Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch vad jobbigt att huvudvärken inte gett med sig @deathslyna . Hoppas det hjälper imorgon.
Har ju själv problem med huvudvärk de dagar jag jobbar. Fast för mig går det åtminstone över i mellan. Tre av fyra dagar hittills denna vecka har jag blivit tvungen att ta värktablett på eftermiddagen för att klara av resten av dagen. Den dag det inte behövdes tog jag lite längre lunch och åkte hem och slappade en stund i trädgården. Synd att jag inte kan göra det varje dag :cool:

Har förresten märkt att sambo har kommit in i att vara "hemmafru" nu. Håller ordning i huset och fixar matburkar till Tor m.m . Han är nog lite bättre än mig på det faktiskt :o . Fast det är skönt eftersom jag är så slut efter jobbet. När allt i huset redan är fixat så kan jag fokusera på hästarna och att umgås med Tor :)

La fram förslaget om medeltidsveckan för sambo idag. Och han verkar sugen faktiskt. Problemet är att han vill bo på hotel (som väl ändå antagligen redan är uppbokat) och jag vill tälta. Jag älskar att tälta och tror att Tor skulle tycka det var supermysigt men sambo är lite mer bekväm av sig.
Och så fort jag nämner medeltidsveckan för min mamma och bror så kommer nog de två också vilja följa med och då har vi ingen djurvakt. Brukade annars vara jag, mamma och bror som åker till medeltidsveckan.
Får se hur det blir...
Började kika på medeltidsdräkt till lillplutt och funderar på om man ska ta med barnvagnen och medeltidspimpa den eller bärsjal som är lite mer tidsenligt men man får ju inte med sig så mycket grejer då. Egentligen skulle man väl köra på vikblöjor med ullbyxa över istället för engångsblöjor då men tror inte jag orkar fixa med det på bortaplan. Min egen medeltidsklänning hänger och väntar och väntar i skåpet. Känner att jag nördar iväg lite nu så det är bäst jag går och lägger mig :o :o :p

Tält är nogkandessvärre bara att glömma. Allt är redan uppbokat! :(
Jag hittade plats på ett par tre vandrarhem, kan finnas ännu (rävhagen bor jag på)
Annars är det hotell ni har störst chans att få plats på.

om ni inte kan tänka er att bo en bit från visby då

Uppbokade tältplatser? Visste inte ens att man kunde boka tältplats. En av de bra sakerna med tält är ju att man slipper boka och kan välja själv vart man vill stanna. Men kan tänka mig att det är rätt så fullt på Visbys campingplats. Vi har dock alltid fått plats de gånger vi varit där. Men brukar normalt inte välja den på grund av allt stökigt folk.
Finns många fina campingar i närheten. Men det kräver ju bil vilket jag tänkt vara utan denna gången för jag tror inte det finns någon bilplats kvar på båten.
Det svåraste brukar vara just båtbiljetter och att inte få en tid mitt i natten.

Får se vad vi kan hitta

Alla campingplatser jag kikade på var fulla iaf. Jag tänkte nämligen tälta först (sen kom jag på att jag nog vill ha lås om mig som ensam tjej).

Jahaja, vi åker ikväll och jag har inte ens packat. Det är så typiskt mig. Det här blir bra :p

Det kommer gå bra. Se bara till att få med välling om hon äter det, resten kan köpas på plats om det skulle behövas. Flygresan går som den går, S har sjukt mycket spring i benen och vår långresa med 3 (!!) flyg gick bättre än förväntat. Vi hade med lite playdolera att leka med på planet, russin att tugga på och välling och vattenflaska. Gick några varv i gångarna osv. Hoppas det går minst lika bra för er och att ni får det skönt på semestern :)

Packningen är avklarad och vällingen är med. Har haft supermycket resfeber (dundermycket mensblödningar trots att det var dag 3) innan det var packat och klart men nu känns det okej bortsett från tryck över bröstet ;) hu vad drygt att vara lättstressad. Jag ser mig annars som ganska lugn men hela kvällen igår tänkte jag på terrorister som skulle döda piloterna :eek: :rofl:

Plockade med en del leksaker och sambon har ju gjort ett mobilspel till Alva som jag kanske kan underhålla henne med en stund. Det löser sig nog. Något att tugga på och dricka ska jag inhandla på flygplatsen och vi äter innan start.

Praktiskt att sambon är hemma i alla fall. Ifall pengarna tar slut kan man ju bara SMS:a honom att man behöver mer så behöver jag inte tänka på det.

3 flyg?! Omg! Ja, jag tackar för att det är en kort resa vi ska på. När var det ni skulle hem? Eller är ni hemma redan?

Det kommer gå bra :)
Ha det så himla skönt!

Vi åker tyvärr hem snart :/ vi har det så himla bra att vi hade velat stanna längre. På hemresan har vi dock först en kort timmesflygning till Bangkok där vi sover en natt innan vi tar en 10-timmarsflygning till Helsingfors och sen en timmesflygning till.

Härligt att ni haft en fin resa. Vad har ni gjort för nåt? Strandhäng eller nåt mer "äventyrligt"?

Vi har främst haft pool och strandhäng, tagit det lugnt och ätit gott. Varit på några kvällsmarknader, annars har vi haft det så varmt att det är att tänka på annat än att vara blötdjur :) Vi har inte känt att det varit någon ide att åka på sightseeing osv då ingen av våra barn skulle uppskatta det och så bor vi på stranden.

Stort grattis till lillasyster @Apollo 13 ! Hoppas att allt är bra med er allihopa :).

Har inte varit inne här på länge, iaf inte skrivit något. Tack för tips etc. angående fången!

Vad härligt det låter @Kaktusblomma. Hoppas att ni njuter av sista tiden och att resan hem går bra.

@deathslyna, ni är framme i Paris nu då? Gick resan bra? Packa natten innan låter lite som mig. Denna gången har jag dock börjat flera dagar innan :o. Vi åker till Sverige på onsdag och jag började för en gångs skull förbereda lite i helgen. Men blir säkert nattpass på tisadg ändå. Alltid lika smart att vara som en zombie när man ska resa hela dagen med två småbarn...

@Solvind @Micks, medeltidsveckan låter kul. Jag har aldrig varit där, aldrig ens varit på Gotland. Men kan tänka mig att det är roligt. Medeltidsklänning som väntar i garderoben låter avancerat. Håller med om att bärsjal känns mer tidsenligt, men kanske jobbigt att inte kunna stuva in alla grejor i vagnen.

@lewellyn Grattis i efterskott till jättesöta 1-åringen. Har hon redan hunnit få skorna? Linnea går inte själv ännu, tycker hon kunde börja snart! Går gärna med läragå-vagnen, men inte så jttegärna när man håller henne i handen.

@Zewz Usch vad jobbigt med sömnen. Har tyvärr inga bra tips. Tycker du gör rätt i att inte propsa på att hon ska sova i sin säng om hon sover bättre tillsammans med er. Funkade det med korven emellan?

@leia - jag har fåt hem ett par skor men de var för stora :/ de skor hon har (baby converse) är för mjuka så de går hon på tå i... jag börjar inse att jag nog måste köpa ett par Kavat ändå, även om de är svindyra... (känns dyrt även på Tradera)

Nu får man bara hålla henne i en hand när hon går, den andra viftar hon bort illa kvickt :) Hon står en stund utan stöd och har till och med klarat av ett par steg på helt egen hand innan hon vinglade till och jag fick fånga henne. Hon kan stå och grejja med en mössa eller en sko (nya grejjen - skor är jättekul att ha på händerna!) och sen bara "gå iväg" utan stöd.

@Solvind grattis till första stegen!

---
Gnällinlägg från mig...

Åh vad jag är less på alla frågor! Det är ju värre än under graviditeten! Går hon än? (Nej. Säger jag för det gör hon ju inte, men hon provar) Pratar hon än? (Nej. Bara bla da papapapapa mamammama mmmmmmm babbababa) Sover hon som hon ska? (Tja, hon sover på natten i alla fall) Äter hon? (Ja. Annars vore hon väl ganska mager...) osv.

Sen är jag faktiskt SKITLESS på att runt runt i huset. Med en hand i kottes underbara söta lilla hand, hon skrattar och har superskoj men jag är så less och har såååå ont i ryggen. En stund då och då kan vi läsa en bok (hon sliter till sig den och ska bläddra, kastar iväg den, jag hämtar och försöker berätta vad som händer på första sidan, hon sliter till sig den och kastar den osv), leka med hennes fjärrkontroll (som spelar ljud hon dansar till) osv. men efter två minuter ska vi gå igen. Ute ska det bara bara promeneras, helst in i ladugården eller ut i potatislandet. Puh!

Sambon är borta med jobbet i 2,5 vecka, åkte i söndags. Borta länge till med andra ord.... sen kommer han hem och är hemma i tre dagar innan han åker iväg i två veckor igen. Vi har så klart pratat om det och jagtycker verkligen han ska åka på även andra svängen men visst blir det jobbigt här hemma. Tvååringen (hästen) har semester den här månaden...

I dag var vi på besök hos tandhygienisten. Lite prat om tandborstning, kostvanor osv. Hon tyckte allt lät bra (att hon inte får äta godis, ingen saft att dricka och så vidare) så nästa besök blir i 2,5-årsåldern..

Minns förresten inte om jag skrev mått och vikt från ettårskontrollen... det känns som om kotte är väldigt liten. Jämförde henne lite med hennes blivande klasskompis här i omgivningen (de är bara två födda under 2013) och han är nästan lika lång som kotte, men 6 månader yngre...
Dagen innan 1-årsdagen var hon iaf 71 cm lång och vägde 8770 gram. Hur stora var era?

Ang badet förresten så är det oförändrat. Hon gråter fortfarande okontrollerat så fort det ska badas, och håller krampaktigt tag i mig och/eller flodgrisen. :(
Jag har provat att dusha med henne i famnen (sittande på golvet) och att hon får sitta på halkmattan i dushen, sitta i sin badbalja och sitta i en annan badbalja samt att bada ute. Samma resultat oavsett. Hon leker gärna och självmant med badbaljan, med eller utan vatten i - så länge hon får vara på utsidan. Hundarnas vattenskål får inte vara ifred alls - där både plaskar hon, badar saker och sätter sig i den... Nästa grej att prova är kommunens babybad. Jag väntar på att höra av den som har hand om det så att jag kan förklara situationen och fråga om de kan hjälpa oss. Jag känner mig så maktlös :/

[QUOTE="lewellyn, post: 16462968, member: 44979"

Minns förresten inte om jag skrev mått och vikt från ettårskontrollen... det känns som om kotte är väldigt liten. Jämförde henne lite med hennes blivande klasskompis här i omgivningen (de är bara två födda under 2013) och han är nästan lika lång som kotte, men 6 månader yngre...
Dagen innan 1-årsdagen var hon iaf 71 cm lång och vägde 8770 gram. Hur stora var era?
[/QUOTE]

T var 74 cm och 7880 g en vecka efter födelsedagen. Hon är lite mindre än genomsnittet men inte pyttig (ligger på 25:e percentilen i vikt och lite över på längd har jag för mig (orkar inte gå och titta nu, men ungeför så).

Hoppas det blir bättre med badandet och vad tapper du är som roddar allt själv!

Vad jobbigt med badet! Jag hade fortsatt som du gör, på alla möjliga sätt med vatten. Tvätta henne med en svamp utan att sänka ner henne i vatten tills vidare.

Om du sätter henne på halkmattan och sätter på duschen bara lite så hon kan leka med den, går det?

Glöm inte det viktigaste mottot man kan ha som förälder - this too shall pass. :)

Jag skriver inte så mycket här av förklarliga skäl, tre barn och ett hushåll - inte mycket buketid. Men jag brukar läsa ikapp. På söndag far vi till kreta en vecka och sen till vår sommarstuga i två veckor.

Nu kan jag inte ens hålla koll på er allihopa, har inte tid med buke ju :o

Numera sover maken med Tova. Maken vaknar ju inte när hon gnäller så det är nog lättare för honom. Senaste nätterna har hon dock skrikit en del så då har han varit lite stukad... Jag får dock alltid hämta henne när hon vaknar vid fem, för då vaknar inte maken och då är Tova snart på väg ur sängen...

Imorgon åker vi till mina föräldrar för att lördag morgon dra till Mallorca. Det ser ut som jag packat inför en världsomsegling :eek:

Ang storlek så var Tova 78,5 cm och 10,5 kg vid ett-års-kollen. Men hon är lite större än de flesta i hennes ålder :)

Nu är jag hemkommen från Paris. Vi sov till 10:20, jag och Alva. Helt matta båda två. Har inte sovit ut en enda gång när vi var där för det var massa turer från morgon till kväll. Mycket som var vacket men attans skönt att vara hemma.

Vi var ute och tittade på mycket och det gick super. Vi tog tillfället att gå förbi en park när vi kom över så hon fick rasta av sig för en stund. Hon har gått otroligt mycket. Tidigare gick hon rätt ostadigt med skor men nu har hon vant sig.

Paris är perfekt att turista i med barn tycker jag. Överallt på museer, flygplats osv var det superbra service. Man behövde aldrig stå och köa utan de tog alltid fram en så man kom in snabbare. Hjälpte till med vagnen. Restaurangerna var positiva till barn och hjälpte gärna till. Lite ont om skötbord kanske men det är inget som bekymrar mig. Jag kan lika gärna byta i vagnen.

Servicen på hotellet var dock usel. Jag bad dem att värma välling åt tösen en kväll och störde då mitt i fotbollen. Inga glada miner alls. När vi skulle hem frågade vi hur lång tid det skulle ta att komma till flygplatsen med tåg. En timme fick vi höra. Då tänkte vi att då åker vi så att vi är där ca 1.5 h före avgång ifall att. Kom 10 minuter sent till check in. Tågen flöt på mycket bra men receptionisten gissade uppenbarligen helt fel så vi missade flyget och fick jätteproblem att komma hem.

Lyckades ta mig till Köpenhamn och övriga fick ta ett senare flyg då de inte rymdes och tänkte att i värsta fall slaggar jag hos någon släkting där. Jag hittade dock ett sätt att ta mig hem med annat bolag. Lite dyrt men nu är jag hemma i alla fall. Skulle ha varit hemma igår vid lunch och kom hem 22:50 på kvällen. Kuljul. Tösen skötte sig exemplariskt i alla fall med tanke på hur stillasittande dagen var för henne. Sitta i vagn och vänta, åka flygplan, sitta i vagn osv. Resten av sällskapet blev dock kvar i Köpenhamn och blev hämtade av morbrors ex. Kom till Malmö för en stund sedan och ska åka vidare till sthlm.

Angående landningen var det fruktansvärt vid första landningen. Fick inte tösen att dricka och hon blev väldigt ledsen. När vi landade första gången på hemresan hade jag klubba åt henne (färgämnen och skit men det kändes oviktigt då) och det funkade bra. Dock tappade jag bort den andra klubban till sista flygningen så jag försökte hälla i henne vatten och juice vilket gick sådär. Hörselkåpor kanske hade kunnat hjälpa något, ångrar att jag inte hade det. Om jag tar klubba med mig nästa gång ska jag i alla fall ha handskar också. Jeeez vad socker jag hade överallt på mig :o fick gå in och tvätta av mig på flygtoan innan jag tog mina grejer och gick.

@lewellyn håller med dig om frågorna. Det är jättejobbigt att svara på. Angående att tösen ska gå hela tiden förstår jag det jobbiga. Har hon ingen gåvagn som kan avlasta din rygg lite? Eller välplacerade möbler som hon kan hålla i om du uppmanar henne?

Glad midsommar till er alla.

Tor har både sjungit och dansat vid misdommarstången idag. Tyvärr inget jag fick se för det var farmor som hade gått iväg med honom då. Hade gärna sett men orkar inte bry mig för jag är sjukt trött efter arbetsveckan och för lite sömn så vill helst bara sova.

Roligt att ni hade det bra på resan @deathslyna . Synd att det krånglade så mycket på hemvägen bara.
Låter det alltså så mycket vid landningarna (tänkte på hörselskydden) eller är det trycket i öronen du försökte distrahera från? (Har aldrig flugit någon gång)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 670
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar