Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt att ni rapporterat lite :) Det är intressant hur olika alla är!

Linnea blir 18 månader den 3 okt och nu har (äntligen) gåendet lossnat. Som @Kaktusblomma (?) sa önskar man kanske snart att hon hellre höll i handen... Men det är kul att hon är så stolt och njuter av att det är smidigare att bära runt på saker. Nu tömmer hon alla skåp och bär runt grejorna hit o dit hela tiden.

Hon pratar ganska mycket (tycker iaf vi som är vana vid storebror som inte är särskilt kommunikativ) och härmar mycket ord. Kan vissa ord på både tyska och svenska (typ auto o bil), men har nog inte riktigt koll på till vem man ska säga vad.

Hon sitter på pottan ibland, men det har aldrig kommit något. Hon hinner knappt sätta sig innan hon anser att det är dags att torka sig ;) Bra tips med duschen, @vindvissla. Fast vi är lite lortgrisar och badar oftast bara en gång i veckan...

I helgen var vi o badade i sjön för sista gången denna säsongen (skulle jag tro). Linnea tyckte det var lite kallt. Ska försöka komma iväg o bada regelbundet i badhuset i höst.

Här finns ju inget dagis inom smidigt avstånd + det är väldigt dyrt, så Linnea o storebror är hos farmor o farfar de två dagarna som både jag och min man jobbar. Linnea får vara där lite extra de två eftermiddagarna som storebror går i kindergarten, eftersom vi fortfarande måste vara med. Hoppas att det snart inte behövs längre! Storebror har f ö fått sin diagnos nu, (infantil) autism. Han går i en särskild kindergarten för barn med speciella behov. Verkar bra så långt. Sen kommer en 'heilpädagogin' hem till oss en gång i veckan för att tex hjälpa till att lära Nisse att dela saker med Linnea och så. Inte alltid så lätt!

Linnea har förresten ätit pizza idag för första gången. Gott tyckte hon! Apropå äta själv så äter hon för det mesta med händerna. Ibland med skeden och ibland lägger hon upp mat på skeden med andra handen :D

@deathslyna, vad tråkigt att kompisen ska flytta! Gulligt att de leker så fint. Har inga tips, tyvärr. Kan tänka mig att de kommer över det hyfsat snabbt när de fortfarande är såpass små, men vet ej. Ni får hålla kontakten!

@leia ja jättetråkigt. En sån typisk familj där man delar tjänster med varandra och som sagt, barn i "rätt" ålder. Jag har ju förhoppningen att om de kommer iväg så ska det gå hyfsat smärtfritt. Grannarna kan ju vara iväg i flera dagar och hela den tiden går tös och ropar på grannflickan och "rymmer" för att knacka på deras dörr (nyaste framsteget, hon har lärt sig hur man knackar på hos grannen, uuurgulligt!).

Ny "fas" i livet för kotte igen... och hon driver oss båda till vansinne snart :crazy:

"Kan själv!" är parollen just nu. Hon ska göra ALLT själv, och hjälper man till lite blir hon vansinnig. Kastar sig på golvet, sliter av byxan, skon eller vad det var man skulle hjälpa till med, vrålar och skriker... :arghh: Jag har henne dessutom limmad vid benet i stort sett dygnet runt. Det är världens undergång när jag lämnar rummet, eller stänger ytterdörren bakom mig bara för att släppa ut hunden. Samma sak när vi säger "nej" till henne. Pappan duger inte alls (bara till att busa med) i de lägena heller. Att gå ut till hästarna utan henne är stört omöjligt.

På dagis har hon roligt och trivs i alla fall, även om det förstås är gråt och skrik när jag lämnar henne där. Hon är inte speciellt ledsen - varken hemma eller på dagis - utan ARG. Personalen säger samma sak, att hon verkar ju faktiskt inte ledsen utan bara rent förbannad :rage:. Speciellt när de ska gå in efter att ha varit ute och lekt. Hon vill vara kvar ute.

Puh. Mitt mantra är att det är en fas som ska gås igenom, och att det blir bättre snart. Men jag behövde skriva av mig lite ändå... någon som har klarat sig helskinnad genom en liknande period och har några tips?

@lewellyn tös här är rätt arg med emellanåt. Mycket närhet är det just nu, dock inte samma "kan själv" utan det är andra saker hon retar sig på. Kastar saker som inte gör som hon vill, blir arg om hon inte får ha allt hon vill, om det inte är pappan som ber om att få sakerna. Han har övat bättre på att ge och ta prylar tror jag :o

Jag var faktiskt och köpte en bärsele för stora barn (upp till ca 4-5 år) för bara några dagar sedan som blir väldigt välanvänd. Hon sitter i den när jag lagar mat, när hon är gnällig, när jag viker tvätt eller när jag helt enkelt inte orkar jaga efter henne när vi ska någonstans och hon försöker dra iväg på egna äventyr :devil: och selen är superbekväm! Tös är ganska tung numer men den är som en bra ryggsäck och hon gillar den. Nu har hon varit sjuk och har sovit i den i två dagar för inget annat dög.

Angående kan själv hade jag helt enkelt, i den mån det går, låtit det ta sin tid. Kotte har inget tecken på när hon uppskattar hjälp och inte? Min tös viftar med armarna och stirrar argt när hon inte vill ha hjälp t.ex.

Bärselen har jag funderat på, men samtidigt slutade jag använda bärdon eftersom hon helt enkelt hatade att sitta i dem... Ergon funkade lite längre än sjalen, men sen blev det rejäla protester och ledsna tårar med den också. Har iofs inte sålt den än så jag ska kanske prova ta fram den igen...

Ang tecken på att hon vill eller inte vill ha hjälp. Nja, hon håller nog på att lista ut det. Ibland håller hon upp sockan eller vad den kan vara, viftar med den och "tjoar" uppfordrande. Ofta, men inte alltid, vill hon ha hjälp då. Eller så blir hon vansinnig, kastar saken all världens väg och backar hoppande på rumpan alt. kastar sig baklänges på golvet.

Vi gör inte så stor sak av det (försöker hinna fånga och lägga henne ner när hon kastar sig iofs) utan låter henne agera ut om hon blir arg. Till en viss gräns iofs, att gå runt och skrika är inte ok hur länge som helst (Jag klarar det bara en kort stund då jag är väldigt ljudkänslig) utan försöker avleda med en rolig lek, en bok osv efter en stund.

Vet inte om det är "rätt eller fel", har inte läst så mycket om barnuppfostran som jag känner att jag borde, men det känns som ett ok sätt att hantera det i alla fall.

Ska kanske tillägga att hon trots allt är väldigt duktig på att klä sig själv. Om hon inte exploderar för att foten fastnar osv så kan hon trots allt ta på sig byxor, sockar, tröja, jacka, skor och mössa helt själv :)

Barnen förstår ju ganska mycket i den här åldern. Uttryck som "ska mamma göra?" samtidigt som jag sträcker ut en hand mot saken hon styr med och läser av hur uttrycket är på tös funkar ganska bra som fingervisning här. Tecken+ord helt enkelt. Alternativt att närma dig långsamt och se om det är uppskattat.

Kan du i vissa fall använda dig av kottes problem till att lära henne att lösa saker själv? Sambon är noga med att tös är med och gör det mesta. Han håller i hennes händer på sättet man håller för att göra en viss sak och liksom vägleder. Liknande vägledning gör att hon dels kryper under soffan efter saker som hamnat där, tvättar händerna med tvål nästan helt själv (ibland missar hon ovansidan av händerna och mellan fingrarna) osv.

Prova bärdon om det funkar. Har du möjlighet att prova andra märken annars? Det kan ju vara så att det är just den selen som är fel för kotte också. Hade du bott närmare hade du fått prova min, jag är tok-kär i den! :) ny bästa kompis verkligen och tös är så himla nöjd när hon får sitta där. Hon är ju som en liten apunge som gärna klänger sig fast på mig.

Jag tycker att det är jättehäftigt att kotte lärt sig att klä sig redan!

Och så tips: öronproppar! Mina öron är lite känsliga för vissa toner och det är jobbigt att lyssna på skrik under längre tid. Ibland är det dagar då det blir högre ljud egentligen utan anledning och då pluggar jag öronen. Det hjälper mig att hålla humöret för visst kan man bli irriterad av att det låter mycket. Vi (nåja, sambon) har lärt henne att lyssna till "A, du skriker" och då dämpar hon sig och repeterar vad hon försökte få fram.

Jag har läst i manualen (barn de fem första åren) och funderat lite. :D

Ja helt klart förstår de ju en hel del i den här åkdern. Samtidigt har jag (vi) nog gått i fällan lite och trott att hon förstår mer än vad hon egentligen gör... Samtidigt som iaf jag har fortsatt att "behandla henne som en bebis" i vissa sammanhang (påklädning, torka ansikte, lyfta upp och bära iväg... :o Ibland måste man ju göraså förstås, men det är ju inte konstigt om hon protesterar heller... Hon börjar ju faktiskt vara en egen liten person och mer medveten om sin kropp, vad hon gillar osv.

I går provade jag att berätta allt jag tänkte göra, torka näsan, gå och tvätta händerna osv. Det blev en jättestor skillnad och betydligt mycket mer medgörlig liten dam.

Jag har frågat om hon vill ha hjälp innan också, och ofta fått ett utbrott som svar. I går och i morse innan dagis var hon dock gladare och visade tydligt och glatt att hon ville ha hjälp eller att hon ville fortsätta själv - utan utbrott. Kanske är det en tillfällig humörsvängning, men det känns iaf som om vi förstår varandra bättre nu när jag har läst på lite :angel:

Sitta i ergon ville hon inte i alla fall :) ska fundera på hur jag ska göra. Hon börjar bli väldigt tung, men jag vill inte köpa dyra bärdon som inte accepteras eller fungerar bra för mig heller.

Och ja, det är ganska sött när hon klär på sig så duktigt själv. Helt klart prioriterar hon den motoriska biten framför talet - hon säger fortfarande bara "häst" ( sen har hon förstås sitt joller som hon pladdrar på med dagarna i ända) :D

Alltså, vill hon inte bäras och det passar med vardagen i övrigt att inte använda bärdon så skulle jag låta bli. Skönt att du verkar ha hittat ett sätt att få vardagen lite lugnare. Det är rätt jobbigt med missnöjda barn.

Här har vi också hett temperament så det räcker och blir över... Det går nog inte över förrän hon är 20 är jag rädd.

I övrigt är allt bra med oss, inga direkta nyheter. Den unga damen vrålar av ilska när man sätter på henne en blöja, men har defintivt för låg träffkvot för att gå utan. Nuförtiden vill hon inte gå på pottan längre utan på toaletten (för det gör ju storebror...). Sover bra, ca 19:30-07, plus någon timme på dagen. Är snäll mot lillebror. Leker betydligt mer avancerat än vad storebror gjorde i den åldern. Gräver med grävskopor, sätter gubbar i bilarna, bygger små torn osv. Dock var han bättre på pussel än hon är, men nu börjar hon begripa vad det handlar om i alla fall. Gillar böcker. Gör rörelser till sånger. Pratar inte mycket men förstår i princip allt.

Har ni börjat planera för julklappar ännu? (Jag älskar julen!)

Jag har inte tänkt på julklappar. Däremot julbelysning! ;) börjar bli mörkt i huset nu om kvällarna. Tös gillar duplo så det kanske blir mer sånt, och lite sparpengar. Hon har ju en farfar och en mormor som älskar att köpa julklappar till den lilla damen så det räcker nog och blir över. Hon gillar grannflickans lek-kök också så om jag kommer över ett i trä eller liknande stabilt material kan det nog bli ett sånt. Eller om jag ber styvfar bygga. Han är kreativ och snickare :)

Mmm, ett lekkök i trä... Vi ärvde ett av min mans fadderbarn. Och eftersom vi inte skådar given häst i munnen så försöker vi bortse från att det är i knallrosa plast. Men det är svårt. :eek: Det är så rosa och plastigt att alla som kommer och hälsar på hos oss först studsar till... :laugh:

Jag vill försöka mig på att sy en waldorfdocka till Tabea, men mina kreativprojekt lider av svår tidsbrist, så jag får se. Annars får hon nog en cd-spelare, kanske en dockvagn...

(Storebror får nog Lego, Playmobil, böcker, och kanske en cykel om jag hittar någon begagnad på höstens basarer... åt Lillebror har jag önskat saker till kulbanan, i övrigt vet jag inte, kanske några Schleichdjur)

Våran lille kille ska få en traktor i julklapp. Han är galen i traktorer och det SKA vara en vagn bakom, så vi ska köpa en elektrisk John Deere med släp som han kan kan köra omkring på. Den kommer att göra succé. :D

John-Deere-Ground-Force-eltraktor-med-sl%c3%a4p-591382-958776.ashx

Sy en waldorfdocka tänkte jag med försöka mig på... Och så tänkte jag be mormor eller morfar köpa en little tikes-gunghäst till henne. :idea:

Annars har jag mest börjat fundera på vad som kan vara i julkalendern. Jag som tidigare inte alls gillar julen har börjat se fram emot den nu :)

Vad kul att läsa om era småttingar, man märker hur olika alla är!
Jag är dålig på att skriva men läser allt.

Men julklappar, nu? Galningar :D
Tova ska iofs få en ny ipad, kanske kan det vänta till jul..?

Häftigt med toalett redan @majola :) Tova har så smått börjat sitta på pottan, men än har det inte kommit nåt i den. Men hon är väldigt medveten och säger till precis när hon bajsar.
Vi blir också förvånade över hur mycket hon faktiskt förstår. Rätt fantastiskt :)

Roligt att du tittade in, @Zewz :) kollade in din blogg igår bara för att se hur det går för dig. Är du sjukad fortfarande eller hur ser det ut?

@lewellyn efter den här sommaren ser jag fram emot mycket snö och att ställa in en julgran med mycket belysning, ljusstakar osv :D jag tycker att det börjar bli mörkt så jag har faktiskt haft funderingar på att redan köpa in ljusstakar till fönstren. Tyvärr ligger fönsterbrädorna så lågt att tös når att sopa ner stakarna. Vi får se hur det går. Köpa billigt på tradera kanske?

Julsaker - Ullared! Massvis, massvis och oftast billigt :D
Ska för första året upp och faktiskt köpa en massa julsaker där (och julklappar såklart, leksaker brukar vara betydligt billigare där med)

Har bara fått så väldigt svårt att motivera mig att köpa nytt när det finns bra beggat. Plus att Ullared ligger långt härifrån så jag skulle vinna på att köpa på IKEA :o

Jag brukar "förlåta mig själv" genom att jag i varje fall säljer/ger bort sakerna senare ;)
Och barnloppis är jag storkund på - herregud vad roligt det är :D *3 inbokade denna månaden* :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar