Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur stora är era småttingar nu egentligen? Och vilken storlek på vinteroverall och vinterskor planerar ni att ha till dem?

Så svårt det där tycker jag. Velar mellan 80 och 86 i overall och 20 och 21 i skor.
Han har storlek 80 i kläder så logiskt sätt borde han ha 86 i overall för att ha hela vintern men overaller är ju ofta stora i storlek och jag vill verkligen inte göra det svårare för honom att gå än det redan är. Har en gammal ärvd som passar bra nu men tror inte den är så blötvänlig längre då den är lite sliten och tror han kan hinna växa ur den innan vintern är slut.

Skor är ännu svårare då de flesta vinterskor är så klumpiga.

@Solvind mitt bekymmer blev att jag lånade en tula toddler av grannen och fick ont i rygg och revben trots oändliga försök med inställningar. Provade det ena, fick ont där, det andra, fick ont där osv. Åkte till butik och frågade vad jag kan ha i stället och fick prova den här och bär verkligen bara på höfterna, precis som man ska. Axelbanden kan jag lyfta med ett finger när tös sitter rätt och är vaken. När hon somnar hamnar hon ju i en annan ställning och belastar då axlarna lite mer. Den går precis från knäveck till knäveck på henne nu.

Jag skulle tippa på att S är runt 86 cm och väger väl ca 11,5 kg. Han har 86 i kläder och 92 i overallen, känns som att den lär räcka hela vintern utan att hämma honom. Jag kan ta ett ordentligt grepp i grenen när han har den på sig och han kan utan problem sitta på huk osv. I skor har han ca 22, gissar att vinterskorna kanske behöver vara strl 23.

Annars rullar det på här hemma med vardagen, äntligen börjar han vilja vara mer till lags och har lärt sig att säga ja är kul, som jag har längtat! Ett tag var allt nej, inte lika kul.

Tova är runt 83 cm, och väger 12 kg. Hon har 86 i kläder, och jag har köpt en overall i strl 86. Jag testade den i affären och det fanns mycket utrymme i den. Om inte den räcker så har min mamma köpt en i strl 90 också :)
Hon har 21 i skor nu, köpte 22 i vinterskorna. Får se om de räcker.

Vilka små fötter era har :) dottern måste ha ärvt mina båtar. Hon har haft ungefär 24 i skor nu, dock lite extra utrymme i dem så en 23 hade större 23 kanske hade gått.

Tror att tösen är 85 cm och hon vägde någonstans strax under 12 kg tror jag. 11,8 någonting. Ärligt talat tappade jag bort lappen sköterskan ville att jag skulle skriva in i hennes lilla bok :o

Just det, hon drar 86 i kläder men overallen är jättestor, stl 92.

Har ingen aning om kottes vikt och längd... Gissar på runt 9 kg. Vi borde få en kallelse till 1,5års-kontrollen snart.

Hon har fortfarande förra vinterns overall i stl 80. En ny i stl 86 är beställd, bara ifall att hon växer ur den gamla och för att det är bra att ha två :)

Stl 80 i kläder, använder några 74 fortfarande också. Skorna har jag köpt ganska stora, 22 och 23. Vill att hon ska ha gott om plats för lilla foten trots strumpa+raggsocka. Hon går bra i dem fastän de är lite klumpiga. :)

Vi var på 1,5-års-kontroll för två veckor sen och då vägde hon 10,5 kg och var 80cm lång. Läkaren blev lite orolig eftersom hon tappat så många kurvor på både längden o bredden sen 1-årskontrollen. Här mäter de i procent, dvs hur många procent av alla barn som är mindre än barnet i fråga. Vid födseln och så länge jag ammade låg hon i 95:e percentilen (hmm kanske inte är ngt svensk ord?), men nu har hon tappat till 25:e. Så vi ska tillbaka på kontroll i december för att kolla att hon inte tappar ännu mer. Är inte jätteorolig, men försöker få henne att äta mer/oftare.

Hon har 23 i skor, har redan plockat fram vinterskorna eftersom de andra blev för små. De var iofs också storlek 23, men jättesmå i storleken tror jag (Viking). Nu har hon lite tillgodo, så de kanske räcker hela vintern.

Har inte provat brorsans gamla overall ännu, men tror egentligen att den ska passa. Fast har iofs för mig att det är stl 92, och nu när ni alla har 86 kanske den blir stor. Får kolla. Hon har 86 i vanliga kläder.

Intressant att flera har köpt större sele. Vi har nämligen tappat bort vår älskade soleil :( Har letat länge o intensivt både ute o inne, men inte lyckats hitta den. Så hade tänkt köpa en ny, men är ju kanske smartare att köpa en större nu när ni säger det!

Oj, vad stora era är! Jag mätte T nyss och hon är ca 80 cm (lite knappt tror jag) och hon väger nog 10-11 kg tror jag. Har mycket 74/80 i kläder. Igår hade hon jeans i 80 och de vek jag nog upp 3-4 cm i alla fall. Vi nosar lite på 86, men då måste man vika upp ordentligt. Skor har hon 20/21 f.n., kan tänka mig att hon kommer att behöva 22 framåt senvintern. På overall har hon 86/92, det är jättestort, men lillebror behöver ju den i 74/80 (som ändå är lite knapp). Vi ärvde dock hysteriska mängder kläder i helgen, så vi har extra uppsättningar i varje storlek.

@leia: T brukar ligga runt 50:e percentilen i längden och mellan 25 och 50 på vikten nu för tiden. Hon tappade viktmässigt från ca 90 till 25 den första månaderna och stabiliserade sig där när jag började ge ersättning. Hoppas det bara är så att din tjej har hittat "sina kurvor"!

Jag hann inte kommentera igår, satt på jobbet (vilket jag iofs gör nu också ;)).

@lewellyn Jo det är inte lätt detta med skadade/sjuka hästar... Min man brukar skämta lite ibland om våra stackars krakar, där den ena är värre än den andra. 40-åringen är den som är mest fit! Men du kanske kan hitta en sällskapshäst som du kan använda ihop med lilltjejen, hon kanske tycker det är roligt? Linnea rider jättegärna på shettisen. Här är det lite för brant för att jag ska våga sätta en vagn bakom honom, känns som om jag skulle behöva putta på för att han inte ska få hjärtstillestånd.

Linnea sover helt ok i sin spjälsäng, så jag tror vi behåller den ett tag. Hon har inte försökt klättra ur ännu. Det jobbiga är att hennes rum ligger lite dumt, dörren är på en trappavsats som är ganska svår att spärra av. Var det @lewellyn & @Zewz som gjorde trappavspärrningar i tyg? Funkade det bra?

Kul att höra från dig igen @Solvind, jag tänkte på att du inte skrivit på länge. Skönt att allt är bra. Låter ganska mysigt att vara lediga alla tre, även om det är trist att vara arbetssökande. Bra att du hittat ett så bra hem till camarguen (tycker det är jättefina hästar). Fin sele Tor har (fast det kanske var i den andra tråden jag såg den?). Funkar den bra?

@vilse Skönt att illamåendet nästan är över. Men vad jobbigt att han har ont i öronen! Hoppas att det blir bättre snart. Linnea gillar också böcker. Eller allt som man kan bläddra i - böcker, tidningar, reklamblad... Hon är även väldigt fascinerad av att byta blöjor på dockor och gosedjur . Torkar rent och går och hämtar av sina blöjor och vill ha hjälp med att sätta på dem. Brio-tåg är också väldigt populärt, men det kan vara lite konkurrens om de roligaste tågen...

Oj, vad stora era är! Jag mätte T nyss och hon är ca 80 cm (lite knappt tror jag) och hon väger nog 10-11 kg tror jag. Har mycket 74/80 i kläder. Igår hade hon jeans i 80 och de vek jag nog upp 3-4 cm i alla fall. Vi nosar lite på 86, men då måste man vika upp ordentligt. Skor har hon 20/21 f.n., kan tänka mig att hon kommer att behöva 22 framåt senvintern. På overall har hon 86/92, det är jättestort, men lillebror behöver ju den i 74/80 (som ändå är lite knapp). Vi ärvde dock hysteriska mängder kläder i helgen, så vi har extra uppsättningar i varje storlek.

@leia: T brukar ligga runt 50:e percentilen i längden och mellan 25 och 50 på vikten nu för tiden. Hon tappade viktmässigt från ca 90 till 25 den första månaderna och stabiliserade sig där när jag började ge ersättning. Hoppas det bara är så att din tjej har hittat "sina kurvor"!

OK, då är det ju ungefär lika stora. Fast vi behöver större kläder, men det skiljer ju ganska mycket mellan olika märken.
Jo jag hoppas att hon hittat sin kurva nu. Storebror ligger ungefär där och vi var inte heller så stora som barn, så egentligen känns det ganska troligt.

Det var jag som sydde trappgrindar i markistyg. Har funkat långt över förväntan, och billigt och smidigt var det med :)
Där uppe lämnar jag henne inte helt vind för våg, för hon kanske skulle kunna klämma sig emellan, men jag hade inte litat på en vanligt grind heller iofs... Men än har hon inte tagit sig förbi.
Kan kanske ta nån bild sen, det är lite svårt att förklara, men de måste vara rejält spända.

IMG_2458.jpg

IMG_2459.jpg

IMG_2460.jpg

Får se hur det här går, lägger in bilder med mobilen...
Lite skitig då vi håller på och renoverar däruppe nu. Det är alltså kraftig resår i ena änden.
Grinden där uppe är lite bättre, för jag hade möjlighet att spänna den mer "omlott" på väggen liksom, inga gluggar alls.

På vad ni har valt för vinterkläder till era så verkar det som att det är overall i storlek 86 och skor i storlek 21/22 som skulle gälla för Tor. Då gäller det bara att hitta en billig och smidig overall. Tycker de flesta känns stela att röra sig i. Den gamla urtvättade ärvda han har nu är storlekslappen blekt på så ser inte storlek men gissar på 74. Den är smidig att gå i men precis så att han kan sitta på huk utan att det stramar. Växer han ett par cm till så blir det tight.

Känns lite skönt att några av era fortfarande inte är så stora. Här tycker jag alla har jättebarn. De som är mellan 9-12 månader är lika stora som Tor och de i hans ålder mycket större.

@leia. Selen är väldigt fin och fungerar bra. Tor sitter super i den. Faktiskt snäppet bättre än han någonsin gjort i vår Becco gemini. Det enda problemet med den är att midjebältet är ganska hårt vilket många visserligen verkar gilla eftersom det ger stadga men om jag bär på magen så skär det in rakt i snittärret vilket inte är så skönt. Och om jag bär på rygg så är axelbanden på gränsen till för långa eftersom jag är liten.
Jag är sugen på en wompat toddler som är sydd av bärsjalstyg och som ska vara mjukare. Måste bara få in lite mer pengar först samt sälja en av barnvagnarna

@leia ja tanken är att köpa en shettis när unghästen blir såld... Fast nu börjar jag bli sugen på en nordis istället. Får se hur jag gör, det är ganska mycket att göra med "lillen" innan han är säljbar.

Kotte är helt galen i hästar så hon vill säkert prova rida lite också. Hon har suttit på en av gammeltanterna, men mer än så har det inte blivit. Däremot är hon jätteduktig på att packa höpåsar, bära hinkar och hjälpa till med sånt :)

Jag ställde henne på badrumsvågen i går och jag hade inte så fel ändå. 9,2 kg. Har inte mätt henne på längden än dock, får göra det i morrn :) Det var inte riktigt läge för det i kväll då hon blev jätteledsen och arg för att jag satte mig vid symaskinen istället för att lägga pussel... Hon har verklugen ärvt mitt humör :angel:

Vinteroverallen i stl 86 kom med posten i veckan också, och är helt galet stor! Får se om hon hinner använda den alls den här vintern... Fail minst sagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 650
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar