Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stort grattis @majola !! Vad skönt att det blev en bra förlossning och att alla njuter av lillebror.

Grattis till @vilse också! Roligt att berätta glada nyheter för familjen :)

Hur har det gått med sandlådan @deathslyna ? Nu vet jag ju inte hur mycket som sprutade ut, men jag tror egentligen inte att du behöver gräva ur kopiösa mängder sand. Men kanske hellre för mycket än för lite om man är orolig. Låter härligt med vänner och andra barn som grannar :). Det är nackdelen med hur vi bor - att det inte finns andra barn in på knuten (och inte heller vänner till en själv för den delen). Har ni förresten fortsatt med matkassen?

På fredag är det nationaldag här, så då är vi lediga och ska grilla lite osv med en familj med barn i ungefär samma ålder. Ska bli kul. Annars känns det lite tråkigt att jobba nu när alla andra har ledigt. Kanske kan sova i tält också, det är alltid kul... Linnea har också varit med de senaste gångerna (i trädgården alltså). Funkar rätt bra förutom att man får passa så att hon inte kryper ur sovsäcken och fryser.

Och jag som trodde att ni skulle ha hunnit skriva flera sidor sådan jag kikade in här sist och så är det knappt en sida ni lyckats med. Dåligt dåligt ;)

Men verkar ha hänt stora saker ändå så jag säger ett stort grattis till @majola och ditt lilla nytillskott, hoppas allt går bra med alla barnen.
Och grattis till @vilse för det blivande nytillskottet

Jag har inte orkat gå in här på ett tag. Har fokuserat på att kämpa mig igenom den sista tiden kvar på jobbet. Värmen är hemsk. Att jobba i över 30 grader inomhus utan den minsta vindpust, iklädd overall och gummistövlar är inget jag önskar någon att uppleva. Men nu har jag fått semester och när den är slut kommer jag inte tillbaka dit. Så nu är jag fri :bump: (Ett tag)

Tor är jätteglad att jag är hemma igen. Jag får lyckliga, kärleksfulla blickar hela dagarna :love: Men han har blivit extremt mammig. Går jag ifrån en liten stund blir han helt förtvivlad och stackars sambo får göra sitt bästa för att trösta. Får hoppas det lugnar sig när han vant sig vid att jag är här igen.

Han går fortfarande inte själv ordentligt men har börjat gå själv några meter om man sitter framför och tar emot honom och igår testade han att gå ifrån mig till soffan så det går lite framåt i alla fall och han tycker det är jättekul. Men känns som att era småttingar har kommit så långt före och att han halkar efter :( .

Men klättrar gör han överallt. Idag hörde jag gnäll gnäll från köket och hittade honom uppe på en köksstol (aldrig hänt innan) på väg halvt hängandes över till sin matstol och han kom varken fram eller tillbaka :p . Lillkillen var hungrig och skulle sitta i sin stol och äta hade han bestämt :D .
Han kan och förstår även en väldig massa har jag märkt. Nu kan han peka ut flera kroppsdelar och så han han en app på ipaden med massor av djur, fordon, saker, instrument, frukter mm och när man slår på delen som frågar "var är x?" Så har han fyra bilder att välja mellan och väljer 98% av gångerna helt rätt. Och så blir han så glad när han sedan hittar grejerna live när vi är ute och han vet vad det är även om han inte kan säga det själv.

Men så har han temperament och är en liten dramaqueen. Allt som inte går som han har tänkt blir till stora protester, slänger sig på golvet, skriker och gråter :o . Fast bara när det är vi föräldrar där. När andra är med sköter han sig så bra så. Är era små också så?

@leia Jag har faktiskt inte grävt ur någonting. Den fick vila i flera dagar i den här otäcka värmen och nu har jag sniffat sand flera gånger i det aktuella området, även grannen, på olika djup och vi känner ingenting någon av oss. Därför beslutade jag att det får vara. Är det farligt borde det ju lukta kan jag tycka och så mycket landade det ju inte i sandlådan. Det mesta hamnade på gräset och i rabatten som lyckligtvis varken är "igång" eller innehåller ätbart.

Angående matkassen startade jag en prenumeration så första kassen på prenumerationen kommer på måndag. Sambon och tös var inte så himla imponerade dock. Ingen av dem är jätteglada i grönsaker och sambon gillar framför allt inte bönor och linser. Det är nåt med konsistensen. Jag gillade det och tycker att idén var rolig plus att jag är övertygad om att det är bra att tösen får prova grönsaker. Det har hänt något tillfälle (dock inte med matkassen) att hon knappt ens smakar och då får hon ju något annat. Jag själv äter ju inte saker jag tycker är skitäckligt och tycker inte att hon ska behöva gå hungrig för att jag serverar äcklig mat. Jag försöker att inte göra det till en stor grej och hon äter det hon tycker går ner och lämnar resten och får något annat lite senare om hon är hungrig. Den maten som kommer med matkassen räcker för oss till 5-6 dagars mat, 2 mål/dag och kostar 399:-/vecka. Det är ändå helt okej.

@Solvind Skönt att jobbet är slut nu! Låter inte som någon trevlig miljö varken för dig eller djuren där inne :o

Ena grannbarnet här är en månad yngre än min tös. Han lärde sig att gå för någon vecka sedan lite drygt men klättrar. Dock inte lika mycket som Tor tror jag :o Det där med att klättra upp i stolen lät läskigt :o Och sen verkar Tor ju ha en hög språkförståelse tycker jag. Min tös pekar inte på särskilt många kroppsdelar. Det är väl typ näsa, navel och öra som hon har hygglig koll på. Däremot far hon ju runt som en tok så hon har motorik i stället. Tror inte att du behöver oroa dig för att Tor är sen. Man fokuserar på olika saker helt enkelt :)

Här bor f.ö också en liten dramaqueen. Min lilla rackarunge lägger sig på golvet och dunkar huvudet när hon inte får som hon vill. Häromdagen var hon trött eller nåt och la sig på golvet och gnällde. När jag skulle hämta/lämna tandborsten, minns inte riktigt, reste hon sig upp på en halv sekund och la av världens skrik :o Sambon kunde inte hålla sig för skratt där och jag fick snällt gå tillbaka (när jag vände la hon sig igen...) och hämta henne. Saker som inte gör som hon vill kastar hon. Hon har dessutom börjat skälla ut grannflickan när grannflickan försöker ta grejer som min tös håller i. Jössenammen var arg hon kan bli! Börjar med någon form av slita åt sig och säga "uh!" och fortsätter granntjejen eskalerar det till "DADADADADADADADADADA!!!!" och viftar som attan med saken. Låter väldigt roligt.

Tös har blivit helt galen i armband. Hon får runt med mina såna svettarmband med Dark Funeral/Judas Priest-loggor på bland annat, hehe.

@Solvind jag tror inte att du behöver oroa dig alls för tor. Spannet för när de ska börja gå är stort. Det kommer nog mer och mer ska du se.

Här hemma har vi också en otrolig klätterapa, han är högt och lågt och har massvis med blåmärken... Och en rymmare. Han är snabb som attan och busig som få, vi har fullt upp kan man säga... Och herrejösses vad charmig han är! Samtidigt är han, precis som era en riktig dramaqueen och slänger sig ohämmat på golvet och vrålar så fort han inte får som han vill. Jag hoppas och tror att han kommer att gilla förskolan, snart dags för inskolning för lille plutten.

Vad skönt att inte bara Tor är en dramaqueen :D

Angående att gå så var jag ju beredd på att allt skulle ta lite längre tid för honom. Men eftersom han började gå med stöd för ett halvår sedan och fick sina första skor när det fortfarande var snö ute för att han jämnt skulle gå så började vi tro att han skulle bli tidig med gåendet. Känns som att jag gått flera mil nu med honom hållandes i händerna. Jag vet ju att det inte kommer vara så för evigt (och ibland är det skönt att han inte kan smita iväg själv när vi är ute) men är ganska jobbigt att jämnt gå och gå och gå lite lätt böjd och med små händer hårt kramandes om fingrarna som är lite ömma efter en dag med honom.

Här har vi en dramaqueen till! Kastar sig raklång på golvet och skriker.

@Solvind Linnea går inte själv ännu heller, max två steg. Om det är längre sätter hon sig ner och kryper. Visst har Tor en läragåvagn? Om han gillar den kanske ni kan få vila ryggen lite... Linnea tycker det är kul att kunna gå runt själv med den, så vi har med den lite överallt. Funkar även i gräset etc. I övrigt håller hon också hårt i händerna. Försöker få henne att bara hålla i ena handen, så att man kan gå lite mer upprätt. Helst vill hon springa så hon hinner efter storebror!

Håller med om att Tor verkar vara duktig på ord. Linnea kör lite favoritord som hon applicerar på det mesta i perioder. Just nu är det boll, pappa, och häst. Alla är pappa, även hon själv. Allt som är lite runt är en boll osv.

Igår när jag lagade mat öppnade storebror dörren på baksidan ut mot hästarna. När jag kom för att kolla vad de höll på med satt Linnea ute på trappan och gosade med shettisen (som var på andra sidan staketet) :nailbiting:. Dags för säkerhetskedja?

Spännande med inskolning @Kaktusblomma. Hur lång tid brukar det ta? Storebror börjar kindergarten om drygt en vecka, hoppas att det går bra.

Tänk vad man önskar olika, jag förstår att det är sjukt jobbigt att hålla i deras händer vela tiden när de ska gå, samtidigt önskar jag att S någongång kunde hålla oss i handen istf att bara springa iväg hela tiden, han går ju aldrig åt det hållet vi ska.

@leia, man ska reservera två veckor, men själva inskolningen är egentligen första veckan (eg 3 dagar) och den andra är för att se att det funkar bra.

Tänk vad man önskar olika, jag förstår att det är sjukt jobbigt att hålla i deras händer vela tiden när de ska gå, samtidigt önskar jag att S någongång kunde hålla oss i handen istf att bara springa iväg hela tiden, han går ju aldrig åt det hållet vi ska.

Ja förstår att det också är jobbigt. Så när Tor väl kan gå själv ordentligt kommer jag nog också önska att han ville hålla i handen och gå dit vi går :p . Han går visserligen inte dit vi ska när han håller i händerna heller. Han är mycket bestämd med vart han ska och sätter sig ner när man försöker något annat som han absolut inte vill ;)

Idag fyller denna tråds första barn ett och ett halvt år :banana: :eek: :D . Vart tog tiden vägen :confused: .

Vi var på utflykt igår till Stockholm. Spännande med alla bilar tyckte lantisen Tor. Och så tittade vi på djur i en park samt badade i en liten parkpool där jag badade mycket som liten och hittade rutschkanor i hans storlek för en gångs skull vilket han älskade och kom på att han kunde åka själv om han vände sig och åkte på mage ner (fötterna ner och huvudet upp, inte lika våghalsigt som @majola s T som åkte med huvudet först :D ) .
Sedan åkte vi till jätteikea som finns där och han fick välja ut en ett och ett halvårspresent. Vi åkte hem med en stoooor gul mjukisboll i bilen som han tyckte var helskojs att kasta omkring med och krama på.

Grattis på 18-månadersdagen Tor!

@Solvind ja det verkar ju helt klart som att han har fokuserat på språket istället för det mekaniska. Så verkar det ju vara. Kotte går (och springer! Fort! :crazy:) utan större problem, både med och utan skor. Däremot säger hon fortfarande bara "häst!" :angel:

Hemkomna från ett par dagar på Lalandia. Hela familjen med (min mamma/pappa, bror m. sambo, samt då jag, jocke och viktor)
Och kan bara glatt konstatera att ungen är galen :rofl:
Han älskar ju vatten över allt annat, så bada var ju toppen! Han åkte till och med "riktigt" rutschkanor :eek: (förvisso gjord för småbarn, men ändå :D)
Klappa getter var underbart - och vara inne på leklandet var läääskigt, men oh så roligt när han väl vågade :D

Måste visa en bild - förvisso inte från Lalandia utan från havet här hemma. Så ser det ut varenda gång vi är där :banana:
Han slänger sig på mage, med huvudet före. När han kommit ner fångar vi honom och hjälper honom upp. Och sen full rulle runt och samma sak en gång till. Gud nåde om där är någon annan före som är lite försiktigare, då puttar han helt sonika ner dem med huvudet :o
DSC_0100.JPG

Grattis Tor!

Tabea säger fortfarande inte mer än mamma, pappa och danke "på riktigt". Däremot är hon mer vild än tam och rymmer och klättrar på allt. Igår var vi på lekplatsen och blixtsnabbt for hon iväg och klättrade upp på en vippbräda och stod där och småhoppade. Innan jag hann dit (hade tvillingvagnen med Raphael med mig också) så hade hon hängt sig i en metallbygel och svingade glatt fram och tillbaka. *torkar svetten ur pannan* Hoppa trampolin är också kul och gunga förstås. Helst på storebror brädgunga, men med babygungan ger vi henne mer fart, så den är också ganska poppis.

Roligast av allt är dock
1) att hon är jättesnäll med lillebror, fast lite klumpig förstås.
2) hon har helt på egen hand fattat det där med pottan nu. Visserligen signaliserar hon med att säga "äh" och dra i t-shirten - med i huvudsak är hon ju på rätt spår. Den senaste veckan har hon haft flera träffar om dagen! :bow: Vi har fortfarande blöja på henne men om hon fortsätter så här så tar vi nog bort den hemmavid snart. Vi har inte pott-tränat eller drillat henne på något sätt utan hon har sett vad vi och storebror gör och velat själv också och då har vi hjälpt henne att ta av kläder och blöja bara. Helcoolt tycker jag.

Grattis Tor!

Tabea säger fortfarande inte mer än mamma, pappa och danke "på riktigt". Däremot är hon mer vild än tam och rymmer och klättrar på allt. Igår var vi på lekplatsen och blixtsnabbt for hon iväg och klättrade upp på en vippbräda och stod där och småhoppade. Innan jag hann dit (hade tvillingvagnen med Raphael med mig också) så hade hon hängt sig i en metallbygel och svingade glatt fram och tillbaka. *torkar svetten ur pannan* Hoppa trampolin är också kul och gunga förstås. Helst på storebror brädgunga, men med babygungan ger vi henne mer fart, så den är också ganska poppis.

Roligast av allt är dock
1) att hon är jättesnäll med lillebror, fast lite klumpig förstås.
2) hon har helt på egen hand fattat det där med pottan nu. Visserligen signaliserar hon med att säga "äh" och dra i t-shirten - med i huvudsak är hon ju på rätt spår. Den senaste veckan har hon haft flera träffar om dagen! :bow: Vi har fortfarande blöja på henne men om hon fortsätter så här så tar vi nog bort den hemmavid snart. Vi har inte pott-tränat eller drillat henne på något sätt utan hon har sett vad vi och storebror gör och velat själv också och då har vi hjälpt henne att ta av kläder och blöja bara. Helcoolt tycker jag.

Verkligen helcoolt med pottan! Imponerande! S vill också gärna sitta på pottan, men än har det inte hänt något och vi kommer inte potträna heller. Visar han intresse får han ju såklart gärna sitta där, men det får vara på hans initiativ.

@majola roligt med pottan. Vi köpte en såndär barn-toasits som jag sätter tösen på ibland för att hon ska få bekanta sig med den. Tror inte att hon är redo för att pottränas på riktigt än men bekanta sig med anordningen kan ju knappast skada.

@vilse sambon byggde en spelapp till tösen som går ut på att trycka på bubblor som då går sönder. Den är idag inte ute i appbutiken men det kanske finns nåt liknande. Det är dock den enda appen hon får ha då jag är tveksam till skärmar för små barn. Dock förstår jag poängen men jag är för gammaldags ;)

Här är vi bjudna på bröllop om en månad och jag har lyckats vinna en suuuuuperfin klänning till lilltjejen på tradera. Varför finns inte lika fina vuxenklänningar på den sidan? :/ hittade i alla fall en ny i butik så det är bara skojakten kvar. Vi ska hela vägen till köpenhamn och det ska bli så roligt att träffa halva tjocka släkten. Danskarna har nämligen inte träffat lilltjejen än pga avståndet och vissa av dem var det 2 år sedan jag såg. Ska även bli intressant att höra vad sambon tycker om våra pajaser ;)

Ni som laddat ner appar till småttingarna - vad är det för några? Vad heter de - och vad går de ut på?

Dessa appar har jag laddat ner åt vår son (1,5 år) och han har lärt sig massor genom dessa:
Barnkanalen = SVT's barnprogram.
Stadens Hjältar = 3 små snuttar om några av hjältarna, ritspel, punktera ballonger, olika ljud mm.
Pekbok för småbarn = bilder på olika saker samt ljud som hör till.
Pussel för småbarn = man pusslar genom att dra pusselbitar in i tomma mallar.
Pusseläventyr = samma funktion som Pussel för småbarn.
Tittut för småbarn = samma funktion som Pekbok för småbarn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 655
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar