Vårföräldrar 2015 #4

Hur länge har ni era bebisar sovande i erat sovrum? Nu är ju våran bara 5 veckor så han kommer bo inne hos oss ett tag till, men jag inser att jag har absolut noll och ingen koll på hur gamla de brukar vara när man flyttar in de i deras eget sovrum?
Har/tänker ni ha babyvakt då?

Till den 1 oktober! Nej vi är inte extremt välplanerade men då flyttar vi från tvåa till hus :D

Sen får vi väl se hur sonen sover då. Känner spontant att hans egen trygghet får styra mer än att vi bestämmer i förväg när han ska börja sova i eget rum :)

Har kämpat på ett par gånger och försökt pumpa ur men nu ger jag upp! Kommer max så att botten på flaskan blir täckt även om jag sitter 5-10 min. Kan få ur lite mer om hon precis har ätit och jag börjar pumpa direkt men efter nån minut slutar mjölken komma. Jäkla skit, hade verkligen velat kunna lämna henne mer med pappan och slippa ge ersättning. Har köpt hem lite ersättning iaf så ska prova vid tillfälle.

En stor anledning att jag velat pumpa ur är för att jag saknar jobbet. Som tur är så tyckte chefen och VD:n precis som jag, att jag lika gärna kan jobba hemifrån och annars får hon följa med till jobbet om jag hellre vill/ behöver sitta där. Planen är att jobba ca 15 timmar / vecka men tar det som det kommer. Sambon kör förbi kontoret och tar med lite jobb hem idag iaf :) känner mig så glad att få komma igång igen! Det här med föräldraledighet var inte riktigt för mig...

Hur länge har ni era bebisar sovande i erat sovrum? Nu är ju våran bara 5 veckor så han kommer bo inne hos oss ett tag till, men jag inser att jag har absolut noll och ingen koll på hur gamla de brukar vara när man flyttar in de i deras eget sovrum?
Har/tänker ni ha babyvakt då?

Hon får sova hos oss tills hon själv vill sova i eget rum.

Sambons dotter sov med oss till hon var 4 pga att vi bodde i en tvåa så fanns inget alternativ (hon hade egen säng). När vi flyttade till huset och hon fick eget rum ville hon sova själv från första natten och hon är väldigt trygg och lätt att natta osv. Vet inte om det gör ihop men tänker att det kan spela in att vi inte har "tränat" henne på att klara sig utan oss på natten utan det kom när det passade och när hon kände sig tillräckligt trygg.

Jag är inte så bra på att identifiera utvecklingssprång men någon form av utveckling måste sonen ha gått igenom på sista tiden :D De senaste dagarna har han verkligen fått nya saker för sig.

-Han inleder varje morgon efter att fått lite mat med att ligga och veva med armarna, sparka med benen och gapskratta (i den mån han nu "gapskrattar"). Mycket praktisk rutin eftersom jag då kan komma i ordning lite.

- Att ligga i famnen är tydligen bara för pyttebebisar för nu är det att hänga över axeln som gäller. Där kan han hänga och titta länge även om utsikten är en grå vägg :p Lite farligt dock eftersom en annan kul grej är att kasta sig åt sidan eller bakåt när han sitter sådär..

-Åka vagn är dessvärre mest pest och pina nu för tiden. Kan fungera ibland men han har inte somnat i vagnen på jättelänge. Tacka gud för bärselen just ny, detta får gärna vara en övergående fas :p

Har kämpat på ett par gånger och försökt pumpa ur men nu ger jag upp! Kommer max så att botten på flaskan blir täckt även om jag sitter 5-10 min. Kan få ur lite mer om hon precis har ätit och jag börjar pumpa direkt men efter nån minut slutar mjölken komma. Jäkla skit, hade verkligen velat kunna lämna henne mer med pappan och slippa ge ersättning. Har köpt hem lite ersättning iaf så ska prova vid tillfälle.

Förstår om du inte orkar försöka mer men har du provat att pumpa på andra bröstet samtidigt som hon äter? Överlägset mest effektivt när jag har testat.

En stor anledning att jag velat pumpa ur är för att jag saknar jobbet. Som tur är så tyckte chefen och VD:n precis som jag, att jag lika gärna kan jobba hemifrån och annars får hon följa med till jobbet om jag hellre vill/ behöver sitta där. Planen är att jobba ca 15 timmar / vecka men tar det som det kommer. Sambon kör förbi kontoret och tar med lite jobb hem idag iaf :) känner mig så glad att få komma igång igen! Det här med föräldraledighet var inte riktigt för mig...

Vad jobbigt! Själv får jag ut en hel flaska på närmre 300 ml varje morgon :o och åtminstånde 200 ml varje kväll. Vår bebis äter urpumpad mjölk nattetid, alltid. Och då har brösten fått vila från amning en hel natt så det första jag gör på morgonen är att pumpa ur en flaska till kommande natt. Då finns fortfarande mkt mjölk kvar så när bebis vaknar så ammar jag som vanligt.

Jag hade ju en oförskämt lätt förlossning så jag ska väl egentligen inte yttra mig, men jag gör det ändå. :p

För mig är det sviterna från foglossningen som hållit mig tillbaka vad gäller rörelse och träning. Har nu, drygt sex veckor efter förlossningen, kunnat trappat upp så jag kan gå åtminstone en-en och en halv timme utan att betala för det sen. Första två veckorna kunde jag gå väldigt korta sträckor men sedan klingade smärtorna av rätt rejält. Har också kommit igång med lite spinning.

Hade det inte varit för foglossningen hade jag sett mig som återställd för längesen. Förutom avslaget var alla spår från förlossningen puts väck inom tre veckor.

Ja usch, jag avundas verkligen inte er som fick dras med foglossning. Måste vara det värsta gravidbesväret. :crazy: 2 veckor, ja då kanske jag får tagga ner lite, kanske har lite för höga krav. Läkaren verkade tycka det iallafall. :o

Vad jobbigt! Själv får jag ut en hel flaska på närmre 300 ml varje morgon :o och åtminstånde 200 ml varje kväll. Vår bebis äter urpumpad mjölk nattetid, alltid. Och då har brösten fått vila från amning en hel natt så det första jag gör på morgonen är att pumpa ur en flaska till kommande natt. Då finns fortfarande mkt mjölk kvar så när bebis vaknar så ammar jag som vanligt.

Hur värmer ni mjölken smidigast på natten?

Jag är inte så bra på att identifiera utvecklingssprång men någon form av utveckling måste sonen ha gått igenom på sista tiden :D De senaste dagarna har han verkligen fått nya saker för sig.

-Han inleder varje morgon efter att fått lite mat med att ligga och veva med armarna, sparka med benen och gapskratta (i den mån han nu "gapskrattar"). Mycket praktisk rutin eftersom jag då kan komma i ordning lite.

- Att ligga i famnen är tydligen bara för pyttebebisar för nu är det att hänga över axeln som gäller. Där kan han hänga och titta länge även om utsikten är en grå vägg :p Lite farligt dock eftersom en annan kul grej är att kasta sig åt sidan eller bakåt när han sitter sådär..

-Åka vagn är dessvärre mest pest och pina nu för tiden. Kan fungera ibland men han har inte somnat i vagnen på jättelänge. Tacka gud för bärselen just ny, detta får gärna vara en övergående fas :p

:D

Hur gammal är han?

Var ute och red förut. Ridning plus på och avklädning av häst plus nattning av båda brukar ta ca 1,5 h och då stressar jag inte. Min man var trött så han tog med lilla E och flaskan med urpumpad mjölk upp och hoppades på att hon skulle somna hos honom. När jag kom in hör jag att hon skriker och det hade hon gjort nästan hela tiden. Hon hade ätit och sen sovit kanske en kvart sa han. Hon blev tyst och lugn så fort jag tog henne och nu har hon sovit ett tag i mitt knä framför tvn.

Tyckte synd om min stackars man :( Var väl en extremkväll men ändå. Han strävar men mamma är ändå bäst. Dom kanske borde ha fler matstunder tillsammans och mer stunder då han är med henne och jag gör annat så hon förstår att pappa också är bra! Han är ju världena bästa pappa :love:

Så är det här med.. Nu har vi ju ersättning också, så mata kan han ju. Tror att vi ska försöka få till fler matstunder med sambon här också och hoppas det hjälper :)
Men trösta är svårare, sambon känner sej otillräcklig eftersom bara mamma duger.
Sen blir det ju svårare för mej att göra saker. Bara komma ut till stallet är bökigt, så till råga på allt har jag enormt dåligt samvete för hästarna.

Flickebarnet följer fortfarande kurvan bra och väger nu 4760 g och är 55,5 cm. Hon har alltså lyckats effektivisera ätandet med bibehållet intag vilket jag tackar för. Nästa gång, om drygt tre veckor, är det dags för vaccin.

Just nu ligger det en stor och en liten människa och sover sked på kökssoffan här hemma. Av snarkningarna att döma är det rätt behagligt.

Så är det här med.. Nu har vi ju ersättning också, så mata kan han ju. Tror att vi ska försöka få till fler matstunder med sambon här också och hoppas det hjälper :)
Men trösta är svårare, sambon känner sej otillräcklig eftersom bara mamma duger.
Sen blir det ju svårare för mej att göra saker. Bara komma ut till stallet är bökigt, så till råga på allt har jag enormt dåligt samvete för hästarna.

Ja, har inte jag pumpat något så ger han ersättning när jag är hos hästarna. Men hon är inte bara intresserad av maten utan känner sig nog trygg hos mamma och somnar därför lätt hos mig. Funderar på att låta honom ge henne ett mål med mat plus gos och lek varje em/kväll. Nu är det ju bara de 4 gångerna i veckan jag rider som han matar och har henne helt själv. Det är väldigt lite tid jämfört med vad hon får med mig. Men nåt dåligt samvete för hästarna har jag inte. Jag hinner gott och väl med dom som jag vill :)

Flickebarnet följer fortfarande kurvan bra och väger nu 4760 g och är 55,5 cm. Hon har alltså lyckats effektivisera ätandet med bibehållet intag vilket jag tackar för. Nästa gång, om drygt tre veckor, är det dags för vaccin.

Just nu ligger det en stor och en liten människa och sover sked på kökssoffan här hemma. Av snarkningarna att döma är det rätt behagligt.

Emelie får första sprutan i morgon! Usch jag gillar inte det och så har jag med mig båda barnen dessutom.

Det tar betydligt mer tid att sköta en skadad häst än en frisk. Och inte får jag rida heller, bara flytta runt sjukhagen, mocka, ge medicin och borsta/klia/gosa. Eftersom det skulle få väldigt tråkiga konsekvenser om han kom lös så tar jag in och ut själv just nu och när man gärna vill göra något en speciell tid slås man av hur svårt det är med en bebis... Så det blir när det blir. Tröstar mig med att det inte är extremt mycket roligare i sjukruta än i boxen och att det är under en begränsad tid. För att stressa med bebis blir inte bra ;)

Kan ni hjälpa mig resonera lite? Jag har idag en chefstjänst, den lägsta möjliga när jag inte är föräldraledig.
Nu har min chef sagt upp sig och det jobbet vill jag ha!!
Fördelar: betydligt högre lön och sjysst tjänstebil, lönen skulle innebära att jag och min kille hamnar på samma lönenivå och det kommer öppna ekonomiska fördelar nu när vi ska köpa hus.
Jag kommer kunna styra min arbetstid ganska fritt, och kunna arbeta hemma en del
Nackdel: tillträde i augusti, jag kommer behövs få till pumpning och kanske överväga ersättning (vill helst inte det). Stort ansvar (men det är ju såklart kul också!!)

Förra föräldraledigheten var bara jag hemma, inte min kille. Är jag ego som känner att jag vill ha jobbet, och ställa krav att sambon får ta föräldraledigt? Jag är osäker på om han verkligen skulle vilja vara hemma, inte för att han inte vill vara med barnen, utan för att han är väldigt rastlös i själen, han mår inte bra av för lugnt och inte ha saker och rörelse ikring sig.
Jag har inte fått jobbet, jag har bara delgett mitt intresse och fått svaret att jag ska skicka in mitt cv. Hur tänker ni?

Verkligen inte ego!
Jag tycker han är ego om han skulle tycka att du inte skulle få ta denna chansen, bara för att det inte passar honom att vara hemma.

Jag blir faktiskt lite matt bara av atanken på tt du ska stå tillbaka för att han inte pallar att vara hemma - du har varit hemma med ett barn så nu borde det väl vara hans tur att ta lite ansvar kan man tycka

Jag trodde jag skulle älska vår manduca, men det är så krångligt att få in August i den att den nästan aldrig används. Kanske blir det enklare när man inte behöver använda det där inlägget för nyfödda?
Svar ja, det blir mycket enklare sen. Min dotter blev tokarg av att behöva ligga i mitt knä och dingla med huvudet medans jag kämpade med att knäppa insatsen. Nu är det bara att sätta ner henne i selen när jag står upp. Nu kan hon dessutom åka på höften och se allting jag ser, och det är väldigt poppis.

Tack för alla inputs! Ansökan och mailkonversation med VDN startad ;)

Lilla fröken växer så det knakar, 2,2 cm på 11dagar och numer 60 cm lång. Hoppat upp två hack på kurvan, men vikten har halkat ner :/ väger 4940 och Bvc pratar om ersättning, men jag tror hon stannat lite pga magsjukan hon haft... Jag tror jag maratonammar på, hon växer ju och har ökat i vikt, men bara inte så mycket dom önskar! Men erkänner att jag blir lite stressad!!

Fick hem den vävda långsjalen idag och har bara hunnit knyta den en gång (som var lite krångligt men som nog snart sitter i ryggmärgen) och jag älskar den redan :love:. Så himla skönt material. Kommer vara sval att ha i sommar.

Spännande med jobbet, @_saga_. Håller tummarna att det går vägen.

Hur går det för @Retro & @1887? Har varit lite väl tyst från dem nu tycker jag, barn på G? (säg till om ni inte vill bli påminda).

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 544
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar