Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är rädd om min padda... :angel: Låter ni barnen leka och peka själva (under uppsikt) eller nöjer de sig med att "titta på"?

Kotte har hamnat i nån slags trotsålder. Jag blir tokig snart. ALLT är fel, säger man till henne om hon har eller gör nåt hon inte får så tok-gråter hon i 5-10 minuter. Speciellt om det är sambon som säger till. Matvägrar gör hon också. Bara smörgås, frukt och yoghurt går in i munnen utan att spottas ut igen. Puh. Vilken prövning!

@lewellyn : nöd och död för allt som inte är precis så som T föreställer sig det har vi också... Det är inte lätt när man bara är ett år - man har inte så mycket makt då...

Jag är så stolt över min lilla tjej ändå! I eftermiddags gjorde vi slag i saken och bytte blöjan mot underbyxor (passade på när vi planerade att vara i trädgården hela eftermiddagen. Det gick rätt många par...men det är ju också en erfarenhet som man måste göra! Ett par gånger gick hon till pottan utan att det kom något och så kom det strax efteråt i byxorna så hon kände väl att det var på gång men hade inte ro att sitta tillräckligt länge. Men på kvällen stod jag och lagade mat i köket när hon kom och drog i underbyxorna. Pottan stod ute på terrassen och vi hann ända till terrassdörren innan det kom i byxorna. Det är bra jobbat när man bara är femton månader tycker jag! :bow:

@lewellyn Jag har köpt ett ipadskydd från ebay i tjockt skum. Inte så snyggt men den blir galet mycket mindre ömtålig. Och plast på framsidan såklart. Mina barn har ipadsen varje dag och tittar på film och spelar. Inte charlie, han har inget intresse än.

Treåringen spelar lite med appen Stadens hjältar och gillar att titta på foton. Tabea är mycket intresserad av telefonen men gör just inget annat än att svepa lite med fingret över displayen. Men jag har en S3 mini och den är egentligen för liten för barnen. Av och till funderar vi på att köpa en tablet av något slag, men det dröjer nog lite (måste köpa ny dator först...)

Senaste nytt här är att Tabea har fått en ny säng. Det var på tiden då hon visade mer och mer tendenser till att vilja klättra ur spjälsängen. Så sedan i torsdags har hon en juniorsäng eller vad de heter (70*140 cm) och det går hur bra som helst. Hon har inte ramlat ur än alltså. Någon gång under natten så kommer hon tassandes in till oss men det är ju helt ok.

Jag ska gå och lägga mig själv nu efter att ha suttit på soffan med orolig bebis hela kvällen (han somnade nyss). Ska bära upp honom så försiktigt som en lucia så att han inte vaknar nu!

@vindvissla ja ett sånt blir det nog senare, men inte förrän hon kan lämnas ensam med den tror jag :) vi tänkte köpa en billig surfplatta till henne sen så vi slipper vara rädda om paddorna :)

Ang telefonintresse så har kotte fått mitt gamla fodral (läderfodral med magnetstängnings-flärp) som hon har som sin egen telefon. Väldigt sött när hon går omkring och "pratar" i den :)

De senaste dagarna har hon börjat klättra på ALLT. I köksskåpen och upp på bänken, ställer sin badrumspall vid köksbordet och tar vägen via köksstolarna upp på bordet... Puh!

Dagisinskolning på onsdag. Det blir spännande :)

Har inte orkat logga in på ett tag. Sambon har haft semester ett par veckor så vi har haft massa annat att göra :) För någon vecka sedan var min styvfar här med ett staket till altanen då lilltjejen börjar försöka klättra ner från kanten i stället för att ta trappan. Då tänkte jag att det ju kunde vara lika bra att lägga ny trall då den var dålig så det har jag roat mig med i dagarna medan sambon har tagit föräldraansvaret. Himla skönt att få lite tid att göra lite projekt som man inte hinner när han jobbar och mycket tid att tänka på sig själv. Tydligen hade svärfar velat vara med och bygga men jag är glad att frågan stannade hos sambon, det är rätt kul att hålla på att fixa själv :)

@majola roligt att det går bra med pottan! Jag hade gärna sluppit det där med blöjor snart med men vi har knappt börjat med toaletträning. Ärligt talat vet jag inte riktigt hur man ska gå tillväga men hon tar ju efter allt vi gör och hon är ju allt som oftast med mig på toaletten (det där med att vara ensam när man skiter försvann visst med tillskott i familjen...) så det kommer väl. Ofta när jag har varit på toa så drar hon fram sin egen toasits och ska sitta på den. Tidsfråga kanske?

@lewellyn vad spännande med inskolning! Hoppas att det går bra. Otäckt med det där klättrandet dock. Min tös har stannat till vid det hon kan och har ännu inte kommit upp på bordet tack och lov!

Här har lilltjejen börjat dricka ur glas sedan en tid tillbaka. Vi äger ju inga plastglas och pipmuggen är för det mesta i diskmaskinen när man behöver den men än har de överlevt. Hon är duktig på att ställa dem ordentligt på bordet när hon är klar. Hon dricker själv ur glasen så det är inget så men det har blivit en grej hon är helt fixerad vid. Hon tar alla glas hon ser och går iväg med. Igår haffade hon ett glas på bordet med vatten i, när jag skulle stoppa henne så hon inte skulle fara iväg med det och blöta ner fintade hon mig med kroppen och snodde med sig ett till och sprang :o Skitkul när man blir jagad ju! Sambon fångade henne precis när hon hällt ut vatten på golvet och halkade i. Det blir ju lätt väldigt halt med vatten och dessutom barfota som hon oftast är. Hon har ramlat i vattenpölar på golvet rätt många gånger nu under sommaren när vi har haft poolen på altanen och hon sprungit ut och in med vatten i div. kärl. Ofta tar hon också ett glas och dricker en klunk, ger till oss så att vi ska dricka en klunk, tar en klunk själv igen osv. Ganska gulligt faktiskt :) Hon delar ju med sig av allt hon äter på.

Btw, jag har börjat fundera på tofflor inför vintern. Jag har ingen aning om hur kallt det blir på golvet här men jag tycker att det redan nu är lite småkyligt om fötterna. Hon blir ju lätt kall om fötterna så jag tänkte att en lite nättare toffla med lite lätt foder kanske är mysigt. Går åt om vi åker hem till mamma också. Någon mer som har haft funderingar på det? Stallägaren gör tofflor i fårskinn från egna får men jag är rädd att det blir för klumpigt och/eller varmt.

Vi har också haft fullt upp ett tag här hemma. Renoverar lite och hålla alla bollar i luften tar sin tid.

@majola jag är så imponerad av Ts pottgående! Här är vi inte i närheten av det. S sitter på pottan ibland för han tycker det är kul, men jag tror inte han fattar vad den är till för. Storasyster blev torr 3 månader innan 3-årsdagen.

@lewellyn jag förstår vad du menar med klätterapa, vi får liksom se det som vårt dagliga uppdrag att se till att han inte får allvarliga skador. S är så himla pillrig också, han får baske mig upp allt. Härom veckan satt han i ett obevakat ögonblick och sög i sig solkräm tex.

Här var det en stor dag idag, S började på fsk! Idag var vi dock bara där i två timmar, men han var helt slut efter det ändå.

@deathslyna vi tänkte använda mockasiner som innetofflor både hemma och på dagis. Värmer lite, men är inte klumpiga.

Jag är också impad av pott-träningen! Kotte sitter på sin pottstol också ibland, men bara på kul här med. Hennes lilla rumpa är dessutom för liten för den, så hon åker liksom ner i den trots att hon har blöja på :)

I morrn är det dags för första inskolningsdagen. Spännande! Loggade in på Tempus en sväng nu för att kika hur det ser ut i alla fall, men har miljoner frågor till dem innan jag kan börja lägga in shemat. Hon ska ju bara vara där ett par dagar i veckan är det tänkt, och jag är lite osäker på om man kan välja tider och dagar helt själv eller om det finns några speciella rutiner kring sånt...

Funderar även vad som kan vara lagom tid (i timmar alltså) att vara på dagis? Det kommer bli en del stök med hämtning och lämning eftersom jag kommer att få göra det med färdtjänst, så att bara vara där 2-3 timmar kommer ta mer energi än vad det "ger" så att säga. Vad tror ni? Hur har det funkat för er som har haft småbarnen på dagis? Givetvis är det individuellt, men kan 5-6 timmar vara ok eller blir det på tok för mycket för en sån liten parvel som hon ändå är?

Håller på med inskolning här med, vi har valt att ha honom på fs 7.15 till 12.15 fyra dagar i veckan (må, ti, to, fr)
Det känns lagom mycket. Absolut inte mer...

Challe håller också på att inskolas. Han älskar förskolan och har hur kul som helst där. Kommer vara där 0800-1530 varje dag. Två timmar sover han middag så det blir 5.5 timmar varje dag. Hämtar jag en timme tidigare får jag hem tre urhungriga ungar så jag har valt att vänta till efter mellis med hämtning. Sen är han vaken till nio ungefär så vi har massor av tid att hänga.

Vi är ju också mitt i inskolningen och vår tanke är att han ska gå ca 7.30-mellan 14 och 16. Vi får ju se lite hur han orkar med, men IOM att han sover ca 2 timmar om dagen så tror jag att det kommer gå bra, annars får vi justera våra arbetstider lite.

Lew, om jag hade varit i ditt läge hade nog jag valt 15 timmar/vecka fördelat på tre dagar, om möjligt.

Hmmm... Intressant problem. T tycker att det är jättekul att städa och hennes senaste specialitet är att "säga till" att hon vill gå på pottan. Sedan sitter hon där en stund, hoppar upp och kissar på golvet och springer sedan iväg och hämtar en trasa för att torka upp... :banghead: :D Jag tror absolut att det kommer att dröja innan hon blir blöjfri men hon har i alla fall fattat vad det handlar om.

Fick veta idag att"Rövarkulan" (vårt "dagis") kommer att utökas till två gånger i veckan i november. Så från och med det kommer de stora att gå 8:30-12 två gånger i veckan (eller snarare 9-11:30, punktlighet är inte vår grej...) och i februari byter förhoppningsvis L till skogsdagiset och går då 8/9-13/14 varje dag.

Första inskolningsdagen gick över förväntan. Vi var bara där två timmar visserligen, men kotte pinnade iväg på egna äventyr nästan direkt. Bad personalen om hjälp med skor hon hittade (största intresset) och lekte på med dem. Blev nästan lite imponerad av henne, framförallt att hon gick med på att sitta i famnen på en förskolelärare medan barnen åt frukt :)

Det kommer givetvis inte gå lika lätt när jag försvinner, nu visste hon ju var jag var och hörde mig även om jag var två rum bort ibland men skönt ändå. Bra pedagogik, bra fröknar och jättefina lokaler så det känns jättebra.

Vi börjar med 9-14 tisdagar och torsdagar så utökar vi sen så småningom om det känns bra. Nu är jag mest fundersam på hur bökigt det kommer vara med att ordna färdtjänst varje gång det behövs. Vi kommer ju att vara på öppna förskolan på måndagarna också. En del dagar kan ju sambon hämta/lämna.

Vad skönt att det gick så bra @lewellyn!
Även här går inskolningen jättebra, S trivs och han har bra pedagoger. Idag var första gången hans pappa lämnade förskolan under några timmar och han blev lite ledsen vid separationen, men så snart den var över var han glad igen och hade haft en bra dag.

Skönt att höra att inskolningen går bra för alla! Jag är så glad att T också gärna går till Rövarkulan nu- och extremt glad att vi inte forcerade något när hon inte vill innan sommaren! Häromdagen utspelade sig nämligen följande scen vid vårt matbord:

L: Mamma, var var du??
jag: :confused: När då?
L: När jag sov och du var på lekplatsen.
jag: :confused::confused::confused:
L *mycket anklagande*: Mamma, var var du? Jag ropade, men du kom inte!
jag: Öh, det har du nog drömt...
L: Mamma! När vi var med Tim och hans mamma och pappa på lekplatsen och grillade! Och sedan skulle jag sova och jag ropade på dig, men du kom inte! Var var du? Jag ropade på dig!:(

Och då förstod jag vad han menade... Förra sommaren, då han var två år, var vi på en grillfest med en förening. Vi grillade på en lekplats i närheten och när det blev dags för barnen att sova gick min man upp med L. Han ville dock hellre gå och sova med mig den dagen och min man berättade att han hade varit lite ledsen men att det gick över sedan. Men det störde honom alltså fortfarande att jag inte kommit trots att han hade ropat. :(

Nu till något roligare. Ikväll var vi ute på en liten promenad. Tabea åkte bobbycar och vi stannade för att prata lite med en granne. Plötsligt började hon dra i sin blöja och när min man tog av henne den och höll upp henne vid ett träd så kissade hon!:bow: Och så har hon börjat använda tecknet för "mer" de senaste dagarna, säger "trinken" ganska tydligt och i morse var hon lite ledsen när min man åkte iväg på ett ärende. Det gick dock över när hon fick vinka i fönstret och sedan sade hon "Papa winken" flera gånger.

Har en kul film på henne på bloggen nu, men lyckas inte kopiera in den här. @deathslyna : Du ville ha en likadan klätterställning som vi va? :crazy: http://currlin.blogspot.de/2014/08/vilda-hilda-och-apan-apansson.html

Men oj vad långt tråden hade halkat iväg nu då :)

Hur är det med alla nu när hösten börjar närma sig? Pratar barnen? Äter själva? Fler som har börjat med potta? När gör man det egentligen? Det känns på tok för tidigt för kotte men jag kanske inte bara hänger med?

Här har vi det både lugnt och fullt upp. Kotte går på dagis två dagar i veckan och verkar trivas jättebra. Efter två dagars inskolning fick vi "långhelg" med fre-sön ledigt och givetvis blev hon sjuk. 40 graders feber i två nätter, sen var hon hemma några dagar extra då hon började vakna gallskrikande och hungrig så hon var helt slut på dagarna. Totalt en vecka borta från dagis men har nu varit där "ensam" två gånger vilket har gått jättebra. Lite gråt ibland men "hon är inte ledsen alls. Hon blir ARG!" Dom personalen sa. Låter precis som min kotte det ❤️

I övrigt är det full rulle hemma, och hon har fullt upp med att prova alla kläder hon får tag i - oavsett storlek. Jättearg när pappas byxor bråkar eller när en stickad tröja inte passar som byxor :angel:

Pratar - naj. Säger mamma och försöker med pappa (pama/dada/pama ect :p )
Äter själv har han gjort i många månader. Ibland med sked/gaffel ibland med fingrarna ;)
Potta köpte vi för ett tag sedan, men den står undanstvuvad igen. Han var inte ett dugg intresserad av att sitta på den.

Grymt imponerad av att hon (försöker) klä på sig själv! Här är jag glad om jag lyckas få honom sitta still i 2 sek så jag snabbt kan dra på ett plagg :p
Dagis går väl sådär (enligt mig), bra enligt alla andra :p Gråter vid varje lämning, men blir snabbt glad och leker sen de timmarna han är där.
Annat som hänt är att det bara exploderat med tänder nu senaste månader. Kan inte ens räkna hur många han har, men en hel drös med kindtänder och annat har dykt upp. Dock till V's stora frustration - heltplötsligt så biter han ju sig i tungan (ganska ofta) när han äter.... :p

Här går det bra. Tös har också ätit själv sedan länge. Pratar ganska mycket. Frågar vad saker är (ädä?), mamma, pappa, macka (gacka), banan (nana), grannflickan Siri (chiji/hiji), aj.. Och lite till tror jag :p förstår mer dock.

Lider av ett litet problem. Alltså, jag trodde inte att så små barn skulle få kompisar men tös och grannflickan är SÅ tighta! Kramas och håller handen när de ses, leker fint, tös går och ropar på grannen när vi går förbi där, letar efter henne, blir jätteledsen när de inte kan leka osv. Jättefint! Men, problemet är att de ska flytta framöver. Det gör lite ont i hjärtat att tös vid 1-2 års ålder ska deabbas av sin första sorg när kompisen ska flytta. Hur länge tar det innan hon accepterar att grannflickan är borta? Det är ju liksom svårt att förklara att man kan ses ändå men mer sällan. Efter en vecka ifrån varandra tjatar hon ju liksom fortfarande. Jag har ingen aning om hur jag ska hantera det där och är liksom inte förberedd :p

Men oj vad långt tråden hade halkat iväg nu då :)

Hur är det med alla nu när hösten börjar närma sig? Pratar barnen? Äter själva? Fler som har börjat med potta? När gör man det egentligen? Det känns på tok för tidigt för kotte men jag kanske inte bara hänger med?

Här har vi det både lugnt och fullt upp. Kotte går på dagis två dagar i veckan och verkar trivas jättebra. Efter två dagars inskolning fick vi "långhelg" med fre-sön ledigt och givetvis blev hon sjuk. 40 graders feber i två nätter, sen var hon hemma några dagar extra då hon började vakna gallskrikande och hungrig så hon var helt slut på dagarna. Totalt en vecka borta från dagis men har nu varit där "ensam" två gånger vilket har gått jättebra. Lite gråt ibland men "hon är inte ledsen alls. Hon blir ARG!" Dom personalen sa. Låter precis som min kotte det ❤️

I övrigt är det full rulle hemma, och hon har fullt upp med att prova alla kläder hon får tag i - oavsett storlek. Jättearg när pappas byxor bråkar eller när en stickad tröja inte passar som byxor :angel:

Vi har det också bra. Min man har börjat jobba nu så jag är själv med barnen på dagarna igen. måndag och tisdag gick bra (vi hade fullt program!) men idag var det en sådan där dag som gick snett redan från början... Helt hysteriskt - Tabea vaknade på fel sida, jag var svårt förvirrad och glömde precis allt som kunde glömmas.

Tabea har ju ätit själv från start ungefär eftersom hon dissade puréer. Hon kan äta ganska fint med sked och gaffel om hon vill, men minst lika ofta äter hon med händerna.

Säger väl mamma, pappa, trinken och tschüss för närvarade, samt kraxar som en kråka. Kråkor är hennes favoritdjur tror jag. Och så säger hon brumbrum om diverse fordon (hon säger även brumbrum när hon kör skottkärra!). Pottgående har stannat av lite, men hon kissade i alla fall på pottan nu i kväll innan badet. Säger nästan alltid till om hon behöver en ny blöja, men har inte riktigt ro att sitta tillräckligt länge på pottan så oftast hinner hon liksom resa sig innan kisset kommer... *städintensivt*

Hon övar på att hoppa för närvarande och är jätteduktig på att åka bobbbycar.

Jag hinner inte skriva så långt, ska iväg på helg med tjejkompisar utan barn i stugan! Urmysigt!

Charlie badar i princip varje dag och när jag tar av blöjan i duschen frågar jag om han vill kissa. Nu på sistone gör han det varje gång. Bara ett tips till de som inte vill sitta still på en potta. Jag tror första steget till att bli blöjfri är att bli medveten om att man kissar eller basjar.

Han pratar mycket men mest obegripligt, allting börjar på b. Bo = sko, bå= boll, ban = banan, bobo = välling, bupp = upp
Han har dessutom ett gäng läten för traktorer och lastbilar. Går på fsk fem dagar i veckan och älskar det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 654
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar