Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en kartong som jag går förbi på vägen till tvättstugan. Man går igenom ett förråd för att komma dit alltså så jag droppar bara urvuxna kläder på vägen. Smidigt men ingen ordning i lådan :p Den ska väl snart fram igen ändå så det känns inte som någon panik. Jag får försöka styra upp det bättre nästa gång.

Jag har inte börjat fundera på presenter. Jag hade idéer tidigare och tänkte att jag väntar och ser vad folk kastar på henne i födelsedagspresent men ärligt talat har jag glömt idéerna. Hjärnan funkar inte riktigt nu för tiden så allt bara passerar. Jag måste nästan börja skriva upp saker. Vet att en trehjuling är på ingång av mamma, har hon sagt i alla fall. Jag får fundera lite. Vore ju kul att göra ett minifirande bara inom familjen när hon fyller. Jag hade en idé om att vi skulle försöka införa en tradition där hon är ledig alla födelsedagar under dagistiden och även med oss som föräldrar och försöka göra det som hennes dag med lite fika, god mat på hennes vis och kanske någon utflykt. Varken jag eller sambon tycker att det är speciellt med våra egna födelsedagar men jag skulle önska att det kan bli speciellt för henne med förväntan och sådär under tiden hon är liten i alla fall.

@majola: Inte illa att hon fixar egen smörgås :) Känner igen temperamentet, här är det likadant. Kris varje gång man försöker hjälpa till att borsta tänderna tex... Springcykel låter kul! Finns det så små? Brorsan använder fortfarande sin, men den är alldeles för hög för henne ännu. Men den kanske är ovanligt hög?

Vad har ni andra för presentidéer? Sonen till en kompis fick ungefär en sån här för ett tag sen:

Linnea tyckte den var kul redan då, så nu när hon älskar att plaska med vatten borde något liknande vara en riktigt hit. Min man tycker dock att den är för stor, så jag kanske få hitta på något annat. (Han tycker att barnen borde leka uteslutande med kottar och stenar för att det blir för mycket grejor annars ;) Inget fel med kottar och stenar såklart, men nån leksak till födelsedagen tycker jag vore roligt.)

Jag köpte en liknande till Leander på basaren i helgen... Han ska få den när han fyller fyra.
.
När det gäller springcykel spekulerar vi på liknande en sån här: http://www.puky.de/de/mod_produkte_produkt/kategorie/laufrad_lr_m/produkt/Laufrad_LR_M_gelb/index.html - minsta sortens Puky. Den är egentligen från 86 cm, men T har långa ben, så det borde gå.

Tiptoi-böcker är poppis här också, samt playdoh.

Kul att läsa om alla snart två-åringar!
Vi har en 2-åring + 1 vecka här hemma. Det är full fart på honom, han hoppar och springer och busar. Fick duplo och en brio tågbana i födelsedagspresent och lite kläder och pengar. Vi har det mesta kvar från storasyster, som bobbycar, trehjuling och springcykel. Bara att ta fram när det är dags.

S har inte heller kommit igång med språket riktigt, det kommer lite fler ord, men inga tvåordsmeningar eller så och inte helt lätt att förstå vad han vill ibland. Vi ska på ett ÅB till BVC snart igen för att följa upp 18-mån besöket. Han har ju inga problem att förstå och gillar att läsa, jag tror att han prioriterar det motoriska för att hänga med syrran framför talet.

Räknas "oje, trinken bom!" som treordsmening?.. Det betyder ungefär: Oj, min vattenflaska ramlade ner." :D

Jag tror att Tabea "önskar sig" en käpphäst med gnäggljud (stor favvo hemma ho bekanta till oss) och musikinstrument också.

Räknas "oje, trinken bom!" som treordsmening?.. Det betyder ungefär: Oj, min vattenflaska ramlade ner." :D

Jag tror att Tabea "önskar sig" en käpphäst med gnäggljud (stor favvo hemma ho bekanta till oss) och musikinstrument också.
Det tycker jag! Heja Tabea! :)

Vår tös gillar att laga mat, bevisligen. Hon ska alltid vara med och hjälpa till när vi är i köket och igår det på att brinna för mig, herregud. Hon är överallt, snabb som vinden och när jag rörde i stekpannan i ett par sekunder och vänder mig om ser jag att hon står med Global kökskniven i högsta hugg, upp och ner såklart, och ska dela någon grönsak :eek: Det borde jag väl ha väntat mig kanske men jag hade ju ena ögat på henne nästan hela tiden förutom just då och bara för att skrapa i botten på pannan. Jätteroligt vanligtvis att hon vill hjälpa till men igår var en riktigt kass dag för mitt mående i övrigt och efter att ha sagt vänta ca femtioelva gånger så jag hade inte riktigt orken att ta hand om det där också men nu när jag är lugn och tösen är på förskola några timmar är jag inne på om jag ska försöka hitta någon slags barnvänlig kniv i plast som är "vass" nog för att dela mjukare saker såsom ostar eller skivad gurka men inte tillräckligt vass för att orsaka några sår. Har ett möjligt alternativ att ta en av mina gamla köksknivar som skurit allt för många gånger i plåt och trubba till eggen ännu mer och även runda av spetsen eller en brödkniv som är lika slö som saknar spetsen. Då är det en riktig men barnvänlig kniv som kan användas under viss uppsikt i köket men ändå som man kan låta henne hålla i själv.

Medan tösen är på förskola idag ska jag i alla fall dela allt tillbehör till maten så får hon hjälpa till att lägga det i foliepaketen ikväll. Det är lite mer lagom för min hjärna att ta i idag känner jag :p Då blir det inga protester för att hon inte får hjälpa till och jag vill ju gärna uppmuntra när hon vill försöka, även om köksknivar är i svettigaste laget...

Kotte fyller ju inte två förrän i slutet av maj men vi har redan en massa presentideer. Hon kommer inte få allt på en gång men utspritt över sommaren och till jul kanske. Dockvagn, leksakskök, surfplatta (så jag får tillbaka min), trehjuling och rutchkana är väl de stora sakerna.

Hon var ju också lite sen med pratandet men det har hon kommit ikapp med. Rabblar en herrans massa djur och hur de låter, säger "gå å lägg dig" och "akta dig" till hundarna när de är ivägen för henne osv. Nya ord kommer varje dag känns det som. I dag var det sitta stolen som var nytt. Vad fort det går!

Med pott-träningen har vi stött på problem däremot. Kotte tyckte själv det var dags att sluta med blöja och jag uppmuntrade henne glatt. Ställde fram en potta i vardagsrummet där hon oftast leker och hon satte dig på den från och till. Tidigare har hon råkat kissa på sig ett par gånger och blivit helt utom sig av förtvivlan när det har hänt... Så kissade hon till slut i pottan och jag blev jätteglad men hann inte reagera innan hon blev lika förtvivlad över det. Grät och sa Ojojojoj och tittade och pekade helt förstörd över att hon kissat på den fina stolen. Efter det har hon absolut inte velat prova igen. Hon sitter gärna på pottan men vill ha blöjan på sig. Vi avvaktar ett tag till, tills det är sommar i alla fall men vill ändå höra om det är mån som har tips och tankar på hur vi ska göra?

Kotte fyller ju inte två förrän i slutet av maj men vi har redan en massa presentideer. Hon kommer inte få allt på en gång men utspritt över sommaren och till jul kanske. Dockvagn, leksakskök, surfplatta (så jag får tillbaka min), trehjuling och rutchkana är väl de stora sakerna.

Hon var ju också lite sen med pratandet men det har hon kommit ikapp med. Rabblar en herrans massa djur och hur de låter, säger "gå å lägg dig" och "akta dig" till hundarna när de är ivägen för henne osv. Nya ord kommer varje dag känns det som. I dag var det sitta stolen som var nytt. Vad fort det går!

Med pott-träningen har vi stött på problem däremot. Kotte tyckte själv det var dags att sluta med blöja och jag uppmuntrade henne glatt. Ställde fram en potta i vardagsrummet där hon oftast leker och hon satte dig på den från och till. Tidigare har hon råkat kissa på sig ett par gånger och blivit helt utom sig av förtvivlan när det har hänt... Så kissade hon till slut i pottan och jag blev jätteglad men hann inte reagera innan hon blev lika förtvivlad över det. Grät och sa Ojojojoj och tittade och pekade helt förstörd över att hon kissat på den fina stolen. Efter det har hon absolut inte velat prova igen. Hon sitter gärna på pottan men vill ha blöjan på sig. Vi avvaktar ett tag till, tills det är sommar i alla fall men vill ändå höra om det är mån som har tips och tankar på hur vi ska göra?
Hur reagerar ni när det händer något i byxorna? Min tös blir också lite ledsen men jag försöker att inte göra någon grej av det utan bekräftar att ja, det kom kiss i byxorna, då tar vi av dem och kastar i tvätten, sen tar vi nya. Bättre lycka nästa gång ungefär. Har börjat säga "Hoppsan, så det kan gå!" när det kommer i byxorna och tösen fnissar och repeterar :p

Vi stötte också på problem med träningen. Hon får ha blöja på dagis men de har sagt att de ska hjälpa henne på toaletten ibland. Jag tror inte alls att de gör det för när hon kommer hem därifrån kissar hon såklart i byxorna och ska inte alls gå på toaletten fast hon gärna gör det annars. Därför har jag tänkt att hon ska levereras blöjfri antingen i morgon eller på tisdag med ett "varsågod, hon har kommit och sagt till varje gång hon ska kissa eller bajsa de senaste veckorna", kanske inte riktigt den tonen men jag är lite bitter på att " börja om" när hon kommer hem från dagis även om det går fort nu när hon egentligen kan. Hon är ju stolt som en tupp när hon gått på toaletten eller pottan så det är klart att hon måste få göra det känner jag.

Håller med @Amha, klart det räknas!

Apropå vattenflaska, hur dricker era barn? Rent motoriskt skulle Linnea kunna dricka rätt bra ur glas, men det blir alltid att hon nästan bara leker (ska dricka med sked, sugrör, osv) och i slutändan nästan inte druckit nåt. Ur pipflaska (med stort hål) dricker hon mycket mer, så hon får ofta en sån istället.

...Med pott-träningen har vi stött på problem däremot. Kotte tyckte själv det var dags att sluta med blöja och jag uppmuntrade henne glatt. Ställde fram en potta i vardagsrummet där hon oftast leker och hon satte dig på den från och till. Tidigare har hon råkat kissa på sig ett par gånger och blivit helt utom sig av förtvivlan när det har hänt... Så kissade hon till slut i pottan och jag blev jätteglad men hann inte reagera innan hon blev lika förtvivlad över det. Grät och sa Ojojojoj och tittade och pekade helt förstörd över att hon kissat på den fina stolen. Efter det har hon absolut inte velat prova igen. Hon sitter gärna på pottan men vill ha blöjan på sig. Vi avvaktar ett tag till, tills det är sommar i alla fall men vill ändå höra om det är mån som har tips och tankar på hur vi ska göra?

Ni kanske kan strunta i pottan (ett tag iaf) och sätta henne på toaletten istället? Vi har en sån där sits till storebror, men även L kan sitta på den utan problem. På toaletten kanske det är mer uppenbart att det är OK att kissa, eftersom alla andra också gör det.

@Amha, kissar hon på toaletten när ni är borta också? Annars kanske det är en vanesak innan hon lär sig kissa på förskolans toalett.

Ni kanske kan strunta i pottan (ett tag iaf) och sätta henne på toaletten istället? Vi har en sån där sits till storebror, men även L kan sitta på den utan problem. På toaletten kanske det är mer uppenbart att det är OK att kissa, eftersom alla andra också gör det.

@Amha, kissar hon på toaletten när ni är borta också? Annars kanske det är en vanesak innan hon lär sig kissa på förskolans toalett.
Ja, när vi är borta tillsammans kissar hon på toaletten. Är vi på större tillställningar har vi haft blöja ifall att för att undvika olyckor på andras mattor men hon har då bara "glömt" något enstaka tillfälle och siktat på resten i toaletten. Hos grannar går hon blöjfri. Är i valet och kvalet hur vi gör på kryssningen i helgen, hon kommer då lämnas på sambon då jag inte är tillräckligt bra i kroppen för att vara med dem. Kan inte sitta på pinnstolar någon längre stund t.ex. foglossning är underbart ;) förmodligen ungefär som.på kalaset att man hjälper henne på toaletten men blöja som.back-up.

Dottern dricker ur glas ganska mycket men har även pipmuggar för lektillfällen.

Håller med @Amha, klart det räknas!

Apropå vattenflaska, hur dricker era barn? Rent motoriskt skulle Linnea kunna dricka rätt bra ur glas, men det blir alltid att hon nästan bara leker (ska dricka med sked, sugrör, osv) och i slutändan nästan inte druckit nåt. Ur pipflaska (med stort hål) dricker hon mycket mer, så hon får ofta en sån istället.

Vi har vattenflaska med när vi är borta någonstans, hemma dricker hon ur glas. Vi hade också problemet att hon inte var särskilt försiktig (läs: inte försiktig alls) och rätt obekymrad om glaset åkte i backen (vi hade Ikeas plastmuggar). Så läste jag en artikel om att man ska ge barnen ritkiga grejor, eftersom de ofta inte respekterar plast. Efter att ha sovit på sakern bytte jag över en natt från plasttallrik och plastmugg till riktig tallrik och riktigt glas. Vilken enorm skillnad! Vi har visserligen förlorat två glas sedan dess (man tar inte de finaste man har i början!) - ca 2 veckor - men innan skickade hon tallrikar och muggar på golvet flera gånger om dagen...

Vi har vattenflaska med när vi är borta någonstans, hemma dricker hon ur glas. Vi hade också problemet att hon inte var särskilt försiktig (läs: inte försiktig alls) och rätt obekymrad om glaset åkte i backen (vi hade Ikeas plastmuggar). Så läste jag en artikel om att man ska ge barnen ritkiga grejor, eftersom de ofta inte respekterar plast. Efter att ha sovit på sakern bytte jag över en natt från plasttallrik och plastmugg till riktig tallrik och riktigt glas. Vilken enorm skillnad! Vi har visserligen förlorat två glas sedan dess (man tar inte de finaste man har i början!) - ca 2 veckor - men innan skickade hon tallrikar och muggar på golvet flera gånger om dagen...
Intressant! Vi har ju bara en plasttallrik som knappt används då jag undviker plast. Enda plastmuggarna är pipmuggarna. Har inte haft problem med att det kastas i golvet. Visst händer det att något glas råkar puttas omkull men det är väl det. Sen har vi tack och lov sluppit att det går sönder.

Ja, det är ju jättedrygt med glasskärvor, speciellt om man har bråttom till dagis och alla barn måste sitta kvar eviga tider vid bordet medan man städar (-> och man sedan kommer för sent till dagis och morgonsamlingen har börjat och man måste ringa på för att bli insläppt... :o) men jag är helt imponerad över att det funkar.

Det beror väl på vilken personlighet barnet har också hur mycket som åker i backen.

Ja, det är ju jättedrygt med glasskärvor, speciellt om man har bråttom till dagis och alla barn måste sitta kvar eviga tider vid bordet medan man städar (-> och man sedan kommer för sent till dagis och morgonsamlingen har börjat och man måste ringa på för att bli insläppt... :o) men jag är helt imponerad över att det funkar.

Det beror väl på vilken personlighet barnet har också hur mycket som åker i backen.
Ja, din lilla tjej har väl varit rätt fartfylld från början :p vad skönt att det bättrade sig snabbt i alla fall med glas och tallrikar i golvet. Jättekul är det ju inte. Värst är ju när det är vätska i och man ska få bort vätska, skärvor och sen dammsuga eventuellt splitter. Hualigen!

Nu får vi skaka liv i tråden igen :)

Är det nån mer som upplever lite två-årstrots? Och hur tillrättavisar man en unge där inget biter? Hon skrattar åt allt man försöker med och är ganska våldsam ibland, och då måste jag säga ifrån känner jag. Försöker prata, förklara ("det där gör ont, mamma/hunden/whatever blir ledsen" osv), ryta i, och kan till och med bli ganska hårdhänt med henne men hon skrattar bara åt mig :confused: :down: :devil:

Vad gör hon för tokigheter då? Jag brukar försöka lyfta bort Tabea - t ex från bordet om hon slänger mat/servis, ur sandlådan om hon kastar sand på storebror eller slår honom i huvudet med spaden osv...

Hos oss är det definitivt morgonstressen som är värst, och måltiderna. På moronen är det främst storebror som inte gör det han ska, men han drar ju med sig T i det han gör. Om han skulle borsta tänderna och ta på sig skorna utan knas så skulle hon sannolikt också göra det. Måltiderna blir bara så stressiga för det är hela tiden något - glas som välts, någon som vill ha hjälp och absolut inte kan vänta, lillebror som ska matas, någon gråter förtvivlat för att maten inte är tillräckligt god, mamma får ett hysteriskt anfall för att någon stoppar ketchupflaskan i munnen osv osv. Vart för sig är det inte så illa, men när allt går nonstop så blir det lite härdsmälta i huvudet på mig. Har hittills dock inte funnit någon lösning, men funderar på det.

I morse höll jag på att få hjärtslag förresten. Plötsligt - medan jag höll på att sätta på mig bh och således inte hade någon tröja på mig - hörde jag hur det slog i ytterdörren. Då hade Tabea skjutit fram en stol för att kunna öppna den och sedan helt sonika travat ut i bara pyjamas för att åka lite springcykel. Tog snabbt på mig tröja och sprang efter henne - men tog fel håll runt huset och hittade henne inte på en gång. *adrenalinchock*

När flickebarnet hade lokaliserats gick jag in för att kolla lillebror (min man duschade precis) och hittade honom (snart tio månader) på fjärde trappsteget på väg upp till övervåningen. *adrenalinchock 2* Nu har vi plockat fram ytterligare en trappgrind.

T är blöjfri sedan ca tre veckor. I början var det massor med olyckor, men lustigt nog har vi knappt haft några de senaste dagarna, sedan hon blev två år! Jag lägger dock in veto vid längre bilresor, inköpsrundor etc, då får hon ha blöja på sig fortfarande. Om hon sover dagtid gör hon det dock i trosor och där har vi inte haft några olyckor faktiskt.

Gulligast på länge var faktiskt häromveckan: Min man var bortrest med jobbet och det gick en väldigt smittsam magsjuka i stan. Sista kvällen han var borta fick plötsligt äldsta sonen feber och jag började må illa. Där satt jag på golvet med en febrig unge som bara gnydde i knäet, de två yngsta var jättetrötta och grät mest och jag mådde mer och mer illa - och visste inte när han skulle komma hem. Taskigt läge. Till slut sa jag till L: "Snälla du, res dig upp, jag måste kräkas..." varpå Tabea slutar gråta, hoppar upp och stirrar på mig: "Mamma? Blä?" sade hon och sprang sedan iväg och hämtade en hink åt mig! Sedan satt hon och klappade mig lite fint på ryggen medan jag spydde. Mitt i eländet smälte hjärtat lite på mig. :love:

Hon blev två i torsdags och onsdag nästa vecka ska vi ha barnkalas med Byggare Bob-tema (alltså papptallrikar, servietter osv) Hon älskar Byggare Bob. I födelsedagspresent fick hon en springcykel av farmor, mormor och morfar, och av oss nya kritor, ett pennställ, en bok och två pussel (Byggare Bob...). Vi planerar att ge barnen en snickarbänk lite ihop i födelsedagspresent. Den ger vi dock till L:s födelsedag. T hade verkligen önskat sig en springcykel och inget hade kunant toppa den ändå, och Raphael bryr sig ju knappast inte.

Jo, kan vi så plockar vi undan prylen eller henne från det som hon missköter, men det är svårt när hon tex slår mig eller hunden. Och jag vill verkligen få henne att sluta. Hunden är genomsnäll men när hon nyps eller slår så han skriker (!!!) blir jag tokig på henne :( Och en dag så tröttnar väl hunden, och jag kan inte klandra honom. Hoppas bara att han väljer att gå undan då, och inte biter...

Om hon tex vägrar ta på sig så släpper jag ut henne utan kläder. Då brukar hon koppla rätt fort. Kläder brukar hon få ett par alternativ att välja mellan för att hon ska få känna att hon valt. Men det kan ta tio minuter att bara få på henne strumpor för oftast ångrar hon sig och så är cirkusen igång...

Vi har en del diskussioner här med. Funderar noga igenom vad som är värt att bråka om och slipper en del den vägen. Försöker hålla ut och ta mig igenom dåliga dagar för snart är det kväll och dagen efter kanske blir bättre. Vi har mest tjafs om saker som ofta inte är världens undergång. Att klä på sig, gå från lekparken och sånt kan vara saker som gör att vi hamnar i situationer som är lite jobbiga. Lekparken, ja, är man dum och inte tar med vagnen får man bära hem. Kläder: ja det kan hända att jag klär på mig skorna och gör mig redo att gå, då brukar det gå undan (självklart med en varning före).

Vissa lägen när man sagt till femtioelva gånger och jag verkligen måste laga mat t.ex så har jag flyttat henne till en plats bort från det man absolut inte får göra om hon inte lyssnar säger jag att hon får gå ner från stolen. Det kan handla om att lyfta ner från stolen hon står på för att kunna vara med och hon ser att jag menar allvar och brukar ge med sig. Jag försöker att hitta aktiviteter hon får göra när vi hamnar i svåra lägen. Vid ett par tillfällen har jag lyft henne ur köket, utan att stänga något mellan oss, och så har vi pratat på "neutral mark".

Jo, kan vi så plockar vi undan prylen eller henne från det som hon missköter, men det är svårt när hon tex slår mig eller hunden. Och jag vill verkligen få henne att sluta. Hunden är genomsnäll men när hon nyps eller slår så han skriker (!!!) blir jag tokig på henne :( Och en dag så tröttnar väl hunden, och jag kan inte klandra honom. Hoppas bara att han väljer att gå undan då, och inte biter...

Om hon tex vägrar ta på sig så släpper jag ut henne utan kläder. Då brukar hon koppla rätt fort. Kläder brukar hon få ett par alternativ att välja mellan för att hon ska få känna att hon valt. Men det kan ta tio minuter att bara få på henne strumpor för oftast ångrar hon sig och så är cirkusen igång...

Oj, vad svårt med hunden! Jag vet faktiskt inte alls hur man ska hantera det.

Det där med klädena - ja det är ju lite så det är... :grin: Klär hon sig själv? Vad händer om du bara ber henne klä på sig och sedan struntar lite i henne?

Jag har räddat en det strump-härdsmältor med att snabbt säga något i stil med: "Oj, nu måste vi skynda oss att ta på strumporna på händerna och binda halsduken runt magen, annars kommer vi för sent!" Mina barn är suckers för tokigheter, så sånt funkar för dem.

Här funkar det också bra med tokigheter för det mesta, men när det handlar om sånt som är farligt eller viktigt att lära sig direkt blir token bortlyft. Att göra illa någon annan har vi nolltolerans mot här hemma, då lyfter vi först bort och sen förklarar att hen gör illa någon annan.

Ang barn som skrattar åt en så har vi ignorerat det och hanterat det på samma vis. Lyft bort, förklarat och ignorerat skrattandet.

Handlar det om saker som inte måste ske direkt, tex lämna ifrån sig paddan till storasyster, så diskuterar vi och förklarar med målet att han själv ska lämna ifrån sig paddan. Vid enstaka tillfällen när han tillslut ändå inte gör det så tar vi den ifrån honom.

Vi har det överlag ganska glatt hemma nu. För det mesta kommer syskonen överens och gör de inte det är det sällan det behövs mer än lite medling av oss föräldrar. Det ska vara en dag som idag då, när jag VAB:ar S och storasyster också är hemma. S är inte jättesjuk och Storasyster frisk, men vi kan inte vara ute och leka, då blir det frustrerat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 618
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30