Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh nej, @majola inte magsjuka nu! :/ hoppas att du hinner bli frisk till kalasets nya tid i alla fall.

Nu har jag i alla fall ledsnat på regn. Ösregnade hela förmiddagen så till slut tog jag tös och åkte till en galleria. Hon hade vuxit ur sina skor så hem kom vi med sandaler och nya skor samt mätsticka så nu ska fossingarna mätas varje månad. Skor är ju så himla svårt men nu kan vi ju mäta hemma så nu kanske man kan bli mer förutseende och komma iväg i tid.

@majola jösses vad du fixar... Jag sitter i valet och kvalet om jag ska baka tårta själv eller om jag ska beställa en opera- eller princesstårta och bara låta kotte smaka på den i alla fall... Nästan tre veckor kvar iofs men det känns som om hag borde börja planera lite i alla fall... Här kommer bara morfar och några grannar, inga barn, så några aktiviteter och dekorationer blir det inte... Några ballonger kanske.

Men oj vad tråkigt med magsjuka! Och efter allt ditt slit... Hoppas födelsedagsbarnet kryar på sig snabbt i alla fall!

@Zewz vad smart med markisväv dom grindar! Den iden snor jag! Vi hade funderingar på att göra grindar av kompostgallren som står i trappen nu (som larm att hon är där, de stoppar henne inte...) men tyg är ju mycket snyggare :)

Kotte får inte vara på golvet på ovanvåningen än så där uppe har vi ingen grind, men det kan ju vara bra när utbyggnaden och hennes rum är klart där uppe... Typ till hösten eller så.

@Apollo 13 hihi lite roligt är det faktiskt med bilen... Fast doh!

@deathslyna vad smart, kan man köpa mätsticka hos skohandlaren alltså?

Kotte har än så länge bara ett par gummistövlar, och bara för att det inte gick att hitta galontossor... Eller ja, hon har sandaler också som är flera cm för stora men funkar bra som strump-avplockar-skydd. Strumpor och strumpbyxor är den eviga fienden... För att inte tala om stövlarna. Jääääklar vad arg hon blir när hon inte får av dem :/ Här är ju inte speciellt varmt än, bara ett par plusgrader, så barfota i det gula torra gräset är väl inte det bästa.

Så... Eget inlägg också :)

Ang prickar förresten hela kotte prickig och fläckig i går... I dag hade det mesta bleknat lite och jag misstänker att det har att göra med att hon fick mjölk att dricka i några dagar i början av veckan. Nu blir det enbart vatten igen så jag hoppas de försvinner. Annars blir det ju att ringa 1177, och hur som helst lär jag fråga på bvc på ettårskontrollen den 28:e.

Sen har jag ett par funderingar, som vi också kommer fråga om på bvc men kan dra för er med tänkte jag... Ni brukar ha bra ideer.

Kotte går med hjälp av oss än så länge, men går bara på tå hela tiden. Nåt säger mig att det är rätt vanligt men ändå...?

Blåmärken, är det vanligt att de har mängder av dem redan i den här åldern?

Plötsligt rädd för att bada... Vad tusan gör man? Nu badas en fruktansvärt ledsen kotte en gång i veckan ungefär, krampaktigt hållande i sin älskade flodgris och bara så där hjärtskärande gråtande som en liten kotte kan vara... :( hon älskade att bada, plaska och leka i vattnet men så plötsligt blev det jättehemskt. Hon gråter otröstligt och länge efter badet också...hjälp?

@lewellyn Blåmärken låter otäckt, är hon aktiv så hon slår sig mycket?
Har inga bra tips om badet heller. Tova älskar att bada och det är det vi brukar ta till om hon är väldigt trött men vi ändå vill hålla henne vaken en stund till :angel:
Har ni badkar så ni har möjlighet att bada med henne?

Här har vi nog till slut fått en liten förkylning! Känns jättekonstigt, hon som inte varit sjuk. Snorig och ögonen rinner, men inget mer som tur är. Vi har haft mormor på besök idag med. Skönt med någon som är riktigt intresserad av att byta blöja, mata och leka med lilltjejen. Och jag har kravlat mig upp på hästen igen, för att testa kroppen. Den håller fortfarande inte för ridning. Värdelöst :(

Sen har jag ett par funderingar, som vi också kommer fråga om på bvc men kan dra för er med tänkte jag... Ni brukar ha bra ideer.

Kotte går med hjälp av oss än så länge, men går bara på tå hela tiden. Nåt säger mig att det är rätt vanligt men ändå...?
Hänger hon liksom i era händer eller går hon själv med bara lite balansstöd? Jag kan inte minnas att mina har gått mycket på tå, men så har de inte varit jätteintresserade att gå och hålla händer tidigt heller utan först när de redan kunnat det ganska bra. Barn som sitter i gåstol och hoppgunga går/hoppar tydligen också på tå och det är för att de egentligen inte kan har jag fått lära mig. Om hon går med belastning på foten så är det säkert helt normalt ändå, men fråga på bvc. Jag hade en granne som barn som hade för korta hälsenor så hon kunde bara gå på tå tills det opererades. (Jag tror absolut inte att det måste vara så!!!)

Blåmärken, är det vanligt att de har mängder av dem redan i den här åldern?
Tabea har definitivt blåmärken... Allt annat vore ett under. Inga mängder dock, kanske ett eller två åt gången

Plötsligt rädd för att bada... Vad tusan gör man? Nu badas en fruktansvärt ledsen kotte en gång i veckan ungefär, krampaktigt hållande i sin älskade flodgris och bara så där hjärtskärande gråtande som en liten kotte kan vara... :( hon älskade att bada, plaska och leka i vattnet men så plötsligt blev det jättehemskt. Hon gråter otröstligt och länge efter badet också...hjälp?
Så var min son också. De måste inte bada, man kan tvätta dem med tvättlappar också. Leander accepterade efter ett tag att sitta i badkaret och duschas lite försiktigt. Hårtvätt var ett galet drama tills han var två och ett halvt dock. Nu går det hur bra som helst och de älskar att bada ihop. Jag körde lite kombinerad pottträning och "bad- och vattenterapi" när han var runt ettt och ett halvt. Medan jag duschade fick han sitta på pottan och leka med vatten i sin babybadbalja. Det tyckte han var kul och han märkte liksom inte att han blev blöt. Och allt vatten och ljudet från duschen ledde till att han gjorde i pottan också. Två flugor i en smäll!

Jag tycker ju att det är superkul att planera och fixa kalas men (detta har jag diskuterat med en bekant ett par gånger) tycker också att det är helknäppt att fixa omständiga kalas i den här åldern om man inte själv har lust. Barnen blir ju lika glada för en muffins och en ballong liksom. Vi bjuder in familjer som vi gillar, jag pysslar med sånt som jag gillar, vi ser till att åtminstone en del av maten är barnvänlig, ffa något som födelsedagsbarnet gillar (jag inser att mangosoppa och kokosräkor kanske inte är alla barns favoritmat, men vi ska ha kycklingspett (Tabeas favvo) och korv också. Förr eller senare kanske man måste offra sig för barnet om det vill ha kalas även om man själv ogillar det, men inte ens då är 40 pappersfjärilar utklippta med nagelsax något måste! :rofl:

Hon verkar må bättre nu i alla fall, var igång och lekte hela eftermiddagen och har ätit mellanmål och kvällsmat. Eftersom hon bara kan sova i vagn (eller bil) på dagarna och vagnen var på sanering så hade hon bara sovit någon halvtimma på förmiddagen, så hon däckade i matstolen med kvällsmacka i munnen...

Nu ska jag ta mina mediciner och en macka, starta sjätte maskinen tvätt för idag (blir den sista!) och sedan slösurfa lite på Pinterest innan jag går och lägger mig (tror ni någon av mina ungar vill ha ett Gruffelo-kalas någon gång???). Min husläkare verkade vara jätteglad över att jag gått in i tredje trimestern och han äntligen kan ge lite fler mediciner så jag har som sagt fått penicillin (tveksamt om det är bakteriellt, men värt ett försök), nässpray och slemlösande. Ffa nässprayen är en välsignelse! :bow:

(Min son var för övrigt 15-16 månader innan han gick själv, och han var tidig och skicklig med annat motoriskt. Det är helt normalt!!!)

@Zewz hon klättrar på allt och kryper över både trösklar och annat, men hin slår sig ändå sällan... Är lite rädd att hon ska ha ärvt min EDS (man får lätt blåmärken bland annat). Badet är vad vi med har tagit till för att ha lite roligt, hålla vaken eller trösta... Nu blir det inte alls roligt... :( förhoppningsvis går det ju över men vet inte riktigt hur jag ska göra...

Tyvärr har vi inget badkar och jag vågar inte duscha med henne i famnen heller pga mina opålitliga armar.

@majola det är lite olika. Är hon pigg och utvilad så behöver hon mest balansstöd, och är hon trött så hänger hon mer. Hon springer så man knappt hinner med ibland så då blir det ju också mer häng. När hon står eller stannar upp så står hon på hela foten så jag tror inte det är nåt problem, men blir nog lite nojig av att sambon nojar :)

Skönt ändå att du med har haft samma problem :) jag tvättar av henne med tvättlappar också, men hon måste verkligen bada då och då, lortgrisen :) att leka med badbaljan utan vatten i går jättebra, hon går självmant till badrummet för att leka med den.

Senast ändrad:
@deathslyna vad smart, kan man köpa mätsticka hos skohandlaren alltså?

Kotte har än så länge bara ett par gummistövlar, och bara för att det inte gick att hitta galontossor... Eller ja, hon har sandaler också som är flera cm för stora men funkar bra som strump-avplockar-skydd. Strumpor och strumpbyxor är den eviga fienden... För att inte tala om stövlarna. Jääääklar vad arg hon blir när hon inte får av dem :/ Här är ju inte speciellt varmt än, bara ett par plusgrader, så barfota i det gula torra gräset är väl inte det bästa.

Clas Olsson har :)

Jag tycker förresten det låter superskoj med allt kalaspyssel :) jag ser faktiskt fram emot kommande kalas med förhoppningsvis lite andra barn så man får fixa och pyssla lite utan att det blir fånigt :o

@Zewz hon klättrar på allt och kryper över både trösklar och annat, men hin slår sig ändå sällan... Är lite rädd att hon ska ha ärvt min EDS (man får lätt blåmärken bland annat). Badet är vad vi med har tagit till för att ha lite roligt, hålla vaken eller trösta... Nu blir det inte alls roligt... :( förhoppningsvis går det ju över men vet inte riktigt hur jag ska göra...

Tyvärr har vi inget badkar och jag vågar inte duscha med henne i famnen heller pga mina opålitliga armar.

@majola det är lite olika. Är hon pigg och utvilad så behöver hon mest balansstöd, och är hon trött så hänger hon mer. Hon springer så man knappt hinner med ibland så då blir det ju också mer häng. När hon står eller stannar upp så står hon på hela foten så jag tror inte det är nåt problem, men blir nog lite nojig av att sambon nojar :)

Skönt ändå att du med har haft samma problem :) jag tvättar av henne med tvättlappar också, men hon måste verkligen bada då och då, lortgrisen :) att leka med badbaljan utan vatten i går jättebra, hon går självmant till badrummet för att leka med den.

Prova att bara ha pyttelite vatten i och kuliga leksaker. Och många handdukar under så att det inte gör något med spill! (Barnet utanför alltså)

Jag tänkte också på din EDS - hoppas verkligen att det inte är så! Håller tummarna för er! Angående tågången så är det säkert så att hon blir för ivrig bara.

Tack msjola, jag hoppas inte det heller... Inget som går att veta innan 6-7 års ålder som tidigast heller, så det är bara att försöka vifta bort de tankarna än så länge :crazy:

Ska låta henne plaska och grisa runt med vatten i morrn :grin:

Allvarligt, håller era barn på så här??? Det är ju inte konstigt att hon kräks liksom...

20140510_142726.jpg

Idag är vi pigga och glada igen. Så pigga att vi inte behöver sova middag på eftermiddagen längre, en lite morgonlur räcker tycker hon. Man får ju inget gjort, men hon somnar snabbt på kvällen sen i alla fall!

Klart, jord/sand/stenar är det bästa som finns! ;)

Idag har vi haft fotografen här igen. Stor bonus denna gången är dock att även jag och jocke blev fotograderade :D Fotografen ville träna på en viss sorts bilder, ställde vi upp som modeller så fick vi de bilderna som blev bra.

Hittills har vi fått dessa två:
1231447_492654190836504_8125225340726253179_n.jpg

10255726_492655107503079_4317964823148418570_n.jpg

Jag är sjukt nöjd!! :D Bästa bilden på mig någonsin, men det är också första gången någon har lyckats att få mig att slappna av på den sidan kameran... Längtar efter de andra bilderna!

Imorgon är det kalas, full rulle.. Pust.

@lewellyn kan du inte duscha med henne sittandes på golvet? Lite trångt, men funkade utmärkt för oss (v älskar dock att bada/duscha)

@majola phu, det låter jobbigt. Men gillar man att klippa så ;)

Här blir det ballongtema imorgon. Jag fuskar dock och kommer använda en kompressor för att blåsa upp dem ;)

@vilse Fina bilder! Kul att ha fina bilder på familjen! Tova fotar jag gärna själv men vi pratar om att få till en fin bild på oss alla tre. Kan hunden ta en sån bild? :D Vår bröllopsfotograf tar magiska bilder men han är lite svår... Milt uttryckt...

Hoppas kalaset går bra! Jag funderade också på kompressor till ballongerna men det gick bra ändå. Var bara ett trettiotal iofs.

Vilka jättefina bilder bilder, Vilse! Klart det är en bra fotograf, men du måste ju vara rätt snygg i dig själv också, för trolla kan de ju inte.

Här kräktes storebror under natten och förmiddagen. Han är lite kul för så fort han kräkts klart säger han glatt: "Nu är jag frisk igen!" Tabea som inte kräkts sedan fredags eftermiddag slog till igen nu i kväll och har även fått diarré. Varför inte liksom? Tvättade sex maskiner i fredags och två idag och har tvätt så det räcker till minst två fulla maskiner till, men nu ids jag inte längre.

Satte ihop ett äventyrsbad för att pigga upp dem lite framåt kvällen. Roligast tyckte nog Tabea att det var faktiskt. Hon ägnade en lång stund åt att mycket koncentrerat fiska upp små koralldjur, stoppa ner dem i sin kopp och sedan hälla ut dem igen.

20140511_170718.jpg

20140511_165848.jpg

Jag målade blommor och fiskar på väggarna i badkaret (med flytade tvålkritor) och hade i blå och grön badvattenfärg i vattnet. Till slut hivade jag i en tub med korallfigurer som jag köpt "för säkerhets skull" någon gång i forntiden och som sedan dess legat i "mammas hemliga skåp" och väntat på rätt tillfälle.

Vägde T nu ikväll för att ha ett referensvärde om hon inte frisknar till snarast. Ca 8,6 kg. Jag tror storebror var två kilo tyngre i den åldern (men mycket längre också).

@majola Fast - trolla är väl just det dagens fotografer gör? ;)
Hoppas barnen är bättre nu, jobbigt när de är sjuka. :(

Vad är det för koralldjur? Eller det är plastleksaker bara?

Pust och stön för ballonger!
150 ballonger senare blev detta resultatet: (samt två blåsor på fingertopparna)
DSC_1198.jpg

Köket fick några heliumballonger (jätteballongerna var dock torkade så de bara smällde när vi försökte blåsa upp dem :( )
DSC_0147.JPG

Bvc idag också, 76 cm och lite över 10 kg. Trodde han skulle både ha växt och blivit tyngre än så :o

Kom visst en bild till idag :D
(sorry för bildbombning, men jag är så stolt så jag spricker! Jag menar - JAG på bild som inte ser ut som ett miffo :eek: )

Här är viktor trööööött, han somnade bara 2-3 minuter senare i min famn. Det var längesedan han gjorde det :D
10372027_493671250734798_3194140402639271935_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 682
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar