Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@deathslyna
Jo, fortfarande sjukskriven. Magnetröntgen visade på förändringar på diskarna till fem kotor i bröstryggen och en (kronisk?) inflammation i symfysen (främre bäckenfogen). Så jag får nog vänja mig att vara sån här. Ska skola in Tova efter nyår och försöka arbetsträna så får vi se hur det blir.
Jag frågade ortopeden hur min kropp klarar en till graviditet. Det trodde han skulle gå bra, men kanske göra lite ondare än normalt. Så jag är mer än måttligt avis på er andra som funkar som ni ska. Barnlängtan är bara förnamnet nämligen ;)

Ska försöka sälja hästen nu med, är inte säkert att jag nånsin kan rida igen.

Och du skulle bara våga ställa upp adventsstakar NU!!? Aja baja! Finns massa fina fönsterlampor att använda till första advent ;)

@deathslyna
Jo, fortfarande sjukskriven. Magnetröntgen visade på förändringar på diskarna till fem kotor i bröstryggen och en (kronisk?) inflammation i symfysen (främre bäckenfogen). Så jag får nog vänja mig att vara sån här. Ska skola in Tova efter nyår och försöka arbetsträna så får vi se hur det blir.
Jag frågade ortopeden hur min kropp klarar en till graviditet. Det trodde han skulle gå bra, men kanske göra lite ondare än normalt. Så jag är mer än måttligt avis på er andra som funkar som ni ska. Barnlängtan är bara förnamnet nämligen ;)

Ska försöka sälja hästen nu med, är inte säkert att jag nånsin kan rida igen.

Och du skulle bara våga ställa upp adventsstakar NU!!? Aja baja! Finns massa fina fönsterlampor att använda till första advent ;)
Vad tråkigt att det är så! Ja barnlängtan finns här med, såklart, men min foglossning en gång i månaden skrämmer mig. Tänk om det börjar tidigare med nästa barn? :o

Att göra sig av med hästen låter inte så himla kul. Jag är i valet och kvalet här. Ska skicka iväg hästen på träning nästa vecka så får vi se om jag blir sugen på att ta hem henne sen eller vad det blir. Är du inte intresserad av körning med hästen?

Fönsterlampor med kadunderlånga sladdar och "vanliga" kontakter för de som byggde huset satte inga såna lamputtag vid fönstren. Har försökt att hitta nåt utan resultat så det verkar vara golvlampor..

Förresten, tös har fått en märklig åkomma. I morse när hon klev upp funkade inte ena foten. Hon hade jätteont någonstans i fot/ben. Efter 2,5-3 timmar kollade jag med BVC hur länge man skulle ha is i magen och hon tipsade om stödbandage men hade ingen aning, trodde på muskelsmärta. Jag försökte sedan få igång tös när jag höll i handen på onda sidan. Efter en stund var det full fart. Aha, stödbandaget hjälpte var min första tanke.

Efter lunch samt efter middagsluren var det samma resa igen. Ont och vill inte stödja på foten och sen när hon kom igång släppte det.

Idéer?

Jag brukar "förlåta mig själv" genom att jag i varje fall säljer/ger bort sakerna senare ;)
Och barnloppis är jag storkund på - herregud vad roligt det är :D *3 inbokade denna månaden* :D

Vi har en barnloppis med regelbundna öppettider i närheten. En såndär liten butik typ, där man får lämna saker och få pengar för det. Lite dyrare men spännande att titta på.

@deathslyna
Konstigt med tösens fot! Ingen idé alls, hur har det gått?

Köra häst kanske kan vara kul, har ju lurat på att få klart inkörningen, men allt annat med hästhanteringen är rätt jobbigt med. Handen gör ju ont hela tiden och ryggen mår inte så bra av mockning, tunga selar osv. Får fundera lite...

Ni får köpa sladd på metervara, kontakter och brytare så gör ni så långa sladdar ni vill :)

Förresten, tös har fått en märklig åkomma. I morse när hon klev upp funkade inte ena foten. Hon hade jätteont någonstans i fot/ben. Efter 2,5-3 timmar kollade jag med BVC hur länge man skulle ha is i magen och hon tipsade om stödbandage men hade ingen aning, trodde på muskelsmärta. Jag försökte sedan få igång tös när jag höll i handen på onda sidan. Efter en stund var det full fart. Aha, stödbandaget hjälpte var min första tanke.

Efter lunch samt efter middagsluren var det samma resa igen. Ont och vill inte stödja på foten och sen när hon kom igång släppte det.

Idéer?

Höftsnuva? Min son har haft det 1-2 gånger. Fast det stämmer inte med att det kommer och går, men det kanske kan yttra sig olika. I så fall gäller (åtminstone här) läkarkontakt som gäller, ffa om hon får feber. Vila och smärtstillande.

@vilse : Jag älskar också loppisar och basarer. Fyndade förra helgen 2 långärmade t-shirts, en sweatshirt, en klänning, två böcker och ett pussel för 13 €. :)

@Zewz senaste två gångerna hon satt stilla kunde hon ta sig iväg för egen maskin. Gnällde till en gång bara.

@majola jag googlade på det men det verkade inte stämma. Hade nämligen samma tanke ett tag. Får se hur hon är i morgon, är det fortfarande ont att komma igång då får vi ringa och rådgöra med barnläkare.

Ja, symtomen är helt borta. Skum åkomma! Ersatt av dålig mage, värre än jag varit med om. Har funderat över allergi sista tiden. Känns som om hon är ovanligt kass i listan och väldigt ofta. Får se vad BVC tänker, annars experimenterar jag nog lite.

Tjenixen på er! Jag smygläser här lite då och då men får inte direkt någon möjlighet att svara och nu när jag väl fått det så minns jag inte mycket.. ^^
Olivia har börjat potträna sig själv! Hon kom en dag, tog sig vid pumpan och sa "ba ba" så jag tog med henne på toaletten och så bajsade hon!! Sen har det fortsatt, det är inte alla ggr det kommer något och inte alla ggr hon säger till men det gör inget. Jag tänker att det får ta den tid det tar och vi känner ingen press om att det ska gå fort.. Det känns bara som en jätte vinst att hon tar tag i det själv så man slipper allt jobb ^^

Tråkigt att höra att @Zewz mår dåligt och att lilltjejens fot spökade @deathslyna. Låter ju mycket märkligt! Skönt att det gick över!

Ha de gott nu allihopa

Roligt att höra från dig, @Apollo 13 :)

Förresten, minns ni att jag var bekymrad över antalet ord man ska kunna till 18mån-kontrollen? Orden har rasat ur tösen efter det. Jag började räkna igår och hon kan säga ungefär 20 ord. Det mest avancerade är "klättra" vilket jag nog ändå måste tycka är ganska bra. Det tog sig trots allt!

Här var 18-månaderskollen nästan löjlig. Läkaren klämde och kände lite, frågade snabbt om hon pratar mycket, "ja, en hel del" sa jag.
"Verkar hon förstå mer än hon kan prata?"
"Ja, jo, hon vet ju vad saker är när man frågar och så.."
Sen hade han nåt namn på att hon varit så sen med att gå (hon går inte mer än 7-8 steg själv än, 17 månader gammal.) De utvecklar tydligen armarna mer först.
"Okej. Ja, då var vi klara.."

Det hela tog väl max fem minuter.

Gjorde läkaren er 18mån-kontroll? Jag har förstått det som att sköterskan gör det hos oss. Härligt ändå att läkaren var på det viset. Jag tror att det är viktigast att lyssna in om föräldrarna har någon oro än att hålla på att sätta sen-stämplar på barnen. Bvc kan ju ofta vara väldigt sådär att man ska vara "som alla andra" för att det ska vara OK. Vi pratade bland annat om det på öppna fsk idag.

Har förresten erkänt för ett tag sedan att jag inte mäktar med min häst. Hon är aaaalldeles för svår och har för mycket för att jag ska hinna, orka och vilja ta i det nu. Därför ska hon åka på träning hos uppfödaren, räknar med ca 3 månader och det ska bli så skööönt! Om än rätt dyrt men som sagt, skönt att bli av med det och slippa ha stenen över axlarna. Eventuellt finns hon till försäljning efter träningen, beroende på hur jag känner. Har även funderat på om jag ska lämna henne som inbyte hos uppfödaren om jag får. Häromdagen var hon nämligen gratis, hehe.

Jo, det var en läkare. Håller med om att BVC gärna blir nojiga om man inte följer normen helt och hållet. Jag fick extra kontroller för att Tova var så sen att gå. Då blir man ju orolig också, även om man inte var det innan...

Jag är så kluven om hästen... Surt att han stått i två år, och man undrar ju hur man nånsin ska hinna igen, ens om man blir bra. Sen är det världens snällaste häst. Och perfekt i kroppen för min smak. En sån nordsvensk hittar jag nog inte igen...

Jo jag kan hålla med om att man blir orolig om man får extrakontroller för sånt. Å andra sidan så finns det ju liksom annat man lägger energi på när man ska lära sig hela världen. Går hon några steg nu så släpper det ju snart. Det finns ju de som känner in saker med försiktighet och rätt vad det är bara kan det som om de aldrig gjort annat.

Jag känner lite sådär med min häst med. Jag gillar stammen, modellen (lagom storlek med en 150-häst bland dagens koloss-araber), trevlig att rida, enormt känslig (aldrig suttit på en häst som är såpass "oskolad" men som ändå sidepassar när man sitter om och bara trampar ner lite extra i ena stigbygeln), lilltösen älskar henne och matar med godis och ska rida hela tiden och hästen är så himla fin med henne. Håller järnkoll på var tösen är och står stilla när hon inte ser henne, tittar noga på alla stenar som tösen visar osv. Samtidigt är hästen så himla stressad av sig, av ren natur. Hon är 7 år och alltså kan hon ju behöva ridas lite oftare än vad som görs idag och vi håller ju på att avla fram ett barn till. Då måste jag ju hitta en medryttare eller liknande och det är inte jättelätt att hitta någon till just den hästen. Man måste ju vara så himla noga med vem som gör det, om det inte visar sig att uppfödaren vill låna henne för tävling men det är ju inte så att hon inte har något att rida på redan som det är.

Mycket att tänka på med det där!

@deathslyna här gjorde sköterskan 18månaders kontrollen. Vi gjorde den lite tidigt för vi var ändå på plats med lillsyrran. Jag blev också lite tveksam på om Olivia sa 8-10 ord, men efter det, när man väl funderade på det hon faktiskt sa och började lägga dem på hög så var det en hel drös! :) fast absolut inget så avancerat som klättra. Hon har sagt massa ord som sedan försvunnit beroende på vad man tränat på och pratat om.

Klättra är ju lite överkurs, till och med jag tycker att ordet ligger tokigt i munnen och jag har ändå pratat rent i ganska många år nu. Tog bort trappgrinden nu ikväll då hon ändå går upp på sidan och känns väldigt säker, peppar peppar, (inte helt godkända trappräcken) så hon repeterade klättra (tjättja) konstant den halvtimmen innan hon somnade, utöver de sjuttioelva gångerna hon pratade om det innan. Det är en liten apa vi har.

Jag fick räkna igenom fingrarna hur många ord Tova har, och det är betydligt fler än 10. Senaste dagarna har det varit ett jäkla tjat om ”kissa”, ”bajsa” och ”potta” :rofl: Något som hon frågar om varje gång jag öppnar frysen, kylen eller ugnen är ”bulle”. Sådär lite förväntansfullt. Sötnöt :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar