Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon är 7 år och alltså kan hon ju behöva ridas lite oftare än vad som görs idag och vi håller ju på att avla fram ett barn till.
:) Lycka till!

Till dig också @Zewz hur ni än bestämmer er. Hur sover Tova nuförtiden? Jag tänker ofta på dig och din mc-olycka - hur snabbt livet kan ändras och trots allt hade du ju en väldigt tur i oturen (och sedan förstås otur i turen med alla missar i behandlingen).

Måste ta amningspaus här...

Hon är 7 år och alltså kan hon ju behöva ridas lite oftare än vad som görs idag och vi håller ju på att avla fram ett barn till.

Till dig också @Zewz hur ni än bestämmer er. Hur sover Tova nuförtiden? Jag tänker ofta på dig och din mc-olycka - hur snabbt livet kan ändras och trots allt hade du ju en väldigt tur i oturen (och sedan förstås otur i turen med alla missar i behandlingen).

Fortsättning: Minns nu att många tyckte att vår son pratade "för lite" när han var runt ett och ett halvt. Vår barnläkare sade då att de "ska" kunna runt 20 ord, men att barn faktiskt är olika. Här har vi ingen 18-månaderskontroll, utan det är en vid ett år och nästa vid två år. Tabea blir ju 18 månader om en dryg månad och aldrig att hon säger 20 ord. Hon har kanske 6-7 stycken som hon använder för närvarande. Men eftersom hon hör bra och är smart för övrigt så oroar jag mig inte ett dugg faktiskt.

@Zewz åh, haha, bulle :p lilltös såg när sambon hämtade glassen till pannkakorna idag. "Gass!" vilket f.ö är ett nytt ord. Trodde att jag kunde lura henne med mosad banan på hennes pannkakor men icket.

@majola här ska de ju kunna runt 8 ord och förstå några till (15?) men det känns ju som om det är intresset för språket och inte orden i sig som är det intressanta egentligen.

Här sover förresten lilltjejen i egen säng. Har sovit som en kratta jättelänge nu och även tös har verkat lite orolig så jag prövar för att se om vi väcker varandra. Jobbig nattning men det verkar gå bra. Jag hade ju hoppats att det funkade att samsova ett tag till men då hade vi behövt en extrasäng bredvid. Ska se om jag hittar en beggad juniorsäng i närområdet som man kan ställa här men i väntan på får hon testa spjälsängen som tyvärr inte går att plocka ner ena sidan på utan att göra större modifieringar.

Jäklar ja, jag har inte ens tänkt på att hon kommer dra i varenda ljusstake-sladd som finns :o Vi brukar ha en i varje fönster, och det blir 7-8 stycken här nere bara... Blir till att passa och "aja-baja" henne ett tag tror jag :) Gran vete tusan hur det ska gå... Får se hur vi gör, det hänger lite på om det blir valp i huset innan jul eller inte

I dag har hon stått på ett ben utan stöd för första gången i alla fall. Övat och ramlat ett tag, men i dag kunde hon :D Skor och stövlar är högsta motivationen... Hon har till och med fått låna ett par lackskor på dagis som hon får när hon behöver tröstas/avledas :up:

Oj! 8 eller 20 ord runt 2,5 års ålder... Hm... Kotte får nog ligga i då om jag inte ska bli orolig. Hon är ganska precis 16 månader och kan ett ord. Eller ja, hon säger ett ord. Förstår en herrans massa förstås vfast hon har ju ett par månader på sig förstås...

1,5 skulle det vara förstås..

Och så en kram till alla som brottas med bråkiga kroppar, hästförsäljningar och mystiska fotproblem på stackars gullungen. Orkar inte skriva sp långa kommentarer just nu, men ville ändå säga att jag har läst och inte avundas någon av er.. :(

Oj! 8 eller 20 ord runt 2,5 års ålder... Hm... Kotte får nog ligga i då om jag inte ska bli orolig. Hon är ganska precis 16 månader och kan ett ord. Eller ja, hon säger ett ord. Förstår en herrans massa förstås vfast hon har ju ett par månader på sig förstås...
Vet flera barn som väntar länge med att prata för att lyssna in orden och sen trillar de bara ut och många på en gång. Du behöver inte oroa dig än :)

Bestämde förresten tillsammans med hästens uppfödare att jag säljer hästen. Lite träning först och så annonserar vi. Hon är alldeles för mycket och jag vill ha en snäll häst :p jättejättetråkigt när hästen är så himla snäll mot lilltösen, det kommer att vara det viktigaste när/om jag köper en ny framöver. Lilltös är helt tokig i min lilla grå :(

@deathslyna Vilken lättnad med hästen! Här försökte jag ta upp problemet lite med grannfrun (Lukas står i deras stall, och vi hjälps åt en massa) men hon verkade liksom inte riktigt vilja koppla vart jag ville komma. För dom är det nog inte så stort problem att inte kunna rida verkar det som.

@majola Tova sover som en kratta fortfarande... Läkaren verkade inte så intresserad av de problemen så jag vet inte. Hon sover fortfarande med mig och jag orkar faktiskt inte ta tag i det just nu...

Förresten verkar det som om Tova blivit lite sjuk för allra första gången.
Jag har varit krasslig en vecka med halsont och så, och idag är tösen lite snorig. Men ingen feber än iaf.
Får väl vara glad att det tog ett och ett halvt år innan hon blev förkyld/sjuk :)

@Zewz det är en lättnad. Hästen är nu hos uppfödaren och de tränar på med gott resultat. Jag får uppdateringar via mail och jag hoppas att jag kan få till någon slags deal att byta min mot en av hennes hästar men vi får se. Hästen trivs så mycket bättre med uppfödaren än med mig.

Trist att grannfrun inte är någon stöttning i dilemmat. Man vill ju kunna diskutera igenom det några gånger innan beslutet landar.

Det var skickligt att undvika förkylningar så länge! Här har vi haft många sådana nu faktiskt. Tänker lite att ja, det är jobbigt, men det är även bra för immunförsvaret att det får slåss lite. Kommer ju hem såndär skit från öppna fsk och även sambons jobb ibland.

Vad skönt med hästen DS!
Här har en oerhörd lättnad också infunnit sig - jag har äntligen fått tag på hö för vintern! Efter att ha blivit blåst på ett lass på dryga 6 ton (som betalades i förväg...) så har det varit oroliga veckor innan jag fick tag på några småbalar bra foder. De tog slut i går och i dag kom bonden med 4 ton i storbalar, och har lika mycket till när det här tar slut. Det är så pass bra att vi klarar oss ända till betet på det! :banana:

Kotte åkte på sitt livs första förkylning (hög feber ett par nätter och rejält snorig) under dagisinskolningen men har klarat sig bra efter det. Jätteskönt att ha så friska ungar hörni! :)

Ang pratet förresten så oroar jag mig inte så värst, men börjar få slut på saker att säga till alla som undrar om hon inte säger mer än "häst" ännu... Hon verkar dock ha börjat få in timingen på "nej" de senaste dagarna :angel: Tänder på gång nu igen också så hon vaknar flera gånger per natt och verkar vara väldigt besvärad. Hon får dock sova hos oss så oftast går det bra att somna om efter några minuters stök och bök.

Oj vad ni har skrivit här som jag har lyckats missa!

Vad skönt med hästen @deathslyna. Hoppas att du lyckas få till en passande deal med uppfödaren. Skönt att de funkar så bra ihop! @Zewz, förstår att du inte kan bestämma dig vad gäller hästen... Köra låter som ett bra förslag, men det är klart att bara själva stalljobbet och skötsel etc. också är ganska tungt :(. Jag har också tänkt tanken att sälja hästarna, eller framförallt den som jag egentligen skulle rida. Kommer knappt ihåg när jag red senast... Han är dessutom ganska svårriden och kräver mycket utbildning för att jag inte bara ska bli frustrerad av att rida. Och värst av allt farlig för barnen och även hovslagaren. Både han och jag har fått några rejäla smällar. Hästen har tom måttat mot storebror en gång även om det var på långt håll. Problemet är att jag tror att det är ganska svårt att hitta någon som vill ha honom. Förutom att han är svår och lite farlig har han dessutom kronisk ögoninflammation och kräver daglig medicinering (trots operation) + sommareksem. Jag har tänkt försöka sälja honom flera gånger men alltid ångrat mig innan jag provat. Han trivs bra med att ha så lite människokontakt som möjligt, så det passar honom ganska bra att jag inte hinner rida... Men pga honom är det helt omöjligt att ha med barnen till stallet (lösdrift) om man inte håller båda stenhårt i handen.

@lewellyn, jag känner igen det där med att folk tjatar om ifall barnen gör det ena eller det andra ännu. Här har det mer varit gåendet som varit favorittemat. Känns lite tjatigt när folk frågar nästan varje vecka i mer än ett halvår... @Zewz , Linnea gick inte heller mer när hon var 17 månader, men nu kilar hon runt (18 mån nu). Nu när ni pratar om 18mån-kontroll inser jag att jag måste boka tid! Är redan lite sen, hoppas att läkaren inte blir sur. Hon är inte super-sympatisk direkt, men har inte orkat byta bara pga av det.

@leia vilken knivig sits med din häst. Man vågar ju inte riktigt ha kvar en sådan individ. Kan det vara något mer som felar i hästen? Låter inte helt som ett naturligt beteende.

Trist att ha en dålig läkare till barnen. Jag var med tös på 18-mån idag och jag upplevde inte alls bvc-tanten som lika trevlig nu som förra gången. Har även haft telefonkontakt och känner likadant då. Vi fick i alla fall in i journalen att tös har väldigt känslig hud. Hon får röda märken (övergår någon gång till gult men oftast försvinner det röda efter ett par timmar) så fort man lyfter henne och så. Får även märken efter kläder. Tack och lov såg BVC allt detta under tiden vi höll på med henne. Är ju rädd att sätta henne på fsk när hon blir så, man oroar sig ju för att få anmälningar på sig när hon ser misshandlad ut. Sambon är rätt känslig i huden med, kanske är ett samband där. Har funderat på blodsjukdomar men ska prova att smörja mycket ett tag och se om det gör någon skillnad. Annars vet jag inte om man ska benom en utredning för att utesluta sjukdomar i alla fall. Vad hade ni gjort? Avvaktat?

@deathslyna Knepigt med märkena! Men det finns säkert nåt namn på sån känslighet? Verkar hon ha ont av det?
Själv blir man nojjig av minsta märke :rofl: Tova välte en stol över sig själv för ett tag sen och fick en fet blåtira, då undrar man ju vad folk ska tänka...

Här bajsas det på pottan för fullt! Hon säger till, "bajsa, potta!" och då är det bara att rappa på. Ett par gånger på raken nu har hon lyckats :love:

Jag fortsätter vela om hästen... Min nya sjukgymnast verkar kunna hjälpa mig med ryggen, men ingen vågar ju säga om bäckenet nånsin blir bra... Och hästen blir nog inte lättare att sälja om han stått i tre år istället för två :angel:
Kanske ska kolla intresset i Facebookgruppen för nordsvenskar.

Nu har jag en sömnfråga för ovanlighetens skull.

Tabea vaknar ofta på kvällarna, ligger/sitter kvar i sängen och gråter jätteledset tills man kommer. Oftast räcker det då med att ge henne vattenflaskan, nappen, lägga henne ner eller vad det nu kan vara och så somnar hon om direkt.

Om hon istället vaknar på natten, dvs efter att vi har gått och lagt oss, så gråter hon i princip aldrig utan traskar bara in till oss. Har ni varit med om något liknande?

Hittade en fin dockvagn på basar idag, bara 7 €. Gillar att fynda!

Nu har jag en sömnfråga för ovanlighetens skull.

Tabea vaknar ofta på kvällarna, ligger/sitter kvar i sängen och gråter jätteledset tills man kommer. Oftast räcker det då med att ge henne vattenflaskan, nappen, lägga henne ner eller vad det nu kan vara och så somnar hon om direkt.

Om hon istället vaknar på natten, dvs efter att vi har gått och lagt oss, så gråter hon i princip aldrig utan traskar bara in till oss. Har ni varit med om något liknande?

Hittade en fin dockvagn på basar idag, bara 7 €. Gillar att fynda!
Är ni uppe när hon vaknar på kvällarna? Har hon sovit länge innan hon vaknar?

Ja, om vi har gått och lagt oss så kommer hon bara in till oss istället. Stprebror är ibladn uppe och letar efter oss och då kan jag ju förstå att han blir ledsen om vi inte är i våra sängar, men hon stiger ju inte ens upp.

Hon somnar oftast mellan 19 och 20, vakningarna kommer mellan 21 och 00 ungefär. Det är inget panikskrik och det går snabbt över, så det känns inte osm nattskräck. Inte direkt mardrömmar heller, men vad vet jag.

Nu har vi besökt förskolan och tösen är så redo! Hon ville inte gå hem :) så skönt att känna så när det är dags att skola in henne snart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar