Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@leia - jag har fåt hem ett par skor men de var för stora :/ de skor hon har (baby converse) är för mjuka så de går hon på tå i... jag börjar inse att jag nog måste köpa ett par Kavat ändå, även om de är svindyra... (känns dyrt även på Tradera)

Nu får man bara hålla henne i en hand när hon går, den andra viftar hon bort illa kvickt :) Hon står en stund utan stöd och har till och med klarat av ett par steg på helt egen hand innan hon vinglade till och jag fick fånga henne. Hon kan stå och grejja med en mössa eller en sko (nya grejjen - skor är jättekul att ha på händerna!) och sen bara "gå iväg" utan stöd.

@Solvind grattis till första stegen!

---
Gnällinlägg från mig...

Åh vad jag är less på alla frågor! Det är ju värre än under graviditeten! Går hon än? (Nej. Säger jag för det gör hon ju inte, men hon provar) Pratar hon än? (Nej. Bara bla da papapapapa mamammama mmmmmmm babbababa) Sover hon som hon ska? (Tja, hon sover på natten i alla fall) Äter hon? (Ja. Annars vore hon väl ganska mager...) osv.

Sen är jag faktiskt SKITLESS på att runt runt i huset. Med en hand i kottes underbara söta lilla hand, hon skrattar och har superskoj men jag är så less och har såååå ont i ryggen. En stund då och då kan vi läsa en bok (hon sliter till sig den och ska bläddra, kastar iväg den, jag hämtar och försöker berätta vad som händer på första sidan, hon sliter till sig den och kastar den osv), leka med hennes fjärrkontroll (som spelar ljud hon dansar till) osv. men efter två minuter ska vi gå igen. Ute ska det bara bara promeneras, helst in i ladugården eller ut i potatislandet. Puh!

Sambon är borta med jobbet i 2,5 vecka, åkte i söndags. Borta länge till med andra ord.... sen kommer han hem och är hemma i tre dagar innan han åker iväg i två veckor igen. Vi har så klart pratat om det och jagtycker verkligen han ska åka på även andra svängen men visst blir det jobbigt här hemma. Tvååringen (hästen) har semester den här månaden...

I dag var vi på besök hos tandhygienisten. Lite prat om tandborstning, kostvanor osv. Hon tyckte allt lät bra (att hon inte får äta godis, ingen saft att dricka och så vidare) så nästa besök blir i 2,5-årsåldern..

Minns förresten inte om jag skrev mått och vikt från ettårskontrollen... det känns som om kotte är väldigt liten. Jämförde henne lite med hennes blivande klasskompis här i omgivningen (de är bara två födda under 2013) och han är nästan lika lång som kotte, men 6 månader yngre...
Dagen innan 1-årsdagen var hon iaf 71 cm lång och vägde 8770 gram. Hur stora var era?

Ang badet förresten så är det oförändrat. Hon gråter fortfarande okontrollerat så fort det ska badas, och håller krampaktigt tag i mig och/eller flodgrisen. :(
Jag har provat att dusha med henne i famnen (sittande på golvet) och att hon får sitta på halkmattan i dushen, sitta i sin badbalja och sitta i en annan badbalja samt att bada ute. Samma resultat oavsett. Hon leker gärna och självmant med badbaljan, med eller utan vatten i - så länge hon får vara på utsidan. Hundarnas vattenskål får inte vara ifred alls - där både plaskar hon, badar saker och sätter sig i den... Nästa grej att prova är kommunens babybad. Jag väntar på att höra av den som har hand om det så att jag kan förklara situationen och fråga om de kan hjälpa oss. Jag känner mig så maktlös :/

Känner igen det där med att dagarna går ut på att gå och gå och gå och gå och dessutom klättras upp på allt. Det har hållt på länge nu....

Och även alla dessa frågor känns igen. Och ja det är värre än under graviditeten där jag inte upplevde så mycket sådant. Blir ju inte bättre av att han varken går eller äter själv ännu så folk blir ju lite förvånade när de vet hans ålder.

Angående längd och vikt så var Tor 70 cm och 8 kg på sin ettårsdag. Och vid sin korrigerade ettårsdag var han 75 cm och ca 8.7 kg.
Men som prematur är han kanske inte så mycket att jämföra med ;)

Mitt kusinbarn som är ett halvår äldre än Tor och som visserligen också är lite tidig men inte alls så mycket var 68 cm och 9 kg när hon var ett.

Förra helgen var vi på födelsedagsfest (för en vuxen) . Men det var en annan lite kille där. Han var 13 månader och kunde gå själv om än något ostadigt. Tor är drygt 16 månader nu. Alltså var den lilla killen samma som Tor skulle ha varit.
Vi träffar sällan jämnåriga med honom och nu var det länge sedan. Det var stor skillnad. Jag vet ju att det är skillnad från barn till barn men här tyckte jag det syntes tydligt att min lille kämpe inte är riktigt som andra.
Dels hade den andre lille killen den typiska oskyldiga barnablicken medan Tor han något annat. Som att han vet mer. Och dels så är han ju mindre och smalare men det är något esoteriskt/sagolikt/utomjordiskt över honom när man kunde jämföra sådär. Han är liksom lite genomskinlig och annan huvudform. Påminner faktiskt om en liten alv.

Hade varit roligt att träffa fler jämnåriga och se om det är lika stor skillnad där. Extra roligt om det vore era små ;) :)

@Solvind ja det är för trycket. Det gör rätt duktigt ont i öronen om man inte vet hur man ska göra för att lätta på trycket :p har inte provat hörselkåpor själv men öronproppar har jag hört att man använder för att lätta på trycket.

Min ena syssling är något äldre än Alva. Alva gick lite på sin ettårsdag så mammas farbror såg och det var tydligen tidigt. Sysslingen var tydligen betydligt äldre innan han gick bra själv. Tor övar ju hela tiden, vissa barn vill vara säkrare innan de släpper tryggheten.

Min tjej har allt lossnat för som rinnande vatten från ena dagen till den andra. Hon är ett vilddjur nu. Klättrar upp i soffan, ställer sig i soffan och hoppar, ner igen, över armstöden, upp och ner i alla trappor, försöker att gå i trappor stående osv. När vi var i Frankrike blev hon så väldigt vild när man släppte henne i parkerna så nu håller hon på att öva på att springa fram och tillbaka. Kryper fortfarande en del dock när hon blir trött i benen. Intressant dock att den där försiktigheten hon hade försvann. Det kommer att släppa.

Min sambo berättade idag att han var 6 år när han lärde sig engelska (ordbok som hjälp att läsa warhammers regelböcker). Han har många saker som han var tidig med. Jag undrar jag vad som händer med lilltjejen. Hoppas att hon ärver mycket positivt av sambon. Han är helt galet intelligent :o

Tack för pepp majola mfl! Och för svaren om vikt och längd... Det verkar ju helt klart skilja sig en hel del.

Visslan - nej, det har jag också provat och samma resultat där :( kortfattat så storgråter hin så fort jag öppnar duschdörrarna eller håller henne över badbaljan. Hon leker glatt med badbaljan (med eller utan vatten i) på eget initiativ, med kläderna på. Hon sätter sig i hundarnas vattenskål och hon badar alla möjliga saker i den också, så jag tror egentligen inte det är vattnet i sig hon är rädd för, utan själva badet. Jag har börjat fundera på om det har runnit vatten ner i ansiktet som har varit obehagligt kanske... Har skaffat en dush-skärm och ska se om det hjälper i morrn. Annars är det väl bara att träna varje dag och se vart det leder. På babysim var de tyvärr inte någon hjälp alls, så jag får försöka reda ut det själv. Blir det inte bättre inom ett par veckor så kontaktar jag nog psykologen, det har varit så här i flera månader nu och det är jättejobbigt bpde för henne och oss förstås.

Ds - Låter som en härlig resa men trist med hotellet. Och vad läskigt med strul på hemresan.
Hon har en gåvagn men kör ju fast mot väggar och möbler så jag måste svänga åt henne. Möbler går hon längs med, och väggar lite med, men det duger inte riktigt. Fast! I går tog hon sina två första, staplande steg helt själv! :up: Så tråkigt bara att sambon inte fick se... Fpr försöka filma nån dag, än så länge är det så svajigt att jag inte riktigt vill fixa med kameran när hon ska försöka.

Kl
Oj vad ni reser! Vad roligt, fast jag är impad över att ni orkar och vågar ge er ut på äventyr med illbattingarna :) (fast alla kanske inte är lika vilda som kotte iofs :angel:)

Skönt med första stegen! Då lossnar det nog snart :)

Angående att resa gick det så bra trots att hon är en riktig buse hemma. Nya intryck gör ju sitt till också. Hon är fortfarande helt slut efter resan, jag med. Hela familjen sov till 11 idag. Helt sjukt. Var aldrig några problem att söva henne på kvällen och som sagt, bara att släppa lös henne då och då så hon fick springa omkring. Mer än 2 timmars flyg är dock inget alternativ :p det var kämpigt att underhålla henne där.

Tova var FANTASTISK på flyget. Nu tog det bara tre timmar, men inte en enda sur min förrän landningen, då gjorde det nog ont i öronen :( Trots att hon åt under tiden. På hemvägen blir det nog näsdroppar och nån smärtstillande i förebyggande syfte. Och mer gott att äta/suga i sig. Här funkar allt perfekt med. Go och glad, kul att bada, mycket att titta på osv. Ovant för mig dock att få så mycket avlastning. Tar nog tid innan jag vänjer mig :D
Kanske är skönt dock att hon faktiskt inte går än... ;)

@Zewz : Bra lösning att din man sover med Tova hemma också!

@Solvind , @lewellyn mfl.: Försök att inte hetsa upp eller oroa er över att era små inte går ännu! De är inte sena på något vis!!! Tabea går 4-5 meter i sträck nu och hon är motoriskt välutvecklad - hon tycker bara inte att det är så viktigt att gå (krypa är snabbare och säkrare!). Däremot hade hon ju inte haft några som helst betänkligheter att klättra upp här om jag inte hade fångat in henne...
DSC00470.JPG

Hon har också blivit väldigt intresserad av att måla, vilket är jättekul då storebror var mycket senare med sånt. Häromdagen ville han måla med vattenfärger, men tröttnade ganska snabbt. Då smet T dit och "målade" riktigt länge!

DSC00482.JPG

Oh, då är vi ju bara några dagar efter, måste köpa hem och prova här hemma en dag. Tror dock inte han har ro till att sitta still och måla när man kan utforska stora vida världen :p

Vad roligt att måla! Det funderade jag på så sent som i dag faktiskt... Om jag skulle köpa lute kritor eller färg och ta med en tapetrulle ut nån dag när det är fint väder... :)

Ang gåendet är jag inte orolig, det är ju på gång. Däremot är det både tråkigt och jobbigt att gå runt runt med henne.

Hur mycket pratar era förresten? Alltså "riktiga" ord?

Är inte heller orolig angående gåendet. Vet att det kommer när han är redo.

Bara det att han har verkat redo i några månader nu. Han kryper väldigt sällan. Bara i nödfall. Det är gå som gäller. Men han vill ha något att hålla i.

Däremot är jag lite orolig för allt de ska kunna på 18 månaderskollen. Han är inte ens i närheten av det. Som tur är får han ju lite extra tid på sig.

Härligt med måleri @majola .
Tor har målat lite med kritor hemma hos mormor och verkade tycka det var kul. Men han tillbringade störst tid med att bita av dem ;) . Nu är riktiga babykritor inhandlade så får se om de fungerar bättre.

@lewellyn . Här sägs inte mycket ord alls. Han babblar konstant på dagarna och förklarar, pekar och visar :D . Men inga direkta ord man kan förstå. Mamma kan han säga någon enstaka gång ibland. Och med lite vilja kan man tolka några ord till katt, tack och den.
Men han fokuserar allt på gåendet just nu så tror inte språket eller något annat kommer igång förrän han lärt sig gå.

@vilse : som sagt, storebror var helt ointresserad i den aldern...

@lewellyn : Tabea sager mamma, pappa, ja, danke ratt tydligt. Med god vilja kan man aven forsta Leander och trampolin. Och sa tecknar hon dricka, napp, mjolk och mer.

Åh så jag önskar att vi hade lärt oss babytecken att lära Tor. Började ju fundera lite på det men så blev starten som den blev och allt kom av sig. Får nog vara nöjd att jag lyckades komma igång med tygblöjor åtminstone (något sent men ändå)

Åh så jag önskar att vi hade lärt oss babytecken att lära Tor. Började ju fundera lite på det men så blev starten som den blev och allt kom av sig. Får nog vara nöjd att jag lyckades komma igång med tygblöjor åtminstone (något sent men ändå)
Det ar ju absolut inte for sent att borja nu om ni ar intresserade!

Köpte kritor idag, ritade några streck men sen var det inte så roligt mera :p

Det stora idag är dock att vi KÖPT NY VAGN :eek:
Jag vet fortfarande inte vad vi gett oss in på...

Planerar ju syskon, så har kollat runt på syskonvagn en del. Bugaboo Donkey var den som verkade bäst, även om utseendet inte var det bästa enligt mig ;)
Mycket läsande och bildkollande har det blivit - idag fick jag även en kort glimt av den IRL. Provkörde den hela 30 cm (fastkedjad i en annan vagn och viktor hade inte mer tålamod). Verkade bra på det lilla jag testade i varje fall.

Och ikväll hittade jag sen att barnbutiken.net har 15% på allt i butiken mellan 17-22 idag + att man får med ett babyskydd om man beställer över 12000 kr...
Så det slutade med att vi tar en chansning på att vi/viktor gillar vagnen och beställde en. :o Vagn, barnstol samt två åkpåsar. Totalrabatt blev 4500 kr. Billigare än om vi skulle beställt vagnen utomlands :D
Måtte nu bara ungen gilla vagnen ;)

Denna blev det (färg som den översta bilden):
Bugaboo-Donkey-Ice-Blue_thumb.jpg

bugaboo-donkey-duo-black-black-f.jpeg

Går att kombinera sitt/liggdel, samt ha sittdelarna vända på båda håll - vilket var viktigt för mig.
Dessutom verkar den vara grymt praktiskt att fälla ihop - vilket också var av hög prio när jag kollade runt. Ska man iväg någon längre bit så är det mycket annat som också ska få plats i bilen...
Stort minus är ju priset - tur man har en man som är shopaholic ibland så jag slipper ta beslutet ;)

Grattis till vagnen @vilse :D

Blir lite avis. Vill också köpa ny vagn. Speciellt nu när emmaljunga nyss släppt sina nyheter för 2015 och det finns massa fint där. Men kan inte riktigt motivera mig till köp när jag har två bra vagnar här hemma och dessutom snart inte har jobb längre :meh:

Vilken fin blå färg du valt. Och donkey verkar många vara väldigt nöjda med så hoppas den passar er också. Det enda med den som vissa klagar på är att fotstödet inte går att reglera vilket gör att en del barn inte sitter bra och glider ner och hänger i selen. Och att sittdelen kan bli lite trång för stora barn.
Men den är ju smart genom att man kan dra ihop den till singelvagn också. Och är bland de smalaste av syskonvagnarna så man kommer in på de flesta ställena och slipper fastna i dörröppningen. Köpte du med deras genialiska sommarsufflett breezy? Den verkar super.

Lite nyfiken :o . Vad har du för vagn nu?

Just nu är jag inte säker på att det blir någon vagn :meh:
Började dagen med att få mail från butiken att ansökan om att betala med Klarna faktura inte godkändes, så då makulerades hela köpet (?!).
Efter mail fram och tillbaka där jag frågade om varför den inte blev godkände (det visste de inte), så bad jag dem ändra så vi kunde direktbetala. Det har jag inte fått något svar på.
Tog kontakt med Klarna också, och de visste inte varför den inte blivit godkände. De kunde inte öht se att där skickats någon ansökan... Så de gissade på problem i kommunikationen mellan butiken och Klarna :meh:
Även detta har jag har jag mailat upp till butiken, men inget svar på det heller... Så vi får väl se..
(telefontid först imorgon, så då ska jag ringa....)

Idag har vi en tako vagn, Tako jumper x GT eller något sånt heter den. Är jättenöjd med den och hade gärna nog kunnat köpa deras syskonvagn också - om den inte varit 92 cm bred :cautious:
tako_jx_gt_green_blak0.jpg

Och nej, jag köpte inte breezyn :p
Dels så har bara nätet en solskyddsfaktor på 2, vilket jag tycker gör att den är sämre än många andra... Dessutom hade Viktor blivit vansinnig om man satt en sådan för honom, HAN SKA JU SE!!! :D:p
Kan inte ens sätta på ett vanlig regnskydd utan att han blir förbannad... Här är inget som ska skymma hans sikt - punkt slut ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 668
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar