Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, hörde att det är 30 timmar i Stockholm, det tycker jag är lite väl mycket.

@majola ja, men vart hon får sin energi ifrån förstår inte jag ;)

Nu blev det ju ännu mer aktuellt att försöka sälja kusen :( Vet att jag borde, men det tar emot.
Kvinnan som sköter maten på dagis var lite sugen, hon har nordisar sen innan, får väl fortsätta tjata ;)
Hur tänker du @deathslyna kring hästen, eller hade du redan gjort dig av med din?
Ja den energin avundas jag.

Mitt hästkräk är nyopererad i ett ben såklart -.- inget allvarligt, ett överben som skavde bara. Jag avvaktar och ser om uppfödaren vill ha henne på foder eller inte. Annars läggs hon för försäljning när hon kommit igång. Jag orkar inte med det där längre, intresset verkar borta.

Oj, generöst! Det hade jag dock bara sett som en enorm trygghet. Även om nr 2 blir en skrikig kolikunge som vägrar sova så kan man få hjälp en hel del. Behövs det inte så måste man ju inte lämna "full tid" :)
Det är en trygghet. Jag har inte alls kollat hur det funkar. Jag tänkte ju gå hem ett par månader innan igen och är jag fräsch vill jag ju ha henne hemma. Kan dagisplatsen vara vilande tills man bestämt sig?

En supermorsa är det sista jag är!

När Tabea var liten var storebror i en lekgrupp två förmiddagar i veckan (tot. 7 timmar) och då hade jag (och han) inte behov av mer. Han var två år då så det är väl ungefär som ni kommer att ha. 15 timmar hade jag tyckt var för mycket, inget alls hade varit lite stökigt.

Det är en trygghet. Jag har inte alls kollat hur det funkar. Jag tänkte ju gå hem ett par månader innan igen och är jag fräsch vill jag ju ha henne hemma. Kan dagisplatsen vara vilande tills man bestämt sig?
Har inte jättekoll, så kolla upp det själv. Men jag TROR att vill man behålla sin plats så får man fortsätta betala varje månad även om de inte är där.
Men som sagt, jag vet inte. Har inte kollat upp det själv ännu. Bara har ett minne av att jag hört att det skulle vara något sånt någongång :p

Nytt ämne, annan fråga.
visst hade vi en barnvagnsexpert här i tråden? Nu minns jag inte nicket :o men mamma till Tor?

I varje fall, jag har börjat fundera på ytterligare en vagn :eek: Har nu en bugaboo donkey, men skulle vilja ha något mer rejält att köra i skogen med (mycket rötter och skit). Några tips på vad man ska leta efter?

Krav:
*enkel vagn (mini får åka i sjal dessa gångerna)
* billig! (max 500, men gärna mindre. Ska vara en "slit och släng" vagn)
* inte för tung att köra
* svängbara, stora framhjul. Tror jag blivit knäpp på fasta hjul faktiskt...

@majola det går väl så där med sömnen... hon får sova på dagtid fortfarande, annars somnar hon på golvet eller i soffan vid 17-tiden och tja.. nattsömnen blir ju där efter också. Hon krånglar rejält vissa kvällar men jag har mer hjälp av sambon nu i alla fall så det är bara de kvällar han är borta (jobbar) som jag måste ta hela fighten själv. Fick säga till att jag allvarligt talat inte orkar för att han verkligen skulle förstå hur illa har varit vissa kvällar.

@deathslyna skönt att det verkar funka bättre med dagiset! Jag hade inte heller känt mig bekväm med att lämna så, även om barnet verkar tycka det är ett ok ställe. Vi har superbra pedagoger, även om jag irriterar mig lite på en av dem som alltid pratar bebis-språk med kotte...

*läser ikapp lite till*

Jag tappade också lite av hästintresset när jag fick ta bort min fina fläckiga... nu står jag här med två gamla tanter som är jättegoa, men de bara äter och skiter... friska och välmående så jag vill inte lägga en massa pengar på att ta bort dem heller. Hade de varit skröpliga hade det varit en annan sak...

Lillhingsten i princip bara står i hagen han med. Jag borde verkligen ta tag i att åtminstone vänja honom vid sadel och träns osv men jag har varken ork, tid eller lust. Intalar mig själv att han inte dör av att bara få vara ett tag till (fyller tre i augusti) och att jag ska få en nytändning i intresset till våren när det går att vara ute mer och det inte är så förbaskat mörkt hela tiden.

@vilse visst var det du som frågade om bodyklänning? Petter&Kajsa vet jag i alla fall är ett märke som det finns i. JNY har också. Om du inte vill sy själv förstås?
Det går ju att sy på kjol på body eller göra den helt från scratch om man vill.

Jag håller med om att klänning ch kjol osv är helt värdelöst så länge de kasar omkring. När de är uppe och står och går är det dock bedårande sött :)

Nytt ämne, annan fråga.
visst hade vi en barnvagnsexpert här i tråden? Nu minns jag inte nicket :o men mamma till Tor?

I varje fall, jag har börjat fundera på ytterligare en vagn :eek: Har nu en bugaboo donkey, men skulle vilja ha något mer rejält att köra i skogen med (mycket rötter och skit). Några tips på vad man ska leta efter?

Krav:
* inte för tung att köra

Vill du ha en vagn till din stora kille alltså? Har ni hund eller så?
Jag skulle i dagsläget inte köpa någon vagn till T. Vi köpte ju tvillingvagnen och har använt den mycket, ffa så länge hon sov middag regelbundet, eftersom de små i princip bara sov i vagnen.

Ganska snart tvärvägrade hon dock vagnåkande till vardags. Jag köpte en buggyboard/ståplatta och den var ok ett tag, men nu är det bråk om den också. Mitt råd är att avvakta lite och se om storebror verkligen vill åka vagn så mycket längre. Fast storebror hade i och för sig inga problem att åka vagn fram tills han var tre...

Nytt ämne, annan fråga.

Krav:
* inte för tung att köra
@Solvind :)

Men jag lägger till att svängbara hjul i skogen känns sådär. Du måste ju ändå hjälpa vagnen lite över rötter och stenar.

Har inte jättekoll, så kolla upp det själv. Men jag TROR att vill man behålla sin plats så får man fortsätta betala varje månad även om de inte är där.
Men som sagt, jag vet inte. Har inte kollat upp det själv ännu. Bara har ett minne av att jag hört att det skulle vara något sånt någongång :p
Jag kollar det där när det närmar sig. Nu är det långt kvar och mycket kan hända, framför allt med min stackars kropp ;)

Jag tappade också lite av hästintresset när jag fick ta bort min fina fläckiga... nu står jag här med två gamla tanter som är jättegoa, men de bara äter och skiter... friska och välmående så jag vill inte lägga en massa pengar på att ta bort dem heller. Hade de varit skröpliga hade det varit en annan sak...

Lillhingsten i princip bara står i hagen han med. Jag borde verkligen ta tag i att åtminstone vänja honom vid sadel och träns osv men jag har varken ork, tid eller lust. Intalar mig själv att han inte dör av att bara få vara ett tag till (fyller tre i augusti) och att jag ska få en nytändning i intresset till våren när det går att vara ute mer och det inte är så förbaskat mörkt hela tiden.

@vilse visst var det du som frågade om bodyklänning? Petter&Kajsa vet jag i alla fall är ett märke som det finns i. JNY har också. Om du inte vill sy själv förstås?
Det går ju att sy på kjol på body eller göra den helt från scratch om man vill.

Jag håller med om att klänning ch kjol osv är helt värdelöst så länge de kasar omkring. När de är uppe och står och går är det dock bedårande sött :)
Just nu så kostar det ju bara med häst. Därför blir det skönt att hitta en annan lösning. Jag gillar hästen egentligen men jag är osäker på om jag kan tillfredsställa det hon behöver inom överskådlig tid. Det är en trevlig individ och jättekul att rida osvosv. Men ja, allt annat. ;)

Pedagogerna här är lite spännande. Jag tror att de är bra med barnen egentligen men när jag kom och hämtade tösen i förra veckan var ett nytt barn där själv för första gången. Barnet grät förtvivlat varje gång dörren till avdelningen och dörren till toaletten öppnades. Det verkade inte som om barnet var redo riktigt och när jag kom runt melliset var det ingen som brydde sig om att barnet lät längre. De hade väl gett upp? Väldigt sorgligt. När föräldern kom en stund efter mig sa de att det hade gått sååååå bra. Säkert för att inte oroa men jag hade inte uppskattat att den informationen undanhölls om det var mitt barn.

Jag hade även bett dem ringa så jag kunde hämta tidigare om tösen var trött för hon verkade sliten efter veckan. "Nä men är hon trött så sover hon bara" var svaret. Poängen var att tösen skulle lämnas en lång dag dagen efter vilket jag påpekade och jag kände att det var onödigt om hon var där om hon inte piggnade till. När jag kom hängde ögonen på det lilla barnet och de hade inte ringt trots att jag bad dem. Kände lite då att ja vadfan. Vi skiter i detta! :p så nu ska jag lägga om schemat helt och ha henne där när vi behöver endast men åtminstone 2 dagar i veckan. Det verkar ändå som om hon är så inne i gruppen att det är onödigt att ha henne där på korta dagar för sakens skull nu. Min tanke var ju att hon skulle få in rutinerna snabbt och det verkar ju ha gått bra. Pedagogerna säger i alla fall att allt går bra.. ;)

Men oj så många nya bebisar det är på gång här ju! :love:
Inte utan att man blir sugen själv!
Men nu är spiralen i sen några månader och jag planerar att komma igång med träning och jobb ordentligt innan det blir fler.

Skönt att det är som vanligt på vän-fronten för er. Jag har väl inte haft så många från början heller och det känns kanske mer när man bara går hemma. Men det är lite deppigt att veta att ingen kommer vilja vara med och fira min 25-årsdag i sommar tex.
Eller bara ha någon att fika med... men men.

Idag kommer någon och hämtar mitt skrivbord som står och skräpar sen jag avgått från min post på Djurskyddet. :)
Ylva är högt och lågt sen 5:30 idag så jag lär väl vara mör när maken slutar vid 18 :banghead:

Det hade varit awesome :love: vet dock inte alls hur mitt schema för sommaren ser ut än men det får jag väl runt april tror jag

Nytt ämne, annan fråga.

Krav:
* inte för tung att köra
I skog på ojämna stigar hade jag lätt kört med en med fyra fasta lufthjul typ emmaljunga eller brio happy. Även trehjuling med låsbart framhjul typ p&t, urban jungle eller quinny freestyle xl (sistnämnda kan man ha bakåtvänd) funkar. Jag är störtförtjust i min nitro men kör den helst inte i skogen.

Förra vagnen hade svängbara hjul och den fungerade bra här. Visst, de vände sig ibland pga av en rot, men det kan jag ta mot fördelen att den är lättsvängd därimellan :)

Vad olika vi är :) I skogen här hemma älskar jag traktorn city cross. Skulle aldrig få för mig svängbara hjul här. Köpte till och med en annan att-ha-liggande-i-bilen-vagn för ett tag sen. Hade en liten sulky med svängbara hjul men köpte en brio race istället. Funkar även i stan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 631
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar