Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@leia vilken knivig sits med din häst. Man vågar ju inte riktigt ha kvar en sådan individ. Kan det vara något mer som felar i hästen? Låter inte helt som ett naturligt beteende.
...
Jo det är rätt knivigt... Fysiskt ska han vara ok, kollad av flera kliniker och veterinärer eftersom jag misstänkt att han blir stressad vid ridning pga ryggont eller så. Däremot har han nog varit med om en del otrevligheter som satt djupa spår. Det är tyvärr inte helt ovanligt för den rasen och levnadshistorian (importerad med båt till Italien från Argentina). När jag blev intresserad av den rasen bestämde jag att jag absolut inte skulle köpa en häst som importerats så, eftersom jag tycker det är fel. Men sen tyckte jag så synd om denna att jag inte kunde låta bli...

@majola Hon kanske helt enkelt märker skillnaden mellan att ni fortfarande är uppe eller om ni redan sover och reagerar annorlunda pga det? Vet inte varför dock. Vaknar hon på liknande sätt om hon sover under dagen?

@deathslyna, skönt att hon verkar trivas på förskolan! Angående märkena borde det väl inte vara någon fara så länge hon verkar pigg i övrigt. Vad sa de när de märkte det på undersökningen?

@Zewz Vad duktig hon är med pottan! Linnea pratar mycket om kiss o bajs, men det har aldrig hamnat i pottan...

@leia känslig hud, smörj in med miniderm, sa tanten. Jag har ju smörjt in henne tidigare utan att märkena har minskat så jag ser inte riktigt vad det ska göra men visst. Hon såg väldigt fundersam ut varför jag inte känner mig helt trygg med det. Bad mig att komma tillbaka med bilder på flera märken. Jag är lite inne på att ringa en hudklinik direkt och rådgöra men jag vet inte om man kan göra det? Vore ju fint med ett ytterligare utlåtande från någon som kan ämnet innan man släpper det helt.

Sy en waldorfdocka tänkte jag med försöka mig på... Och så tänkte jag be mormor eller morfar köpa en little tikes-gunghäst till henne. :idea:

Annars har jag mest börjat fundera på vad som kan vara i julkalendern. Jag som tidigare inte alls gillar julen har börjat se fram emot den nu :)

Lew: har du börjat sy ännu? Jag har beställt och fått hem material och har lånat en bok av svägerskan, men har inte kommit igång än. Jag råkade lära mig att virka medan jag väntade och borde nog avsluta mitt virkprojekt innan jag drar igång något nytt. Kanske i alla fall...

Fyndade en dockvagn på basar i helgen!

Ang. adventskalender så har jag just ingen aning för Tabea. Storebror får en hemmaihopsatt playmobilkalender med diverse figurer till riddarborgen (som han ska få på julafton). Först tänkte jag att T kan få dockkläder och andra tillbehör, men det blir ju lite knäppt om hon inte får dockan förrän på julafton.

@leia och @deathslyna : antagligen så är det att hon hör oss eller ser att det är tänt nere. Dagtid gråter hon också när hon vaknar ffa om hon blir väckt av något och inte har hunnit sova klart. Jag har täntk att det kanske är ngt liknande nattetid. Om hon vaknar under kvällen så har hon sovit för kort, vaknar hon senare (det är sällan mellan 00 och 06, men det händer) så är hon inte jättetrött utan mer lite mysig av sig och kryper ner till oss och somnar kanske om.

@majola nej jag har inte ens beställt material än... jag har boken (fick den efter min moster när hon gick bort) och kikar i den ofta men det känns som ett stort projekt just nu... bara att få gå ut till hästarna är stressande (hur mycket hinner jag innan det blir kris för att jag är borta) så symaskinen får nog vänta ett tag om jag inte ska antingen sy mig i fingrarna eller kasta ut den genom fönstret ;)

@leia usch så jobbigt med hästen :( hoppas verkligen att det ska lösa sig på ett eller annat sätt snart. Det är jobbigt att fundera fram och tillbaka på det. Jag funderar själv på hur jag ska göra när unghästen väl är såld sedan. Då har jag en (gammal) häst kvar. Antingen måste jag ju ta bort henne också (pigg, stark och frisk) eller så måste jag ju skaffa en till. Jag VILL verkligen ha en rid- och körhäst men jag har ingen tid alls till det nu :(

Ang sovandet förresten så vaknar kotte så gott som varje natt vid 23-tiden. Somnar om efter blöjbyte och välling. Sedan vaknar hon oftast till och gråter vid 03 också, då hon får komma över till vår säng för att vi ska slippa gå upp. Hon sover ju fortfarande i spjälsäng och i vårt sovrum eftersom hennes rum inte är byggt än... hoppas det är en vana som går över snart och att det går över av sig självt.

@lewellyn sällskapshäst känns ju lätt att lösa. Kan du inte låna en häst som sällskap? Eller det kanske är lättare sagt än gjort hos dig? Tänkte typ en äldre som har gjort sitt inom träning men som ibland kan skrutta runt med en vagn eller så om kotte gillar att åka vagn? Min tös har absolut tålamod att sitta i en hästvagn för en kortare tur. Hade det varit en mindre ponny vet jag att hon gärna "ridit" om man går på promenad med häst i släptåg. Hon är helt tokig i hästar :p

Jo en sällskapshäst kan jag alldeles säkert lösa, det är bara det att jag har haft enbart obrukbara hästar i många år nu :( Hingsten var fortfarande under inridning när han blev dålig, och sen stod han ju bara i nästan tre år. De andra är pensionerade avelsston som är oridbara samt då tvåårshingsten. Jag vill ha en häst att rida och köra om jag ska ha nån... Jag VILL, frågan är bara om jag kommer ha tid.

Jag vill egentligen behålla tvååringen, men det har jag verkligen inte tid med och tror inte kroppen orkar med det heller. Det vore inte rätt mot honom heller, eller kotte, sambon och mig själv heller för den delen.

Nåt helt annat, och on topic i tråden:
Jösses vad dagis är nyttigt för kotte! Hon utvecklas i en rasande fart i både sätt att leka, hur hon kommunicerar, hjälper till osv. Jättenyttigt att umgås med andra barn, och hon har väldigt roligt dessutom :)

@majola nej jag har inte ens beställt material än... jag har boken (fick den efter min moster när hon gick bort) och kikar i den ofta men det känns som ett stort projekt just nu... bara att få gå ut till hästarna är stressande (hur mycket hinner jag innan det blir kris för att jag är borta) så symaskinen får nog vänta ett tag om jag inte ska antingen sy mig i fingrarna eller kasta ut den genom fönstret ;)

Haha, ja det låter ju väldigt förnuftigt... Vilken bok har du? Jag har den av Karin Neuschütz och tänkte ge mig på dockan som är 40 cm. Leander har en BabyBorn-docka som hon gärna leker med men det är svårt för henne för den är ju så stel. Till och med L behöver hjälp att klä på den och så.

Ang sovandet förresten så vaknar kotte så gott som varje natt vid 23-tiden. Somnar om efter blöjbyte och välling. Sedan vaknar hon oftast till och gråter vid 03 också, då hon får komma över till vår säng för att vi ska slippa gå upp. Hon sover ju fortfarande i spjälsäng och i vårt sovrum eftersom hennes rum inte är byggt än... hoppas det är en vana som går över snart och att det går över av sig självt.

Välling och blöjbyte vid 23 är ju inte så festligt förstås, men annars kanske det är just spjälsängen som är "problemet". T vaknar också under kvällen (inte varje dag, men flera ggr i veckan) och gråter. Hon somnar då oftast om direkt efter att ha druckit lite vatten. Sedan kommer hon tassandes någon gång under natten. Alltså är det ingen större skillnad mot din tjej, men jag tycker att T sover utmärkt. I natt fick jag hämta henne för hon var för ovanlighetens skull ledsen runt tre och kom inte själv, men annars vaknar vi ju bara till någon halvminut eller så.

@majola Det är nog samma bok vi har då :) Jag lyckades sy tre par byxor till kotte här om dagen i alla fall så jag är igång igen med symaskinen åtminstone :) Kotte har en baddocka (Anna från Skrållan-serien) och den är också rätt svår för henne att klä på själv osv.

Jag har funderat på att ta bort ena långsidan på hennes säng, men vet inte om den är gjord för det... Minns inte märke/modell på den heller. Hon klättrar ju dessutom på allt annat så det är väl bara en tidsfråga innan hon provar klättra över kanten...

@lewellyn är det för att hon ska kunna ta sig ur utan att klättra du vill ta bort ena sidan? Antar att det är en spjälsäng och tipsar därmed att ta av två spjälor bredvid varandra. så gjorde mina föräldrar när vi var små minns jag och det gick super att klättra igenom.

Jag har plockat ner spjälsängen. Hittade en vanlig barnsäng på blocket och ska bara köpa madrass så ska vi se om det funkar bättre.
Då kan man kanske ligga där och söva och hon kan ta sig ur och till oss själv.
Men just nu sitter jag med sovande tjej på magen. Hon är inne i en period av galet vrålande på nätterna...

Hej allihopa :D . Känns som en evighet sedan jag var här inne och har inte hängt med alls. Får se om jag kan läsa ikapp lite sedan.

Tor växer och utvecklas men ligger fortfarande lite efter sin ålder. Var på BVC för ett par veckor sedan och då vägde han 9,7 kg och var 80 cm lång. Då var det även 1,5 års koll som godkändes även om han inte säger några rena ord ännu (babblar dock konstant hela dagarna)

Och just det han går själv nu :up: . Började med det när han var ca 19 månader och nu är han snart 21.

Själv är jag arbetslös (eller arbetssökande är väl ett mer positivt ord) och sambo är föräldraledig så vi är hemma och har det mysigt tillsammans allihop. Dock har det strulat med papper till a-kassan så de har inte kommit iväg ännu så jag har inte fått några pengar och därmed är ekonomin inte på topp.

Jag var faktiskt och köpte en bärsele för stora barn (upp till ca 4-5 år) för bara några dagar sedan som blir väldigt välanvänd. Hon sitter i den när jag lagar mat, när hon är gnällig, när jag viker tvätt eller när jag helt enkelt inte orkar jaga efter henne när vi ska någonstans och hon försöker dra iväg på egna äventyr :devil: och selen är superbekväm! Tös är ganska tung numer men den är som en bra ryggsäck och hon gillar den. Nu har hon varit sjuk och har sovit i den i två dagar för inget annat dög.

Men vad roligt att du också skaffat större sele. Vilken sort valde du?

Tor växte ur sin sele och började protestera när han satt i den samtidigt som han älskar att bli buren så vi skaffade den toddlersele som fungerar superbra för honom. Den används dagligen samt när vi är iväg och handlar eftersom han knappt vill åka vagn längre och inte alltid kan få gå omkring och pilla på saker ;)

I samband med det köpte jag även en girasol bärsjal och blev sjalfrälst på riktigt och så råkade en vacker didymos med hampa i flytta in också :angel: (vill ha många fler men måste ju begränsa mig lite). Jag föredrar sjalarna då de är mycket bekvämare men tar ju lite längre tid att få upp honom så selen är bra komplement. Han sitter främst på ryggen förutom vid nattningen då han bärs på magen oftast av sambo då han somnar snabbare där.

@Solvind pre school tror jag det hette. Den är snäppet större än toddler. Tös är rätt lång så hon sitter bra i den.

Vi var på abba-museet i helgen med mamma och då tog jag med den för säkerhets skull. Trist om man kommer dit och inte får ta med vagnen in. Kom dit och såg att det var vagnförbud och man kunde låna babybjörn :p kändes rätt skönt att ha huvudet med sig så hon kunde sitta i selen i stället.

Skönt att det lossnade för Tor så han kan gå nu :) och att ni har det bra hemma. Hoppas att du hittar ett jobb du trivs med nu när du söker, och som passar med dagistider.

@Zewz Vi har en vanlig säng som står och väntar på henne... Den ryms dock inte i vårt sovrum (dörrar på tre väggar och fönster på den fjärde) så spjälsängen får hänga med ett tag till... Det går i te att plocka bort spjälor utan det får bli en annan lösning. Började fundera i går på om vi skulle röja lite på kontoret och låta det vara hennes rum tills vidare. Får höra med sambon när han kommer hem på onsdag :)

@Solvind härligt med gåendet och att vara hela familjen hemma hela dagarna! Mindre kul att vara arbetssökande förstås, men det är väl bara att passa på att njuta ;)

@deathslyna ja preescool var nog ett smart val om hon är lång. De verkar ju kunna ha selarna något innan det står att de kan ha dem. Tor var egentligen för kort för toddlern när den köptes men fungerade bra ändå :D . Lite olika på olika märken också.

Tråkigt att så många här har strul med hästar. Känner igen det där med tidsbrist, skador och sjukdomar. Och just att inte ha tid och ork för hästarna var något jag var lite orolig för innan vi skaffade barn. Men nu har jag i alla fall "bara" två gamlingar kvar. Den som nu varit till salu sedan jag blev gravid och som var hos en vän till oss i somras för att bli igångsatt har nu hittat ett hem. En avlägsen bekant till våran vän har blivit förälskad i vår lilla camarguehäst och ska köpa henne. Det bästa är att hon bor på gård och arbetar med boskap och tänkt ha hästen med i arbetet vilket den rasen är framavlad för. Tror det blir superbra ( plus att det blir en välkommen inkomst av försäljningen och samtidigt mycket välkommen mindre dåligt samvete för att man inte hinner och orkar.

Kul att denna tråden verkar komma igång lite igen! :)

Själv har jag knappt haft tid, har lagt all tid på att spamma sönder vårtråden 2015 istället ;)

Annars rullar allt på här, jag är i vecka 19 nu och det verkar som om illamåendet äntligen gett med sig. Kräker ca 1 gång i veckan än dock... Men iom att illamåendet är borta så börjar jag äntligen kunnat röra mig och umgås med sonen igen :love: Han är busig, och full av energi såklart ;) Har också kommit i i fasen "ligga och skrika på golvet om man inte får som man vill", men jag hoppas den snart är slut :D

Favoritsakerna är städsakerna (vår golvmopp/sopkvast samt sin egen dammsugare), samt lära gå vagnen som nu mera lastas med allt mööjligt som han hittar. Gå är väl iofs synd och säga att han gör - snarare spinger i full kareta. :D Projekt "man får inte köra på människor, djur eller möbler" pågår för fullt, med varierat resultat ;)

Öroninflammationerna avlöser varandra här nu igen (eller ja, de är inte så många - men låååånga, just nu är vi inne på en runda där han har dubbelsidig inflammation PÅ trumhinnorna. Tydligen är det 17 gånger värre smärtmässigt än vanlig öroninflammation :crazy:
Domen var nu att är det inte bra, eller blir värre inom 7 dagar så är det direkt till öronakuten i Lund. Antar att han då officiellt blir ett öronbarn...

V 19 . Inte långt kvar nu då enligt mig eftersom att få bebis i v 28 är den enda erfarenheten jag har . Men hoppas såklart att din stannar inne betydligt längre.
Förstår att det är roligare att skriva i nya bebisvårtråden. Denna har blivit lite seg...:p

Här är också städgrejer populärt men har också kommit ett stort intresse för bilar och det leks mycket med traktor och lastbil just nu. Dessutom är han helt bokmalen och släpar fram böcker och sätter sig i mitt knä och ska titta i dem. Favoriterna är fordonsböcker samt av någon konstig anledning min dessertbok med massa gott gott i :D.

V 19 . Inte långt kvar nu då enligt mig eftersom att få bebis i v 28 är den enda erfarenheten jag har . Men hoppas såklart att din stannar inne betydligt längre.
Förstår att det är roligare att skriva i nya bebisvårtråden. Denna har blivit lite seg...:p

Här är också städgrejer populärt men har också kommit ett stort intresse för bilar och det leks mycket med traktor och lastbil just nu. Dessutom är han helt bokmalen och släpar fram böcker och sätter sig i mitt knä och ska titta i dem. Favoriterna är fordonsböcker samt av någon konstig anledning min dessertbok med massa gott gott i :D.
Liiiite längre än v28 hoppas jag den lill* stannar. :eek: S¨din erfarenhet får du gärna ha odelad ;)

Böcker ja, det har varit poppis sista halvåret. Trots att jag köper nya böcker ofta så har vi nog snart läst sönder alla. :D
Även om jag bara vill kräka över de jäkla böckerna så hoppas jag intresset håller i sig. Han får gärna bli en bokmal även som äldre :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar