Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tös tryckte skicka. Det var inte med i mina tankar. Korrigerar i vissa fall (t.ex sopskåpet ber jag henne stänga igen). Alla ord är ju inte på plats och det gör ju ingenting att det hamnar tokigt heller. Känner hon sig nöjd är det ofta rätt med även om det blev tokigt.

@lewellyn styrkekram

Jag fick jobba över idag och jobbar 12 h i morgon igen. Hjärnan har inte slutat jobba än. Bitter? Jo...

Väldigt vad ni skriver här nu då :p

Har nu jobbat tre halvdagar och känner mig redan slutkörd i kroppen och dessutom uttråkad på jobbet. Ska jobba imorgon också och sedan vara hemma fredag till måndag när sambo åker bort på kurs och sedan kör jag igång med fulltid. Tycker synd om min kollega som sedan när jag slutat kommer bli själv medans de andra är familjemedlemmar. Han klagade lite på idag att hon som ska ta över mitt jobb nästan alltid är sur och går dessutom inte att prata eller samarbeta med. Så ett litet nedkröp gör de nog. Men hon har skött grisarna bra i alla fall. Stället är välskött. Annars brukar det bli kaos när jag inte är där.

Sambo och Tor var hemma hos hans föräldrar igår och kikade på ett lass begagnade skrock kom hem med ett par fina kavatskor och ett par kavatsandaler. Sandalerna kunde han ha (bara lite för stora) men de andra skorna får vänta till i höst då de var stora. Så nu behöver det bara letas vanliga skor i helgen.
@leia Hans första par beställdes via nätet men de finns nye i större storlek längre.

Tråkigt med din häst förresten. Fång är verkligen inte kul. Tog bort mitt gotlandsruss på grund av det för några år sedan. Hon fick tillbaka det hela tiden och vantrivdes och blev deppad i gräsfri liten hage. Hon älskade mat och mådde inte bra av att det hela tiden var begränsat. Hon fick en fin sista sommar på bete med sina kompisar och jag tog bort henne i slutet när fången kom igen. Ett tråkigt beslut men då var jag beredd och bestämt att chansa med bete och en glad häst och ta bort henne om fången kom tillbaka.

När man såg hennes blick visste jag att det var rätt beslut för så fort hon fick fången igen så försvann glansen och livsgnistan och hon brydde sig inte om något. Inte förrän jag tog henne till platsen där hon skulle avlivas så piggnade hon till och gnäggade på ett speciellt sätt ett par gånger. Jag tror hon visste vad som skulle ske.

Min shettis jag har nu är också en fånghäst men med en stor skillnad. Dels är han inte matgalen och dels så är han nöjd med allt. Visserligen är det ju roligast att gå på bete med kompisar men han är nöjd och glad även ensam i sjukhage. Livsgnistan finns alltid där, även när han har haft som mest ont.

@deathslyna . Spännande med resa :) . Men krångligt ja med barnvagn och bilbarnstol. Ett tips om du inte kommer på något annat är att köpa en billig begagnad hiway att ta med som det inte gör så mycket om de inte är försiktiga med den. Det är bättre än framåtvänt i alla fall.

Angående vagn (som är så spännande :D ) så är jag inte så insatt i resevagnar då vi inte har haft något behov av det. Men personligen hade jag velat ha en med liggläge, stooor sufflett och vändbar. Skulle inte vilja ha ett litet barn framåtvänd på ett så stort ställe med massa intryck som disneyworld.
Kan dock vara svårt att hitta en bra för bara en femhundring.
Chicco ligthtway som @Apollo 13 rekomenderade googlade jag lite bilder på och den ser ut att ha en löjligt liten sufflett som knappt kan skydda alls. Men kanske har den något utdragbart som inte syns?

@lewellyn . Hoppas det kommer kännas bra med hästen mitt i sorgen ändå. Skickar tröstkramar.

@Solvind jag har ju också tösen vänd mot mig, om möjligt, oavsett mängden uttryck. Gillar att se henne och att hon ser mig om det är något (trötthet, ledsen för nåt...). Jag tyckte det verkade som att man kunde köpa till nåt vilket känns onödigt om det inte ingår men med en UV-dräkt så kanske det inte är så farligt ändå? Personligen hatar jag det med vagnar men det vore ju onekligen praktiskt att kunna komma på en knökfull buss/tåg även om man har vagn (t.ex med en som blir microliten om man fäller ihop den) varför den där liteway ligger på plus-sidan. Femhundringen gäller även beggat alltså. Hm. Jag vet inte, vi får se hur jag gör. Väntar tills biljetterna är bokade innan jag tittar på allvar dock. Man kanske kan minska uttrycken genom att skymma lite runt suffletten.

Vad skönt att det går tåg. För det verkar ju väldigt jobbigt att bära runt på en hel bilstol även om just hiway är lätt så blir det ju otympligt.

Lite tips på barnvagnar som blir mini micro ihopfällda är babyzen yoyo och quinny zapp. Tyvärr är ingen av dem vändbar och tror inte de har fullt liggläge heller. Men blir imponerande små. Zapp finns även i version Extra som har vändbar sittdel men måste ta av sittdelen för att fälla ihop och Extra Plus som är helt ny med vändbar sittdel som man kan fälla ihop med på.

Men ingen av dem kostar femhundra, ens begagnade :cautious:
Vanliga paraplysulkys blir så väldigt långa ihopfällda tycker jag (har en superenkel billig för kortare snabbvisiter för att slippa bära. Kostade 175 kr helt ny :up: ). Men stor skillnad att ta med mot en nitro förstås ;)

Vi ska också ut och resa, åker till Thailand hela familjen. Ja, om nu inte läget där förändras och UD avråder från resa såklart. Vi har fått till det så bra att vi hyr ett hus av ett svenskt par som har en bakåtvänd bilstol som vi får låna och resorten huset ligger i har ytterligare en, så båda barnen kan åka bakåt även där. Vi kommer ha med två vagnar, vår älskade BJ city mini GT (med grym sufflett) och en chicco liteway som vi hade till dottern när hon var liten. Vi kommer tänka på att ta med oss välling så att det räcker, det finns inte utomlands och så har jag köpt bästa solhatten på POP som är längre baktill och lagom styv så att den sitter grymt. Har inte sett någon solhatt som är i närheten av lika bra som den för små. Uv-kläder har vi med men främst tänkt som badkläder, annars har vi tunna vanliga kläder och solkräm. Jag är främst orolig över flygresan för S, att sitta still är verkligen inte hans grej, samtidigt som jag tänker att vi inte är de första som flyger med barn till Thailand direkt.

Såg att ni hade pratat om hjälpredor. Även här bor en liten sådan (som ibland slår över till terrorist ;) ) och det finns ju inget bättre än att se hur stolta de blir över beröm och uppmuntran när de klarar en uppgift. Jag älskar perioden som kommer nu, när man verkligen börjar kunna kommunicera på ett annat vis, jag tycker att föräldraskapet går in i en ny era IOM det.

S älskar förresten att sitta med en spade och leka i sandlådan. Där kan han sitta bra länge.

Ah just det, solhatt. Hittade en superbra på Åhléns. Med stort täckande brätte runt hela som verkligen skuggar bra. Om jag inte minns helt fel så är det solskyddsfaktor 85 på den också. Väldigt högt var det i alla fall.

Ah just det, solhatt. Hittade en superbra på Åhléns. Med stort täckande brätte runt hela som verkligen skuggar bra. Om jag inte minns helt fel så är det solskyddsfaktor 85 på den också. Väldigt högt var det i alla fall.

Den köpte jag faktiskt först, då den liknade POPs så mycket (som vi hade förra säsongen), men jag tyckte ändå POPs hade bättre styrsel i brättet, så jag lämnade tillbaka den och tog mig förbi POP istället.

Idag har S kört/åkt bobbycar ute och det var grejer det! Och såpbubblor är trolleri enligt honom, han är såå fascinerad.

Aha. Då blir det nog en pop här också sedan när han växt ur sin nuvarande :). Tror inte den han har kommer räcka hela sommaren då den var något liten i storlek. Och då köpte jag dessutom en som jag egentligen trodde skulle bli för stor eftersom den är ställbar.

Ja bobbycar är poppis här också. Vi har ingen egen men finns en hos farmor och farfar att åka runt på. Fast han kan inte åka själv ännu då han knappt når ner till golvet/marken :p

Och bubblor är helt magiska ja. Har lite här hemma som jag använder när jag vill sitta stilla en stund och vila från allt gående samt att bryta fokus om han fått för sig att han ska göra något han inte får.

Enligt min mamma (förskollärare) så använder de såpbubblor på samma sätt på dagis ibland när ungarna blir för vilda :D

Bra idé, ska nog ta fram bubblorna här hemma!

Tabea har långa ben, så kan kan åka bobbycar och minsta sortens fyrhjuliga springcykel redan. Fast mest älskar om trehjulingen och där når hon knappt ner (fram till pedalerna är inte att tänka på) utan hennes syn på en perfekt dag är att vi skjuter omkring henne på trehjulingen i timmar...

@Solvind : Visst gick Tor lite på toaletten jättetidigt? Hur går det nu. Jag har haft T utan blöja ute de två senaste dagarna eftersom det har varit så varmt, men allt hamnar ju på marken eller i byxorna än så länge. Hon sitter gärna på pottan men har ingen träff ännu. Jag tycker att det verkar så varmt och läskigt med blöja nu när det varit 30 grader, men det vore ju rart att inte ha allt överallt liksom.

Ja du @majola . Det började så bra. Främst med kisseriet. Han har kissat regelbundet på toaletten i alla fall en gång om dagen ett bra tag. Oftast efter middagsvilan.
Bajsandet är svårare att pricka in. Speciellt eftersom han varit hård i magen och tyckt det varit jobbigt så jag har inte velat att han skulle koppla ihop obehag och toalett.
Nu är det inga problem med magen men nu vill han helst gå undan och bajsa i fred så jag märker nästan aldrig av det förrän jag känner lukten.
Kanske skulle skaffa en potta som han kan sitta själv på utan att riskera att trilla ner.

Men inte heller kissandet på toa går längre. Han sitter gärna där en stund. Men inget kommer :confused:. Sitter mest och grejar med annat och har glömt vad han ska göra där. Eller så han han börjat kissa på andra tider och jag missar att pricka in. (Fast nu är det ju sambo som är hemma och han gör inte sådant ännu)

Något som verkar rekommenderas i tidig pottträning är boken Oh crap. Aldrig läst den själv men många verkar förtjusta. Den kanske kan ge lite tips?

Du kanske kan ha en potta framme ute. Och sätta henne på den regelbundet när du tycker att det kan vara dags för kiss. Och göra den till en rolig rutin oavsett m det kommer något eller inte. Kanske har hon något speciellt beteende innan hon kissar eller bajsade som du kan upptäcka så blir det lättare.

Spännande med potträning. Jag är inne på att köpa en potta och låta tösen sitta på när jag själv går på toa t.ex och se om hon förstår grejen.

Jag ids nog inte "potträna" på riktigt (beror ju på vad man menar med det) - det är inte rätt livssituation för det just nu - men tänker lite som DS att ställa ut en potta och ha henne utan blöja ute när det är varmt. De är ju rätt små fortfarande faktiskt, även om jag vet många som tycker att det är sent att börja när de är ett år. Jag tror ju att de fixar sånt där rätt bra själva...

Flickebarnet hade för övrigt illvrålat i en halvtimme igår när jag försvann på förlossningsförberedande kurs. Kul... Ikväll hade jag egentligen tänkt gå på årsmöte i föreningen för förskolan där vi vill få in storebror till hösten (jättesvårt att få plats, så jag tänkte smöra bäst det går, visa stort intresse etc...) men nu vet jag inte. Min man är rätt sliten just nu så det känns taskigt mot både honom och henne. Möjligen om jag hittar på något spännande med barnen i eftermiddag och äter kvällsmat med dem borta så kan de somna i bilen på vägen hem (åtminstone Tabea, Leander är inget problem).

Ja, de har ju precis passerat bebis-stadiet men jag tänker att det kanske är bra att introducera pottan snart så hon är bekant med den. Dock har jag inga planer på att ta bort blöjan än. Vill ju att hon kan säga till med ord att hon är nödig. Annars kan det ju lätt bli många olyckor när man är iväg/upptagen.

Jag sitter just nu på väg in till jobbet. Det var kris och jag var inte sugen men inte omutbar. Dubbelt betalt, yes! Då kommer jag som ett skott!

Var för övrigt på nya BVC idag. Tanten som vi bokat tid med ser så himla sträng ut på bild men när vi träffade henne så pratade hon, talade om gång på gång hur fint hon ligger i utvecklingen, går bra, kommunicerar bra och lär sig ord osv. Jättekul att höra! Man känner sig som en proffsförälder. Också ganska avslappnad och sådär om det mesta men sambon tyckte att hon pratade lite mycket, hehe. Dock tyckte hon att det var konstigt att jag inte fick mer stöttning när amningen inte funkade och tösen inte gick upp i vikt. Det kan jag ju med tycka i efterhand. Det kom ju inte igång förrän jag själv blev riktigt orolig och började flaskmata och då gick kurvan spikrakt uppåt så hon hade ju tappat massor. Föräldraskapet blev ju roligare när barnet var mätt ett par timmar i stöten liksom och man faktiskt kunde göra saker. Jag tror nog att jag kommer överens med den nya :) ser fram emot det!

Oj pott-träning redan! Jösses vad stora de börjar bli!

Såpbubblor är poppis här med, jag köpte en liten flaska på ren impuls här om dagen och det var en stor hit. Jag ska prova kombinera det med bubblor i badet i morrn och se om det kan avleda lite. Ducha sittande gick inte alls, hon ormade runt och bara grät så det blev bara besvärligare än badbaljan. Bpde mentalt och rent praktiskt, hon är stark som en oxe och hal som en ål :)

Nästa vecka är det dags för ettårskontroll, vaccination och födelsedagskalas.

Ot
Tack för styrkekramar och tankar. Avlivningen gick bra och fort. Killen som var här var helt suverän med både mig och hästen, och jag lyckades låta bli att bryta ihop tills han hade åkt igen. Jag har fortfarande inte riktigt tagit in att han är borta bara... Jag ser honom fortfarande i hagen och det känns som om han är kvar på nåt sätt... Det kommer väl med tiden antar jag.

Vad skönt att det gick bra @lewellyn . Och ja det kan ta lite tid. Man går ju igenom samma sorgeprocess som när närstående människor går bort.

Angående badandet. Har det blivit varmt ännu där du bor? Då kanske du kan ta ut en vattenbalja/skål och låta hennes sitta bredvid och plaska. Eller så får du sitta och plaska och leka och ha jättekul med den ;) :D . Eller skaffa en liten pool och så sitter ni i den och leker båda två och börja med bara någon cm vatten i. Det allra bästa är väl att låta ett gäng andra barn sitta och leka i vatten så hon ser. Men det kan ju vara svårt att hitta. Såpbubblor är en bra idé att testa.

Tor har "badat" i sjön idag.
Vi skulle ju på utflykt och kika på skor till honom men det blev en utflykt med skogspromenad och strandbesök istället.
Jag tänker att det är så tidigt ännu att badsäsongen inte borde ha börjat än. Men det var massor med folk där. Var dock olidligt varmt idag så det kan vara därför.
Tor tyckte det var jättespännande men vattnet var lite kallt och det var vågor så han vågade bara stå i kanten och doppa tårna. Han var mycket intresserad av de andra barnen som plaskade och lekte. Sedan ville han såklart gå omkring på stranden. Och då hittade han en stor pöl med skönt ljummet vatten där det satt några barn och lekte. Efter lite plaskande med fötterna damp han också ner på rumpan med blöja och allt på och började gräva i sanden :laugh:
Tur man hade med ombyte :p .

Sedan hittade vi en lekplats där det till Tors förtjusning fanns en rutschkana som hade trappa upp så han kunde klättra upp själv. Här i staden har vi annars bara hittat sådana som har stegar eller nät att klättra upp i.
Behöver jag säga att det var under stora protester vi fick ta honom därifrån är vi skulle gå :angel:

@lewellyn skönt att det gick bra. Hoppas att du kan känna att det är skönt att det är över med även om det är jobbigt.

@Solvind roligt med badplats! Jag ska åka runt och kika lite efter bad här med. Ska finnas nåt långgrunt bad inte så långt ifrån oss. Där borde det vara varmt när solen tittar fram. Alva har ju även en pool som jag blåste upp i förrgår. Den var superkul även utan vatten. Hon for i och ur poolen medan jag försökte blåsa upp den. Ska se om den kan invigas i morgon. Just nu ligger den i badkaret och väntar :D

Jag har bara 2 arbetsdagar kvar när den här är slut. Sen går jag hem och blir hemmafru med tösabiten ett tag. Längtar faktiskt samtidigt som jag är lite rädd att jag blir uttråkad. Å andra sidan lär jag inte bli sysslolös i huset heller. Särskilt inte i sommar. Håller på att planera trädgården för fullt med. Jag är inne på att plantera persikoträd. Borde ge lite mer skugga på tomten, det är verkligen helt galet vad varmt det blir även om det bara håller sig runt 25 grader men jag är rädd att det blir för mycket också. Vi får se. Äppelträdet blommar, tomatplantan blommar osv. Det är sommaaaar! :D

Oj vad ni skriver allihopa :D

@lewellyn Tråkigt med hästen! :( Känner igen känslan. Jag kan fortfarande kasta ett öga ut genom fönstret efter gammelponnyn men hon är ju inte där. Maken tycker jag sak röja ur gamla hästgrejer ur lagårn men jag kan inte. Det är ju hennes prylar…

Kul med bad och grejer. Här ser vi fram emot att bada i sjön, ställa ut liten pool i trädgården, och även Mallorca-resan :) Då ska det badas!
Ni som har erfarenhet av barn och sol, är det värt att investera i en UV-dräkt, eller funkar det med ”vanliga” kläder och smörja mycket?

Själv är jag sjukskriven ytterligre. Juni-augusti till att börja med. Planen är att börja arbetsträna (!!!!!) efter nyår. Jävla skit-elände vad tråkigt det är. De har konstaterat att mitt bäcken är snevridet med så nu ska jag träffa massa special-sjukgymnaster som ska försöka bända mig tillrätta...

Och nu har stackars Tova fått biverkningar av MPR-sprutan. 39,6 i temp, får se om den sjunker med alvedon. Hon som aldrig varit sjuk, känns konstigt att se henne lite låg. Maken är helnojjig. "Jag åker in med henne!"
Nje, inte nödvändigt. Hon har ätit och druckit som hon ska så hon överlever nog :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 673
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar