Idag har jag och Tor varit med mormor och letat vinterskor. Och efter massa provande hittade vi faktiskt ett par som passade bra och som var lätta att gå i. Verkligen inte lätt eftersom de flesta skor är så stela och klumpiga eller för smala. Kom dessutom fram till att han skulle ha storlek 22 och inte 21 som jag trodde. Hans fötter hade gjort en växtspurt sedan jag mätte sist. Inte konstigt att de här hemma började kännas små.
Apropå favoritleksaker så föredrar Tor bilar, bollar och att åka runt på sin whirly. Absoluta favoriten är en lastbil med luckor bak som man kan öppna och stänga och stoppa in grejer i. Sedan gillar han att leka matlagning och att greja med burkar och flaskor med lock.
Dockor och gosedjur är ointressant även om jag har kommit på honom med att mata både nallen och leksakshästarna.
Ute vill han gå ock leta små äpplen, kratta löv, leka i sandlådan eller gå till stallet och mocka och fixa Hö till hästarna. En annan favorit är att sitta på våra cyklar och plinga eller åka pulka (även utan snö
).
Och så är ipaden mycket rolig. Hans favoriter där är olika pussel samt appar sär de frågar om något och han ska peka på rätta bilden. Och så älskar han ett program på barnkanalsappen som heter "hur gör man?" Där de visar och berättar hur man i fabriker gör tex pasta, bröd, knäckebröd, plastflaskor, socker mm. Den kan han se många gånger om dagen om han får (måste gömma paddan ibland för att han inte ska sitta för mycket)
Apropå pottträning så tycker Tor att pottan ska man ha på huvudet som en hatt
. Toaletten är däremot rolig att sitta på. Så fort man kommer in i badrummet drar han fram sin toasits och pekar på blöjan så att man ska ta av den. Men kiss kommer det inte alls. Inte som i våras då han kissade i toan varje dag en period. Då sa han dessutom till när han bajsat i blöjan. Det gör han inte nu och kan gå omkring hur länge som helst om inte vi känner lukten
. Pottträningen som började så bra i våras kom av sig när jag började jobba och sambo var hemma själv. Sedan har vi inte riktigt kommit igång igen