Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@deathslyna : Det är/var ju samma förbaskade tand... Eftersom jag blev gravd så snabbt igen hann de inte behandla klart den (behövdes en avslutande röntgenbild).

@Solvind : Precis, det glömde jag - vi har inte heller haft några som helst problem med blöja under soldräkten, vare sig vanlig eller badblöja.

Men vad drygt @majola hoppas att du väntar lite med en nummer 4 sen så de hinner göra klart tanden nu ;)

Hua, vilken värme det kom på en gång. Vi köpte ett partytält till att sätta över sandlådan. Sätter man bara upp halva benen hålls det riktigt behaglig temperatur under taket så där tillbringade jag en stund förut. Tös är helt matt av värmen så hon toksomnade i bilen för ett par timmar sedan, sov sig igenom stallfix (trimmar på lite övningar jag fått från tränare så jag motionerade häst från marken också) kom hem och la henne i sängen och där sover hon nu. Har kollat flera gånger att hon andas och det gör hon i alla fall :p

Kanske läge att sköta måsten nu då. Har många saker att ta itu med... Hemmet förföll en del medan jag jobbade, i mina ögon alltså. Sambon och jag delar ju inte åsikt om vad som är städat och stökigt så jag gav upp för någon månad sedan och tänkte att ja, jag gå snart hem. Jag får väl ta den veckan och städa upp så det blir drägligt i mina ögon med :)

Låter bra att det fungerar med blöja under uv-dräkten.

Otur med tanden @majola . Och ja det är jag som är den stora på bilden. Älskar den typen av kläder men har bara just de där i den stilen.

Gick hem tidigare från jobbet idag på grund av en riktigt dundrande huvudvärk. Trotts två värktabletter känns det fortfarande. Vet inte hur jag ska stå ut med jobbet den tid som är kvar om jag ska få huvudvärk hela tiden. Känner inget alls på helgen.
Stackars Tor som blir så glad när jag kommer hem blir ju både ledsen och besviken när jag inte orkar leka och gå med/bära omkring på honom :( .

Jag fick ju huvudvärk ganska ofta innan föräldraledigheten också. Men inte så här. Är väl för att jag inte är van nu. Kan ju inte knapra värktabletter varje jobbdag :cautious: . Inte blir det bättre av att jag hela dagarna längtar efter mina grabbar där hemma.

@deathslyna vad härligt det låter att få bli föräldraledig igen :)

Evigheter sen jag var här tror jag... :o

Jag har också funderat på uv-dräkt, att ha ute på gården då eftersom hon inte har vett att sitta kvar i skuggan när jag far runt och pysslar med annat än att leka :angel: Jag tittar iofs bara begagnat, men hittar nästan bara kortärmat/kortbent. Då måste man ju ändå hålla på och smörja väl?

Nu har hon tunna byxor och en tröja eller tunn skjorta... Kanske det räcker ändå. Solhatt och skor sitter kvar varierad tid förstås.

Kotte går inte själv än, men springer med stöd. Trippar fortfarande på tå, skor är beställda.

Och så har vi varit på ettårskontroll. Nu kan hon börja äta vanlig mat, här får du en broshyr. Hm.

71 cm lång och 8770 gram tung. Båda kurvorna går neråt men det ser jättefint ut sa bvc-tanten så jag får väl tro på det. Kotte mår bra i alla fall, och utvecklas ju som hon ska. Det roligaste som finns just nu är att sortera och stapla saker. Man hittar små byggen precis överallt, och det räcker ju inte med plock-lådan (sån med klossar i olika former som passar i lika formade hål) utan det ska sorteras skor, legobitar, kökslådor, hundleksaker... Gulligt men lite svårt att hitta ibland :)

I torsdags fyllde hon ett och fick smaka god tårta med favoriten nummer ett -banan (kommer garanterat bli första ordet :D)
imagejpg1_zpsef664ea6.jpg

Det roligaste som finns just nu är att sortera och stapla saker. Man hittar små byggen precis överallt, och det räcker ju inte med plock-lådan (sån med klossar i olika former som passar i lika formade hål) utan det ska sorteras skor, legobitar, kökslådor, hundleksaker... Gulligt men lite svårt att hitta ibland :)
Ähh, jag är avis!! Här hemma finns bara en marodör. Jag bygger, bygger och bygger, och han river och river och river :meh:
Eller för den delen, jag plockar undan/ställer upp skor - han dra ut allt på golvet igen. Vissa dagar tror inte jocke mig när jag hävdar att jag faktiskt städat under dagen.... :D

Haha, jag har fått lov att köpa nya strumpor till båda barnen för de var alltid slut. Och så hittar man udda strumpor i skolådan, i någon random byrålåda, under soffan... En gång haffade jag henne precis när hon tänkte slänga storebror strumpor i blöjsophinken!

Känner igen det där @vilse :angel: . Ingen liten sorterare här heller. På sin höjd kan han lägga klossar i lådan. Men resten dras ur och vissa saker göms.
Är det något man inte hittar så är under soffan första stället att leta på. Tydligen roligt att skjuta in grejer där :D

Hrm, ja nog rivs det ut en hel del här med. Speciellt kläder, påsar och toapapper. Allt som går att ha som halsband visas upp med stolthelt och kan hänga med i en timme eller mer... :)

Här göms saker i lådor. För ett par veckor sedan försvann fjärrkontrollen spårlöst. Återfanns i tösens klosshink :o för en sådär 5 minuter sedan hittade jag en tampong i hennes leksakslåda. Trodde att det skulle dröja lite innan hon började gömma saker.

Tvättmaskinen är nya hiten. Hon har hjälpt mig att fylla och starta tvättmaskin och torktumlare vilket jag tycker är helt galet. Hon är väl bebis, typ? :D

@lewellyn banan tjatas det mycket om här med. Jag har börjat göra klämmisar med banan och äpple. Det är hon galen i. Grattis till den fina ettåringen.

Ni som flugit med de små, hur har ni roat dem? Sambon har programmerat ett mobilspel men det är ju roligt i typ 10 minuter på sin höjd. Jag är glad att det bara är ett par timmars resa, hade ju aldrig fixat långflygningar med tös utan att vara nervvrak vid landningen xD

Stannat hemma idag då huvudvärken fortfarande känns. Verkar dumt att börja jobbdagen så när jag vet hur det blir sedan.

Men förutom att jag sov hela förmiddagen så är det ingen vila med att vara hemma :meh:. Tor klänger konstant på mig. Hans och sambos idé om att jag är hemma är tydligen att jag är den stora underhållaren. Så nu har jag skickat ut dem att leka i trädgården...

@deathslyna . Jag känner igen det där med att hushållet förfaller. Och då är det ändå sambo som är den mest husliga. Jag vågar inte ens säga hur det ser ut här nu :o . När jag var hemma brukade jag åtminstone se till att golven var hyfsat dammfria och att man slapp snubbla på alla grejer. Men han har ju inte varit hemma så länge ännu så har kanske inte kommit in i rutinerna ännu (önsketänkande? :angel:)
Misstänker att min sjukdag kommer sluta med att jag städar

@lewellyn jag glömde ju gratta nyblivna ettåringen . Stort grattis :bump:
"Skyller på den hemska huvudvärken igår"

Jobbigt med huvudvärken. Jag är rätt tydlig med sambon när jag behöver vila så han inte missar nåt.

Angående städningen så gör han ju det jag ber honom om. Vissa saker gör han självmant, diskmaskinen t.ex. annars får jag gilla läget att städa "tillsammans" när jag är ledig vilket jag tack och lov är ofta :) sista månaden orkade jag inte be honom om städningen heller och han började ju ledsna rejält på att vara hemmapappa så jag kände att det faktiskt är okej ändå. Nu tar jag det jag hinner på dagarna, prioriterar lite vad som känns viktigt för mig och vad jag känner för så om några dagar kanske man kan ta hem folk igen ;)

Just det, var ner i centrum idag. Löste in ett blancolån på bilen (SÅ SKÖNT!!) och skulle vidare till öppna fsk. Dörren var uppställd, ingen lapp om att det inte var något men när jag kom in fick jag höra att de tagit sommarlov. Jag svarade att det stod på hemsidan att det var öppet. Visade sig efter en stund att ja man uppdaterar inte hemsidan i den här församlingen för man har ju alltid tagit sommaruppehåll så det har man inte tänkt på. Däremot håller man på att göra lappar som ska delas ut till de som kommer på en (oannonserad) grillfest i morgon och på torsdag. Jäkla lätt för mig som är nyinflyttad att veta :meh: kan nog tycka att det är rätt dassig service när det ändå är generations byte i områdena runtomkring och det ju är just på internet man hittar informationen om vart man ska.

Det var bara att ta tösen och åka därifrån. Bestämde mig i sista stund att det får bli en tur till leklandet så man har gjort nåt i alla fall. Märker på henne att hon gärna vill träffa barn. Nu sover hon ju gott i hängmattan i alla fall och det är ju skönt :) jag njuter av tystnaden så länge.

@deathslyna Smidigt av dom. Är det kyrkan? Många är sådana, tyvärr. Jag hade ett tag den uppgiften i vår församling, att sköta hemsida och annonsering osv. Det hände att man fick skit för att man ”missat” något, men som man inte fått någon information om, men det skulle jag vetat ändå, för så har det minsann ALLTID varit! Eh… Kanon!

Här hemma är det också en tös som kräver mer och mer aktivering. Fick gubben att ordna en sandlåda i helgen, eftersom han åkte på hojsemester idag. Då vill jag har alla förutsättningar att sysselsätta tjejen. Sen blir det ÖF ibland, och träffar vänner ibland. Men som idag, vi har varit på hemmaplan hela dagen, och det har regnat så man inte kan vara ute på samma sätt blir det rätt långrandigt… Imorgon blir det nog en runda till stan bara för att strosa runt lite.

Eftersom Tova fortfarande inte sover vettigt så höjde läkaren dosen Atarax. Vilket gav en ännu mer svårlagd Tova… Hon har ju alltid varit lätt att lägga förr, men nu är hon helt galen :( Kastar sig mot sänggaveln, VRÅLAR som en besatt, kastar ut alla sina grejer och är allmänt hyperstressad. Det enda som funkar är att lägga henne i vår säng och lägga sig bredvid… Och inte sover hon på nätterna heller sen… :cry:

Lägg henne i er säng tills hon somnat, och lyft över henne i sin egen säng sen. Så gör vi, jättesmidigt. :) (började med det när han hade en orolig period och inte kom till ro i spjällsängen).

Hur många gånger vaknar hon på natten? Är hon lika hysterisk/skrikig nu som hon var innan?

Äh, nu kan hon lika gärna ligga kvar, så slipper jag hämta henne senare. För hämta henne får jag alltid göra, mellan 23-01 nångång. Sen är det allt mellan 5 och 30 (?) uppvak fram till kl 05 när Tova tycker det är morgon.

Det är väl mest att vi blivit itutade att hon ska somna i egen säng, för att kunna somna om själv i egen säng också. Men jag ger nog upp det nu, och så får hon sova med mig hela nätter igen...

Det är väl inte riktigt lika hysteriskt, men skriker gör hon än. Och INGENTING hjälper :( Tar jag upp henne vill hon ner i sängen igen, och där vrålar hon. Jag vänder på henne, ibland hjälper det några minuter, och sen vrålar hon. Sen kanske hon sover en stund innan hon börjar om.

Äter hon på natten? Här har vi haft en period då han promt skulle ha välling två gånger om natten (antar att han växte mycket eller något), nu har vi (nog) gått tillbaka till en gång.
Förutom det uppvaket så vaknar han och måste ha vatten 1-3 gånger per natt - då är han rejält törstig varje gång.
Det kan inte vara något sånt? (får inte viktor välling/vatten så kan han också bli helt hysterisk)

Äh, nu kan hon lika gärna ligga kvar, så slipper jag hämta henne senare. För hämta henne får jag alltid göra, mellan 23-01 nångång. Sen är det allt mellan 5 och 30 (?) uppvak fram till kl 05 när Tova tycker det är morgon.

Det är väl mest att vi blivit itutade att hon ska somna i egen säng, för att kunna somna om själv i egen säng också. Men jag ger nog upp det nu, och så får hon sova med mig hela nätter igen...
Hoppar in här lite!

Våran mittentjej sov superkasst hela första året, lite drygt. Hon tog inte napp och ammades med typ 10-30 min mellanrum hela nätterna (eller satt fast hela tiden) fram tills hon var ca 14 månader och jag kände att vi var tvungna att göra något åt saken. Hon hade dittills vägrat välling, men hon och pappan fick sova i eget rum två nätter, och då plötsligt tog hon välling och jag kunde sluta amma när hon var 15 månader. Ett tag drack hon sen 5(!) flaskor välling på nätterna, men det var bra mkt bättre än att ha henne konstant hängandes i bröstet, och dessutom något jag och min man kunde dela ansvar kring.

Nu är hon 3,5 år och sover som en stock på nätterna. Ibland vaknar hon och kommer in till oss, ibland sover hon hela natten i sin säng, och har så gjort iaf sista året och lite mer. Vi har aldrig proppsat på att hon (eller hennes syskon) ska sova i egen säng, tvärtom har vi gjort en 3 meter bred säng där hela familjen får plats (vi är 5 st). Båda stora tjejerna (5 år och 3,5 år) har själva velat ha egna sängar och själva önskat att få somna i dem när de varit mogna för det, så det där med att bebisen måste somna i egen säng är bara trams i mina ögon. Det viktigaste är att alla får sova så mkt som möjligt, och så småningom kommer alla ha egna sängar. Jag lovar!

Följ din magkänsla. Låt henne ligga hos er om det blir bättre (om än så lite). Ge henne välling på natten om det hjälper (det kan man ta bort senare, strunta i att Bvc säger att barn inte behöver ha nattmål efter att sevärd 6 månader). Sinom tid kommer hon självmant sova på nätterna och tills dess får ni försöka göra det så bra som möjligt för er allihop! Det är mitt råd!

Min minsting på snart 9 månader har inte ens en egen säng. Hon hade inte ens en vagn förrän ganska nyligen. Hon har bara sovit i sjalen och i vår stora säng (och hon hänger oxå mkt i tutten och vaknar ofta, men det löser sig så småningom).

Kämpa på!

Det är väl inte riktigt lika hysteriskt, men skriker gör hon än. Och INGENTING hjälper :( Tar jag upp henne vill hon ner i sängen igen, och där vrålar hon. Jag vänder på henne, ibland hjälper det några minuter, och sen vrålar hon. Sen kanske hon sover en stund innan hon börjar om.

Även jag hoppar in med ett långskott till dig. Har ni kollat ev. matallergier ordentligt? Min äldsta son var precis som du beskriver i ettårsåldern. Det gick inte att få kontakt med honom, han var helt hysterisk på nätterna. Vid ca 1,5 år slutade vi med mjölkprotein (igen...) och helt plötsligt blev nätterna längre och han sov faktiskt. Han hade till en början inga andra symptom, men just rastlöshet på natten och störd nattsömn hör faktiskt till symptom på mjölkproteinallergi. Och nej, det blev inga utslag på testerna som togs för det, det är sällan den allergin visar sig på tester, utan det fastställs genom uteslutning ur kosten .

När ideerna är slut kanske man törs prova? Det skadar ju inte. :) Lycka till, jag vet precis hur förbannat jä*la jobbigt det är...

Jobbigt att hon blev mer hysterisk. Jag själv fick en lergigan vid ett tillfälle. Eller, det var nog en halv. Fruktansvärt jobbigt! Skitläskiga effekter på mig. Sambon märker inget särskilt annat än att han blir seg. Menar att det kanske kan vara nåt ämne i tabletterna som gör det.

Usch, jag lider med dig och jag lider minst lika mycket med lillsessan. Det låter inget roligt alls :( har du begärt ordentliga allergiutredningar? Provat att ta bort ämnen? Det ska inte vara sådär att vara förälder!

Min tös sover f.ö mellan oss i sängen fortfarande. Jag är inte ett dugg orolig för att hon kommer att stanna här tills hon är vuxen. Jag brukar kalla henne för p-medel :D

Och ja, det var kyrkans sida men öf-personalen ansåg att hemsidan inte var viktig så det var nog ingen webmaster som fick skit där. Nog för att vi bor i en bonnahåla nu men mitt första intryck av dem var att de kändes ganska inskränkta men jag får lov att ge dem en ny chans och se om de verkar bättre. Tacka vet jag Solna kyrkliga öf. Jag är seriöst inne på att åka den ganska rejäla biten dit lite då och då bara för att de är vettiga men det är aningen långt alltså.

Min tös hjälpte mig att göra sallad idag. Jag är bara så himla impad. Hon ville vara nära när jag lagade mat så jag satte henne på bänken när jag skar grönsaker till salladen. Jag pekade och berättade att hon skulle ta de färdigskurna grönsakerna och lägga i skålen och hon gjorde det varefter jag blev klar. Jag tappade nog hakan rätt rejält :o vågade dock inte låta henne ta hand om fetaosten. Hon är rätt galen i fetaost så det finns risk att den hamnar i munnen på henne i stället, haha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar