Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kaktusblomma

Jag försökte med isglass men det gick inte alls. Fick i henne lite panodil som kom upp igen men något av det måste ha hunnit ut i rätt ställen för nu har hon vaknat till och dricker lite juice och lite smått med vatten. Nu är jag nervös för att hon ska kräkas upp det jag fått i henne. Hon var ju superhungrig såklart så hon fick några skedar kvarg.

@Kaktusblomma

Jag försökte med isglass men det gick inte alls. Fick i henne lite panodil som kom upp igen men något av det måste ha hunnit ut i rätt ställen för nu har hon vaknat till och dricker lite juice och lite smått med vatten. Nu är jag nervös för att hon ska kräkas upp det jag fått i henne. Hon var ju superhungrig såklart så hon fick några skedar kvarg.

Var lite försiktig med mjölkprodukter bara så länge magen inte är ok. Kokt ris, vitt bröd, skorpor osv brukar vara bra och bara teskedsvis med vätska, ofta.

Hon verkar ha klarat det bra i alla fall. Hon far som ett troll. Hon har väl vilat tillräckligt nu så jag är lite rädd för att få vara vaken hela natten.. ;)

Ylva säger inte så mycket hon heller. Hon kan säga hej om hon vill, bappa (pappa) och tath tath (tack tack).
När jag tänker efter kan hon säga ditta (titta) och något som ska betyda katt också. :p

Pust. Sista dagen av min tolvdagarsvecka är avklarad. Trött och sliten. Men får ändå extra energi bara av att veta att det är riktigt helg nu :) .

Har varit helt ensam (förutom katten) från onsdag tills idag. Tor, sambo och hunden har varit med sambos föräldrar vid deras sommartorp och haft det jättehärligt. Väldigt tomt här har det varit men samtidigt skönt när man känner sig så utsliten.

Intressanta samtalsämnet ni har här. Fast orkar inte ge mig in i det :p . Just nu när man läser om era känns det tydligt att det är en liten premis jag har här hemma.

Nu ska jag njuta hela helgen av att umgås med familjen :love:

Kl

Hoppar in lite snabbt för att tjoa av glädje och lättnad - kotte PLASKADE i badbaljan i kväll! :banana:
Efter bad varenda kväll i några veckor börjar det äntligen lossna. I kväll grät hon hela tiden jag gjorde i ordning badet, på skötbordet och på väg ner i baljan... Sen tystnade hon och började undersöka leksakerna och till och med plaskade till slut! Hurra, nu är det nog inte länge kvar innan badstunderna kan vara mysigs och roliga igen :bow:

Vad härligt @lewellyn! Hoppas att det lossnar nu.

Kul också att flera är på gång att gå. Linnea (15 månader nu) går inte själv ännu, utan vill hålla i något/någon. Känns då och då som om hon ska komma igång (tog några steg själv första gången för drygt en månad sen), men det går segt. Vore kul om hon får till det snart. Smidigare att vara barbent i sommar om man inte kryper hela tiden... Storebror gick inte förrän vid 20 månader (okorrigerat), men eftersom det är ett av symptomen på hans eventuella diagnos vore det skönt om hon inte väntar så länge...

Hon säger mamma, pappa, tack, hund, häst och ner så att man förstår. Ibland pladdrar hon långa (oförståeliga) haranger och pekar och gestikulerar. Så gulligt :)

Kom hem från Sverige-semester igår kväll. Har gått jättebra trots att vi farit runt rätt mkt (räknade ut att jag fällde upp och ner barnsängen åtta gånger). Det var bara själva flygresorna som var lite jobbiga (främst för dem som satt framför eftersom det var nästan omöjligt att hindra Linnea från att sparka på ryggstödet). Härligt att det blev så fint väder på slutet, badade mycket och lekte i sanden.

Jag hade tänkt skriva mer förra gången, men hann inte riktigt. Hur går det @majola, nu börjar det väl bli dags? Tycker era förskoleplaner låter bra. Tror du fixar det galant att ha alla hemma, ni verkar göra en massa roligt hela tiden. Ska din man vara ledig nu i början?

@Micks, trist att det inte din man kan/vill vara hemma. Vi har lite samma problem, fast för vår del är det inte arbetsgivaren/jobbet som sätter stopp utan min man som inte klarar av jobba halvtid (eller 60% som var planen). Istället försökte han jobba 120% på tre dagar, vilket blev jättestressigt (för alla). Han säger att han kan vara hemma 100% istället, fast det vill inte jag - jag vill också vara hemma en del! Att vara hemma 40% var tyckte jag lät jättebra, men nu är han hemma 20% istället (och jobbar hela kvällarna och halva nätterna när barnen somnat...).

Nähä nu är det dags att jobba vidare! Hoppas ni har det bra allihopa (skönt @Solvind att du klarat av sista långveckan på jobbet).

@leia : Tack, vad gulligt av dig! Jag samlar idéer till aktiviteter för fullt nu! Min man är hemma till slutet av augusti så i början ska det väl gå bra i alla fall. BF är på lördag, hoppas innerligt att jaginte behöver gå över tiden...

Hej, här var det inte mycket liv. Jag har börjat minska min aktivitet även här. Tycker att jag tittar i olika trådar och ser mer och mer familjeliv över det hela och familjeliv är ju mer mitt kvällsnöje. Läsa om alla troll och konstiga bekymmer ;) jag tänkte dock titta in i vårtråden ibland tror jag.

Det är fullt ös här. Grannarna har börjat visa sig och grannflickan (1 månad äldre än min tös) och min tös är jättebra vänner. De tittar efter varandra och leker ofta ihop. Jag som inte trodde att det där med att leka ihop kom än på länge. Leka bredvid varandra har man ju sett men de här två leker verkligen tillsammans! På gatan finns även en pojke som är en månad yngre än min.

Jag känner mig så himla glad att vi kunnat flytta hit till ett sånt mysigt område. Som det ser ut nu kommer det att bli suveränt för dottern. För mig som förälder blir det lite intensivt ibland då lekdejterna fortfarande är med föräldrarna som alla pratar mycket och gärna men det är roligt samtidigt :) de är goda och fina människor, det jag har sett. Avslappnade, som jag ;) jag har ju saknat vänner och nu är vi 3 familjer med jämnåriga barn som kan umgås. Jag har även bestämt mig för att bli politiskt aktiv i kommunen. Jag vill ju göra nåt viktigt och det här kan nog vara en kul grej och lärorikt åtminstone under en period. Också ett sätt att knyta kontakter.

Började förresten med matkasse den här veckan. Har haft svårt att få tös att äta de nyttiga delarna av maten och trots veg-kasse åt hon 2 portioner idag. Det trodde jag aldrig! Det fortsätter vi nog med för att få idéer. Även sambon åt trots att det var linser i maten :p

Hade förresten en bensinläcka på en dunk idag. Stod som en fontän ut över sandlåda och allt. Är väldigt osäker på när jag vågar låta tösen få sitta i sin älskade sandlåda igen. Tänkte spola ordentligt men sen då? Fritt fram? Hur vet man?

@majola: stort grattis! Såg i en annan tråd att det gått bra :)

Använder man inte sand för att suga upp bensinspill? :confused: Då känns det vanskligt att låta henne leka där sen....

Låter underbart med vänner! Här finns ingen alls vad jag vet/sett. :(

Åh nej... Men alltså, är det byta sanden som gäller då? Åh vad less jag blir :( Hon älskar ju den där sandlådan. Det är ju bara över ena hörnet eller kanten det kom men jag har ju noll koll på spridningen. Hade ju varit praktiskt om man kunde en massa vatten och så var det lugnt sen.

Hm, jag kände ju faktiskt en brandman som även kör ambulans. Han måste ju veta. En barndomskompis pappa. Undrar om inte mamma kan kolla med honom (hon bor kvar i byn och stöter på hans fru ibland).. :p ska ringa och kolla lite senare så slipper jag ringa och störa insatsledaren igen. Insatsledaren pratade ju om att det dunstar snabbt i värmen men han sa inget specifikt om sanden.

Grattis majola!

Ds - härligt med vänner, det saknar jag med. Hoppas på att det blir lite mer umgänge med grannarna nu när de får barn vilken dag som helst :angel:

Kotte har fått fart på gåendet nu, jösses vad hon ränner fram och tillbaka i huset! Hon har riktigt bra styrning också, jag är lite förvånad över det då jag bara har läst att de inte kan styra alls i början.

@vindvissla min tös äter ingen sand med flit (peppar peppar) då hon förstått att det är otäckt i munnen men det är väl risk att grannbarnen gör när de besöker. Det luktar ingenting om den som ligger vid ytan, däremot känner man lite vid gräset så det är väl ett gott tecken men för säkerhets skull kan man väl ta bort lite. Gräver man ut ner till botten då eller hur gör man?

@lewellyn det är lättare att umgås när man har nåt gemensamt. Särskilt sen när grannbarnet rör sig lite så kotte intresserar sig mer med :) roligt att hon går bra, det underlättar mycket när man ska ut.

Btw, köpte en cykelvagn för ett par dagar sedan. Skitkul! Jag tycker att det är super att kunna cykla med lilltjejen men vågar inte ha henne på cykeln då jag är lite ostadig, heh. ;)

@majola Stort, stort Grattis! Hoppas allt har gått bra, du får berätta mer när du orkar.

@deathslyna Vad roligt att ni trivs så bra! Vi bor också i ett kanonområde med mycket kompisar för dottern (Inte så många för S, än åtminstone) vilket är hur skönt som helst. Dottern har många kompisar, ffa en och hos henne har hon lekt själv sedan hon var 3, men då bor vi grannar så vi hör dem hemifrån. Flera i närheten kommer gå i samma skola osv, känns kul att det finns bra kompisar i området :)

Tack för alla lyckönskningar!

Förlossningen var en helt annan upplevelse än med L och T - jag propsade på eda trots att jag var öppen 8-9 cm vid första undersökningen ca 20 minuter efter att vi kommit in. Var därefter helt smärtfri de sista cm av öppningsfasen, hela krystfasen och när jag syddes ihop igen. Helt genialt. Nu ska vi liksom int eha fler barn, men om det trots allt skulle bli så så är det definitiv tden typen av förlossning jag vill ha! (Ok, fram till 8-9 cm var det lite jobbigt, men egentligen bara sista 45 minuterna eller så eftersom det gick så fort).

Här är hela gänget (Tabea är jättetrött...):
DSC00140.JPG

Vi måste fortfarande få till livet som trebarnsfamilj, men det går trots allt över förväntan. Till och med lilla svartsjuka T gillar sin lillebror.

Leander och Tabea - Clan of the Gurks!
(Tabea håller även på att utveckla en lika stark passion för cornichons som storebror har...)

DSC00085.JPG

Viskar lite försiktigt - grattis vilse!
(Minns inte om du nämnt det här i tråden så jag ber om ursäkt om det är hemligt :o)

Haha, skriver man det på i andra trådar här kan man nog inte säga att det är hemligt. Men har inte berättat för familjen ännu :p
Ska till lalandia i veckan med hela familjen (mamma, pappa, bror med sambo), och då kommer den kända tröjan "jag ska bli storebror" följa med :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 656
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar