Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@vilse: Jag skulle behöva lite trolleri tror jag! Vad fint ert kalas blev!

Ja, det är vanliga plastdjur av billigaste sorten. Jag tror till och med att jag hade jsut den här aktiviteten i tanke när jag köpte dem.Egentligen är jag lite pretto just så där och vill bara ha Schleich-djur i plast (de är faktiskt helt överlägsna och man kan göra spår med dem osv osv. Först tyckte jag det var larvig märkeshysteri, men det är faktiskt så på riktigt!) men ibland blir det billigare sorter också. Bondgårdsdjur har vi jättefina, handgjorda i trä. Leander fick en ganska stor uppsättning i sin första adventskalender av sin farmor och så har vi kompletterat lite allt eftersom. Dessutom har vi en dromedar och en kamel från samma verkstad, bara för att det passade bättre till julkrubban (jag snodde ju åsna, får etc ur bondgården).

Båda barnen leker gärna med djuren så det kan vara ett tips om någon behöver idéer till födelsdagspresenter. Fast de flesta barn har ju redan fyllt nu tror jag? Lika bra att börja samla i tid för de är ju rätt dyra.
Idag mådde barnen bättre, Tabea har fortfarande diarré och ingen av dem hade särskilt god aptit, men i övrigt var allt ok igen. I gengäld har jag får diarré, mådde galet illa på förmiddagen och hade magkramper (eller sammandragningar?) på eftermiddagen och kvällen. Som tur var hände det mycket i kvarteret idag så vi har suttit länge på vägkanten och tittat på en stor kran, en liten grävmaskin osv... Inte så jobbigt för mig och spännande för ungarna. Min man åkte hem tidigt från jobbet så då parkerade jag mig i soffan med en värmekudde på magen. Nu känns det lite bättre.

Senast ändrad:
Du får väl köpa en trådlös avtryckare ;)

Har faktiskt funderat på det. Kanske får ordna det :)

@majola Vad kul det låter, diarré och sånt! :bump:
;)
Nä, hoppas ni får vara friska snart, allihopa...

I övrigt så.. är jag lite less på att ALDRIG få sova... Herregud vad trött jag börjar bli... 1årskontroll på torsdag, får se vad de säger då...

@Zewz jag har varit lite upptagen så jag har glömt att fråga men det går inte så bra med sömnen alltså? Hoppas att ni kan få igång en utredning på det där så man kan få reda på om något stör henne.

@majola: trist med alla sjukdomar! Förstår om du surar ihop på det :/ hoppas att du piggnar till snart.

@vilse fina bilder! Jag skulle nog också behöva mycket trolleri.

Här tog jag upp samtalet om eventuellt syskons vara eller icke vara. Sambon har inte bestämt sig för vad han tycker är en bra åldersskillnad mellan barnen säger han. Jag skulle kunna tänka mig typ snart samtidigt som det där med tiden skrämmer mig. Hur mycket tid måste man avsätta för barnen? Kan jag behålla hästen osv. Det har ju gått så himla enkelt med lilltös egentligen. Jag kan komma igång med ridning, hon går att ha med sig överallt osv. Nästa kanske inte blir lika lätt att ha med att göra?

Lite ot kanske
Någon har rubbat marken under mina fötter förresten. Jag var så himla säker på att jag ville plugga och skaffa ett annat jobb för att jag vill göra något viktigt men nu är jag på fortbildning med jobbet och får det lite skickat i ansiktet att jag kan nog inte göra mycket viktigare saker än att skydda landet jag bor i mot angrepp från personer som vill skada (det lilla...) försvaret vi har. Mer stimulans hade jag ju också önskat men det går ju att lösa om jag blir hundförare t.ex. Det blev lite såhär "jaha... Nu då?" :p men samtidigt så vore studier rätt trevligt. Plugga på distans och ha tösen hemma längre eller kortare dagar på fsk. Samtidigt får man ju en extra kompetens och kanske kan rekryteras internt med en massa flyt och få vettiga tider. Jag sa faktiskt till sambon att jag kan tänka mig att vara hemmafru på deltid om jag skulle jobba kvar i fält med tiderna jag har och han verkade tycka att det var okej och vi överlever ju egentligen på en lön. Lösa långa dagar och dryga passvändor med färre dagar. Helt okej ändå.. Tror jag.

@Zewz jag har varit lite upptagen så jag har glömt att fråga men det går inte så bra med sömnen alltså? Hoppas att ni kan få igång en utredning på det där så man kan få reda på om något stör henne.

@majola: trist med alla sjukdomar! Förstår om du surar ihop på det :/ hoppas att du piggnar till snart.

@vilse fina bilder! Jag skulle nog också behöva mycket trolleri.

Här tog jag upp samtalet om eventuellt syskons vara eller icke vara. Sambon har inte bestämt sig för vad han tycker är en bra åldersskillnad mellan barnen säger han. Jag skulle kunna tänka mig typ snart samtidigt som det där med tiden skrämmer mig. Hur mycket tid måste man avsätta för barnen? Kan jag behålla hästen osv. Det har ju gått så himla enkelt med lilltös egentligen. Jag kan komma igång med ridning, hon går att ha med sig överallt osv. Nästa kanske inte blir lika lätt att ha med att göra?

Lite ot kanske
Någon har rubbat marken under mina fötter förresten. Jag var så himla säker på att jag ville plugga och skaffa ett annat jobb för att jag vill göra något viktigt men nu är jag på fortbildning med jobbet och får det lite skickat i ansiktet att jag kan nog inte göra mycket viktigare saker än att skydda landet jag bor i mot angrepp från personer som vill skada (det lilla...) försvaret vi har. Mer stimulans hade jag ju också önskat men det går ju att lösa om jag blir hundförare t.ex. Det blev lite såhär "jaha... Nu då?" :p men samtidigt så vore studier rätt trevligt. Plugga på distans och ha tösen hemma längre eller kortare dagar på fsk. Samtidigt får man ju en extra kompetens och kanske kan rekryteras internt med en massa flyt och få vettiga tider. Jag sa faktiskt till sambon att jag kan tänka mig att vara hemmafru på deltid om jag skulle jobba kvar i fält med tiderna jag har och han verkade tycka att det var okej och vi överlever ju egentligen på en lön. Lösa långa dagar och dryga passvändor med färre dagar. Helt okej ändå.. Tror jag.

En av mina professorer i USA sa sa klokt nar jag vid nagot tillfalle fragade om rad rorande ett karriarsval: "Make up your mind and then follow your heart!" Visst ar det en klyscha men jag tror anda att det ar bland det klokaste man kan gora...

Känns som att det var länge sedan jag skrev här nu. Men dagarna går i full fart och på kvällen orkar jag oftast inte så mycket.
Tor går fortfarande inte själv. Hur länge brukar de gå och hålla i händerna egentligen? Har sprungit omkring halvböjd i flera veckor nu O_o . Som tur är känns det inte i ryggen. Men fingrarna börjar bli ömma av att han håller fast sig så hårt. Tror nästan att han har blivit lite bekväm. Genom att hålla i händerna får han alltid med sig någon samt att det går mycket fortare eftersom han kan springa. Det i kombination med att han är riktigt rädd för att ramla. Någon som har något tips om hur jag kan få honom att testa själv och få lite självförtroende?

En av hästarna har åkt iväg över sommaren för träning och förhoppningsvis försäljning hos en bekant så nu har jag bara två här hemma. Jätteskönt. Och att den andra hästen är borta har gjort att jag och min älskade arab har fått tillbaka våran kontakt. Jag som trodde att den försvunnit för att jag jobbat så mycket och sedan varit upptagen av Tor. Men det verkar som att den andra hästen har tagit allt hennes fokus. Så nu är jag sugen på att komma igång med hästarna igen :)

@lewellyn . Verkligen jättetråkigt med din häst. Och stackars häst med så mycket problem i munnen :( . Jag vet ju hur det är med den där speciella hästen. Som tur är har jag fortfarande kvar henne. Men hon blir ju äldre och är dessutom skadebenägen ...

Angående lilltösens tågång så läste jag här om dagen om att en med samma problem hade blivit rekommenderade av BVC att använda skor när liten går. Alltså stabila riktiga läragåskor. Efter att ha gått några dagar med skorna så började han gå med hela foten i marken. Kanske behöver hon hjälp av skor för att komma på hur man ska göra?

@Apollo 13 . Tack för tipset om hästshampo. Det sparas så ska jag kika efter det sedan. Tycker nye att min lilla vita brukar bli riktigt ren av de andra schampon jag testat.

@majola . Vad tråkigt med alla sjukdomar och inställt kalas. Hoppas du inte kör slut på dig nu. Se till att vila ordentligt. Det är väl inte så jättelänge kvar innan nya liten ska komma?
Häftigt äventyrsbad. Det måste jag försöka fixa jag med. Fast då får nog även jag sitta med i badkaret :D . Han badar normalt i en liten balja eftersom vårat badkar är i källaren.

@vilse Vilka fina bilder :) . Och kalaset ser härligt ut. Vad fint ni gjort med ballongerna.

@Solvind min tös är rädd för att ramla men hennes far är så taskig och trappar upp svårighetsgraderna. Hon fick gärna hålla i en hand. När hon klarade sig bra med den slutade han ge stabilitet i den handen. Hon fick hålla men han var avslappnad i armen. Under tiden jobbade jag på att ställa henne en armlängd ifrån mig och låta henne gå ett par steg in i min famn. Nu går hon självmant men det tog tiiiid :o

@majola jag får ta det med mig. Se om jag kommer in på sökta program osv med.

Just det. Sambons jobb mailade igår och undrade om han inte kunde komma tillbaka tidigare :p tror karln växte två meter där han stod. "Jag är saknad" sa han med ett leende, haha. Känns att det drar ihop sig för att gå hem själv med tösen. Hela sommaren framför mig nu ju! :)

Apropå att gå tillbaka till jobbet tidigare så börjar jag jobba igen imorgon :(Hade egentligen inte tänkt förrän början av juni. Men det hade blivit ett missförstånd så de har räknat med att jag kommer imorgon och den som jobbar istället för mig hade planerat in semester. Nu är det ju ingen katastrof då jag inte har något inplanerat samt att det är ganska skönt att få det så plötsligt inpå så slipper jag gå och oroa mig så länge. Plus att min uppsägningstid tar slut snabbare.

Det är för övrigt fullt lagligt att säga upp personal och anställa en familjemedlem istället. I alla fall när det är ägaren av företaget som säger upp och anställer.

Jag har lite problem här. Tor har växt ur sina skor men jag hittar inga bra nya. Hans fötter är 11,5 cm långa nu och det är även innermåttet i han skor. De är i storlek 17 och jag skulle vilja ha likadana i storlek 19 men hittar det ingenstans :mad: . Och hittar ingen annan sort som duger. Han har breda fötter så kavat skulle kunna passa. Men jämfört med de nuvarande skorna så känns de tunga och klumpiga.
Tror ni man kan ha täckta sandaler som huvudsko nu? För det finns nämligen i rätt storlek i samma märke som nuvarande skor.

Alva har både sandaler och slutna skor. Det känns lite för kallt än för sandaler jämt och särskilt när det regnar och så.

Alvas första skor var ju 12.5 i innermått (STL 20). Superfit heter de. Jättesmidiga skor tycker jag. Mjuka och så. Nu har hon Kavat och de verkar mycket stelare men hon går helt OK i dem ändå så det är väl okej :p

Här är det inte så noga med skor, det löser sig.. Haha i fredags fick hon ha sina vinterkängor på dagis för modern hade lite panik hemma för hon trodde att vattnet ev gått (lillasyster är fortfarande rörlig) och behövde efter dagislämningen skynda till FL, så när vi gick hivades barnet upp på höften och skorna låg kvar i hallen! Ups ;) men hon tog sig runt ändå!
Men annars kör vi på gympadojor eller sandaler (med el utan strumpor) beroende på väder. Vi har ett par adidasdojor och ett par slit och släng på dagis som jag inte vet vad det är för märke på.
Olivia går tillräckligt bra för att skorna inte är ett problem, det är lite skönt! :)

Ja superfit verkar bra. Men de rekommenderas till smala fötter. Och eftersom Tor har sin pappas breda fossingar så vågar jag inte testa dem. Helst hade jag velat ha både vanliga skor och sandaler. Borde väl egentligen in i en butik och låta honom provgå. Men de har inte så stort utbud här :cautious:

Just nu tycker jag det är viktigt med riktigt bra,stabila och lätta skor eftersom han håller på att lära sig gå. Och de får heller inte varför långa. 1.5 växtmån som rekommenderas är på tok för mycket. Med så stora skor kan han knappt ta sig framåt. Sedan när han kan gå själv helt stabilt är det ju inte riktigt lika noga. Och eftersom han älskat sina nuvarande skor från första början så vill jag inte sätta något obekvämt på fötterna.

Vi köpte ett par ecco skor, helt toppen tycker jag. Stabila och bra. Kan dock inte svara på om de är breda eller smala...

Tabea har skor från Elefanten. Vet inte om de finns i Sverige, men de passar lite bredare fötter med hög fotrygg. Jättefina, mjuka skor i mellanprisklass. Nu har hon bara ett par hela skor, det räcker ännu så länge. Blir säkert ett par sandaler senare i sommar också när dessa bli för varma (och någon gång för små). Vi köper dem gärna till båda barnen

Igår var hennes födelsedagskalas. Det blev himla lyckat tycker jag. En skön eftermiddag och kväll med fadder, grannar och vänner.
Liten bildbomb (kan man egentligen göra bilderna mindre???):

Fikabuffén (med fjärilar!)
20140517_145850.jpg

Födelsedagsbarnet
20140517_145824.jpg

Tabea med sin fadder:
20140517_153139.jpg

Fikar cakepop med storebror:
20140517_153957.jpg

@Solvind Hm, tyckte att de verkade relativt breda men det kanske de inte är. Men kan du inte kolla efter ett par gummistövlar som komplement åt sandalerna till blöta och ruggiga dagar då? De kanske finns i rymligare modeller?

1.5 cm växtmån? Här säger de 1 cm :o men ja, skor är viktigt att de är stabila (och rätt stl... Därför jag köpte mätprylen). Min tös går mycket men jag riktade ändå in mig på lära gå-skor.

Trist att ni har så dåligt utbud. Jag kan tycka att det ofta är det i butiker men det finns en butik i Haninge som faktiskt har en vägg med små barnskor och sandaler. Himla kul! Dock ingen svensk butik men jag kom hem med två par dojor för över 700 spänn. Höll på att smälla av så dyrt det var! :o

@majola elefanten finns på en butik i Haninge men butiken i fråga har tyskt namn så det är möjligt att den inte går att hitta i vanliga butiker. Annars håller jag med, elefanten är inte så dum. Alva har sandaler därifrån och de är ju väldigt rymliga.

Vilket fint kalas ni verkar ha haft och vilken liten sessa :)

Deichmann har även en internetshop...
Nu är det en av de få affärer som faktiskt finns i vår lilla stad, men jag har ändå beställt därifrån för Leander är helt hopplös med skor ibland och vägrar att prova dem i butik...

Vilka härliga bilder @majola :)

Se till att vila ut dig ordentligt nu när kalaset är avklarat.

Var ju tvungen att googla elefanten och de verkar ju riktigt bra. Finns dessutom i olika bredder. Smart. Hittade deichmans webbshop och det finns en som är i precis den modellen jag är ute efter. Tyvärr fanns den endast i hemsk skrikblå eller ljusrosa :( . Men några riktigt fina sandaler hade de och bra priser också.

Ska nog försöka få med mig min mamma och Tor i helgen till en lite större stad med bättre utbud och leta och prova skor. Är hemma själv med lillen fredag till måndag då sambo är på kurs så det kan passa bra med en liten utflykt :)

@deathslyna . Synd att jag inte bor kvar i Nynäshamn då. Hade inte varit så långt till Haninge. Brukade oftast åka dit när man skulle till ett köpcentrum. Och jag saknar Länna köpcentrum med affären Eko som inte heller är så långt därifrån. I den affären fanns det mesta inklusive en hel del hästutrustning till bra priser. Till och med massa täcken passande min shettis som inte är så lätt att hitta.

@Solvind jag skulle just nu inte kunna tänka mig en annan plats att bo, såklart ;) eko (numera citygross) är min fasters gamla arbetsgivare innan hon startade eget. Dock är inte utbudet på häst så himla imponerande längre. Nu ligger även Andys Lekland i området, gratis för barn upp till 2 års ålder :p

Låter som en mysig utflykt. Jag tycker att det är supertrevligt att gå runt och skrota i affärer med tösen nu. Hon är så tacksam att ha med. Gnäller inte efter en stund som sambon gärna gör, haha.

Jag och mamma håller på att planera en resa till Paris. Mammas familj åker med, sambon stannar hemma och jobbar så tös är med mig. Känns nervöst och roligt samtidigt. Vi åker den 14:e enligt planen och ska vara borta 5 dagar. Blir en tur till Disneyland och lite sevärdheter man läst om i plugget. En på jobbet är ju därifrån så han skulle rycka tag i en kompis som är guide och be denne skicka en lista på vad vi måste se. Så himla spännande :D vadå, ska JAG ut och resa? :o hur gör man och hur mycket pengar behöver man ha med sig och.. Och.. :p

@Solvind : nja, storebror fyller ju den 6:e juni så vi går direkt på näsa kalas! :D Jag kollade också in på den svenska internetshoppen och tyvärr var utbudet ju ganska litet. De tyska sidan har just nu 34 Elefantenskor i storlek 19 och på den svenska hittade jag bara 4...

@deathslyna : Ska ni flyga eller åka bil? Alva behöver i alla fall ett pass, men det är förstås allra viktigast om ni flyger. Packingen beror ju också på resesätt. Reseapotek med febernedsättande/smärtlindrande, termometer, plåster etc. Smidig vagn. Solskydd. En del kontanter är förstås bra men det finns ju bankomater i Paris också.

@majola Alva har pass sedan vi åkte på kryssning i höstas så det är klart. Fick höra att det är ok att ha det tills hon är runt 2. Hon är så sockersöt på bilden så man dör lite när man tittar på den :D Vi flyger dit. Är inne på att ta med en typ paraplyvagn eller så. Mamma undrade över bilstol och jag gjorde klart att den tar jag inte med. Det är ju inte så att folk tar hänsyn till att den kan gå sönder i lastutrymmet så det får de ordna fram på flygplatsen i så fall. Solskydd är svårt dock. Har man behov av uv-dräkt? Eller räcker det att skugga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 681
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?