Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår lossnade det på riktigt med gåendet för Tabea! Det var en helt galen dag: för var vi på Musikgarten, hon sov inget på hela dagen och så bestämde vi att hon och jag trots allt skulle följa med far och son på barngympan. Jag skulle på förlossningsförberedande kurs på kvällen och vi tänkte att på det viset skulle den ömma fadern åtminstone ha en unge i säng! Och i gympahallen bara gick och gick hon - och hon var jättestolt för det applåderades och alla beundrade henne (åtminstone trodde hon det själv). Somnade som en stock gjorde hon efteråt också...

Idag har hon dock varit lite febrig. Sov någon timme på dagen bara och stupade sedan strax efter 18. Ville mest bara sitta i knäet och leka med en tuschpenna hela eftermiddagen. Vad är det med ungar och tuschpennor egentligen??? Vanliga kritor tittar hon inte ens åt, bara tusch och vattenfärger är interessant (och fingerfärg förstås). Storebror är likadan (kanske därför han började måla och rita så mycket senare - han hade helt enkelt inte tillgång till tuschpennor!!!). Det är i alla fall bra finmotorisk övning att ta av och sätta på korken på en tuschpenna. Och färgen går säkert bort så småningom. Jag lyckades hindra henne från att måla på soffan åtminstone.

Är i vecka 37 nu och tämligen gravid får man väl säga. Har massor med förvärkar, men precis som med Tabea är det inget som påverkar livmodertappen, så jag får väl släpa runt på den här bebisen också till the bitter end så att säga. Boar mentalt tror jag - har ungefär 311000 idéer till diverse projekt men kommer mig inte ens för att packa bb-väskan i den verkliga verkligheten... Kanske imorgon. (förresten, vore det inte tokcoolt att lasyrmåla källartrapphuset och inrätta en lekhörna där??? och vad talar egentligen emot att börja bygga på två riddarborgs-/sagoslottssängar redan nu ikväll? Eller kankse borde jag istället just nu surfa in på någon namnsida och hitta ett namn till lillebror? Eller gå och lägga mig?)

Tänkte i alla fall starta ett nytt diskussionstema, får se om någon har lust att hänga på...
Hur tänker ni runt förskola (och skola)? Leander ska börja på "riktigt" i februari när han är 3 år och 7 månader ungefär. Vi fick ju ingen plats till den planerade starten i september. Jag får visserligen lite panik vid tanken på att ha dem hemma på heltid alla tre, men samtidigt är det ju mina barn och jag vill vara med dem, så det blir nog bra. Jag tycker ändå att det är lite tidigt att gå fem dagar i veckan när man "bara" är tre. En dag per år känns lagom i min värld, men jag tror nog att L kommer att gå sina fem dagar när han väl börjar. Om jag inte märker att det är alldeles för mycket för honom förstås, då får han nog en vilodag i veckan eller så. Han kommer att gå på ett utedagis från 8-9 till 13-14 varje dag, dvs 20-30 timmar i veckan. Som tur är får han gå kvar på "Rövarkulan" tills han börjar på det andra stället, trots att det egentligen bara är för barn under tre.

Rövarkulan är mysigt och familjärt. Det är två kvinnor - en dagmamma och en pedagog - som driver det ihop. F.n. har det bara lokalen en gång i veckan, men eventuellt ska de hyra en liten lägenhet och då utöka till två förmiddagar (8:30-12). Blir det så så kommer L och T att få gå två förmiddagar. Det är ganska dyrt med svenska mått mätt, men det är ju alla barnomsorg här... Hoppas att även lillebror kan gå där så småningom, men jag har på omvägar fått veta att pedagogen är gravid, så vi får väl se hur det går vidare. Det är förstås baksidan med privata initiativ.

Tabea är anmäld till utedagiset även hon och kommer sannolikt att börja i september 2016 när hon är 3 år och 4 månader. Då har vi syskonförtur så det borde gå vägen...

I skolväg tenderar vi för närvarande mot en privat montessoriskola i grannbyn. Även den är ett föräldrainitiativ (liksom utedagiset) som drivs i föreningsform. Det är "långt" kvar tills dess, men tiden går fort och de tar bara emot 50 barn ungefär, så vi tänkte gå med i föreningen redan till årsskiftet för att samla förturspoäng... Slutligen är det tyvärr också en ekonomisk fråga, det hela blir ganska dyrt... 2017, när lillebror börjar på utedagiset kommer vi att betala 450 € i månaden i barnomsorg och skolavgifter...

Jag tycker det är tokstressigt att behöva tänka på allt detta redan nu, men jag vill verkligen inte stå där tagen på sängen när det är dags...

Jag är rätt säker på att jag ska försöka få in Alva på förskola till våren. Inte fulltid men några lektimmar tror jag gör gott för henne iom att hon inte har syskon och jag känner just nu att öppna fsk här inte känns jättekul. Kan förstås ändra mig och ska ge det ett försök till hösten när de öppnar men första turen var inget vidare. Att åka till leklandet flera gånger i veckan känns inte heller kul. Långt och en halvdagsprojekt.

Heldagar på fsk vet jag inte när det blir. Beror på hur livet ser ut. Sambon tyckte ju att det var helt OK att jag gick ner i tid (eller började som hemmafru på heltid) och erbjöd sig att betala lön åt mig så att jag går ner i tid lite är ingenting att bråka om. Dock vet jag inte vad jag ska jobba med som passar, om jag inte pluggar då. Enstaka nattpass funkar ju såklart men man blir så fel i huvudet av det.

Oroar mig inte särskilt för att få in henne. Det känns som om vi kan lösa det så hon inte har så långa dagar och som det känns idag tror jag att det är winwin att sätta henne i fsk på deltid om ett halvår. Ska bara ta tag i att ringa och boka visning av de som ligger runt mig...

Det ar ju absolut inte for sent att borja nu om ni ar intresserade!

Inte? Trodde man skulle börja tidigt för att man själv och barnet ska hinna lära sig innan man inte har behov av tecken längre.
Har du något tips på vart man hittar tecken att lära sig med instruktioner på svenska?

@vilse . Tråkigt att vagnköpet krånglar. Hoppas det ordnar sig.

Fungerar det inte kan jag tipsa om emmaljungas dubbelviking som många också verkar gilla (ja jag är insnöad på emmaljunga :p) . Kommer dessutom med nya bra hjul efter sommaren. Fast den är ju lite bredare och går inte att ha som singelvagn.

Nu minns jag att du visade den tako vagnen förut också. Kikade själv mycket på dem på nätet men fanns ingen nära att klämma på så vågade aldrig beställa någon. Gillar deras stora hjul och fina färger.

Angående breezyn så tror jag inte många barn går med på att ha den helt nedfälld när de är vakna, det är väl tänkt till när de sover? Tor skulle inte heller gilla det. Och gillar inte heller vanligt regnskydd av nylon. Däremot i klarplast som han ser igenom går bra. Men myggnät försöker han riva bort.
Dåligt dock att breezyn hade så dålig solskyddsfaktor. Så insatt var inte jag på den.

@majola du är ju rolig du :D . Självklart kan man börja inrätta lekhörna och bygga sängar på kvällen. Men kanske inte när man är höggravid och borde få ordentligt med sömn och dessutom inte är den smidigaste personen på jorden ;).
V 37 redan. Snart dags nu då. I den veckan hade Tor varit utanför magen länge. Vi hade till och med hunnit komma hem med honom. Lillplutt :love:

Angående förskola så ska vi söka till det stället min mamma jobbar på och hoppas på plats efter årsskiftet. Hon kommer dock inte jobba kvar där då efter som hon blir förflyttad på grund av för lite barn.

Hade gärna velat vänta längre men föräldrardagarna räcker inte så mycket mer. Vet dock inte hur det blir eftersom jag troligtvis fortfarande är arbetslös då. Så det blir nog inte så många timmar i veckan.

Någon som vet om man ska söka fulltid eller halvtid? Jag har ju ingen aning om jag har jobb då eller inte. Och vad händer om vi har halvtid och jag plötsligt får jobb och måste lämna hela dagarna? Eller om vi söker fulltid och bara har honom där halvtid?

Vi var förresten på dagiset idag och lekte. Tor hade jätteskojs och verkade inte alls tycka det var konstigt med alla andra barn som sprang runt fastän han inte är van. Och han hittade massa roliga leksaker både ute och inne och försökte sno en stooor bil med släp från de stora pojkarna :angel:

Sakta men säkert så troooor jag det ordnar sig... Tänker inte ropa hej förrän jag betalt och fått hem vagnen ;)

Blir det inget köp nu så ska jag ge mig ut och klämma och känna en massa på alla vagnar! Emmaljungas är en av de jag läst gott om :)

Gillar min takovagn skarpt. Blir väl att sälja den när nästa vagn dyker upp, men jag kommer sakna den. Min lilla gröna faran :D (men det är helt onödig att stå med en enkelvagn med liggdel och babyskydd som troligen aldrig kommer användas igen)

Ingen aning om hur det är tänkt, Viktor sover så sällan i vagn numera att jag inte ens tänkt på att det troligen är då den ska vara nerfälld :rofl:
Regnskydd av nylon har vi inte provat, bara klarplast - och det är skiiiiit enligt bossen :p Fotsäck och regnkappa är det som gäller, annars får det vara hälsar han :D

Kotte börjar på dagis i höst, 15 timmar/vecka som vi har "rätt till" när jag ju är hemma om dagarna. Lite nervöst hur det ska gå (och hur det funkar med inskolning osv...? Har inte fått mer info än att vi ska skicka inkomstuppgifter) men det blir nog bra.

Det känns viktigt för mig både att hon får se och leka med andra barn mer än en gåpng/ vecka på öppna och lika viktigt att jag får lite tid att vila och göra det som behövs som jag inte kan göra med henne kring fötterna (typ uppfostra tvååringen).

Kotte sa förresten "häst" flera gånger om, klart och tydligt i dag!! Hon tycker det är jättespännande att titta ut genom fönstren i köket, matsalen och vardagsrummet för att se om de är där... :)

@Solvind : Nu har ju inte vi använt de svenska babytecknen utan dessa : http://www.babyzeichensprache.com/ (med en del personliga anpassningar).

Med Leander började jag en kurs när han var runt 10 månader. Han började inte teckna själv förrän han var en bit över året och när han var 18 månader kom den första 3-ords-meningen ("mer kex tack!" :o:D). Sedan beror det ju på vad man menar med "inte behöver tecknen längre". Nu kan han ju prata bra, men jag tecknar fortfarande en del med honom. Det finns situationer när det helt enkelt är bättre. T ex är det väldigt bra med ett tecken för "stopp!" eller "vänta!" när de drar iväg utom hörhåll (förutsätter dock ögonkontakt). "Sitt ner!" och "stopp!" använder vi ganska mycket hemma för att slippa tjata ihjäl oss vissa dagar. Det är också så att tecknen är mycket effektivare än ord i dessa sammanhang. Även Tabea är mer benägen att sitta ner på sin matstol om man tecknar "sitt ner!" än om man säger det. Eller om Leander t ex är ute och vill veta något genom stängt fönster. Eller om man pratar i telefon osv osv. Vi tecknar också mycket när vi sjunger.

För oss var det inte heller jätteviktigt att han kunde använda 300 tecken eller så, utan tecknandet var i första hand ett sätt att visa honom att han kunde kommunicera mer differentierat än att bara peka och säga "däh!" Och just i vår familj var det en bra förbindelse mellan svenskan och tyskan eftersom vi är tvåspråkiga.

Här finns lite information i alla fall:
http://www.teckenparlor.se/babytecken
http://www.stockholmsdf.se/wp-content/uploads/2014/06/babytecken_Ht2014.pdf
www.babysigning.se/babytecken/kurser-i-babytecken/

@lewellyn : Hmm, Tabea sa salami igår :p. Det gäller att veta sina prioriteringar (hennes ligger definitivt på mat!)

Kul att läsa hur ni tänker kring förskolan ockå! Med L var det någon gång runt två år som man kunde säga att han verkligen hade utbyte av sin lekgrupp. Det var då han började vilja gå dit och frågade om det andra dagar osv (Han började en dag i veckan när han var 17 månader). Innan dess var det bara för att jag skulle ha en chans att få något gjort (jobbade ju hemifrån på den tiden).

Med T ångrar jag emellanåt lite att jag anmälde henne. Hon är defintivt för liten ännu, men eftersom ajg inte visste hur den här graviditeten skulle bli ville jag ha en möjlighet att åtmisntone ha en förmiddag fri. Nu har det varit så mycket sjukdomar och helger så vi måste skola in på nytt, och de sista tre veckorna i juli är det stängt och sedan kommer bebisen och då blir allt nytt ändå... Men hon får vara kvar, plötsligt är hon också stor nog och tills dess får jag väl vara med helt enkelt.

Någon här som vet hur man får barnen att tryggt somna i egen säng? Jag tänkte börja försöka med tösen nu. Sängen är inte längre stor nog för alla 3 och jag vaknar alltid trött nu för tiden. Tös har börjat sparkas så dant. Kan sova 10 timmar och ändå vara helt slut när jag vaknar. Jag är inte desperat nog för att använda mig av skrikmetoder än :p

Någon här som vet hur man får barnen att tryggt somna i egen säng? Jag tänkte börja försöka med tösen nu. Sängen är inte längre stor nog för alla 3 och jag vaknar alltid trött nu för tiden. Tös har börjat sparkas så dant. Kan sova 10 timmar och ändå vara helt slut när jag vaknar. Jag är inte desperat nog för att använda mig av skrikmetoder än :p

Somna eller sova? Kan ni flytta henne när hon sover?

Somnar i egen säng gör (helst) ingen av våra. L vill helst sitta i knäet medan man läser (men han är stor nog att förstå nu om jag säger att det gör för ont i magen. "Gör det ont på bebisen också?" frågar han och hans ömma moder ljuger hämningslöst och säger att det gör det och då kan han tänka sig att ligga i sängen om jag sitter nära.) Tabea har senaste veckan bytt från att somna i vagnen till att somna i någons famn.

Däremot sover de båda numer större delen av natten i sina egna sängar och det är tämligen vilsamt. De nätter båda kommer till oss relativt tidigt brukar en av oss vuxna försöka fly fältet...

Tips har jag inga förutom att söva henne som hon vill och sedan försöka flytta henne. Vill hon absolut ha kroppskontakt eller kan ni ställa hennes säng i kloss med er? Vår taktik har alltid varit att vänta tills barnen själva är mogna för en förändring. Det är enklast så tycker vi... I perioder har vi turats om att sova i gästsäng/soffa.

Somna eller sova? Kan ni flytta henne när hon sover?

Somnar i egen säng gör (helst) ingen av våra. L vill helst sitta i knäet medan man läser (men han är stor nog att förstå nu om jag säger att det gör för ont i magen. "Gör det ont på bebisen också?" frågar han och hans ömma moder ljuger hämningslöst och säger att det gör det och då kan han tänka sig att ligga i sängen om jag sitter nära.) Tabea har senaste veckan bytt från att somna i vagnen till att somna i någons famn.

Däremot sover de båda numer större delen av natten i sina egna sängar och det är tämligen vilsamt. De nätter båda kommer till oss relativt tidigt brukar en av oss vuxna försöka fly fältet...

Tips har jag inga förutom att söva henne som hon vill och sedan försöka flytta henne. Vill hon absolut ha kroppskontakt eller kan ni ställa hennes säng i kloss med er? Vår taktik har alltid varit att vänta tills barnen själva är mogna för en förändring. Det är enklast så tycker vi... I perioder har vi turats om att sova i gästsäng/soffa.

Hon somnar ju inte gärna i famnen så alternativet är att söva henne i vår säng vilket är lite meckigt. Kanske skulle funka med madrass på golvet också, det får vara nästa steg för där kan hon ju i så fall sova hela natten sen. Hon själv sover ju rätt dåligt på nätterna med. Vaknar om jag och sambon pratar om dagen efter läggdags t.ex. förändring är vi ju i behov av allihopa med andra ord. För att inte tala om att ha hela sängen för sig själv när man har kvällsgymnastik för vuxna ;)

Jag har ställt hennes spjälis under hängmattan som fallskydd och spionerar just på henne när hon ska somna själv, enligt min tanke. Hon är tyst och nöjd så vi får se om det går hela vägen. Ligger och pysslar och sparkar på lektältet för stunden. Vore himla skönt om hon somnade själv helt.

Står man vid fotändan av hängmattan reser hon sig gärna men jag kan inte se sådana tendenser när hon ska somna själv.

Och där somnade hon själv i hängmattan! Så *** skönt! Då ska vi bara göra likadant ikväll och hoppas att det funkar där med. Inte ett pip gjorde hon sedan jag la henne. Så svårt var det ;)

Och nu var vagnen beställd (igen) och denna gången även betald :D 2-6 veckors leveranstid, denna tiden kommer gå låååångsamt...

Ang förskola så börjar viktor den 11 aug. Börjar med 20 timmar /vecka fram till sista januari, sen efter det blir det heltid...
Dock hoppas jag på att kunna plugga till hösten/vintern = då lär jag nog ha honom hemma mera. Samt att vi ju hoppas på en liten till våren, så då får viktor också vara hemma :)

Någon som vet om man ska söka fulltid eller halvtid? Jag har ju ingen aning om jag har jobb då eller inte. Och vad händer om vi har halvtid och jag plötsligt får jobb och måste lämna hela dagarna? Eller om vi söker fulltid och bara har honom där halvtid?

Ni söker en plats på förskola, såvitt jag vet. Hur många timmar per vecka det rör sig om är irrelevant för man tar ju upp och betalar för en plats oavsett om barnet nyttjar den 12 eller 45h i veckan. Är du arbetslös måste ni väl dessutom ha en förskoleplats för att du ska kunna stå till arbetsmarknadens förfogande och få a-kassa?

S börjar på förskolan den 18/8, från september jobbar vi båda full tid igen med reservation för hur S kommer hantera förskolan. Vi överlappar arbetstider lite grann och hoppas att S ska gilla det lika mycket som sin syster. Gör han inte det får vi lösa det då.

@Solvind som föregående skriver så söker du ju en plats och om jag inte missminner mig så kan du ändra omfattning efter hur livssituationen ändras, alltså typ arbete eller inte. Normalt sett behövs 2 veckors framförhållning, men det kanske varierar?

@majola det är ju snart dags! Wow!
Apropå det så mötte jag en mamma med en 8-månaders som skulle ha nästa om 3 månader, 11 månader mellan barnen är fasen ruskigt snabbt jobbat!

Ang förskola har vi alltid sagt att vi vill ha en sen start runt 3 ungefär. Men eftersom maken inte vill vara pappaledig så lutar det åt att det blir tidigare för jag behöver få komma ut och jobba snart (dålig mamma som inte älskar sitt barn blahablaha).
Det roliga är att vi skulle få en bättre ekonomi om jag jobbade och han var hemma så det är ju verkligen inte ett argument. Jag är besviken och ledsen för jag trodde att han ville... Dessutom får han full uppbackning från sin mor.

sagt att det inte blir fler barn om han inte ändrar sig. :(

Dessutom pushade svärmor på om att ska hon börja dagis måste hon gå 5dgr i veckan för att få rutin på det och jag känner att det är för mycket. Inget hon bestämmer men övertygar hon maken så.... jag är lite less här hemma nu :(

@Micks jag fattar inte. 4 dagar i veckan är väl lika mycket rutin som 5 dagar? Förstår ju att det kanske blir dumt med 5 dagar ena veckan och 1 dag andra veckan men det där med 5 dagars krav har jag svårt att förstå. Barnet vet väl inte något om veckodagar.

@deathslyna
Mm precis. Och jag förstår inte katastrofen om hon skulle gå 3dgr/v heller. Då kan ju inte farmor passa henneeenstaka tillfällen heller utan att det blir rörigt i hennes rutiner utan hon måste vara med farmor varje vecka för att känna sig trygg :grin:

@deathslyna
Mm precis. Och jag förstår inte katastrofen om hon skulle gå 3dgr/v heller. Då kan ju inte farmor passa henneeenstaka tillfällen heller utan att det blir rörigt i hennes rutiner utan hon måste vara med farmor varje vecka för att känna sig trygg :grin:

"Hej, jag har funderat på det där med Ylvas rutiner. Eftersom att jag och X ibland behöver barnpassning på lördagar är det ju lika bra att du passar Ylva varje lördag så hon får lite rutiner på det. Jag tänkte att vi kan börja i morgon så vi lämnar henne kl 11 och ringer innan vi hämtar."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 666
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24