Vårföräldrar 2015 #4

En fråga som icke är bebisrelaterad (men hon ska med ;)), present med till spikning av avhandling? Är blommor bra?

Då var första sprutan tagen. Hon blev lite ledsen men det gick över fort. Hoppas hon inte blir så påverkad av den :)
På en månad har hon gått upp 755gram och växt 2,5cm :)

Vi har haft en bra morgon och förmiddag. Inget regn och uteliv med bebis blev betydligt enklare och behagligare för alla inblandade.

Hon sov i vagnen hela hundpromenaden och stora delar av stallvistelsen. Hon har på senare tid endast velat sova i vår oergonomiska sele men det verkar vara framförallt kvällstid vagnen är otänkbar, på morgonen och i rullning sover man visst prima i sin Emmaljunga :up:

Nu har sonen blivit lite småförkyld. Han äter bra, är pigg och har ingen feber men näsan snorar, han är lite täppt och sover lite oftare än vanligt. Tur att jag köpte koksalt på väg hem från föräldraträffen igår :up:. Hoppas att det inte blir värre än såhär.

I övrigt var jag på den andra föräldraträffen igår. Det är verkligen ett trevligt gäng och alla verkar så avslappnade och vettiga. Ser fram emot nästa träff.

Nu har sonen blivit lite småförkyld. Han äter bra, är pigg och har ingen feber men näsan snorar, han är lite täppt och sover lite oftare än vanligt. Tur att jag köpte koksalt på väg hem från föräldraträffen igår :up:. Hoppas att det inte blir värre än såhär.

I övrigt var jag på den andra föräldraträffen igår. Det är verkligen ett trevligt gäng och alla verkar så avslappnade och vettiga. Ser fram emot nästa träff.
Här är första föräldraträffen på måndag och på onsdag tänkte jag att vi ska vara med på terminsavslutningen av sånggruppen för barn. Jag hoppas också på trevliga nya bekantskaper, speciellt eftersom jag är inflyttad och gärna lär känna fler personer här.

Här är första föräldraträffen på måndag och på onsdag tänkte jag att vi ska vara med på terminsavslutningen av sånggruppen för barn. Jag hoppas också på trevliga nya bekantskaper, speciellt eftersom jag är inflyttad och gärna lär känna fler personer här.
Vad kul! Du får berätta hur det var sen. Jag är ju också nyinflyttad och var lite rädd att inte riktigt "komma in i gänget" eftersom alla redan verkade känna varandra i föräldragruppen, men de är öppna för nya bekantskaper, vilket är roligt :).

Idag (och imorgon) ska jag till strömsholm på Nationaldagstävlingarna. Riktigt kul ska det bli :) hoppas bebis "sköter" sig!

Vad roligt, jag brukar åka dit och hade tänkt göra så även i år, men den här helgen är det så mycket annat som ska hinnas med så det får jag tyvärr hoppa över. Lite trist... Hoppas det blir fint väder och att bebis håller sig lugn :)

Hittills har vi en riktig slappdag. H har sovit på amningskudden i mitt knä medan jag har sorterat kort och skickat på framkallning. Tog ett tag att gå igenom alla foton på gullungen :D

Har spacklat lite och hoppas på att kunna måla om en stund.

En fundering: vad äter ni för mat när ni går hemma? Jag tycker inte så mycket om att laga mat och är heller inte så förtjust i att värma fryst mat. Den här veckan har jag lagat pannkakor två gånger och skulle kunna äta det varje dag, men tror inte sett det är bra för hälsan :angel: Några tips?

Vi ska förresten inte ha något dop och jag funderar på om/vad/hur vi ska göra istället. Vi bor 50 mil från de flesta släktingar och våra vänner är numera ganska spridda i landet (men flest bor relativt nära där vi bor nu).

Funderar på om vi ska ha någon sorts "namngivning" för släktingarna i närheten av där de bor och kanske en vanlig fest för våra vänner.

Hur ser era planer ut? Fika, buffé, trerätters middag, diktläsning, allsång? :confused:

Fick bläddra långt tillbaka för listan, hoppas det blev rätt :D

MARS
2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3 kl 23.13, 3020 gram och 49 cm.
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka, Elvira föddes 19/1 kl 15.24, 2226 gram och 43 cm.
14:e Sined, 2:a barnet. Albin född 6/3 kl 22.47, 3535 gram och 50 cm.
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka Elise född 17/3 kl 19:43, 3420 gram och 50 cm.
17:e Jast, 1:a barnet, pojke. Mats föddes 18/2 kl 21.00, 2865 gram och 48 cm.
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke. E född 2/4 kl 23.17, 3975 gram och 53 cm.
29:e Olina, 1:a barnet. Pojke Edvin född 12/4 kl 06.12, 4320 gram och 55 cm.
31:e Vilse, 2:a barnet, flicka Lova född 10/4 kl 11.37, 3940 g och 52 cm

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet. Leona född 16/4 19:14, 3190 g och 52 cm.
5:e Lo_, 1:a barnet. Lo född 6/4 kl 07.06, 3220 g och 48 cm.
5:e Smulu 2:a barnet pojke född 16/4 3355 g 50 cm lång
5:e Glittra, 1:a barnet. Son född 7/4 kl 21.22, 3000 g och 51 cm.
8:e Tassetass, 1:a barnet Lisbeth född 17/4 kl 14:16, 3850 g och 50 cm.
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka. Flicka född 17/4 kl 03.38, 4098 g och 52 cm.
14:e Snowwhite, 1:a barnet, Pojke född 26/4 kl. 18,16 3870 g 53 cm lång
15:e Snna, 2:a barnet, Pojke född 17/4 kl 13.04, 4015 g och 52 cm
16:e Melisen, 1:a barnet, Alice född 21/4 kl 8:22, 3860g och 50 cm
20:e Comatose, 1:a barnet. Pojke född 19/4 kl. 04:25. 3530 g och 52 cm
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
28:e Bambi, första barnen, tvillingflickor. L & J födda på morgonen 12/4. 2234 & 2415 g och 45 & 46 cm.
30:e Imogen, 1:a barnet. Son född 12/4 kl 00:07. 2460 g och 48 cm.

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet Pojke född 27/4 10.00. 3960g och 53cm
17:e Lime, 1:a barnet Signe född 14/5 kl. 22.34, 3070 g och 48 cm
19:e Sinus, 1:a barnet Pojke född 16/5 kl. 18.42, 3570 g och 50 cm
23:e Magzzan 2:a barnet, pojke
28:e Retro, 1:a barnet
29:e 1887, 1:a barnet Billy född 2/6 12.57, 3355 g och 48 cm

Stort grattis @1887! Hoppas att allt gått bra och att ni alla mår bra.

@glittra Jag brukar äta så exotiska luncher som mackor, kräm och/eller fil :D! Lätt att smäcka ihop när tillfälle ges men inte särskilt spännande. Pannkakor funkar väl? Hade jag också kunnat sätta i mig varje dag ;). Kanske kan varieras med olika pålägg/tillbehör?

Vi ska inte ha något dop eller namngivningsceremoni men var på namngivning för ett tag sedan och då bestod ceremonin av att föräldrarna berättade vilka namn de valt att ge barnet, varför det blev just de namnen, de presenterade faddrar till barnet och sedan var det någon släkting som spelade en barnvisa. De hade kombinerat det med bröllop så efteråt blev det buffé och tårta, men hade jag själv haft namngivning hade jag nog nöjt mig med tårta, kakor och kaffe.

Vi kom hem från BB igår eftermiddag, mycket blandade känslor. Mest positiva ;) Men det var konstigt att komma hem till lägenheten där allt är precis som vi lämnade det i måndags när det är så mycket som har hänt. Skriver en något ostrukturerad förlossningsberättelse, har knappt hunnit fatta vad som hänt än och har dessutom inte så mycket minne av hela förloppet.

Vaknade tidigt måndag morgon av en blödning. Ringde förlossningen som sa att det antagligen var en teckningsblödning. Hade lite molvärk. Vid lunchtid/tidig eftermiddag började det övergå i värkar som var hanterbara och oregelbundna. Under kvällen gjorde värkarna lite ondare, tog ett varmt bad och alvedon men ringde förlossningen kl 22 och bad om att få komma in. Var inne vid 22:30 och då visade det sig att jag var 4 cm öppen så vi blev inskrivna.

Fick pröva TENS mot värkarna, övergick snart till lustgas. Vid 3 på natten la dom eda då jag hade ont men inte öppnat mig mer än 5 cm. Tanken var att jag skulle få vila. Edan tog ojämnt så jag kände inga värkar på höger sida men allt på vänster sida. Lyckades i alla fall vila ett par timmar. Tidigt på morgonen tog man hål på hinnorna. Efter detta börjar det bli väldigt suddigt. Minns att jag hade väldigt ont och man försökte justera edan vilket inte hjälpte. Kändes inte som jag hade några pauser mellan värkarna och blev jättearg när barnmorskorna sa att jag måste släppa lustgasen och vila i värkpauserna :p Smärtan är väl cirka den värsta smärta jag nånsin upplevt. Jag fick värkstimulerande dropp någon gång under förmiddagen då jag öppnade mig långsamt. Hade nu jätteont och var väldigt innesluten i mig själv.

En barnmorska satte akupunktur i mina fötter och huvudet och kanske en halvtimme/timme senare (grov gissning) tog krystvärkarna fart. Då hade jag äntligen öppnat mig helt. Krystvärkarna var en helt sjuk upplevelse, jag kunde äntligen vila och vara lugn mellan värkarna men när jag hade värk tog hela kroppen över. Tog kanske 45 minuter enligt sambon att krysta ut bebis och 12:57 kom en grå liten varelse ut och blängde ilsket på oss. Han ville inte andas så de fick ta iväg honom till barnbordet där han började skrika efter ett par minuter. När han kom tillbaka in i rummet hade moderkakan redan kommit ut. Sen skulle jag bli sydd och efter alldeles för lång tid fick jag äntligen min efterlängtade fikabricka!

Hittills har vi en riktig slappdag. H har sovit på amningskudden i mitt knä medan jag har sorterat kort och skickat på framkallning. Tog ett tag att gå igenom alla foton på gullungen :D

Har spacklat lite och hoppas på att kunna måla om en stund.

En fundering: vad äter ni för mat när ni går hemma? Jag tycker inte så mycket om att laga mat och är heller inte så förtjust i att värma fryst mat. Den här veckan har jag lagat pannkakor två gånger och skulle kunna äta det varje dag, men tror inte sett det är bra för hälsan :angel: Några tips?

Vi gör matlådor av middagen som vi har som lunch dagen efter. Gubben tar med till jobbet och jag äter hemma ihop med äldsta dottern om hon inte är på dagis. Känns viktigt med riktig mat till lunch föt dotterns skull och för att slippa laga är detta lättvindigt :)

"Matlåda" från dagen innan. Vi har alltid haft med oss matlådor till jobbet och fortsätter i samma stil fast jag är hemma. Blev det ingen mat ftån dagen innan äter jag fil eller liknande. Laga lunch orkar jag inte med.

Stort grattis @1887! :)

Här äts det också rester från gårdagen till lunch. Lilltjejen har någon slags inbyggd sensor som känner av så fort jag ens tänker tanken på mat och börjar illvråla...typ. Äter numera frukost, lunch och middag ackompanjerad av barnskrik om jag inte knyter upp henne i sjalen. Sambon har varit på utbildning senaste månaden och pendlat ett par timmar fram och tillbaka om dagarna och är sällan hemma innan kl. 19 på kvällarna. Blir inte så avancerad matlagning just nu, men typ ugnsbakad lax och oskalade kokta potatisar går snabbt att svänga ihop :D

Jag vet inte om vi ska ha dop, namngivning eller ingenting alls. Ingen av oss är troende, men sambon vill döpa av tradition. Jag känner mig väldigt obekväm i kyrkan och vill absolut inte...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
472
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 661
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
21 012
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka