Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang förskola har vi alltid sagt att vi vill ha en sen start runt 3 ungefär. Men eftersom maken inte vill vara pappaledig så lutar det åt att det blir tidigare för jag behöver få komma ut och jobba snart (dålig mamma som inte älskar sitt barn blahablaha).
Det roliga är att vi skulle få en bättre ekonomi om jag jobbade och han var hemma så det är ju verkligen inte ett argument. Jag är besviken och ledsen för jag trodde att han ville... Dessutom får han full uppbackning från sin mor.

sagt att det inte blir fler barn om han inte ändrar sig. :(

Dessutom pushade svärmor på om att ska hon börja dagis måste hon gå 5dgr i veckan för att få rutin på det och jag känner att det är för mycket. Inget hon bestämmer men övertygar hon maken så.... jag är lite less här hemma nu :(
Gubben här hemma fick också panik bara av tanken på att vara hemma på heltid i flera månader - vi kom fram till en kompromiss om att han tar lika många dagar, men delar upp det så att han bara är hemma 50 % (dvs hemma under en längre tid). Nu blev det ju inte riktigt så lång tid som det var tänkt iom att jag inte fick något uppdrag och därmed inte kunde gå tillbaka till jobb (hade blivit arbetslös i så fall). Men han kommer vara hemma på halvid från 18 aug till 31 januari i varje fall.(heltid 3 veckor över jul). Något sånt hade inte passat din gubbe?

Ang att de måste vara på förskola 5 dagar i veckan så håller jag med alla andra, det är bara ren bullshit. Rutinen kommer ändå, så länge man har samma varje vecka.
Viktor kommer gå 5 timmar per dag, 4 dagar i veckan. onsdagen är hemma hela dagen med pappa.

Hoppar in lite och säger att vår dotter nu 3,5 år har gått på dagis sedan hon var 14 månader och aldrig haft regelbundna tider.
Och endast vissa veckor har hon gått fem dagar/v, men det tycker jag är mycket, märks på henne att det blir jobbigt. Hon går antingen 9-15.30 eller 13-17. Så det är inga jättelånga dagar.
Så jag säger, gör som det passar er, det har väl ingen annan med att göra.

@vilse
Tyvärr funkar det inte riktigt med hans jobb att vara hemma på det sättet. Men jag tog upp ämnet idag igen och han skulle räkna på det sa han... han försökte dra löne-kortet igen men där snäppte jag av direkt, fick honom att räkna på det och för att vi ska gå +/-0 behöver jag tjäna 4000/månad. Det drar jag in på lite mer än ett helgpass!
:grin:

men vi får se. Han brukar säga det jag vill höra för att sen ändra sig igen....

tack för medhåll ang dagis. Jag tycker också det är bullshit men inte lätt när man har folk emot sig :/

Fast krasst sett... funkar inte hans tjänst på 50 %, så får de ju ta in en annan som också går på 50 %, så de delar på den tjänsten under tiden din man är hemma...

Fast krasst sett... funkar inte hans tjänst på 50 %, så får de ju ta in en annan som också går på 50 %, så de delar på den tjänsten under tiden din man är hemma...

Nu har ju micks och min karl inte samma typ av jobb men även för min sambo blir det svårt att vara hemma deltid. Det är klart att jobbet skulle få fixa det men hans tjänst måste bemannas (inga större problem egentligen) och båda måste skriva programmen på samma sätt (inte praktiskt möjligt, alla har olika sätt att programmera). Det tog sambon några dagar att läsa in sig på vad kollegan gjort när sambon var hemma 5 månader så en av dem kommer ju att få sitta sysslolös så att säga.

Vissa jobb är helt enkelt inte sjysst mot arbetsgivaren att ta deltid på även om man har rätt till det. Enligt egen erfarenhet vinner man också mycket på att hålla sig väl med AG. Hur det ser ut på micks makes jobb vet jag egentligen inte men ärligt talat är jag rätt säker på att även där är det svårt att ta deltid om man inte hittar en ersättare som tänker lika.

Fortfarande lika jävligt att han inte vill vara hemma dock. Det kan jag tycka är en del i det hela med att vara förälder.

Ni söker en plats på förskola, såvitt jag vet. Hur många timmar per vecka det rör sig om är irrelevant för man tar ju upp och betalar för en plats oavsett om barnet nyttjar den 12 eller 45h i veckan. Är du arbetslös måste ni väl dessutom ha en förskoleplats för att du ska kunna stå till arbetsmarknadens förfogande och få a-kassa?

Aha. Tackar. Då vet jag och slipper oroa mig för det :up:

@majola tack för länkarna. Ska försöka läsa igenom dem när jag får tid.

@lewellyn . Vad roligt att hon sa häst. Det var faktiskt det första ordet Tor försökte säga. Men sedan sambo är hemma så ser han nästan aldrig hästarna längre eftersom han inte behöver följa med och fodra dem så han har slutat försöka.

@Micks vad tråkigt att din man inte vill vara föräldraledig. Kan ju tycka att det ändå är en ganska viktig del för att få en bra relation till barnet och knyta an ordentligt.
Och med förskolan så vet din svärmor inte vad hon pratar om. Självklart klarar barnen att gå på dagis mindre än 5 dagar i veckan. Till exempel så gör det dagiset min mamma jobbar på så att de försöker få alla barn som går deltid att gå på tis, ons och torsdag lite längre dagar istället för flera korta för att få lugnare på måndagar och fredagar. De skulle ju knappast göra så om barnen inte klarar av det. De är ju utbildade i hur barn fungerar. (sedan kan jag själv tycka det är dåligt att man inte får välja själv, men det drabbar ju inte barnen)

Här jobbar jag tolvdagarsvecka nu. Grisningshelg igen och denna gången kom jag inte undan. Superjobbigt. Känner mig så stressad av allt jag inte hinner med hemma och saknar Tor massor så det känns jobbigt att knappt ens få umgås med honom på helgen :( . Men är 99% säker på att detta är sista tolvdagarsveckan innan jag slutar helt (beror lite på hur mycket semester jag har att ta ut)
En stor fördel som jag har upptäckt nu när sambo varit hemma ett tag och de fått mer kontakt är att Tor inte är som en igel på mig om han sover dåligt på natten och är i våran säng. Nu är han även borta och grejar hos sambo så jag får sova mycket bättre :D

Nu har kvällsmatningen blivit lite krånglig här. Tor har fått för sig att han ska äta med gaffel och ur någon av våra tallrikar. Sked går inte alls och inte egen tallrik med samma mat som vi har heller. Våran tallrik ska det vara och inte får han i sig mycket heller genom att äta med gaffel. Det kan gå att lirka i honom en halv portion barnmat men sedan är det stopp. Som tur är så har vi nu hittat en välling som han accepterar. Det behövdes tydligen en fullkornsvälling som är från 1,5 år för att den skulle duga O_o . Så han blir mätt ändå.
På dagen går det däremot utmärkt med barnmat och sked :p

Även laga kvällsmat är lite krångligt. Det är ju så spännande och han vill så gärna hjälpa till och röra. Han klättrar på spisen eller upp i famnen och babblar, förklarar och pekar och är hur tydlig som helst med vad han vill. Sedan blir han så ledsen och besviken när han inte får hjälpa till eftersom det är alldeles för farligt med varma plattor och stänk. Fungerar inte att distrahera med något annat kul heller. För så fort han hör att det fräser till i stekpannan blir det full rulle in dit.

@Solvind : Tabea vill också helst äta med gaffel. Fast för henne går det oftast bättre än med sked eftersom maten inte ramlar av så snabbt om den är spetsad på gaffeln. Pappas tallrik är mest intressant, i regel äter hon lite från sin och klättrar sedan upp i hans knä och äter från hans tallrik. Vad gulligt att han gillar att laga mat! Är det mest bara spisen som drar elelr går det att låta honom göra andra, mindre farliga saker som att blanda,röra, skära banan osv?

Nu har ju micks och min karl inte samma typ av jobb men även för min sambo blir det svårt att vara hemma deltid. Det är klart att jobbet skulle få fixa det men hans tjänst måste bemannas (inga större problem egentligen) och båda måste skriva programmen på samma sätt (inte praktiskt möjligt, alla har olika sätt att programmera). Det tog sambon några dagar att läsa in sig på vad kollegan gjort när sambon var hemma 5 månader så en av dem kommer ju att få sitta sysslolös så att säga.

Vissa jobb är helt enkelt inte sjysst mot arbetsgivaren att ta deltid på även om man har rätt till det. Enligt egen erfarenhet vinner man också mycket på att hålla sig väl med AG. Hur det ser ut på micks makes jobb vet jag egentligen inte men ärligt talat är jag rätt säker på att även där är det svårt att ta deltid om man inte hittar en ersättare som tänker lika.

Fortfarande lika jävligt att han inte vill vara hemma dock. Det kan jag tycka är en del i det hela med att vara förälder.
What she said

@Solvind
Ja jag blev väldigt besviken faktiskt för jag trodde vi var överens innan hon föddes. :( Men jag tjatar på...
Han har föreslagit tidigare att ta ut enskilda dagar istället men eftersom jag går på timmar och han inte kan ta ledigt med så kort varsel han skulle behöva för att jag ska kunna jobba så funkar ju inte det.

Ang svärmor så nä, hon har sina idéer. Hon drar "jag vet för jag har jobbat många år som dagmamma-kortet"...
Men där verkar jag iaf ha maken på min sida nu

@Solvind här hos oss så skriver man på ansökan hur många timmar/vecka man vill ha barnet på dagis. Kanske är olika?

@Micks äh, kotte kommer vara på dagis två dagar/vecka. Nog tror jag det kommer gå bra det med. Bättre det än att hon ska vara bara någon timme/dag och fler dagar. Både för henne och för mig.

Ang delad ledighet håller jag med DS, det är inte alltid så enkelt att lösa och öven om man har rätten på sin sida behöver man ju inte sätta arbetsgivaren i skiten så att säga... Hoppas ni kan hitta nån lösning på det i alla fall!

@Solvind igen. Ja jättekul att häst blev första ordet :) Hon ser dem ju genom fönstret när hon står i soffan, och så kräver hon att bli upplyft så hon kan se dem genom fönstren i köket och matsalen också. Stor besvikelse när de inte är där eller bakom syrenerna :)

Här har det hänt galet mycket de senaste veckorna. Nu förstår jag varför hon har krånglat med maten och sömnen för ett tag sedan. Sedan sambon åkte bort med jobbet för två veckor sedan har hon lärt sig att stå helt stadigt utan att hålla i sig, gå några steg utan stöd, sagt häst och hej, lärt sig att klättra ner från soffan och vår säng (istället för att åla ner med huvudet först), lärt dig öppna diskmaskinen (jippi), samt listat ur hur man gör med sorteringslådan och pusslet. Jag är grymt imponerad av henne och sambon kommer nog bli förvånad även om han så klart har fått rapporter... Han kommer säkert se fler saker som är nya som inte jag har tänkt på :) Sent i morrn kväll kommer han äntligen hem!

Edit:just ja, hon kan ta på sig hatt/mössa, vantar, skor, strumpor helt själv. Nästan jackan också men blir jättearg när den vrider sig i ryggen :)

Det är förresten säkert helt normala saker hon har lärt sug, men jag blir så impad över att allt kommer på en gång och vad min lilla kotte kan, helt själv :o :banana:

Diskmaskinen är min tös favorit. Hon hjälper gärna till med tvätten och plockade häromdagen in varor i kylen när vi hade handlat men klä på sig har hon inte alls koll på. Hatt tar hon såklart på sig (och av..) men allt annat blir halsband :)

Halsband är poppis här med :D

Det var du som hade en hjälpreda ja.. Vad härligt! Kotte hjälper gärna till att slita ut tvätt ur maskinen, plocka ur diskmaskinen osv... fast bara när jag försöker FYLLA PÅ dem förstås :) Sen är det ju himla kul att klättra in i diskmaskinen också förstås (kollar alltid innan jag stönger/startar den... Mitt vad det är så sitter hon där :nailbiting:)

Just ja... Toaletten. Den är till för att kasta ner saker i va?

Veckans lärdom här - sitter man i wokpannan och gungar så händer det att man välter och slår sig. :idea:

Halsband är poppis här med :D

Det var du som hade en hjälpreda ja.. Vad härligt! Kotte hjälper gärna till att slita ut tvätt ur maskinen, plocka ur diskmaskinen osv... fast bara när jag försöker FYLLA PÅ dem förstås :) Sen är det ju himla kul att klättra in i diskmaskinen också förstås (kollar alltid innan jag stönger/startar den... Mitt vad det är så sitter hon där :nailbiting:)

Just ja... Toaletten. Den är till för att kasta ner saker i va?

Veckans lärdom här - sitter man i wokpannan och gungar så händer det att man välter och slår sig. :idea:

Läskigt att hon klättrar in i maskinerna :/ tös försöker ibland för att nå besticken. Hon brukar plocka ur bestickskorgen medan jag tar resten. När hon är klar går hon runt med den på armen. Dock känner jag igen det med tvätten. Hon har verkligen inte förstått att jag ska stänga in så mjuka och fina halsband i garderoben så ren tvätt hamnar ofta på golven... Men jag måste hålla med majola. Det är faktiskt wow att hon klär sig själv!

Kotte har ju rätt om toaletten. Fast det kanske inte är just såna saker som kotte kastar ner som hör hemma i toan. Passa mobilen så du inte råkar ut för samma som på reklamen ;) drulleförsäkring hoppas jag att ni har?

Haha, undrar hur länge hon minns wokpanneolyckan. Hade hoppats att min tjej skulle minnas vurpan hon gjorde mot bordet (jisses vilket ärr hon har... Vi skulle kanske ha tagit henne till läkare och fått det ihoplimmat lite bättre än vi kunde med det som fanns hemma) men tös är mer vild än tam. Men, det är väl övergående ;)

Visst ja, det har skitit sig med egen säng-projektet. Lilltjejen är helt enkelt inte redo än och jag är inte så sugen på att tvinga på henne det trots att hon inte är trygg. Hon skulle inte somna själv till middagsluren (vet dock inte hur sambon löste det sen, jag flydde fältet) och till kvällen funkade det inte heller. När jag la henne i vår säng somnade hon flera gånger när jag låg i sängen även om jag höll mig på avstånd men när jag reste mig vaknade hon och började klättra ur sängen. Gång på gång på gång. En timme ungefär spenderades på nattning (sambon och jag bytte efter halva tiden). Kanske tillfälligt men det var så himla länge sedan vi hade nattningsproblem så jag gissar ändå att det är att hon inte är mogen för förändringen än. Detta trots att jag varit snabb att hämta/trösta när hon varit ledsen. Hon har fått komma över till vår säng vid midnatt för hon vaknat och varit orolig då.

Kanske får fortsätta projektet med att lära sig på middagsvilan och så tar vi det därifrån sen. Har bara gett välling och sen har hon slocknat själv när vi nattat henne på eftermiddagen. Konstigt det där.

Drulleförsäkring, där sa du nåt! Kanske ska kolla upp det... Tror vi har via facket men bäst att kolla :) mobilen ligger alltid då hon inte kommer åt den (högt upp eller i min ficka) men det finns ju så mycket annat som inte behöver bada ;).

Wokpannan står nu i ett skåp med barnspärr... Hon tog fram den och satte sig i den i morse igen. Puh. Allt ska klättras upp på, in i och sittas i eller på. Det ska bli lite spännande att se vad hon hittar på när hon börjar gå....

Ang kläderna, ja det är roligt att hon kan... I alla fall ett tag och tills jag lessnar på att plocka undan allt hon provar :) Arg blir hon också så klart, när vintermössan som är för liten inte går att ta på sig och när mina skor inte sitter kvar på hennes fötter :banghead: Sen tar det ju så klart evig tid när vi ska ut osv... "Kan själv" kom tidigt här :down:

@deathslyna jobbigt med sängproblem... Precis så där (somna och lyfta över) höll vi på för någon månad sedan. Hon vaknade direkt man rörde på sig och ett tag gick jag helt enkelt och la mig vid 19:30 när hon var trött och skulle sova. Lagom kul... Vet inte hur vi gjorde, eller egentligen var det väl kanske inget vi gjorde, men en vacker dag gick det att bara lägga henne i sin säng och sätta sig bredvid tills hon somnade. Jag brukar ta med en bok eller paddan, och sitter eller ligger på sängen bredvid spjälsängen och väntar ut henne. Ibland leker hon en stund med nallarna och ibland somnar hon ganska direkt. Jag ville inte prova någon skrikmetod och lämna henne men orkade inte heller hålla på och lyfta fram och tillbaka mellan sängarna heller. Hoppas det bara är en fas hon går igenom och att det går smärtfritt med nattningen snart.

Drulleförsäkring är nog rätt bra när man har småttingar i huset. Vi skulle ha tecknat en för länge sedan men den kom med villaförsäkringen i stället.

Förstår att det tar tid att komma ut men rätt vad det är kan hon klä sig snabbt och då ligger ni långt före mig i alla fall ;)

Angående att lyfta över är det inget vi gör. Erfarade att hon sov oroligt när man gjorde så när hon var pluttliten. Läste att flera blir otrygga av att inte veta var de vaknar och tänkte att ja, inte så konstigt. Det blir ju jag med. Somnar hon i vår säng så sover hon där sen. Däremot ville jag vara uppe lite till och tyckte att hon kunde ligga kvar och sova. Hon höll inte med ;)

Idag spenderades dagen på tekniska museet. Trevlig utflykt faktiskt. Tös blev otroligt överstimulerad men hon älskar ju att fara omkring på nya ytor och peta på allt :nailbiting: har funderat på att gå på slottsmuseerna igen (sambon har inte varit inne på slottet) men med den vildingen blir jag tveksam. Delar av montrarna är ju larmade så det kanske blir kalabalik när hon drar runt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 658
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar