Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Zewz : Vad jobbigt att det inte blir bättre. Antar att det är en klen tröst, men ingen av våra ungar somnar själva i egen säng heller. Storebror vill helst sitta i knäet och så ska man lyfta över honom när han somnat till en saga, men han kan sträcka sig till att somna i sängen om man sitter bredvid. Tabea somnar f.n. bara i vagnen, så jag promenerar varje kväll. Men de sover ju bra på nätterna så det är ju verkligen att jämföra äpplen och päron förstås. Tyvärr sover inte mor och far så bra när gullungarna sover som bäst - nämligen hos oss. Min man tog detta foto en tidig morgon nyligen...
Fotor0528231919.jpg

Normalt sett ligger han där jag ligger på bilden och jag sover ihoprullad i fotänden, nedanför barnen...

@deathslyna : Man behöver inte roa dem så mycket på en så kort flygning faktiskt. Det bästa är att hålla dem vakna så länge som möjligt innan och sedan ge en flaska ersättning/välling på planet. Kex är också bra, liksom sånger, fingerlekar och att leka tittut med dem som sitter bakom er.

@majola hoppas verkligen att du har rätt. Det känns väldigt långt borta att hon kommer att vara stilla mer än en mycket liten stund och att det blir många ledsna miner om hon inte får fara omkring :p känner att jag kanske skulle investera i öronpluggar åt resten av resenärerna, haha!

Charmig bild! Tös ligger och pressar mig ur sängen (nåja.. Försöker?) och sparkar sambon för det mesta. Jag får liksom knuffa in henne med jämna mellanrum för att få in båda skinkorna på madrassen :rofl: men, det är helt okej. Så länge hon är nöjd är jag också det.

Just ja, glömde: T kissade på pottan för första gången idag! :love::bow: Hon såg mest förvånad ut med gillade att jag klappade händerna och jublade. I övrigt är hon dålig i magen och jätteröd i rumpan så teoretiskt vore det ju inte helt fel om man kunde reducera blöjanvändandet lite... Ska bli riktigt varmt till helgen och vi har inga direkt planer för lördag och söndag så då kan hon vara naken ute.

Grattis @Apollo 13 :) . Tänkte precis idag om det inte var nu någon gång du skulle få.
Gick allt bra?

Och grattis till @majola och T (glömde precis bort hur det stavades :o ) till första pottkissandet.
Jag har fortfarande inte lyckats få Tor att fortsätta kissa på toaletten igen. Är ju visserligen inte hemma på dagarna längre men ändå ..

Jobbigt att det fortfarande är jobbigt med sömnen @Zewz . Och jag har inga råd att ge.
Vi har lite problem med insomnandet som oftast måste ske i bärselen. Någon gång ibland kan det fungera att lägga oss i våran säng. Testat vagnen med men det var ju jättespännande att vara ute på kvällen tyckte Tor.
Men sover gör han oftast väldigt bra. Brukar vakna någon gång på natten och vill komma till oss och sover sedan till 08-09. Inga nattmatningar längre och ibland sover han hela natten i sin egen säng vilket är skönt för som för några av er andra så blir det inte så mycket plats till mig efter ett tag :p

Har jobbat idag och kom naturligtvis hem med huvudvärk igen :mad: . Inte lika hemsk som i måndags men jobbigt ändå. Jag blir heller ingen bra mamma när jag kommer hem på det viset och stackars Tor blir ledsen när jag inte orkar busa med honom. Det första han gör när jag kommer hem är att dra med mig och inkluderar mig i leken som han håller på med.
Men nu bara en dag kvar till långhelg. Superskönt. Och extra skönt eftersom det är grisningshelg och egentligen min tolvdagarsvecka. Men slipper helgen eftersom min ersättare kunde ta den istället :D

Ja 50 suggor på jobbet ska grisa under helgen. Några har redan börjat.
Detta sker var fjärde helg och blir ganska så intensivt. Jättesöta små grisar men det är mååååånga att ta hand om.

Och ang Tovas sömn får vi se vad läkaren säger nästa gång. Ökad dos gav ingen förändring. Men vi skulle ge det en vecka.
Jag har testat att ge henne välling några gånger för att se om hon lugnar ner sig, men det vill hon inte ha.
Vatten har vi vid sängen och det är hon duktig på att visa när hon vill ha. Men oftast är det mest kul att leka med...
Jag tycker hon har blivit svårare på dagarna också nu. Kommer inte till ro i vagnen som hon brukar. Nu fick jag bära på henne en bra stund och nu ligger hon på min framsida och sover.
Det har annars varit min tröst innan, att hon funkat så smidigt på dagarna...

Och ang Tovas sömn får vi se vad läkaren säger nästa gång. Ökad dos gav ingen förändring. Men vi skulle ge det en vecka.
Jag har testat att ge henne välling några gånger för att se om hon lugnar ner sig, men det vill hon inte ha.
Vatten har vi vid sängen och det är hon duktig på att visa när hon vill ha. Men oftast är det mest kul att leka med...
Jag tycker hon har blivit svårare på dagarna också nu. Kommer inte till ro i vagnen som hon brukar. Nu fick jag bära på henne en bra stund och nu ligger hon på min framsida och sover.
Det har annars varit min tröst innan, att hon funkat så smidigt på dagarna...

Ursäkta ett inhopp men man kan få ganska jobbiga biverkningar av insomnings/komma tillro-tabletter. Har du läst om det på bipack?

Kan ju vara svårt att berätta sånt när man är ett år. :(

(Jag tål inte alls insomningstabletter, får massor av obehagliga biverkningar- som
sitter i upp till flera dygn efter sista dos.)

Ursäkta ett inhopp men man kan få ganska jobbiga biverkningar av insomnings/komma tillro-tabletter. Har du läst om det på bipack?

Kan ju vara svårt att berätta sånt när man är ett år. :(

(Jag tål inte alls insomningstabletter, får massor av obehagliga biverkningar- som
sitter i upp till flera dygn efter sista dos.)

Jo, jag har läst om det och funderat mycket, men vi var tvungna att testa. Nu verkar det inte funka ändå så nu har jag slutat med det.
Sövde henne i vår säng ikväll, och försökte sen lyfta över henne i spjälsängen. Vilket resulterade i en hysterisk unge som skrek som en besatt och sträckte sig efter mig. Så nu ligger hon här iaf. Jag sover ju ännu sämre då, vaknar av minsta rörelse.

Jag tappar nog snart förståndet på riktigt.

Och frysen börjar bli full här hemma, för timmen mellan 05:30 och 06:30 är baktid här. Det brukar Tova gilla. Muffins i torsdags, rabarberkaka igår och chokladsnitt idag. Imorgon blir det nog vaniljkringlor...

Och frysen börjar bli full här hemma, för timmen mellan 05:30 och 06:30 är baktid här. Det brukar Tova gilla. Muffins i torsdags, rabarberkaka igår och chokladsnitt idag. Imorgon blir det nog vaniljkringlor...

Haha! Jag kommer gärna på fika :) jag och Alva kan leka med Tova så du kan sova några timmar

@Zewz angående samsovningen, blir det bättre om du sover med ryggen mot tösen? Det hjälper för mig om jag blir störd. Annars är du väl lite pysslig, du kanske kan sy någon anordning så hon håller sig på lite avstånd? Typ babynest fast större? Någon gravidkudde du kan lägga mellan er? Förstår dock om du inte orkar men jag försöker få till några idéer ändå.

Här håller vi på för fullt. Jämt och ständigt. Tur viktor tycker om att gå runt och leka själv stora delar av dagen :D
Igår visade han dock att han kommit på att man kan komma ut mellan ribborna på staketet - så idag bygger vi nytt :D (var tänkt att göras, jag hade dock hoppats på att det kunde skjutas till nästa sommar)
Nya:
DSC_0280.JPG

Visade jag hur sandlådan blev? Yttermåtten blev 2,4*2,4. Tänkt var egentligen 2*2, men min kära bror som fixade sanden "råkade" ta en halv kubik extra sand. Och eftersom timret var 2,4 meter långt så var ju valet lätt - hellre gräva lite till än att lasta och köra iväg med sand :p
DSC_0255.JPG

I övrigt så har vi börjat planera för min tillbakagång till jobb :( 11 aug börjar viktor dagis, 18 aug går jag tillbaka på heltid till jobb. From 18 aug så är jocke hemma på halvtid fram till siste januari (med 3 veckors heltid över jul och nyår). Resterande dagar tänker han ta i samband med att syskonet kommer (förhoppningsvis tar det sig på första försöket även denna gången, bf blir då i början på mars).
Så får vi väl se hur länge jag har jobb, chefen har försökt hitta uppdrag till mig hela året (var egentligen tänkt jocke skulle vara hemma på heltid också...), men utan att lyckas.. Jag räknar tyvärr med att bli uppsagd ganska snabbt...O_o

@Zewz, vad jag lider med dig :( vi har haft det tufft sömnmässigt med våra barn, men det har gett med sig tidigare. Jag håller fullständigt med om det Freyja sa ang att strunta i BVCs propsande på om att sova i egen säng, utan tycker att man ska göra det som leder till mest sömn. Även jag undrar om du har provat utesluta mjölk? Stor kram och jag hoppas att du på något sätt lyckas hålla näsan över ytan.

@majola, resan ner gick allt som allt bra, men det är ju klart att det blir jobbigt för alla. Barnen kunde iaf sova en bra stund på flyget och vi fick ta igen sömn när vi väl var nere. Jag tycker att det har varit guld att vi har brorsans familj med som har stora barn. De har hjälpt till så att vi enkelt kunnat komma ikapp sömnmässigt.

@deathslyna jag kan tipsa om kyrkans öf i Tullinge som har en jättebra sommarlek utomhus, har dock inte varit där sen dottern var liten, men jag hoppas att jag hinner dit någon gång innan det är slut för semestrar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V