Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@deathslyna Åh vad jag känner igen det där! Här är det också OMÖJLIGT att få tag i ansvarig för förskolan... Vi har dock också fått plats, efter många om och men, på vårt förstaval. Jätteskönt. Även om det känns lite vemodigt. Min lilla skruttfia... Skolar in i januari, jag börjar 1 februari. Jag kommer fortfarande vara sjukskriven då, så jag kan börja på 25-50%, så får vi se. Om kroppen mår då som den gör nu kommer jag definitivt inte klara 50% :(

Fattar inte hur de tänker! Vi är ju beroende av att det funkar. Helt kass.

Hoppas att kroppen lyckas stärka sig så du får jobba lite. Det är ju skönt att se nåt annat ibland.

Här pågår potträning för fullt. Tös vill inte kissa på golvet längre och verkar gilla pottan jag köpte idag. Träffat rätt flera gånger. Tös i sin tur pottränar både nallar och dockor så snart vet alla hur man kissar på pottan. Olämpligt nog ska vi på middag hos sambons mamma.i morgon och jag funderar på hur man gör då. Blöja på tösen såklart men man vill ju uppmuntra henne att kissa på pottan när hon tycker att det är roligt. Ska man släpa med sig pottan då eller hur gör man?

Fattar inte hur de tänker! Vi är ju beroende av att det funkar. Helt kass.

Hoppas att kroppen lyckas stärka sig så du får jobba lite. Det är ju skönt att se nåt annat ibland.

Här pågår potträning för fullt. Tös vill inte kissa på golvet längre och verkar gilla pottan jag köpte idag. Träffat rätt flera gånger. Tös i sin tur pottränar både nallar och dockor så snart vet alla hur man kissar på pottan. Olämpligt nog ska vi på middag hos sambons mamma.i morgon och jag funderar på hur man gör då. Blöja på tösen såklart men man vill ju uppmuntra henne att kissa på pottan när hon tycker att det är roligt. Ska man släpa med sig pottan då eller hur gör man?

Jag köpte en potta och gav till svärmor :D (19 kronor på IKEA :) ) Min mamma ordnade en på eget initiativ.
Man vill ju inte behöva säga "nä, finns ingen potta..." när de faktiskt säger till. Jag har till och med funderat på att ställa en i stallet :)

Med storebror var jag tvungen att ta med potta overallt. Ganska stokigt. Tabea gar pa toaletten vilket ar betydligt mer praktiskt. Sa mitt tips ar att testa det. Men far ju halla i dem sa de inte trillar i forstas.

Med storebror var jag tvungen att ta med potta overallt. Ganska stokigt. Tabea gar pa toaletten vilket ar betydligt mer praktiskt. Sa mitt tips ar att testa det. Men far ju halla i dem sa de inte trillar i forstas.
Anledningen till att jag köpte pottan var att tösen toalettvägrar. Har en barnsits till toan men inte ens det är okej :/

Kommer inte att åka förbi någon affär med potta idag så jag får nog ta med mig vår potta.

Nu fick jag i alla fall mail från chefen för förskolorna som lovat att handläggaren ska kontakta mig så nu kanske det löser sig.bara jag får förskola till tös så är jag lugn. Det skulle underlätta med jobbet :p

Jag smyger in lite här från sommarföräldrar (vars tråd dött ut)
Hur och när började ni pott träna? Min son är nu ca 15 månader och jag funderar på om det är dags att köpa en potta :)

Jag smyger in lite här från sommarföräldrar (vars tråd dött ut)
Hur och när började ni pott träna? Min son är nu ca 15 månader och jag funderar på om det är dags att köpa en potta :)

Dottern började säga till när hon kissade och ville ha en ny blöja. Jag kände att den optimala uppmuntran till detta för oss var att ge henne ännu fler verktyg till att styra över det. Jag kände att det var bäst att ta vara på det nu så att hon inte blir bekväm med blöjan utan passar på när det kan bli en kul grej.

Hon går utan byxor hemma, har pottan i samma rum vi är i och klappar händerna och tjoar när hon sitter där och tjoar ytterligare lite när hon gör något i den.

Det svåraste var att hon inte ville kissa på golvet (obehagligt?) och inte förstod att kissa på toan är superbra. Det resulterade i att hon gärna höll sig länge. Lossnade igår när jag köpte potta i stället och fick in 3 träffar under em-kväll.

Jag har undvikit att läsa om metoder annat än allmänna råd (ex. Gör ingen grej av kiss på golvet) och tänkt att jag gör som jag tror är bäst för oss.

Vid pottbesök läser vi böcker och sjunger för att göra det lite lajban om hon inte har ro i kroppen. Jag började även potträna nallar vilket tösen hakade på. Jag fick för mig att det var avdramatiserande och roligt :)

För mig har det varit en hjälp att lära tösen ord för kiss och bajs. Då kan hon säga till och jag slipper rutinkissa henne. Rutinkissande blir hon nämligen arg av ;)

• Gilla
Reactions: oxo
@deathslyna Bra råd! :) Jag köper en så får vi se vad herrn tycker. Förhoppningsvis blir det lika roligt som att borsta tänderna!

Han har inte riktigt börjat säga till (visa) om ny blöja än. Det händer ibland.
Men det är ju ingen ko på isen. Han lär ju vara blöjfri vid 15 års ålder iaf ;)

@deathslyna Bra råd! :) Jag köper en så får vi se vad herrn tycker. Förhoppningsvis blir det lika roligt som att borsta tänderna!

Han har inte riktigt börjat säga till (visa) om ny blöja än. Det händer ibland.
Men det är ju ingen ko på isen. Han lär ju vara blöjfri vid 15 års ålder iaf ;)
Precis, introducera som en kul grej och ta det som det kommer.

Så gjorde vi med. När hon började berätta att hon kissat eller bajsat fixade vi en potta. Först var hon mycket skeptisk men vi lekte, skojade, sjöng och applåderade så nu älskar hon pottan. Lite för mycket... Hon hojtar "potta!" många gånger varje dag, men ofta ångrar hon sig, och ofta hamnar hon på pottan men inget kommer. Men vi är lila glada för det, för IBLAND blir det något :)

Nån som har idé på liten julklapp för ungefär 50kr? Mammagruppen ska träffas i december och vi sa att vi skulle ha lite paketutdelning.
Blandat med pojkar och flickor på drygt ett och ett halvt.
Vad skulle ni/knoddarna uppskattat? Kritor och block? Nåt gosedjur?

Nån som har idé på liten julklapp för ungefär 50kr? Mammagruppen ska träffas i december och vi sa att vi skulle ha lite paketutdelning.
Fingerfärg! Och bra tvål till när barnen ska göras rena ;)

Playdoh (eller motsvarande)!
Limstift tycker Tabea är jättekul, men då blir du nog inte så poppis!

Böcker tycker jag funkar nästan jämt men det är ju svårt när man inte vet vad de har.

Spinoff: Vad leker era mest med nu? Tabea leker massor med lera, bygger lego, snor mössor och skor och klär ut sig i, leker med dockor och ibland med smådjuren (typ Schleich). Ute kör hon dockvagn, bobbycar och fyrhjulig springcykel och gillar att gunga och klättra. Sedan en kort tid gillar hon sånger med handrörelser till så det kör vi mycket just nu också. Vi läser ju ganska mycket för storebror, men hon har inte riktigt ro att sitta och höra långa berättelser (förstås) men hon bläddrar gärna i böcker och så får man snabba sig med läsningen.

Böcker är spännande. Alla djuren hemma ska matas flera gånger om dagen. Vatten är spännande som alltid, nallar och dockor bärs omkring och de får även kissa på pottan. Duplo leker vi med tillsammans. Trappan är kul då hon klättrar till förbannelse. Ute är det gungor och klätteranordningar. Hon har blivit galen i tåg så det går vi och tittar på ibland med.

Böcker är spännande. Alla djuren hemma ska matas flera gånger om dagen. Vatten är spännande som alltid, nallar och dockor bärs omkring och de får även kissa på pottan. Duplo leker vi med tillsammans. Trappan är kul då hon klättrar till förbannelse. Ute är det gungor och klätteranordningar. Hon har blivit galen i tåg så det går vi och tittar på ibland med.
Jag är så avundsjuk på er som har barn som gillar dockor, eller för den delen bara gosedjur! Viktor har störtvägrat allt vad mjuka leksaker är sen han kunnat välja själv. Gosedjuren kan man på sin höjd slänga ut från hyllan (men inte ens det är kul längre...), men leka, gosa eller bära dem? Aldrig.....
Hårda grejor ska det vara! Torn, lastbilar, pratande klockor, böcker ect.
Jag hoppas dock att han ska bli liiiiite intresserad av gosedjur/dockor när lillasyster kommer, tror det varit praktiskt om vi kunnat ha "varsin bebis" :D

Det kan ju hända att han vill ha en egen bebis att pyssla om när det är dags. Annars kanske han vill pyssla om lastbilen eller leksaksgubben i stället, om det ens är intressant :)

Det kan ju hända att han vill ha en egen bebis att pyssla om när det är dags. Annars kanske han vill pyssla om lastbilen eller leksaksgubben i stället, om det ens är intressant :)
Jag får hålla tummarna för det. :D
Mest hade jag väl önskat att han ville ha någon sorts nalle/snutte, som den lilla extra tryggheten. Men det är inte ett dugg intressant. Tyvärr.
Men men. Nappen gillar han i varje fall :cautious:

Nappen kanske är trygghet nog för honom?

Tösen har börjat somna i egen säng förresten. Började bli svårt att natta henne för hon stökade omkring så då tyckte jag att nu är det nog. La henne i egen säng bredvid vår och i början behövde hon hålla handen lite men nu somnar hon själv. Både skönt och lite tråkigt men hon kommer till vår säng på morgonen eller om hon vaknar mitt i natten så lite mys får vi fortfarande. Efter flera dagar har vi fortfarande inga bakslag. Det hade vi tidigare när vi har försökt och hon har vaknat mitt i natten och varit ledsen alternativt vägrat att somna själv. Hon var väl redo nu helt enkelt :)

@deathslyna Kul att det funkar med egen säng! Jag lägger Tova i egen säng också nu, men ligger bredvid tills hon somnar, och hon börjar vråla mellan 22-01 igen. Så då brukar jag hämta henne. Hon har nog inte kopplat att hon kan klättra ur själv än ;) Hon trillade iofs ur inatt så nu kanske hon vet :D

Tack alla för tips på mini-julklapp förresten, blir nog fingerfärg eller nåt sånt :)

Tova leker med allt möjligt nu. Dockor ska pussas på, mjukdjur ska matas, duplo ska monteras (till hästar, allt är hästar!), hon hämtar halsband som ska träs på hunden, hon hämtar burkar i köket som hennes lilla rid/gung-ko ska ha som hjälm osv.
Det är rätt fantastiskt att se hur hon snappar upp ALLT, minns saker, löser problem osv. Skithäftigt. Min unge :love:

Jag känner tyvärr också igen det. Jag krånglar också med att få tag på fsk-ansvarige i kommunen nu. Vill utöka med en dag till i vevkan efter jul och måste då söka om 45 minuter till. Vi har 15 tim/vecka nu och använder 10,5, med en dag till blir det 15 tim och 45 minuter/vecka. Den extra kvarten per dag är pga fördtjänst, att de ska honna köra skolbarn innan jag och kotte ska åka.

Nu krånglar kommunen och undrar varför vi vill öka tiden, ifrågasätter osv - för att där emellan inte gå att få tag på. Jag är jättenöjd med vår fsk och kotte älskar att vara där, men det tar verkligen för mycket energi att krångla med dem just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar