Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Zewz: Det är nog väldigt olika hur man gör. Min son drack ersättning tills han var nästan två år (slutade ganska exakt när Tabea föddes). På slutet var det bara en flaska på morgonen (vanligen runt 5-6) dock, det gjorde att vi kunde sova lite längre. Här finns det ju knappt välling så då dricker barnen säkert ersättning längre pga det också. Normalt sett brukar man väl säga första levandsåret och längre om man/barnet vill.

Ang. kalasdekorationer så har jag inte bestämt mig än... Jag väntar lite på väderrapporterna för att ha en aning om ifall vi kan sitta ute eller inte. :-) Vi har i alla fall ett solgult solsegel som ska upp om det är fint väder (normalt sett använder vi ett i lite mildare beige). Skulle gärna vilja ha en vimpelkedja eller vad det heter också men vet itne riktigt hur jag ska få till den... Har nämligen inte lust att lägga en massa pengar på det hela. Eventuellt kollar jag vad jag har för rester av gul vaxduk och syr ihop något av den. Men det verkar inte så sannolikt. Kanske kollar Amazon, men det blir nog lätt för dyrt. Vit duk, gula servietter, alternativ passande engångsduk, vitt porslin. Kanske sådana här "serviettringar" - det verkar enkelt och billigt!
a1bdcbfdad4f89b9e5ab4bba0ab22c56.jpg

Oj, hjälp, nu råkade jag göra en sökning på Amazon och hittade dessa:
41xAFf4w4hL._SY450_.jpg

Men visst borde jag kunna göra dem själv...

@Zewz vad glad jag blir över att höra att du får sova lite! Det gör verkligen hela skillnaden.

Ang ersättning/amning så äter S ingendera. Han äter välling till kvällsmål och tidig frukost. Vi har inte börjat erbjuda honom mjölk än, men det kanske är dags. Tycker tiden går så himla fort.

Just nu sitter jag i soffan, maken är i garaget och hjälper sin bror med någon bil. Jag njuter av tystnaden och är så himla glad över att jag kunde lägga S helt odramatiskt för en gångs skull. Annars är det bara maken som får honom att somna enkelt och jag brukar vara helt dränerad på energi när jag försöker.

@majola de servettringarna var supergulliga! Kanske ska utnyttja att vi har 60 tygservetter kvar här hemma sen bröllopet...
Tusan också, nu fick jag ju en massa nya idéer - jag som just beställt papptallrikar och skit "för jag pallar inte göra det mer avancerat...:" :rofl: Det ser ut och bli ballongtema här i varje fall :p

Idag är Tors korrigerade ettårsdag. Det firades med rabarberpaj från trädgården och hemgjord glass :d

Som present fick han nu äntligen rida på lillhästen för första gången.
Det tyckte han var kul. Dock tycker han det är kul att sitta på allt som går att sitta på och rör sig ;)

När han ridit klart var han mycket bestämd med att han absolut skulle gå ner till stallet där han vet att hästarna ska vara (ca 100 m dit). Naturligtvis skulle han gå själv och hålla i händerna. Han vill nästan aldrig bli buren nu förtiden om det inte är i selen. Extra kul blev det att "springa" ikapp med lillhästen som också gick dit :laugh:

image.jpg

image.jpg

Igår var vi dessutom på en stor lekplats för första gången. Och det tyckte Tor var mycket spännande. Intressant att se massa andra barn. Åka rutschkana och leka i sand/gruslåda var mest populärt. Gunga var lite läskigt för den knakade så konstigt. Och så var han väldigt intresserad av den stora klätterställningen. Men den var för stora barn och hade avancerade uppklättringssätt så han kunde inte komma upp. Knappt att jag skulle det :o.
Ja gå omkring och titta och hålla i händerna var ju förstås roligt det också :p

Sådär, nu är födelsedagsbarnet firat ordentligt :D Det blev enkla dekorationer med ballonger, nåt flaggspel och så fick jag idéer av @majola och band fina snören runt (de rosa) servetterna och stack ner en blomma i :D Jag blev lite ställd när jag skulle spackla den veganska bakelsen i morse och tappade den i golvet… :rofl: Men jag hade fler muffins att bygga bakseler av så det löste sig. Alla verkade nöjda med mat och bakverk, och Tova fick väldigt mycket fina presenter. Vi hade tur med vädret med och kunde vara ute mycket. Härlig dag!

@Solvind Kul att han gillar hästarna! Tova älskar alla djur och har varit helt salig när hon fått provsitta på mordsvensken.

Grattis till Tova :)

Här har febern kommit på besök. "Varför" vet jag egentligen inte, inte förkyld, inte täppt, inte ont i hals/öron och inga tänder på g vad jag kan se. Tur det är två veckor kvar innan vi ska ha kalas...

När ska man börja bli orolig? 39 graders feber än, han åt ingen frukost men fick i honom alvedon (ca kl 8).
Lyckades få i honom en halv flaska välling, den slängde han iväg flaskan och somnade...
Första gången någonsin han ratat mat..(VÄLDIGT matglad)

När ska man börja bli orolig? 39 graders feber än, han åt ingen frukost men fick i honom alvedon (ca kl 8).
Lyckades få i honom en halv flaska välling, den slängde han iväg flaskan och somnade...
Första gången någonsin han ratat mat..(VÄLDIGT matglad)

Sålänge han dricker och då inte blir uttorkad skulle jag säga att det inte är någon fara, såvida han inte är kraftigt påverkad och därmed svårkontaktad. Just att han inte har några andra förkylningssymptom skulle kunna tyda på att det är 3-dagarsfeber. Jag skulle gå till läkare efter feberdygn tre om inte något annat skulle tillkomma. Men det är jobbigt när de små är sjuka :/ krya på honom!

Håller med Kakturblomma.

Här har T diarré sedan i natt. Bättre nu än nästa vecka i alla fall!

Och allt är ert fel, men nu har jag påbörjat projektet "klipp ut väldigt många små pappersfjärilar"...

@Solvind: Mysiga bilder!

Har lyckats få i honom 1 flaska välling totalt idag, druckit lite utöver det. O_o
Ska erbjuda välling igen när han vaknar tänkte jag...
(normalt äter han inte välling alls under dagen, men hellre välling än inget alls. Det ger ju lite energi i varje fall...)

@majola får du upp farten får du gärna klippa några till migmed :angel:

Hmm. Inte så troligt faktiskt... Men eftersom du också är ett Pinterest-offer så kan jag ju tala om att jag använt mallen som är pinnad på min solskenskalassida...

T verkar ha piggat på sig väldigt snabbt. Ingen mer diarré sedan i morse, ingen feber och hon kräks inte. Bara jättesnorig. Kanske tänder på gång?

@vilse
Olivia hade 40,7 i helgen pga öroninflammation (och ev lunginflammation men det kollade inte läkaren upp eftersom hon ändå skulle få pencilin). De hade sagt åt oss att åka in om hon blev värre när hon hade 39 grader så vi åkte in, och blev hemskickade. För när vi kom dit hade givetvis alvedonen kickat in. De sa iaf att man ska varva Ipren och alvedon genom att överlappa dem. Så ge Ipren, tre timmar senare, alvedon, ytterligare tre timmar senare Ipren igen. Titta på allmäntillståndet. 39 graders feber är inte jätte mycket för så små barn, de får mycket högre feber än vi får. Försök få i honom vätskeersättming så han inte blir uttorkad, får du inte det skulle jag kontakta vården.
Nu är ju vi väldigt härdade efter denna absurda vår, så det är lätt att vara kaxig. Är du orolig, börja med att ringa 1177 eller VC :)

Idag blev jag lite sur! Kommer ni ihåg att vi, innan barnen kom, pratade om kostnaden för att sätta in Isofixfästen i framsätet i bilen. Jag ringde bilia och frågade och mannen jag pratade med, kollade upp vår specifika bil m regnr och sa att vi skulle behöva byta säkerhetsbälten osv om vi skulle stänga av airbagen. Han sa ju "så vi börjar kolla vad det kostar" innan vi funderar på vad Isofixfästet skulle kosta. De skulle kosta 6000 kr att stänga av ich fixa allt och sedan 6000 den dagen vi ville ändra tillbaka. Därför struntade vi i det.
Olle har hela tiden tyckt det låtit så komstigt för vi har tydligen ett
Litet nyckelhål att stänga av airbagen med.. Så jag bad honom ringa och kolla igen eftersom vi ska få en till och då vill jag helst ha newbie fram och oavsett behövde vi ju stänga av airbagen.
Självklart va de bara stängs av airbagen med nyckeln, inget mer behövde göras och sedan kosta de 745 kr för själva fästet och en arbetstimma.
Så jag undrar va de va för Jon jag prata med? Nu har det gått jätte bra ändå och det har vart lite bra för Olivia har verkligen lärt sig stt det inte lönar sig att vråla i bilen för att man är arg haha så hon åker jätte fint! Men ändå lite surt!

Tipset att varva alvedon och ipren fick vi också i julas när vi hade massa feber /öroninflammation, så det är jag beredd att göra om det behövs. Men än tycker jag inte det behövs, för bortser man från den minskade matlusten så är han pigg och glad oftast :) hoppas det är sista dagen med feber imorgon:)

Edit han får alltså alvedon hela dagen. Såg att det lät lite konstigt ovan

@Apollo 13 hade inte ni lunginflammation för inte så länge sedan också?

@Zewz åka på en nordsvensk är nog inte så farligt, men på en Mordsvensk låter lite läskigt faktiskt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V