Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bryter in med ett helt annat ämne!

Jag väntar ju troligen en liten flicka denna gången, och har funderingar över klänningar. De flesta säger ju att de mest kasar upp, men vill minnas att någon av er här inne rekommenderade klänningar med fastsydd body i. Var hittade ni dessa? Något speciellt märke? Butik?

@vilse Kul med en flicka! Klänningar är mycket riktigt helt värdelöst så länge de inte sitter eller står själva. Jag vet dock att jag köpt en sån med fastsydd body på kappahl nån gång. De borde ha någon sån i sitt sortiment tycker man.

Nu är tösabit på dagis utan mig och sambon. Jag själv var ju bara med på en dags inskolning, den första, och jag sa till sambon i fredags att jag inte alls är trygg i miljön där och att jag själv hade behövt en dag till med inskolning för min egen del. Eller åtminstone ett par timmar där innan jag gick. Det fick jag dock inte för personalen och det var väldigt viktigt att jag försvann ut ur byggnaden fortast möjligt och jag är inte ett dugg bekväm med det där ärligt talat. Tös sa ingenting i alla fall.

Alltså, jag är inte alls bekväm med den där förskolan (än?) och jag är ingen hejare på teater. Att bli mer eller mindre utkörd är lite för mycket för mig och nu gillar jag förskolan ännu mindre :p och nej, jag är inte ute efter att få tösen ledsen innan jag går eller nåt sånt trams, jag hade nog bara väntat mig ett trevligare mottagande.

Nu är tösabit på dagis utan mig och sambon. Jag själv var ju bara med på en dags inskolning, den första, och jag sa till sambon i fredags att jag inte alls är trygg i miljön där och att jag själv hade behövt en dag till med inskolning för min egen del. Eller åtminstone ett par timmar där innan jag gick. Det fick jag dock inte för personalen och det var väldigt viktigt att jag försvann ut ur byggnaden fortast möjligt och jag är inte ett dugg bekväm med det där ärligt talat. Tös sa ingenting i alla fall.

Alltså, jag är inte alls bekväm med den där förskolan (än?) och jag är ingen hejare på teater. Att bli mer eller mindre utkörd är lite för mycket för mig och nu gillar jag förskolan ännu mindre :p och nej, jag är inte ute efter att få tösen ledsen innan jag går eller nåt sånt trams, jag hade nog bara väntat mig ett trevligare mottagande.
Oj, vad konstigt.
Här var sonen tillbaka på försolan efter 3 veckors ledigt. Han blev lite ledsen vid lämning så jag bestämde mig för att stanna kvar. Det var inga problem med det alls. 30 min senare gick jag därifrån och V märkte det knappt :p

Är jättenöjd med vår förskola som helhet, är bara en av pedagogerna som jag inte gillar. Hon har egentligen inte gjort något, men jag tycker mest det känns som hon tycker allt är jobbigt där. Barnen, lämning, föräldrarna ect. Tur hon inte är där så mycket :)

Oj, vad konstigt.
Här var sonen tillbaka på försolan efter 3 veckors ledigt. Han blev lite ledsen vid lämning så jag bestämde mig för att stanna kvar. Det var inga problem med det alls. 30 min senare gick jag därifrån och V märkte det knappt :p

Är jättenöjd med vår förskola som helhet, är bara en av pedagogerna som jag inte gillar. Hon har egentligen inte gjort något, men jag tycker mest det känns som hon tycker allt är jobbigt där. Barnen, lämning, föräldrarna ect. Tur hon inte är där så mycket :)
Jag hade velat ha en sådan förskola. Jag kände ju redan första dagen att pedagogerna på nämnda avdelning kändes sisådär men nu känns det ju inte alls bra. Jag har liksom känslan att jag inte har någon bestämmanderätt över mitt barn så fort vi kommit in i dessa lokaler. Just idag kände jag mig ju mest ledsen över det hela, jag hade verkligen behövt vara med för att själv känna mig trygg i lämningen men det gick visst inte för sig. Begriper inte riktigt hur det är tänkt att man som förälder ska känna sig trygg i situationen när bemötandet blir sådär. Det känns helt galet. Ingenting "hej! Är det bra?" eller nåt för min del utan det var hej hej till tösen och "har ni hunnit säga hejdå?" och så fort tös fått en kram så var det "kom kom, hejda". Blä. Får prata med sambon om det ikväll, jag är inte lämpad för detta om jag inte känner mig välkommen. Då får han ta alla lämningar för jag pallar inte. Det är ju bara en kort period hon kommer att gå alla vardagar, så fort hon är inne i verksamheten ska hon vara hemma.de dagar jag är ledig vilket innebär.större delen av tiden.

Jag hade velat ha en sådan förskog kände ju redan första dagen att pedagogerna på nämnda avdelning kändes sisådär men nu känns det ju inte alls bra. Jag har liksom känslan att jag inte har någon bestämmanderätt över mitt barn så fort vi kommit in i dessa lokaler. Just idag kände jag mig ju mest ledsen över det hela, jag hade verkligen behövt vara med för att själv känna mig trygg i lämningen men det gick visst inte för sig. Begriper inte riktigt hur det är tänkt att man som förälder ska känna sig trygg i situationen när bemötandet blir sådär. Det känns helt galet. Ingenting "hej! Är det bra?" eller nåt för min del utan det var hej hej till tösen och "har ni hunnit säga hejdå?" och så fort tös fått en kram så var det "kom kom, hejda". Blä. Får prata med sambon om det ikväll, jag är inte lämpad för detta om jag inte känner mig välkommen. Då får han ta alla lämningar för jag pallar inte. Det är ju bara en kort period hon kommer att gå alla vardagar, så fort hon är inne i verksamheten ska hon vara hemma.de dagar jag är ledig vilket innebär.större delen av tiden.
Fy, jag skulle också tycka att det var jobbigt att lämna under sådana omständigheter. Hoppas att det löser sig!

@lewellyn Hur har det gått med sömnen för din tjej? Vi har börjat fasa ut dagsömnen nu, för annars är hon hopplös att få i säng.

Fy, jag skulle också tycka att det var jobbigt att lämna under sådana omständigheter. Hoppas att det löser sig!

@lewellyn Hur har det gått med sömnen för din tjej? Vi har börjat fasa ut dagsömnen nu, för annars är hon hopplös att få i säng.
Jag blev inte alls bortjagad på samma sätt idag så det kändes för min del mycket bättre. Tösen var glad hela dagen igår och hon fann sig tillrätta direkt idag. Jag undrar om hon någonsin kommer att få bakslag eller om det alltid kommer att gå bra :p den som lever får se, antar jag.

Vad skönt att det går så bra för er på dagis!
Jag ska vara med onsdag och torsdag med är meningen, och sen lämna på fredag. Hu. Hon kommer bli galen... Men det får väl bli så då...
Får hoppas att pedagogerna är lite mer aktiva med henne de här dagarna så hon kanske tyr sig till någon av dom, de har legat ganska lågt än.

I övrigt måste jag berätta... Tova har varit risig i magen till och från i ett par månader. Vi har försökt med att ta hem annat vatten, utesluta mjölk, dra ner på än det ena än det andra utan resultat. Hade precis bestämt mig för att ringa BVC om det så slår det mig - clementiner! Hon älskar dom och äter en eller två varje dag. Vi slutade med det och hon blev bra direkt... Synd att man ska ha så jävla långa ledningar ibland :D

Pedagogerna var inte så aktiva i början här heller om inte barnet själv tog kontakt men de tog huvudansvaret sista dagen. Här har man 3-dagarsinskolning som bas men det förlängs ibland. Troligen är de mer aktiva sen.

Hej på er! :love:
Long time no see!

Är sån full rulle här hemma så jag har nästan glömt bort buke helt. :o

Kan inte fatta att Ylva fyller 2 år om 4 månader! Vad hände?
Helt galet...

Hon är en sån härlig och okomplicerad unge. Nästan alltid glad, naturligtvis med sina utbrott och massa bus men jämfört med koliktiden är detta semester ;)

Satt henne i dagiskö med planerad start i september i år. Jag kommer klara det sämre än hon kan jag säga!
Själv har jag börjat jobba igen, kvällar och helger och det är så skönt.

Det enda jag kan känna som är negativt med föräldralivet är ensamheten.
Folk försvinner mer och mer ur mitt liv av olika anledningar och det känns deppigt...
Någon mer som känner så?

Kram på er och grattis till alla nya graviditeter och kanske till och med färdiga syskon?? Jag har inte hunnit läsa igenom tråden. Vet inte ens var jag läste sist :o

Hej på er! :love:
Long time no see!

Är sån full rulle här hemma så jag har nästan glömt bort buke helt. :o

Kan inte fatta att Ylva fyller 2 år om 4 månader! Vad hände?
Helt galet...

Hon är en sån härlig och okomplicerad unge. Nästan alltid glad, naturligtvis med sina utbrott och massa bus men jämfört med koliktiden är detta semester ;)

Satt henne i dagiskö med planerad start i september i år. Jag kommer klara det sämre än hon kan jag säga!
Själv har jag börjat jobba igen, kvällar och helger och det är så skönt.

Det enda jag kan känna som är negativt med föräldralivet är ensamheten.
Folk försvinner mer och mer ur mitt liv av olika anledningar och det känns deppigt...
Någon mer som känner så?

Kram på er och grattis till alla nya graviditeter och kanske till och med färdiga syskon?? Jag har inte hunnit läsa igenom tråden. Vet inte ens var jag läste sist :o
Nämen! Hittade du till buke igen? :p

Jag har inte upplevt att jag tappat folk på sista tiden. Folk försvann när jag flyttade till sthlm, i Solna var det hopplöst ensamt men nu i nya byn är det superhärliga människor runt mig! Du får flytta hit! Jag är ju snart föräldraledig igen ;)

Hej @Micks kul att du tittade in :)

Kul att vara hemma så länge med tösen. Bra när man kan kombinera med jobb ändå!
Jag har inte heller märkt av att folk försvinner. Det blev ju lite svårare att träffas när alla föräldraledig började jobba men annars ser det ungefär likadant ut. Jag har aldrig varit sådär väldig social av mig iofs. (Maken undrar vad det är för fel på mig när jag vill fira min 30-årsdag med lite fika med mina föräldrar :D )

Tovas första dag själv på dagis verkar ha gått bra, hon var lite ledsen när hon skulle sova men annars hade det gått bra.
Nu går hon halvtid i två veckor innan jag börjar jobba, då blir det ungefär 6 timmar/dag. Och i nuläget ser det ju inte heller ut att bli så långvarigt innan jag också går hem igen :angel:

Hur tänker du kring dagis när du går hem igen?

Jag vet faktiskt inte. En del av mig vill vara supermorsa och kunna ha två hemma, men vis av erfarenhet vet jag att sådana inte existerar :angel: Då hoppas jag att man kan resonera mer med Tova och så får hon bestämma. Här är det 15 timmar som gäller, och det kan ju kanske vara kul för henne, samtidigt som man får chansen att ägna sig enbart åt tvåan. Babysim, tex, är ju svårt annars. Beror ju på vad för modell det blir den här gången. En hysterisk sömnvägrare till kommer jag reklamera :devil:

Hur funderar du?

Hur tänker du kring dagis när du går hem igen?
Frågan var förvisso inte till mig, men jag svarar ändå :p

Min tanke är lite att ta det som det kommer. Min önskan är att ha honom hemma - men allt beror på hur nr 2 blir. Just nu verkar det som om mini kommer vara vaken hela nätterna (:meh: ) och då hamnar V absolut på dagis så jag får chansen att sova de timmarna i varje fall (teoretiskt sett i varje fall ;) )
Blir mini lika lätt som V så tror jag inte det blir några problem att ha båda hemma... Men då kanske V istället VILL till dagis. :eek: Ja, då

Så, ja. Inga planer direkt. Haha

Jag vet faktiskt inte. En del av mig vill vara supermorsa och kunna ha två hemma, men vis av erfarenhet vet jag att sådana inte existerar :angel: Då hoppas jag att man kan resonera mer med Tova och så får hon bestämma. Här är det 15 timmar som gäller, och det kan ju kanske vara kul för henne, samtidigt som man får chansen att ägna sig enbart åt tvåan. Babysim, tex, är ju svårt annars. Beror ju på vad för modell det blir den här gången. En hysterisk sömnvägrare till kommer jag reklamera :devil:

Hur funderar du?
Tss, vi har ju @majola i tråden, har du glömt det? ;) hon är väl supermorsa om någon.

Jag vet inte heller, jag tänker väl som du. Jag vet hur idiot-trött jag var med dottern så jag är ju rädd att jag bara vill sova med nummer två också och det är ju svårt med en 2-åring runt benen. Vore skönt om sambon var hemma då så han kunde ta det men frågan är vad företaget säger om flex-semester ;)

Jag räknar med att tösabiten är så pass duktig på att prata då att hon kan säga att hon vill gå på dagis om hon vill det men samtidigt är jag efter den här tidens dagiskontakt inte så imponerad så det kanske vore taktiskt att ha henne hemma och sätta henne på ett av de andra dagisen efter föräldraledigheten om känslan kvarstår.

Ja, jag har ingen aning om vad det blir. Tösen går runt och säger "om dadis" vilket verkar betyda tycka om då hon även säger "om mamma". Eller.. Jag hoppas det xD

Kan lägga till att vi får ha barnen på dagis 30 timmar i veckan som föräldralediga. Det är mer än vad vi normalt kommer ha henne där under jobbveckorna enligt planen.

Ja, hörde att det är 30 timmar i Stockholm, det tycker jag är lite väl mycket.

@majola ja, men vart hon får sin energi ifrån förstår inte jag ;)

Nu blev det ju ännu mer aktuellt att försöka sälja kusen :( Vet att jag borde, men det tar emot.
Kvinnan som sköter maten på dagis var lite sugen, hon har nordisar sen innan, får väl fortsätta tjata ;)
Hur tänker du @deathslyna kring hästen, eller hade du redan gjort dig av med din?

Kan lägga till att vi får ha barnen på dagis 30 timmar i veckan som föräldralediga. Det är mer än vad vi normalt kommer ha henne där under jobbveckorna enligt planen.
Oj, generöst! Det hade jag dock bara sett som en enorm trygghet. Även om nr 2 blir en skrikig kolikunge som vägrar sova så kan man få hjälp en hel del. Behövs det inte så måste man ju inte lämna "full tid" :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 631
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar