Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@vilse om han är pigg i övrigt hade jag inte vart jätte orolig, men försök som sagt få i honom vätskeersättning om det inte ger med sig, uttorkning är ju inte så kul.
Har du märkt någon skillnad på ipren och alvedon? Jag tycker att ipren verkar bättre på Olivia men jag tycker samtidigt att hon verkar bli känsligare i magen på dem. Långt ifrån katastrof, men ett par blöta fisar typ. Vi har köpt flytande men aldrig kommit till skott....

Jo vi hade lunginflammation för ett par veckor sedan. Det är därför vi misstänker att den blossat upp igen, men läkaren på närakuten tyckte som sagt inte det var relevant att ta reda på om så var fallet eftersom hon ändå skulle få antibiotika. I min värld låter det lite konstigt, känns som hyfsat intressant att veta om ungen haft lunginflammation två ggr på en månad eller inte. Ffa eftersom det är en så allvarlig sjukdom.. Men jag orkade inte ta diskussionen eftersom han verkade vara ett allmänt pucko faktiskt. Han var inte direkt empatisk och förklarade inte direkt så man förstod utan det var mer "jo så är det visst" när jag ifrågasatte eftersom läkarna på Astrid sagt annat... Det är lite som att diskutera med en vägg och då är det bättre att gå hem och googla och ta tag i det efter om man fortfarande har några frågor. Pratade med VC idag som lät lite förvånade över att han inte brydde sig om att ta reda på om de va lunginflammation eller ej, men vi pratade och kom fram till hur vi skulle gå vidare så det känns ok, iaf för stunden.

Ja, det med bilen var surt. Inte jätte irriterande eftersom det ändå gått så himla bra att ha Olivia bak.. but still. Nu är det iaf skönt att det löser sig :)

@Solvind

Bilderna på Tor och ponnyn är ju bara helt underbara! Hade jag inte vart allergisk mot vita ponnyer så hade jag nog sprungit och köpt en till ungarna efter de där bilderna! ^^

@Apollo 13 Surt med bilen men bra att ni får det fixat nu. Stänger ni av airbagen själva? Fick nämligen höra av en kollega att man bör koppla loss batteriet först (?) för att den kan få flipp och lösa ut annars. Vet inte om det är korrekt dock men enkel åtgärd man kan göra av försiktighet. Hoppas att dottern blir kry snart. Jobbigt när det är sjukdomar.

Gud, jag har aldrig tid att hänga här inne längre och sätta mig in i det. Har verkligen fullt upp hela dagarna när jag är hemma. Idag är jag dock på jobbet, halvdag för andra, heldag á 12 h för mig, så det är nästan helt tomt här. Det är så himla mycket jag vill göra som jag aldrig hinner med så buke är inte med på min priolista ;) Läser ibland men så när jag läst lite är det annat jag ska göra. Håller på och ska skriva en lista på saker jag ska göra i morgon när jag är ledig.

Igår var det fullt ös hela dagen. Spenderade den i Rimbo och lastade sedan hästen där och åkte hem så nu bor hästapållen i Västerhaninge, 2 km från mig. SÅ JÄVLA SKÖNT! Ni kan ju tänka er vem som ska ut och gosa häst i morgon bitti och gissa vad? Jag ska cykla till stallet! Jag ska INTE åka bil över en timme för att komma dit! Wohoo! Resten av dagen blir det städning och såna tråkigheter men det är alldeles för välbehövligt, tyvärr.

Nu har min dotter tydligen "slutat" sova... Sov ca 1,5 timme på förmiddagen igår och sedan en halvtimme på eftermiddagen. Alltså inte överdrivet mycket tycker jag. Sedan var det full rulle till 22:30 ingefär när vi ville gå och lägga oss. hon hade dock inte en tanke på att sova, fastän hon har jättetrött. Illvrålade på pappas arm i en kvart eller så innan hon stupade. Vaknade väl vid 7:30 i morse och strax efter 10 ringde de från Rövarkulan och sa att det nog var bäst jag hämtade henne. Då var hon så trött att hon bara grät igen, men ändå tog det en timme innan hon somnade. Nu sover hon dock sedan drygt en timme. Vi skippar dock svenska skolan i eftermiddag, måste försöka få henne att koppla av lite istället, onsdagar är alltid lite stressiga för mina barn.

Åh nej, Majola! :o Låter i och för sig inte helt långt ifrån hur min tös har det. Sambon har meddelat att hon har glömt hur man sover middag men då gör han inga mer avancerade saker på dagarna vad jag förstår. Är man ute och far så kan man skrapa ihop någon timmes sömn på dagen. Slocknar vid 20-21 och är pigg och alert vid 7 om jag är hemma, 8-9 om sambon är hemma. Får se om det blir ändring när jag går hem igen, jag brukar vara lite mer aktiv och göra saker men då sover hon ju mer på dagen i gengäld.

Hon har ju varit lite halvkrasslig sedan natten till måndag, snorig och dålig i magen, så det kan ju vara det. Kanske tänder på gång. Normalt sett sover hon ca 20-06:30 och ett eller två pass på dagen på runt 2 timmar totalt. Man får ju ta med i beräkningen att hon har ett ganska aktivt liv i och med att hon hänger med storebror på många aktiviteter.

Det händer så mycket i hennes utveckling just nu också, man märker att hon leker på ett helt annat sätt och har fått en ny medvetenhet om världen omkring henne. Visserligen går hon int eännu, men jag tror att hon inte tycker det är så viktigt helt enkelt, för hon klättrar ju överallt, åker bobbycar och springcykel (fyrhjulig!), kliver av och på trehjulingen och gungälgen, kan klättra upp på barn-picknickbordet och sätta sig samt kliva ner själv osv osv.

Jo, det är sant. Vi har ju inte riktigt samma aktivitetsnivå idag så det är kanske inte så konstigt.

Igår kväll försäkte jag söva henne vid 20:15 och då illvrålade hon i en halvtimme innan hon slocknade i vagnen med en flaska ersättning... Om någon undrar varför jag var ett sånt ärkepucke som inte gav henne flaska tidigare - det gjorde jag med den kastade hon bara in under soffan... Hon skrek alltså hysteriskt på min arm/i sele hela tiden och var helt otröstlig. Jag tror att hon är rädd att missa något för det börjar så fort hon inser att det är sovdags...

Fast egentligen är hon så här sockersöt...

20140426_193859.jpg
20140429_162239.jpg

Svara bara i sista här utan att alls komma ihåg allt jag har läst...

Majola - det låter som om din tös har samma sovvanor som min då. Hon sover en stund på förmiddagen och sen kanske en halvtimme runt 14:30 - och sen är det full rulle till läggdags. Oftast somnar hon till slut nån gång mellan 20 0ch 22.

Ang ersättning så får hon fortfarande ett par flaskor om dagen. En direkt på morgonen (runt 5:30 - 6:30) och en på kvällen innan läggdags. Välling vägrar hon. Hon har dessutom nyligen börjat vägra dricka vatten så nu får hon mjölk till maten, vilket älskas :)

Ang kalas så är det ju en månad kvar för oss, men jag kommer nog inte göra något avancerat alls. Baka förstås, men dekorationer osv får nog bli ett annat år. Sambon jobbar så knasigt dagarna runt födelsedagen och på födelsedagen och ska dessutom iväg ett par omgångar i juni.

Kotte är sjövild om dagarna. Klättrar på ALLT inkl hundarna. Puh. Hon går inte utan stöd än, däremot blir hon riktigt arg om man inte vill/kan/har tid/orkar gå med henne - och tjuter av förtjusning när hon får vara ute och gå, jaga hundar eller bli jagad :) Ute är det mest gunga som gäller, även om det är en höjdare att sitta på gräset och kasta strumpor och tossor omkring sig.

Helt ot så blev min älskade underbaraste häst utdömd i tisdags så jag vet inte riktigt när eller hur jag ska orka fixa med mer än bakning hur som helst. Nu behöver jag ju, förutom att diskutera med försäkringsbolaget, leta rätt på nån som kan ta hand om det hela också.

@lewellyn . Vad tråkigt med hästen :(. Förstår att det blir jobbigt med kalasförberedelser och sådant då. Tror knappast att lilltösen bryr sig särskilt mycket i år om det är kalasdekorationer eller inte i alla fall.

Alltså jag hinner ju nästan aldrig svara på det ni skriver längre. Verkligen fullt upp hemma nu. Även Tor röjer omkring hela dagarna och ska bara gå och gå och gå. Men vill fortfarande ha hjälp och blir mycket upprörd om ingen kan hjälpa honom just på sekunden. Sover middag gör han bara en gång på dagen nu. Och det är vid lunchtid och då sover han oftast ca två timmar. Lugn och ro för mig ;) . Och även han protesterar nu framförallt på kvällen när det är läggdags. Det är ju såååå roligt att vara uppe och leka och han har inte tid att sova tycker han. Samma med blöjbyten som är slöseri med lektid.
Ersättning dricker han en flaska morgon och en kväll. Ibland någon till mellanmål och någon enstaka gång på natten. Välling vägras fortfarande. Han äter dock dubbla portioner gröt. Av någon anledning är det tydligen stor skillnad på det.

I helgen åker ena hästen till våran vän som ska sätta igång henne i sommar och förhoppningsvis få henne såld. Ska bli skönt samtidigt som det kommer bli tomt. Förhoppningsvis får jag i alla fall lite mer tid över till de två som är kvar.

@majola
Och allt är ert fel, men nu har jag påbörjat projektet "klipp ut väldigt många små pappersfjärilar"...

Hihi :D :D
Något ska du väl ändå få tillbaka när du ju fick mig att köra på "storkalas" med tema som jag egentligen inte alls hade någon tanke på :p
Jag är dock mycket nöjd med det så jag hoppas att du blir nöjd med fjärilarna. Det blir säkert jättefint.

@Solvind

Bilderna på Tor och ponnyn är ju bara helt underbara! Hade jag inte vart allergisk mot vita ponnyer så hade jag nog sprungit och köpt en till ungarna efter de där bilderna! ^^

Ja de blir ju sockersöta tillsammans :love: .
Men förstår att du är allergisk mot vita ponnyer. För hjälp vad grisig den ponnyn kan se ut. Han kan lätt se ut som en vanvårdad hårboll som inte sett en borste på flera år.
Jag har sagt till Sambo att om jag köper någon mer häst så får han se till att jag inte väljer en vit :D

åh nej, vad sorgligt Lewellyn! Förstår att du inte direkt är i kalasstämning nu.

Jag börjar få lite panik inför lillebrors ankomst nu. Tabea är galet mammig och väääldigt svartsjuk. Vårt hushåll är en katastrof och jag får mer och mer graviditetskrämpor (int eosm flera av er andra hade förra året, men det räcker dock gott och väl!) Har massor med rejäla sammandragningar och har börjat med magnesium nu (med T började jag i v. 32 har jag för mig). Undrar om jag inte fått bihåleinflammation eller något också - skaffade mig ju en ny infektion runt 1:a april och den har bara blivit värr eoch värre. Är jättetäppt och igenslemmad igen och får väldigt ont i bihålorna (?) om jag t ex böjer mig framåt. Men jag måste ändå boka en tid hos husläkaren för blodprov igen och då kan jag ju fråga. Usch, gnäll, gnäll... Jag skulle vilja graviditetsstråla lite istället för att bara snora.

I alla fall har jag i ett anfall av desperation gjort en massa etiketter för att organisera hemmet idag. Undrar om det hjälper?.. ;-) Och så har jag planterat en massa krukor och blomlådor. Jag är så simpel att jag älskar petunior och lobelia och det är ju billigt och bra. Men Tabea vill bara plocka all blommor hon ser. Jag försökte locka med maskrosor men det var visst inte lika intressant.

@Solvind nä jag tror inte heller att hon bryr sig, bättre spara orken tänkte jag... Även om jag vill göra lika fint som ni andra här i tråden.

Tack för tanken om hästen förresten. Hur hemskt det än låter så önskar jag att det hade kunnat vara någon av de andra istället :( jag älskar alla mina hästar men Willy är och kommer alltid att vara något alldeles extra.

Kotte äter också lassvis med gröt förresten. Tydligen är det skillnad ja ;)

@lewellyn Usch vad tråkigt med hästen :( För jävligt är det att de måste gå rätt som det är :( Kram på dig!

Jag är inte avundsjuk på @majola med krämpor och liten hemma. Hoppas du överlever ;)

Alla verkar vara sjuka känns det som. Jag vet inte om det är nåt speciellt med vårt immunförsvar för varken jag eller Tova har varit sjuka under hennes första år.
Kompisen med son i samma ålder som Tova har fått söka akut flera gånger för öroninflammationer, urinvägsinfektioner och flera andra krämpor.
Maken däremot är halskrasslig jämt. "Åh Gud, jag är nog på väg att bli förkyld, bäst jag går och lägger mig en stund."
Är era karlar lika veka? ;)

@lewellyn . Glömde fråga igår. Eller har du redan skrivit det någonstans? :o . Men vad är det som gjort att hästen blivit utdömd?
Men tråkigt oavsett. De blir ju som familjemedlemmar. Speciellt när man har dem hemma som du har.

@majola . Usch och fy med ännu mer sjukdomar. Och ovanpå det graviditetskrämpor och mammigt barn. Får hoppas det går bra med bebisen sedan.
Tor är också i någon svartsjukeperiod nu. Så fort han ser mig och sambo kramas, vilket vi gör ofta :D , så kommer han i full fart och gnäller. Inte för att få vara med, nej han ska putta bort pappa för det är tydligen bara han själv som får kramas med mig :grin:

@zews. Nej så vek är inte min karl ;) . I alla fall inte när det gäller sjukdommar. Fast han går gärna och lägger sig och vilar nu och då när tillfälle finns :sneaky:

@lewellyn tråkigt med hästen. Det är jättejobbigt när man får sådana besked och att man måste ta tag i allt själv med avlivning, försäkringsbolag osv. Är det den hästen som du tidigare nämnt i samband med veterinärbesök?

@Zewz Här har du svaret: http://www.expressen.se/halsa/ny-forskning-man-blir-sjukare-an-kvinnor/

@majola det verkar vara någon fas nu. Tös har ändå ett ganska bra tag varit okej med att leka själv och inte ha 100% uppmärksamhet alltid. Nu vill hon ha massor med närhet hela tiden. Vore skönt att kunna vara hemma och vara helt närvarande alltid. Tyvärr är hon ju lite tung att konka omkring på men hon får då och då sitta på diskbänken när jag lagar mat. Det är en hit även om hon gärna sitter där med de små armarna runt mig ;) Hoppas att Tabeas svartsjuka blir lite mildare innan syskonet kommer. Kan dessutom trösta dig med att även vårt hus är en katastrof. Städsvacka helt enkelt.

@Solvind haha Apollo är ju "bara" skäck och efter ett par timmars borstning ska man vara glad om han slutat se vanvårdad ut ^^
När jag skulle köpa en till häst så var på riktigt ett av kriterierna att den inte skulle vara vit. Visserligen ville jag inte ha en tråkbrun heller, och det blev det, men hellre det än vit ;)
Jag har förresten ett gryyyyymt skimmelschampoo du måste använda! Blöter man ner hästen och lägger en sträng på rumpan så delar sig smutsen och flyr från schampoot!! Fiebings blue frost! Jag tvättar med rikliga mängder schampoo och en sån där dusch"puff", mycket bättre än borste eller svamp!! Ponnyn kommer aldrig varit vitare..... Tills du släpper ut den i hagen igen ;)

Ah. Där ser man. Sen tror jag kvinnor har en annan förmåga att bita ihop helt enkelt.

Liten uppdatering om sömnen här. Vi slutade med Ataraxen. Kanske fick hon en push i rätt riktning, för det är lite bättre, vissa nätter. Men vi märkte liksom ingen skillnad när hon fick den och inte. Hon var förskräcklig även med medicin ibland. Nu är det två tänder till på väg (snart fulltandad ju.. ;) ) så nu är det väl förståeligt om hon är lite kinkig. Hon har dessutom kortat ner sömnen på dagarna. nu är det 20-30 minuter, två gånger dagligen… Pust...
Inatt sov hon från 19-5:30. I sin egen säng. Vaknar av att hon sitter och pladdrar i sin säng :love: Och sen är hon så här söt. Då kan man ju bli lite lätt glad i sin unge.

2_5_14_6.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar