500 g plus på en vecka! Mer än vad han gått upp sina fyra första veckor tillsammans :D

Firade det med att låta honom (oss) sova inatt så länge han ville. Blev dock nojig vid 4tiden och väckte bebis som åt lite grand men helst nog hade velat sova vidare :angel: Han hade ju inte ätit sedan strax efter 22, mamma blir ju orolig! :p

Får man låta det gå så långt mellan matningarna? Ni som har bebisar som sover om nätterna:cool: hur länge sover de? Hur länge vågar man dom låta sova innan matning? Vaknar de alltid om de är hungriga?
Bebis äter massor om dagarna så det känns inte som att han kommer stanna i vikt igen bara för att han får sova lite längre om natten.

Ja, om du vet att bebisen verkligen äter när den äter så är det lugnt om bebisen sover utan mellanmål på natten.

Att "låta dem sova" är ett ganska riskabelt tips eftersom bebisar som INTE får i sig tillräckligt mycket mat sover för att spara energi - och har det pågått tillräckligt länge så vaknar de helt enkelt inte mer sen. Det handlar dock inte om timmar, utan om dagar. Vill de sova på natten och äter bra under resten av dygnet så är det lugnt.

Ja, om du vet att bebisen verkligen äter när den äter så är det lugnt om bebisen sover utan mellanmål på natten.

Att "låta dem sova" är ett ganska riskabelt tips eftersom bebisar som INTE får i sig tillräckligt mycket mat sover för att spara energi - och har det pågått tillräckligt länge så vaknar de helt enkelt inte mer sen. Det handlar dock inte om timmar, utan om dagar. Vill de sova på natten och äter bra under resten av dygnet så är det lugnt.
Tack för svar!
Kommer inte göra någon större förändring innan nästa vägning. Men kanske vågar jag låta honom sova något längre än tre timmar om natten, om han nu vill det.

Tack för svar!
Kommer inte göra någon större förändring innan nästa vägning. Men kanske vågar jag låta honom sova något längre än tre timmar om natten, om han nu vill det.

Absolut!
Det är mest första veckorna som är kritiska. Har de en lovande dygnsrytm är det ju skönt att låta dem sova.

/mamma till barnet som började uppskatta sömn först när han var 3,5 månader... :crazy:

Läser aktivt i tråden, men skriver desto mindre - stort grattis till trådens senaste nyblivna föräldrar! :)

Vår lilla tjej blir 3 veckor på torsdag och jag förstår inte riktigt hur fort tiden har gått! Anpassningen till den nya familjemedlemmen har gått smidigare än vad jag trodde och livet snurrar på som vanligt här hemma - om än i långsammare tempo. Sedan igår är sambon tillbaka på jobbet och jag försöker rodda barn och hundar så gott det går. Har en tenta på torsdag jag försöker plugga till, men Signe har senaste dagarna drabbats av enormt närhetsbehov och går absolut inte att lägga ifrån sig (lyckligtvis slocknade hon just i soffan efter att ha varit frustrerad på livet sedan hon vaknade imorse...). Som tur är har jag haft lite inspelade föreläsningar på datorn vi kunnat titta på tillsammans och imorgon funderar jag på att låta svärföräldrarna gosa med henne ett par timmar så jag får ett par timmars studiero.
Hade hon inte sovit så bra på nätterna hade jag antagligen varit helt knäckt över att hon varit på så dåligt humör senaste dagarna, ligga bredvid i soffan är inte nära nog och nappen avskyr hon :cool:
På nätterna vaknar hon oftast själv var 4:e timme för att äta och sedan somnar hon om igen.

Senaste dagarna har jag kunnat gå ett par kilometer utan problem, första två veckorna med stygn var riktigt jobbiga och gjorde ont. Signe bär vi på i sjal under promenaderna, vagnen står i hallen som prydnad eftersom hon tycker den är pest. Längtar efter att komma igång mer aktivt och ska försöka ta mig en tur med landsvägscykeln i helgen :)

Måste bara få spy ur mig lite galla med: i helgen var vi iväg på hundutställning i grannsamhället och jag ställde ut hunden medan sambon bar runt på lilltjejen under dagen. Såg rött när en gubbe kläckte ur sig "nu har jämställdheten gått för långt när männen bär runt på ungarna! Bättre var det förr när rollerna var bestämda!" och sökte medhåll hos en annan gubbe som gick förbi - som också höll med om att det var bedrövligt. Va?! Personligen är jag så jävla tveksam till att det var bättre förr :rage:

Äntligen!

Min lilla har sovit hela nätter sen hon föddes, sover alltså 7 timmar i sträck innan hon äter första gången efter sist kvällsmålet. Hon har gått upp bra i vikt hela tiden och blir 3 månader i morgon.

Äntligen!

Vad härligt att det gett resultat med ersättningen. 500 gram på en vecka är inte dåligt :up:

Läser aktivt i tråden, men skriver desto mindre - stort grattis till trådens senaste nyblivna föräldrar! :)

Vår lilla tjej blir 3 veckor på torsdag och jag förstår inte riktigt hur fort tiden har gått! Anpassningen till den nya familjemedlemmen har gått smidigare än vad jag trodde och livet snurrar på som vanligt här hemma - om än i långsammare tempo. Sedan igår är sambon tillbaka på jobbet och jag försöker rodda barn och hundar så gott det går. Har en tenta på torsdag jag försöker plugga till, men Signe har senaste dagarna drabbats av enormt närhetsbehov och går absolut inte att lägga ifrån sig (lyckligtvis slocknade hon just i soffan efter att ha varit frustrerad på livet sedan hon vaknade imorse...). Som tur är har jag haft lite inspelade föreläsningar på datorn vi kunnat titta på tillsammans och imorgon funderar jag på att låta svärföräldrarna gosa med henne ett par timmar så jag får ett par timmars studiero.
Hade hon inte sovit så bra på nätterna hade jag antagligen varit helt knäckt över att hon varit på så dåligt humör senaste dagarna, ligga bredvid i soffan är inte nära nog och nappen avskyr hon :cool:
På nätterna vaknar hon oftast själv var 4:e timme för att äta och sedan somnar hon om igen.

Senaste dagarna har jag kunnat gå ett par kilometer utan problem, första två veckorna med stygn var riktigt jobbiga och gjorde ont. Signe bär vi på i sjal under promenaderna, vagnen står i hallen som prydnad eftersom hon tycker den är pest. Längtar efter att komma igång mer aktivt och ska försöka ta mig en tur med landsvägscykeln i helgen :)

Måste bara få spy ur mig lite galla med: i helgen var vi iväg på hundutställning i grannsamhället och jag ställde ut hunden medan sambon bar runt på lilltjejen under dagen. Såg rött när en gubbe kläckte ur sig "nu har jämställdheten gått för långt när männen bär runt på ungarna! Bättre var det förr när rollerna var bestämda!" och sökte medhåll hos en annan gubbe som gick förbi - som också höll med om att det var bedrövligt. Va?! Personligen är jag så jävla tveksam till att det var bättre förr :rage:

Min son är precis som din dotter. Sover gott på nätterna mellan amningarna men vill INTE vara själv. Nu är han 2 månader och kan vara nöjd med att ligga själv under babygymmet eller så kortare stunder, men annars är det bärsjalen som gäller. Även här är vagnen mest för syns skull och napparna samlar damm ;).

Vilka nötter du träffade på hundutställningen, tråkigt att den inställningen fortfarande finns kvar :(.

Sonen fyller idag 2 månader och han ligger och sprattlar och pratar allt längre stunder om dagarna nu. Han älskar att se mitt eller sambons ansikte när vi gör miner och pratar med honom. Då vevar både ben och armar på som bara den!

Han börjar bli lite tung för trikåsjalen så jag fick en kort vävd sjal av svärmor som funkar jättebra att ha inomhus eller om vi bara ska ut en snabbis. Köpte dock en vävd långsjal idag med så att vi kan gå ut på längre promenader. Trodde aldrig att jag skulle bli en sjalförälder, men de är ju bara så bra :love:! Mina handleder hade aldrig pallat annars.

Mat har vi tidigare inte börjat laga förrän sambon kommit hem pga sonens humör, men idag passade jag på att sätta en kalops på kokning samtidigt som han sov gott i sjalen. Långkok är ju perfekt att laga har jag kommit på. Det är ju bara att passa på att sätta den på plattan vid en tidpunkt då barnet sover och sen kan den stå och koka hur länge som helst :up:.

Jag tycker ju såklart att den var vidrig, men antagligen var den fullt normal :D. Nu efteråt känns det okej, men känner inget behov av att göra det igen. Har lite mindre trevliga förlossningsbesvär men de är tydligen "fullt normala" så det är bara att bita ihop.

Jag hade bristning grad 2 och kunde faktiskt gå trekilometerspromenader direkt. Fick lite besvär av stygnen och vilade några dagar. Efter två veckor gick jag sju kilometer och har gått så och mer sedan dess, dagligen. Eftersom jag ibland kände av stygnen var jag orolig att jag gick ut för hårt men jag klarade efterkontrollen så med facit i hand rörde jag mig ok mycket. Började rida efter fyra veckor. Hoppas du snart är fit for fight igen!

Senast ändrad:
En fråga rörande träning...hur påverkar träning (och svettning) mjölkproduktionen? Tycker man redan dricker kopiösa mängder för att upprätthålla en hög produktion så hur mycket blir det efter ett rejält pass på tex träningscykeln? Vill inte riskera att sina O_o

En fråga rörande träning...hur påverkar träning (och svettning) mjölkproduktionen? Tycker man redan dricker kopiösa mängder för att upprätthålla en hög produktion så hur mycket blir det efter ett rejält pass på tex träningscykeln? Vill inte riskera att sina O_o
Gjorde ett arbete om det där i plugget för något år sedan, och träning ska inte påverka amningen. Så länge du dricker bra så ska det inte vara något problem :).

Du får lämna en recension sen, babybjörnen vi har är inte skön.

Jag trodde jag skulle älska vår manduca, men det är så krångligt att få in August i den att den nästan aldrig används. Kanske blir det enklare när man inte behöver använda det där inlägget för nyfödda?

Gjorde ett arbete om det där i plugget för något år sedan, och träning ska inte påverka amningen. Så länge du dricker bra så ska det inte vara något problem :).
Jag tänkte mest att jag redan dricker en halv flod om dagen ;) . Får dricka ännu mer helt enkelt :)

Jag trodde jag skulle älska vår manduca, men det är så krångligt att få in August i den att den nästan aldrig används. Kanske blir det enklare när man inte behöver använda det där inlägget för nyfödda?

Vad dumt! Vi har en Ergobaby med spädbarnsinlägg och efter att ha övat ett par gånger är den jättesmidig att ta av och på.

Däremot blir det rätt varmt för sonen i den, så får se hur den går att använda under varmaste sommar. Tveksamt om han har tagit sig över 5,5 kg då..

Angående Manducan så gillar jag den mycket, det jag hunnit prova den :) Fick lite tips på fb så idag satte jag henne i babyinlägget med dragkedjan för ryggförlängningen öppen och hon satt mycket bra och jag tyckte det kändes bra. Igår sov hon i den i en timme medan jag dammsög och idag satt i den och kikade medan jag lagade mat :)
I morgon ska det bli bättre väder så vi ska nog ta en skogapromenad. 3 åringen ville det idag men vädret är hemskt!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 543
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar