Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är jag helt matt och skakig och känner mig utsvulten. Sambo har nämligen börjat satsa på att gå ner i vikt och motionerar nu varje dag. Och så har han börjat med 5/2 dieten som han har fått med mig på att testa. Idag är första fastedagen och jag får äta minimalt med mat. Det känns kan jag säga ;)
Och så går jag och hittar massa gott här hemma som jag inte får äta just idag.

Jag 5:2-ade sedan jag slutat amma och tills jag fick veta att jag var gravid igen. Så slutade jag för det kändes inte som en ok diet när man är gravid. I alla fall vande jag mig väldigt snabbt vid "tvåorna" och tyckte att det var förvånansvärt lätt efter ett tag. Min pappa har gått ner ca 10 kg och fått jättebra blodvärden och blodtryck med hjälp av den.

@majola hu vad läskigt att trilla ur stolen. Hoppas att det gick bra.

Det låter lovande om man vänjer sig vid 5/2. Jag har inte så många kilon som ska bort. Men är definitivt några för mycket. Men håller med om att det inte är en diet som passar under graviditet och vid amning.

Senast ändrad:
@majola hu vad läskigt att trilla ur stolen. Hoppas att det gick bra.

Det låter lovande om man vänjer sig vid 5/2. Jag har inte så många kilon som ska bort. Men är definitivt några för mycket. Men håller med om att det inte är en diet som passar under graviditet och vid amning.

Imorgon får du ju äta som du vill igen, tanken på det hjälpte mcket tyckte jag. Och så lär man sig ju att få ut mesta möjliga av sina 500 kcal förstås.

Inatt har jag sovit 8 timmar i sträck! Woho! Om det berodde på Ataraxen (som vi hållt upp med i två nätter, men gav igår igen) eller nåt annat vet jag inte, jag är bara lycklig :D Flickebarnet sov från 19:30 till 04:45. Och då satte hos sig i sängen och började pladdra med en nalle :love:

Idag har vi hälsat på hos en jämngammal polare till Tova, en pojk. Och de var så söta, skulle pussas hela tiden :rofl:

På söndag har vi kalas här. Vi var och handlade innan, Tova och jag, med en shoppinglista lika lång som gamla testamentet…
Vad har ni andra haft för dekorationer på era kalas..? Jag har nåt flaggspel som ska upp över nån dörröppning, och en massa ballonger. Rosa söt servetter… Men sen då..? Maken höll på att få spel på mig när jag fantiserade om att sätta ballonger utmed vägen mot vårt hus, ett par hundra stycken :idea:

Zewz: Vad skönt!!! I söndags morse var det bestämt att jag skulle få sova och maken skulle gå upp med barnen. Sedan överraskade Tabea med att sova hela natten (till 5) i sin egen säng, drack sedan en flaska ersättning och somnade om hos oss. Storebror sov visserligen hos oss, han vaknade på kvällen och var jätteledsen, antagligen pga förkylningen, men min man låg mellan honom och mig så det stördes jag ju inte av. Jag var så utvilade när T ropade att jag allvarligt funderade på att gå upp och sy eller nåt, men besinnade mig till slut. Det kändes listigare att ta chansen att sova ut ordentligt trots allt.

20140421_093423%25281%2529.jpg

Det är alltså sånt här hon ägnar sig åt... (obs, maken passade henne medan jag fotograferade här!)

Nu har hon vaknat och verkar ok i alla fall. Dock med blåmärke i pannan.

Alltså Tabea kräks inte. Prima! Däremot var ju årets skämt på första april att jag inte som planerat blev frisk utan fick en ny förkylningsinfektion. Och nu har jag istället börjat hosta så jag kräks igen - helt oväntat. Och medan jag spydde upp lunchen så rymde det förbenade flickebarnet! Terrassdörren stod öppen, hon var i köket när jag sprang in på toa, storebror är hos en kompis och när jag släpade mig ut från toaletten var hon borta! Som tur är hittade jag henne i sandlådan. Det här är ju inte klokt. :crazy:

@Zewz Skönt med hel natt! Jag har faktiskt inte dekorerat något alls när hon fyllde. Jag hade inte riktigt energin och nöjde mig med att baka lite.

@Kaktusblomma @Apollo 13 osv jag tänker att han kanske kommer på det där så småningom. Barnet dör väl inte av att vara inomhus ett par dagar då och då när jag jobbar och han får väl skylla sig själv att han tömmer onödigt mycket energi över henne när hon är grinig och rastlös.

@majola Hon är ju lite lätt galen din unge. Hoppas att hon, när hon blir äldre, gör något bra av den energin och påhittigheten! :) Och krya på dig!

Btw, min karl ska ta körkort. 2 veckor i nya huset med nästan 3 km till affären så kom han på att det är dags att inte vara beroende av mig varje gång det ska storhandlas eller hämtas stora paket. Jag hade väntat mig ett halvår-år i alla fall men jag är nöjd. Nu ska jag vara handledare för honom under övningskörningen.

@Kaktusblomma @Apollo 13 osv jag tänker att han kanske kommer på det där så småningom. Barnet dör väl inte av att vara inomhus ett par dagar då och då när jag jobbar och han får väl skylla sig själv att han tömmer onödigt mycket energi över henne när hon är grinig och rastlös.

Btw, min karl ska ta körkort. 2 veckor i nya huset med nästan 3 km till affären så kom han på att det är dags att inte vara beroende av mig varje gång det ska storhandlas eller hämtas stora paket. Jag hade väntat mig ett halvår-år i alla fall men jag är nöjd. Nu ska jag vara handledare för honom under övningskörningen.

Det är ju hursom inte ditt ansvar att få honom att förstå att ute är bra, vill han vara inne och ha det grinigt så låt han vara det. Förr eller senare kommer han nog på grejen med att vara ute :D
Och jag förstår att han kom på att körkort är bra ;) lycka till!

@majola hon är juhelvild! S är vild, men lite mammig så han sticker inte om inte jag ser honom SAS.

@deathslyna Jaha, nej jag menade inte att det i sig var ett problem för barn(en) att han (dom, min man gör ju likadant) gör så utan jag fattar liksom inte grejen bara ^^ Det är ju inte super konstigt att vi kanske känner till lösningar på problem som dom inte gör, eftersom vi vart hemma med barnen längre.. varför är det då så svårt att lyssna och ta till sig det man säger? Visst, vissa gånger när min man sagt "detta funkra" så har jag inte velat göra så, för, för min del har det inte varit en bra lösning på problemet. Jag ville exempelvis inte gå med Olivia i famnen i timmar, för det hade min rygg aldrig pallat tillslut, därför fick vi hitta en annan väg. Jag ville istället leta efter lösningar som var långsiktiga och hållbara. Men att gå ut? Någon gång måste de ju börja gå ut med barnen liksom haha. Vare sig de vill eller inte, så det är väl bara sätta igång kan jag tycka ^^

@Kaktusblomma tack för lyckönskningen! :p jag känner mig lite stressad över det där för när han övningskörde för massa år sedan fick han lära sig att ligga med en meters avstånd i tät trafik för att inte bli stående. Sthlmstrafiken osv. Jag blir GALEN om han inte håller avstånd när han kör på mitt körkort så vi får väl se vad han säger om att jag är boss där ;) skönt att han ska ordna det i alla fall. Jag har längtat efter att slippa vara den som kör alltid. Angående att vara ute så ja, han får komma på det. Jag har påtalat att det är enklare en massa gånger och det är på väg att fastna tror jag :)

@Apollo 13 så sant, men det är väl upp till karlarna att hitta sitt sätt att vara förälder på med. Nu är det ju han som är hemma, inte 17 innebär det att jag tar till mig allt han säger om hur det är att vara förälder till tösen idag för det, skulle aldrig falla mig in :o vi är olika och vill ha olika lösningar och det är ju super för vissa saker kan vi ju dela med varandra som underlättar vardagen.

@Micks Förhoppningsvis ångrar han sig senare. Kanske märker han att han missar mycket när han inte är hemma?

Min sambo börjar dock längta MYCKET till jobbet nu xD Han har ju tagit heltidsledigt i 5 månader. Lite drygt 1 månad kvar. Dessutom har han fått en tid nu när tös är extra frustrerad. Man kanske skulle ha kallat det trotsålder men jag tror mer att det handlar om att vi inte förstår varandra fullt ut. Hon älskar att vara ute dessutom och blir ganska lätt att ha med att göra om man går ut medan sambon avskyr att vara ute. Pest eller kolera? Jag väljer ju att ta ut henne så hon rastar av sig själv och ser det som självklart medan han försöker hitta andra lösningar som ofta blir krångligare och mer tidskrävande :D Det är inte lätt och alla är vi olika och gör på olika sätt. Kanske kommer hon strax i åldern då hon gillar att rita och kladda med färg?

Jag hoppas han ångrar sig i tid bara...

@Micks, var det stel stämning pga att ni inte gjorde som andra ville eller? Vi gifte oss visserligen i kyrkan, men en liten kyrka och med bara våra föräldrar och makens mormor och farmor. Inte helt uppskattat av alla.

@deathslyna, min man var lite så när stora var liten, nu har han liksom fattat att tillvaron blir mycket enklare ute...
Nej, mamma och pappa ska flytta isär och sen är pappa inte världens roligaste människa att ha med på sociala tillställningar.

Wow. Det här under började jag skriva igår men blev avbruten av lillplutt som vanligt. Sedan hade jag inte tid mer. Och nu fanns det kvar :eek: . Heja nya forumet :up:

Men @majola vilken otur du har med sjukdomar O_o
Och jag som tycker Tor är aktiv men jämfört med din lilla så är han lugn som en filbunke och hittar inte på allt för mycket farligheter ännu.

@Zewz . Vad härligt att du fått sova. Hoppas det håller i sig denna gången.

Angående kalasdekorationer så hade vi masa ballonger, vimplar, serpentiner och papperservis och servetter i matchande färger. Tyckte det räckte gott och väl. Så här års kanske lite blommor passar fint som dekoration också.

Idag var vi på ettårskontroll på neo. Med sjukgymnaster och läkare som kollade motorik och hälsa.
Det började med att Tor fick väga och mäta sig. Nu var han så stor att han fick sitta på vågen istället för att ligga. 8,7 kg och 75 cm lång. Stora killen :).

Sedan fick vi gå in till sjukgymnasterna där han fick leka med klossar, boll, sked och mugg samt massa annat kul. Och visa att han kan sitta själv, krypa och resa sig samt gå med stöd. Och sedan kom läkaren för en snabb undersökning. Han tyckte att Tor var ovanligt stor och kunde mycket redan för att ha fötts så tidigt. Och Tor tyckte det var hur kul som helst där och busade och flirtade med sjukgymnasterna :D (Läkaren var lite läskig men fick lite bus han med sedan)

Allt var helt godkänt. Nästa gång vi ska dit är när han är två år. Då är det liknande undersökning. Sedan är det vid fem och ett halvt år och då är det ett lite större test där även psykolog ska vara med för att se att allt är som det ska inför skolstarten eller om han behöver lite extra hjälp.

@Solvind Vad kul att allt verkade bra! Även med "normala" (missförstå mig rätt) barn är det ju kul när de får godkänt, måste kännas ännu bättre för dig :)

Inatt var tredje natten på raken som Tova sovit bra! Jag hämtade henne vid fyra imorse, men hon somnade om jämte mig, ända till 5:30 :love:
Känner mig faktiskt redan som en annan människa. Gladare, mer harmonisk. Lär ju bli helt salig om det fortsätter såhär :D

@Micks Det låter ju inte direkt upplagt för feststämning när familjen ser ut så, skönt att ha det överstökat kanske? ;)

Tack för svar om amning/ersättning. Har fortfarande inte kommit iväg på vägning och mätning, hoppas att hon inte halkat efter. Kommer inte riktigt ihåg vem som skrev vad... Vet att majola sa att Tabea dricker ersättning fortfarande. Ni andra, dricker de också ersättning, eller äter de 'bara' vanlig mat? Dricker de vanlig mjölk eller bara vatten?

@Zewz Vad skönt att det går bättre igen och härligt att du känner dig utvilad! Håller tummar och tår för att det håller i sig.

@majola Tur att hon verkar ok. Härlig bild med klättrande småtting! Hon är verkligen orädd, Linnea skulle aldrig våga prova. Hon vågar inte ens stå och hålla oss i händerna någon längre tid. Tycker det känns för obalanserat. Förstår att du har fullt upp! Typiskt att du skulle bli sjuk igen, krya på dig!

@vilse @Micks Roligt att de är uppe och går :)

@Solvind Skönt att Tor blev 'godkänd' på kontrollen. Jag måste se till att komma iväg med Linnea också. De där testerna med sked och mugg etc. som du nämnde, är det samma som alla får göra? Eller är det något speciellt för prematurer?

@leia . Det som Tor fick göra är speciellt för extremprematurer så det tror jag inte att ni andra får göra. Den huvudsakliga anledningen är att de vill kolla att han är liksidig i rörelserna och naturligtvis att han utvecklas som han ska.

Vissa saker har han ju blivit testad för på BVC som alla får göra men det var inte så avancerade saker.

Angående ersättning så dricker Tor fortfarande en hel del. Brukar bli tre-fyra flaskor om dagen plus gröt, mat och vatten. Han har smakat mjölk också och verkar gilla det men eftersom han fortfarande äter järndroppar så avvaktar vi med mjölk ett tag till. Men när vi var hos tandläkaren med honom så ville hon att han skulle dricka mjölk till maten (för kalcium till tänderna) och vatten som törstsläckare mellan målen.

Tack för svar om amning/ersättning. Har fortfarande inte kommit iväg på vägning och mätning, hoppas att hon inte halkat efter. Kommer inte riktigt ihåg vem som skrev vad... Vet att majola sa att Tabea dricker ersättning fortfarande. Ni andra, dricker de också ersättning, eller äter de 'bara' vanlig mat? Dricker de vanlig mjölk eller bara vatten?

Tösen dricker mjölk till maten ibland men man brukar få bända loss muggen ur hennes händer. Mjölk är gott! :D

Ersättning/amning används inte här men välling då och då till kvällen. Beror helt på vilken tid vi tar middagen. Ibland är hon hysterisk innan hon får sin välling, andra dagar funkar natten ändå.

Jag håller på med målning och grejer i tösens blivande tillfälliga sovrum. Jösses vad jag inte vill se penslar och spackel på länge nu! Så mycket små detaljer i det aktuella rummet som inte går med roller. Dessutom ska listerna målas och taket också. Bläää :o

@leia Tova slutade amma vid knappt 11 månader och äter bara vanlig mat nu, plus gröt och välling. Ingen ersättning. Det har de inte sagt nåt om på BVC, brukar man ge dom det när de är såhär gamla?

I övrigt är det helt sjukt vad sömn kan göra. Jag är en helt annan människa. Tova hållet rutinen att sova till 4-5. Sen somnar hon ibland om en stund jämte mig :love:
Mår sagolikt mycket bättre! Har fortfarande ont i rygg och handled, men man hanterar det lite bättre när man helt plötsligt får sova!
Nu ska vi testa utan ataraxen ett par nätter och se vad som händer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar