Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går sa kotte äntligen "mamma" och menade mig! Jag har tjatat lite på henne de senaste dagarna och hon har svarat med "pappa!" Varje gång :D Men skam den som ger sig, i går när jag kom in från hästarna ropade hon mamma! Och kom springande :p

Orden börjar komma nu. Häst (förstås... används även för hundar), katt, äpple, banan, hej, pappa, NEJ och där/den.

18-månaderskontroll tidigare i veckan. 79 cm lång och 9,7 kg. Följer sina kurvor fint så OK-stämpel i rumpan öven denna gång.

Uppdaterar lite

Tös sover i sin älskade hängmatta och blir tokarg när hon säger fel (hon säger säng eller matta beroende på vad hon vill) så vi lägger henne i sängen och skriker matta :p väl där ska hon ha 3 nallar och gärna en flaska med vatten eller välling beroende på humör.

Jag har räknat antal ord hon säger idag och kom upp i 145 st än så länge. Detta är ganska rena ord, räknade inte med ord som hon hittat på egna ord för (t.ex mitta-musik). Blev lite förvånad. Trodde inte alls det var så mycket.

145 ord är massor! Jag har inte räknat efter, men Tova bubblar upp några nya varje dag så det skulle inte förvåna mig om det är nåt liknande. Favoriten är att sätta ihop nåt ord med ”bajs”. Och hon är helt övertygad om att hästarna bara bajsar hela natten, och hela dagen. Hon hjälper mig mocka varje dag och i hennes ögon är det väl berg med bajs :D
Hon är duktig med pottan med. Kutar iväg, säger ”Tova bajsa - potta - byxa” också börjar hon slita i byxorna :love:

Tova är också bestämd med vad hon ska ha med i sängen. Är det fel gosedjur ropar hon kisse, nalle, docka eller apa…

Känns så konstigt att de blivit så stora, resultaten av alla våra gravidkrämpor :D

Oj med ord de kan :eek:
Här har vi 1 ord - mamma :p

Vi ligger ju dock bland de sista i tråden, samt att han bevisligen är sen med talet. Inget som stressar mig dock, han förstår mycket så det kommer nog igång snart :)

145 ord är massor! Jag har inte räknat efter, men Tova bubblar upp några nya varje dag så det skulle inte förvåna mig om det är nåt liknande. Favoriten är att sätta ihop nåt ord med ”bajs”. Och hon är helt övertygad om att hästarna bara bajsar hela natten, och hela dagen. Hon hjälper mig mocka varje dag och i hennes ögon är det väl berg med bajs :D
Hon är duktig med pottan med. Kutar iväg, säger ”Tova bajsa - potta - byxa” också börjar hon slita i byxorna :love:

Tova är också bestämd med vad hon ska ha med i sängen. Är det fel gosedjur ropar hon kisse, nalle, docka eller apa…

Känns så konstigt att de blivit så stora, resultaten av alla våra gravidkrämpor :D
Jag har provat att ha byxor på tös utan blöja men det brukar resultera i olyckor i brallan. Har Tova blöja under byxorna eller är hon torr nu? Iom att det är vinter tänker jag att det kan vänta, det där med byxor+blöjfritt då jag är lite rädd att hon går och håller sig länge om vi är ute eller så, utöver det där med olyckor i overallen. Det tar ju sin tid att 1. komma in (vi är ofta iväg när vi är ute) och 2. få av alla kläder och sätta på pottan men jag kanske ser problem som inte finns. Däremot är hon jätteduktig när hon är utan byxor och det är verkligen roligt.

Ja det är så himla roligt att vara förälder nu :) Så kommunikativa och intressanta att studera. Tös är lite tokig och gör massa galna saker för att få mig att skratta. Idag gjorde hon zombieminer och zombierörelser vid bordet, när jag skrattade åt det så fortsatte hon givetvis.

Oj med ord de kan :eek:
Här har vi 1 ord - mamma :p

Vi ligger ju dock bland de sista i tråden, samt att han bevisligen är sen med talet. Inget som stressar mig dock, han förstår mycket så det kommer nog igång snart :)
Tösabit har en kompis som var sen med tal men när vi började umgås ofta var det som att kompisen förstod att man kan säga ord som inte låter perfekt och börjar försöka massor. Vissa ord kom från min tös och andra från föräldrarna.

Hon har fortfarande blöja nästan jämt. Ibland går hon med rumpan bar här hemma, men det är lite sporadiskt än hur hon sköter pottan så det chansar jag inte på :) Men det går åt rätt håll utan nån direkt ansträngning, så jag tror det kommer när det kommer. Lättare på sommarhalvåret som sagt.

Hon har fortfarande blöja nästan jämt. Ibland går hon med rumpan bar här hemma, men det är lite sporadiskt än hur hon sköter pottan så det chansar jag inte på :) Men det går åt rätt håll utan nån direkt ansträngning, så jag tror det kommer när det kommer. Lättare på sommarhalvåret som sagt.
Okej, när blöjan är på säger hon oftast till för sent, annars hade det varit praktiskt. Man ser hur hon står med benen i kors och säger "tississ!" och så springer vi fort som attan till pottan och när man börjar ta av kläderna är blöjan helt varm :p men det är ju fint att hon säger till i alla fall. Jag har lagt märke till ett större obehag av att det hänt saker i blöjan nu. Hon är inte sådär väldigt imponerad av att det är varken kiss eller bajs i den och då upplever jag ändå våra blöjor som ganska torra av naturen.

Vilse - jag trodde kotte var sist ut med pratet. Hon säger som sagt inte mycket förståeligt (speciellt inte om man räknar bort det som bara jag förstår som ba - banan till exempel)

Bra att du inte oroar dig, det kommer när det kommer ju. Så länge man ser att de förstår, försöker kommunicera och hör som de ska är det nog inget alls att fundera på.

Här har vi haft två hela nätter utan välling och med kotte sovande i sin egen säng!! I natt kommer säkert bakslaget när pappan är borta, men jag är beredd och ska göra mitt bästa för att stå emot. Hon äter knappt nåt alls ur flaskan, men ger dig inte förrän hon har fått den. Nu är det slut med det hoppas jag, för jag är helt slutkörd.

När började ni som har börjat med pott-träning och hur? Kotte hämtar mig och drar iväg till badrummet när hon vill ha ny blöja, eller tar helt sonika av sig den och ger den till mig... Känns som om det är dags att börja prova men hur gör man?

Vilse - jag trodde kotte var sist ut med pratet. Hon säger som sagt inte mycket förståeligt (speciellt inte om man räknar bort det som bara jag förstår som ba - banan till exempel)

Bra att du inte oroar dig, det kommer när det kommer ju. Så länge man ser att de förstår, försöker kommunicera och hör som de ska är det nog inget alls att fundera på.

Här har vi haft två hela nätter utan välling och med kotte sovande i sin egen säng!! I natt kommer säkert bakslaget när pappan är borta, men jag är beredd och ska göra mitt bästa för att stå emot. Hon äter knappt nåt alls ur flaskan, men ger dig inte förrän hon har fått den. Nu är det slut med det hoppas jag, för jag är helt slutkörd.

När började ni som har börjat med pott-träning och hur? Kotte hämtar mig och drar iväg till badrummet när hon vill ha ny blöja, eller tar helt sonika av sig den och ger den till mig... Känns som om det är dags att börja prova men hur gör man?
Tös fick vara utan blöja så hon liksom skulle förstå vad som hände och får regelbundna frågor om hon behöver kissa eller bajsa.

Vi gör inte så mycket (så då kanske det är helt onödigt att svara egentligen! ;-)) Hon har blöja jämt, mest up-and-go dagtid (hon och Raphael har f.ö. samma storlek nu, helt galet!) och så brukar hon dra i t-shirten när hon behöver gå på toa. Det brukar bli ett par träffar om dagen ungeför. Vi frågar inte - utom när det faller sig naturligt, t ex om storebror går och vi är på väg ut, eller om vi är ute någonstans och alla går på toa på Ikea eller så...) utan hon får säga till själv. Eftersom hon inte pratar så mycket så vill vi verkligen inte forcera något, alldeles bortsett från att jag inte riktigt pallar att ta på mig ett projekt till nu, det är rätt kämpigt med de där tre hemma just nu.

Mina två första dockor är färdiga nu! Här är Tabeas (kläderna har hennes farmor sytt):
20141216_234622.jpg

Och här är en som jag gjorde som doppresent till Tabeas fadders dotter:
20141207_123915.jpg

(Jag har försökt korrekturläsa och rätta - klämde fingret i bildörren i förrgår och nu vill det inte alltid göra det jag vill.)

Så söta dockor! Jag planerar att sy kläderna till kottes docka på tisdag när hon är på dagis. Inte alls i sista minuten ;)

Tack för tipsen om potta båda två, det känns som sagt som om hon börjar vara redo nu så jag (vi) borde nog ta tag i det... har sett det som ett jätteprojekt, men det verkar det ju inte vara faktiskt.

Vilka fina dockor ni har gjort! Vad ni är duktiga!

Här byggde jag och sambon ihop den lilla byggsatsen med lektorn ikväll och slagit in i presentpapper. Ska bli kul att se vart det landar sen när man köpt till alla delar man vill ha. Hoppas lite på att det kommer på blocket framöver. Tös är ju en äkta klätterapa så hon kan nog ha kul med det där. Synd att de är så galet dyra!

Lew, vilken härlig bild med hunden :) låter så mysigt med en hundkompis!
Håller med om att ni har gjort fina dockor, jag är djupt imponerad!

Vi hade tomteverkstad här igår kväll med presentinslagning till barnen, det är lite mysigt om än omständigt tycker jag. Våra får något paket som ligger under granen på morgonen, som tomten varit förbi och lämnat under natten, resten kommer tomten med under em/kvällen.

Kommer ni ha tomte förresten?

Jag såg att det förut pratades om hur mycket barnen pratar, min S är rätt sen på det området. Han säger några få ord, men jag tror att det är på väg att släppa nu. Han förstår allt och lite till och är väldigt bra både grov och finmotoriskt, så jag tror att han har fokuserat på det, han gör sig ju förstådd ändå...

Vi kommer inte ha tomte, utan hon får öppna ett paket på morgonen (fick alltid det själv som liten) så öppnar vi resten efter maten. Vi firar jul bara jag, kotte och pappan så det blir lugnt och mysigt, precis som jag vill ha det :love:

Kaktus - ja jag är så glad att de fann varandra, han är 11 månader så det blir en härlig kompis att växa upp med :up:

Kotte är ju likadan, är väldigt duktig med motorik och balans, så jag har samma tanke. Pratet kommer så småningom, allt kan ju inte komma på en gång.

Det blir ingen tomte idag vad jag vet än. Brorsan med sambo kommer hit idag så det blir bara vi fem. I morgon ska vi till sambons pappa och där skulle det bli tomte. Blir spännande, tös tycker att tomteprydnader är kul men en levande kan ju bli lite läskigt kanske ;)

God jul på er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 636
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10