Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Zewz vad härligt det låter! Här är det också som att ha en liten svamp som snappar upp och suger i sig precis allt man gör :)

Nakenfis-period här nu för övrigt. Kläder ska släpas fram och provas, för att sedan slängas av tillsammans med blöjan lite överallt. :D :angel: :crazy:

Nu säger hon förresten TVÅ ord! "Hej" tillkom i vokabulären här om dagen ;)

När fick ni kallelse till 18-månaderskontrollen förresten? Andra kontroller har de skickat ut i god tid till, men ingen har kommit ännu. Är det petigt att ringa och fråga?

Men vad dumt med krångel med fsk. Jag fick äntligen tag på dem och har nu fixat platsen via telefon. Sen ringde jag planeringen på jobbet och fick veta att det inte går ihop med nattjobb så min plan rasade. Grannen och jag byter tjänster i stället så tös får gå till 15 ca (för mycket för min smak) men kan gå korta dagar eller inte alls när jag är ledig, beroende på vad som passar. Får lov att vara ok ändå.

Vad skönt att ha fixat med platsen i alla fall!

Kotte bara älskar att vara på dagis som sagt, och nu har vi fått klartecken från kommunen, dagispersonalen och färdtjänst så om ett par veckor kommer hon att vara där tre dagar i veckan. Nu är det några till små som har börjat dessutom så de är tre - fyra barn i ungefär samma ålder förutom alla 4 och 5-åringar. Superkul!

OT
Är det nån som bor nära eller brukar handla på Gittes Tygkälla i Rinkaby nära Kristianstad? Jag letar som en dåre efter ett speciellt tyg, och såg på hemsidan att hon verkar ha det. Hon svarar dock inte på mail och jag har telefonfobi :o så jag vågar inte ringa och fråga... tänkte at om jag har tur kanske någon här kan kika och handla åt mig? :D :bow:

Jag åker inte förbi där men jag har inte telefonfobi längre så jag kan ringa om jag får veta detaljerna om du vill :)

Kan du? Vad snällt!! Tyget heter "digitaltryck havsfisk" på hennes sida, vill veta om hon har kvar av det och kan skicka en meter :)

OT
Är det nån som bor nära eller brukar handla på Gittes Tygkälla i Rinkaby nära Kristianstad? Jag letar som en dåre efter ett speciellt tyg, och såg på hemsidan att hon verkar ha det. Hon svarar dock inte på mail och jag har telefonfobi :o så jag vågar inte ringa och fråga... tänkte at om jag har tur kanske någon här kan kika och handla åt mig? :D :bow:

Det går bra att beställa via e-mail. Det finns en länk som heter om ni vill beställa tryck här eller så.

Idag har jag och Tor varit med mormor och letat vinterskor. Och efter massa provande hittade vi faktiskt ett par som passade bra och som var lätta att gå i. Verkligen inte lätt eftersom de flesta skor är så stela och klumpiga eller för smala. Kom dessutom fram till att han skulle ha storlek 22 och inte 21 som jag trodde. Hans fötter hade gjort en växtspurt sedan jag mätte sist. Inte konstigt att de här hemma började kännas små.

Apropå favoritleksaker så föredrar Tor bilar, bollar och att åka runt på sin whirly. Absoluta favoriten är en lastbil med luckor bak som man kan öppna och stänga och stoppa in grejer i. Sedan gillar han att leka matlagning och att greja med burkar och flaskor med lock.
Dockor och gosedjur är ointressant även om jag har kommit på honom med att mata både nallen och leksakshästarna.

Ute vill han gå ock leta små äpplen, kratta löv, leka i sandlådan eller gå till stallet och mocka och fixa Hö till hästarna. En annan favorit är att sitta på våra cyklar och plinga eller åka pulka (även utan snö ;) ).

Och så är ipaden mycket rolig. Hans favoriter där är olika pussel samt appar sär de frågar om något och han ska peka på rätta bilden. Och så älskar han ett program på barnkanalsappen som heter "hur gör man?" Där de visar och berättar hur man i fabriker gör tex pasta, bröd, knäckebröd, plastflaskor, socker mm. Den kan han se många gånger om dagen om han får (måste gömma paddan ibland för att han inte ska sitta för mycket)

Apropå pottträning så tycker Tor att pottan ska man ha på huvudet som en hatt :D . Toaletten är däremot rolig att sitta på. Så fort man kommer in i badrummet drar han fram sin toasits och pekar på blöjan så att man ska ta av den. Men kiss kommer det inte alls. Inte som i våras då han kissade i toan varje dag en period. Då sa han dessutom till när han bajsat i blöjan. Det gör han inte nu och kan gå omkring hur länge som helst om inte vi känner lukten :crazy: . Pottträningen som började så bra i våras kom av sig när jag började jobba och sambo var hemma själv. Sedan har vi inte riktigt kommit igång igen

Idag har jag och Tor varit med mormor och letat vinterskor. Och efter massa provande hittade vi faktiskt ett par som passade bra och som var lätta att gå i. Verkligen inte lätt eftersom de flesta skor är så stela och klumpiga eller för smala. Kom dessutom fram till att han skulle ha storlek 22 och inte 21 som jag trodde. Hans fötter hade gjort en växtspurt sedan jag mätte sist. Inte konstigt att de här hemma började kännas små.

Apropå favoritleksaker så föredrar Tor bilar, bollar och att åka runt på sin whirly. Absoluta favoriten är en lastbil med luckor bak som man kan öppna och stänga och stoppa in grejer i. Sedan gillar han att leka matlagning och att greja med burkar och flaskor med lock.
Dockor och gosedjur är ointressant även om jag har kommit på honom med att mata både nallen och leksakshästarna.

Ute vill han gå ock leta små äpplen, kratta löv, leka i sandlådan eller gå till stallet och mocka och fixa Hö till hästarna. En annan favorit är att sitta på våra cyklar och plinga eller åka pulka (även utan snö ;) ).

Och så är ipaden mycket rolig. Hans favoriter där är olika pussel samt appar sär de frågar om något och han ska peka på rätta bilden. Och så älskar han ett program på barnkanalsappen som heter "hur gör man?" Där de visar och berättar hur man i fabriker gör tex pasta, bröd, knäckebröd, plastflaskor, socker mm. Den kan han se många gånger om dagen om han får (måste gömma paddan ibland för att han inte ska sitta för mycket)

Apropå pottträning så tycker Tor att pottan ska man ha på huvudet som en hatt :D . Toaletten är däremot rolig att sitta på. Så fort man kommer in i badrummet drar han fram sin toasits och pekar på blöjan så att man ska ta av den. Men kiss kommer det inte alls. Inte som i våras då han kissade i toan varje dag en period. Då sa han dessutom till när han bajsat i blöjan. Det gör han inte nu och kan gå omkring hur länge som helst om inte vi känner lukten :crazy: . Pottträningen som började så bra i våras kom av sig när jag började jobba och sambo var hemma själv. Sedan har vi inte riktigt kommit igång igen
Kan du inte skriva lite apptips? Jag har bara för större barn nu...

@vindvissla
Passar på att svara om appar. Tova gillar också ipaden och grejar en del med "pussel för småbarn", "tittut för småbarn", "pooki-booki", "pekbok för småbarn", "puzzlemagic" och en del andra.
Alla de där är gratis men med möjlighet att låsa upp mer av dom för en slant.
Sen gillar hon youtube och tittar gärna (korta stunder...) på typ Pingu, Pettson och Findus, teletubbies eller olika varianter av barnvisor.

I helgen har vi haft haft besök här av makens bror med familj. Deras dotter är två månader äldre än Tova. Fullt ös! :D Kul att se hur de leker ihop.

@vindvissla
Passar på att svara om appar. Tova gillar också ipaden och grejar en del med "pussel för småbarn", "tittut för småbarn", "pooki-booki", "pekbok för småbarn", "puzzlemagic" och en del andra.
Alla de där är gratis men med möjlighet att låsa upp mer av dom för en slant.
Sen gillar hon youtube och tittar gärna (korta stunder...) på typ Pingu, Pettson och Findus, teletubbies eller olika varianter av barnvisor.

I helgen har vi haft haft besök här av makens bror med familj. Deras dotter är två månader äldre än Tova. Fullt ös! :D Kul att se hur de leker ihop.

Kul, de måste jag kolla. Linnea har egentligen inte hållit på så mycket med plattan, men har upptäckt den på sista tiden. är era små bra på att peka? Tycker att Linnea lyckas dra lite hit o dit så att hon alltid hamnar i nån annan app eller i nån reklam...

Tova är jätteduktig med paddan, men det har tagit ett tag. Nu lägger hon pussel, byter app, låser upp paddan själv och öppnar youtube och hittar nåt klipp i historiken som hon gillar.

Idag gjorde jag ett försök att ta årets julkort, Tova var inte helt imponerad av den idén och grät så hon snorade ner sitt lucia-linne. Blev inga bra bilder... :angel:
Får försöka nån annan dag...

Favoritleksaker här är byrån med hennes kläder (hon byter fleeera gånger om dagen, suck!), kritor och pussel. Pussel kan hon lägga om och om igen hur länge som helst. Rätt skönt! :)

Här om dagen råkade hon dessutom få syn på waldorfdockan och skulle absolut ha den NU. Att jag inte hunnit ge den några kläder och att den är en julklapp ville hon inte lyssna på, men jag lyckades distrahera henne med skor (funkar alltid :D) så länge att jag kunde gömma den.

På paddan gillar hon pekböcker med djur och Bamse-appen. Kan inte "klicka" så bra utan sveper iväg både här och där, men så har hon knappt fått öva heller iofs :angel:

Nu har vi äntligen fått kallelse till 18-mån. kontrollen också förresten. Fick maila och ringa (:crazy:) VC men nu har vi fått en tid den 9/12. Enligt egna mätningar sjunker hon ju rejält på kurvorna så det blir skönt att höra vad de säger om det. Om inte annat för att ha ibryggen när alla förstå-sig-påare säger att hon är sååååå liten. :meh:

Men @lewellyn har du gått och sytt färdigt dockan i lönndom!? Har du en bild på den?

Jag har hittills bara gjort ben och armar och själva huvudkulan hittills...

Dessutom insåg jag igår att jag bara hade en adventskalender men två ungar (som får kalender alltså) så jag fick kasta mig ivåg och panik köpa en till. Tabea ska huvudsakligen få dockhusmöbler som lidl har nästa vecka så jag kan bara fylla de första fem säckarna ändå nu.

Bra att ni fått en tid @lewellyn! Linnea ska också på kontroll den 9 dec. Läkaren vill kolla om hon slutat tappa kurvor sen 18-månaders-kontrollen. Brorsan har just haft magsjuka, hoppas att inte Linnea åker på det med. Annars känns det som hon har ätit bra, har inte vägt henne själv dock.

Kul att hon verkar gilla waldorfdockan :) Haha, avleda med skor funkar här också! Speciellt gummistövlar. Linnea släpar in hela familjens leriga (eller hästbajsiga :eek:) gummistövlar i vardagsrummet/köket... Andra favoritleksaker är duplo, brio-tåg, böcker och dockor/gosedjur. Fast leksakskataloger är nästan roligare än böcker, julkatalogerna är väldigt populära som böcker.

åh nej, påminn mig inte om adventskalendrar @majola :nailbiting: Jag måste fixa en till min gudson idag och har fortfarande ingen aning vad jag ska ha i! Känner mig lite stressad över detta eftersom jag egentligen inte har tid att köpa ngt + slå in 24 paket osv efter jobbet. Sen skulle jag ju fixa två till våra barn också!

Håller med om att det vore kul att se ett foto på waldorfdockan, önskar jag var så händig.

@majola ja hon blev klar till slut, men är rätt missnöjd. Om jag gör en till klipper jag med sömsmån så den blir lite "bulligare" om armar och ben. Denna ser äldre ut än jag hade tänkt mig, mer som en 6-7 åring än en liten kotte. Nästa docka blir nog dessutom flintis. Hu vad svårt det var att få till håret bra.

Har ingen bild än men fotar när hon har fått lite kläder :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA