Vårföräldrar 2015 #4

Hittills har vi en riktig slappdag. H har sovit på amningskudden i mitt knä medan jag har sorterat kort och skickat på framkallning. Tog ett tag att gå igenom alla foton på gullungen :D

Har spacklat lite och hoppas på att kunna måla om en stund.

En fundering: vad äter ni för mat när ni går hemma? Jag tycker inte så mycket om att laga mat och är heller inte så förtjust i att värma fryst mat. Den här veckan har jag lagat pannkakor två gånger och skulle kunna äta det varje dag, men tror inte sett det är bra för hälsan :angel: Några tips?

Jag gör mycket smoothies (just nu är favoriten banan, fryst Spenat, vaniljproteinpulver, Jordnötssmör och mjölk). Annars couscous med valfritt protein och så grönsaker ihopblandat. Snabbt och gott!

Vi ska förresten inte ha något dop och jag funderar på om/vad/hur vi ska göra istället. Vi bor 50 mil från de flesta släktingar och våra vänner är numera ganska spridda i landet (men flest bor relativt nära där vi bor nu).

Funderar på om vi ska ha någon sorts "namngivning" för släktingarna i närheten av där de bor och kanske en vanlig fest för våra vänner.

Hur ser era planer ut? Fika, buffé, trerätters middag, diktläsning, allsång? :confused:

Vi hoppar allt sånt och dom som vill får komma och hälsa på när dom vill :)

Blir ofta något så exklusivt som mackor till lunch här med. Eller frukt. Äter riktig mat om kvällen som sambon oftast får laga. Han ska ha matlåda så mat måste ju lagas hur som. Försöker spara en portion åt mej till dagen därpå men inte alltid jag ids äta den.
Är faktiskt rätt dålig på att äta för tillfället :o Ett problem jag aldrig haft tidigare, är ju kock så jag gillar ju egentligen mat, jag har bara inte RO att äta om dagarna:confused:
Känner mej lite låst med täta amningar också, däremellan vill plutten gärna ligga nära och ha all uppmärksamhet, blir lite stressad av att inte kunna göra någonting 'vettigt' om dagarna ihop med dåligt samvete över att känna så gentemot denna underbara lilla människan som vill vara hos mamma.:love:

Så jag klickade hem första bästa bärsjal jag hittade i en butik på tradera. Kanske blir lättare att komma loss och göra saker tänkte jag! Vi får se!

Hittills har vi en riktig slappdag. H har sovit på amningskudden i mitt knä medan jag har sorterat kort och skickat på framkallning. Tog ett tag att gå igenom alla foton på gullungen :D

Har spacklat lite och hoppas på att kunna måla om en stund.

En fundering: vad äter ni för mat när ni går hemma? Jag tycker inte så mycket om att laga mat och är heller inte så förtjust i att värma fryst mat. Den här veckan har jag lagat pannkakor två gånger och skulle kunna äta det varje dag, men tror inte sett det är bra för hälsan :angel: Några tips?

Äter ingen speciell mat men är noga med att äta lagad mat två ggr per dag och inga mackor etc. Brukar bli mycket torskrygg med potatismos, tonfiskröra med pasta eller tonfisksallad, Caesarsallad brukar också återkomma ofta liksom kycklingröra i Tacobröd. Har jag ingen ork kan det bli kyckling i ugn med klyftpotatis, det fixar sig själv bara man sätter termometer på rätt grad.
Enstaka ggr kan de bli typ nudlar, pasta med sås etc men det undviker vi helst.
Falukorv i ugn brukar oxå vara en populär lunchrätt.

Gjorde (återigen) det sömniga misstaget att ge både kvälls- och nattmål från samma bröst och vaknade med det andra fyllt till bristningsgränsen. Tack gode gud för pumpen i det läget!

Vi hade en riktig heldag med först spikning av avhandling på universitetet och sedan ner på stan för att äta med en av mina bästa vänner som ännu inte träffat Lo. Hon skötte sig bra men vägrade sova mer än en kvart i taget. Det där små ögonen var ständigt öppna, det fanns så himlans mycket att titta på. Spelade ingen roll att hon blev tröttare och tröttare, hon kämpade på ;). När vi äntligen kom hem somnade hon gott.

Idag firar vi tvåmånadersdagen med att fika med en av L's mostrar nere på stan.

Äter ingen speciell mat men är noga med att äta lagad mat två ggr per dag och inga mackor etc. Brukar bli mycket torskrygg med potatismos, tonfiskröra med pasta eller tonfisksallad, Caesarsallad brukar också återkomma ofta liksom kycklingröra i Tacobröd. Har jag ingen ork kan det bli kyckling i ugn med klyftpotatis, det fixar sig själv bara man sätter termometer på rätt grad.
Enstaka ggr kan de bli typ nudlar, pasta med sås etc men det undviker vi helst.
Falukorv i ugn brukar oxå vara en populär lunchrätt.
Jo, jag vill också äta "riktig" mat. Inte minst för att jag fortfarande har ett par kilon jag vill gå ner.
Får försöka satsa på lättlagad mat och sånt som sköter sig själv.

Vi kommer inte att ha dop. Är inte religiösa och jag känner mig obekväm i kyrkliga sammanhang. Namngivningsfest känns inte heller riktigt aktuellt.

Ja att hinna laga lunch är inte alltid det man prioriterar på dagarna direkt. Äter mycket kvarg eller keso med frukt och bär, gör olika smoothies eller köper sushi. (och äter alldeles för många kanelbullar :angel::o)

Vi kommer inte att ha dop. Är inte religiösa och jag känner mig obekväm i kyrkliga sammanhang. Namngivningsfest känns inte heller riktigt aktuellt.

Ja att hinna laga lunch är inte alltid det man prioriterar på dagarna direkt. Äter mycket kvarg eller keso med frukt och bär, gör olika smoothies eller köper sushi. (och äter alldeles för många kanelbullar :angel::o)
Hade vi haft ett sushiställe i närheten hade de haft en stamkund. Tyvärr är det fem mil till (bra) sushi... :(

Jag tycker att det känns trevligt att ha någon sorts "samling" eftersom vi inte ses så ofta, kanske blir lite fika och tårta hemma hos mina föräldrar. Är aldrig fel med kanelbullar :angel:

Vi har dop för traditionens skull, vi är inte religiösa. Kommer bjuda på kaffe och tårta efteråt, enkelt och snabbt avklarat :)

Fröken blev aldrig påverkad av vaccinet i torsdags utan var som vanligt :) Igår hade hon en sovdag så jag och äldsta dottern kunde leka massa ute i det underbara sommarvädret!

Vi kommer som sagt ha dop och efteråt blir det smörgåstårta och sen fika och kaffe. Inte ett dugg avancerat.

Idag har Alice varit med på hopptävling. Lika snäll som vanligt men stackarn tyckte jag var hemskt jobbig som tog henne från sängen redan 7:30 och försökte få henne att äta lite i förebyggande syfte. Helst sover hon till 9- 10 på morgonen :love:

Läste nånstans att bebisar på 6 veckor ofta gråter 2 timmar / dag, Alice har gråtit kanske 4 gånger sen vi kom från bb (bortsett från när hon säger till för hungrig eller blöt blöja men det är ju lätt åtgärdat). Inser att vi än så länge har en väldigt lätt och behändig bebis. Men förstår såklart att det snabbt kan ändras...

Varit ute och ridit ikväll och lillan hade vart snäll mot pappa idag, inte ens ätit :D Hon hade suttit och pratat en massa i gåstolen med storasyster och så hade dom spelat musik och dansat :) Nu har jag ätit ett par smörgåsar och hon har vart nöjd i pappas knä under tiden.

Varit ute och ridit ikväll och lillan hade vart snäll mot pappa idag, inte ens ätit :D Hon hade suttit och pratat en massa i gåstolen med storasyster och så hade dom spelat musik och dansat :) Nu har jag ätit ett par smörgåsar och hon har vart nöjd i pappas knä under tiden.
Ha ha ha! Jag fattar inte att hon är så stor. Det var ju typ igår du fick + på stickan :D

Slänger in en liten uppdatering fast det inte händer så mycket. Jag har dessa ilningar i typ bäckenbotten men det har jag ju haft ett tag och livmodertappen var ju helt sluten i fredags så jag antar att de inte gör så mycket.

Bebis verkar må bra, mamma mår inte så bra är väl sammanfattningen. Borde kanske hoppa in i sommartråden nu när jag ändå inte ska få barn förrän i mitten av juni men ni får stå ut med mig ;-)

• Gilla
Reactions: Lo_
Slänger in en liten uppdatering fast det inte händer så mycket. Jag har dessa ilningar i typ bäckenbotten men det har jag ju haft ett tag och livmodertappen var ju helt sluten i fredags så jag antar att de inte gör så mycket.

Bebis verkar må bra, mamma mår inte så bra är väl sammanfattningen. Borde kanske hoppa in i sommartråden nu när jag ändå inte ska få barn förrän i mitten av juni men ni får stå ut med mig ;-)

Men vad segt! Nu får det väl ändå komma igång

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 548
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar