Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och nu är rutschkanan färdig!! :D
DSC_0056.JPG

Pappa provar ;)
DSC_0058.JPG

Jag/vi blev sjukt nöjda! Ska bli så spännande att se viktor reaktion imorgon. Vi var inne i garaget och tjuvåkte lite på den innan idag, och det verkar helt klart som om att den kommer bli uppskattad :D
Såhär ser den ut från andra sidan. När han insåg att man kunde krypa där igenom för att komma in till pappa blev han överlycklig :D
DSC_0057.JPG

@vilse Åh så fint det blev. Precis en sådan vill jag ha till Tor.

Hur gjorde ni rutschkanan? Vad för material är allt gjort av?
Blev det någon spegel i?

Sidorna är av trä/konstruktionsplyfa. De fräste han ett spår i och stack i en rostfri plåt (samma som man hittar på vanliga lekplatser), samt satte stöd under i form av reglar/plyfa.
Spegel ska sättas upp på den gröna väggen, men inte hittat någon som är barnsäker och verkar vettig ännu (visst har man speciella speglar till barn? :o )

Aha. Det var smart att fräsa ett spår. Kräver dock verktyg vi inte har :meh:

Vart hittar man rostfri plåt i rätt storlek?

Ja har märkt att barnvänliga speglar är svårt att få tag på i större storlek. De enda i akrylplast jag har hittat finns på Ikea och är alldeles för små och heller inte lämpliga ute på grund av ramen. Jag vill ju ha helkroppsspegel.

Vi har haft massor av aktiviteter nu hela påsken. I fredags var vi på lånvandring med alla grannar i området. Är en årlig tradition här i området på långfredagen. Tor satt i bärstolen och stortrivdes.
Igår var vi hos min mamma som hade lite påskfika med några släktingar. tor charmade ju naturligtvis alla :D.
Och idag var det påskmiddag hos sambons föräldrar där Tor har busat omkring hela kvällen och tokslocknade på vägen hem.
Skönt att han inte tycker att andra människor är läskiga längre som han gjorde förut. Fast det är jag som är favoriten när det gäller att hålla händer och gå. Misstänker att det är för att jag är så van vid hästarna och läser kroppsspråk bra och därmed förstår vart han vill gå snabbt.

Imorgon är det vilodag förutom att vi ska hjälpa min mamma att byta däck på bilen

Aha. Det var smart att fräsa ett spår. Kräver dock verktyg vi inte har :meh:

Vart hittar man rostfri plåt i rätt storlek?

Ja har märkt att barnvänliga speglar är svårt att få tag på i större storlek. De enda i akrylplast jag har hittat finns på Ikea och är alldeles för små och heller inte lämpliga ute på grund av ramen. Jag vill ju ha helkroppsspegel.

Nej, det krävs ju en del verktyg. Vi har använt vanlig handsåg, sticksåg, överhandsfräs (tror jag den hette, den rundade alla kanter i varje fall :p) samt att jocke lånade hem en minifräs för att fräsa spåret.
Man behöver ju dock inga fräsar, utan kan göra det på andra sätt. Bocka plåten ex och skruva fast den :)

Plåtbiten vet jag inte var man hittar, plåt/metallverkstad kanske? (jocke köpte från sitt jobb och bockade till den i deras verkstad)

Just nu lutar det åt att det bli ikeaspegeln. Skulle vilja ha en större men hittar ingen.

Min make har också lite svårt att vara hemma på heltid, vi har löst det så att han är hemma på 60% sista halvåret och det blev en lösning vi både är nöjda med. Det kräver ju dock att båda har jobb som det funkar att jobba deltid på, dvs att man inte har lika stor arbetsbörda oavsett jobbad tid.

@Micks glömde ju gratulera Frun! Stort Grattis! Hade ni en bra dag?

Hehe tack.
Jo det var okej, vi var bara in på rådhuset och sen åt vi och våra föräldrar + en vän på ett ställe i stan. Lite stel stämning och så av olika orsaker.

@Micks Trist, att han inte vill vara hemma mer :(
Här blev det också lite diskussioner:crazy: Dock kom vi fram till att det han ville är att vara hemma på halvtid, heltid är han är rädd han blir knäpp över (han måste träffa folk/få jobba ect ect ect). Men ja, nu får vi väl se hur det blir. Som det ser ut nu så blir jag arbetslös när jag går tillbaka då chefen inte lyckas hitta något uppdrag till mig. :( (jobbar som konsult)
Så, jag letar jobb - och tills jag hittar något så är jag troligen föräldraledig. Är där dagar kvar får han ta dem...
Trist, men att vi har jobb båda två är viktigast...

Ja det är himla tråkigt men jag tror han fattade när jag sa ifrån (först lät det: "Men jag är ju hemma 5v i sommar?")
Så vi får väl se vad som händer...

@Micks Förhoppningsvis ångrar han sig senare. Kanske märker han att han missar mycket när han inte är hemma?

Min sambo börjar dock längta MYCKET till jobbet nu xD Han har ju tagit heltidsledigt i 5 månader. Lite drygt 1 månad kvar. Dessutom har han fått en tid nu när tös är extra frustrerad. Man kanske skulle ha kallat det trotsålder men jag tror mer att det handlar om att vi inte förstår varandra fullt ut. Hon älskar att vara ute dessutom och blir ganska lätt att ha med att göra om man går ut medan sambon avskyr att vara ute. Pest eller kolera? Jag väljer ju att ta ut henne så hon rastar av sig själv och ser det som självklart medan han försöker hitta andra lösningar som ofta blir krångligare och mer tidskrävande :D Det är inte lätt och alla är vi olika och gör på olika sätt. Kanske kommer hon strax i åldern då hon gillar att rita och kladda med färg?

@Micks, var det stel stämning pga att ni inte gjorde som andra ville eller? Vi gifte oss visserligen i kyrkan, men en liten kyrka och med bara våra föräldrar och makens mormor och farmor. Inte helt uppskattat av alla.

@deathslyna, min man var lite så när stora var liten, nu har han liksom fattat att tillvaron blir mycket enklare ute...

@deathslyna Vad är det med den där grejen? Olle är precis likadan! Han vet vad som funkar, men vägrar göra det för det är "jobbigt" och får ett helvete istället med en sur unge! Började redan när hon va mini och kunde skrika för fulla muggar. Satte man henne i selen somnade hon på två sekunder.. men han vägrade. Nu är det det där med att gå ut med henne. Visst, nu när det varit soligt har det inte varit några problem men då sätter han henne i vagnen och går ner till fåren och gör sitt. Inte jätte roligt en längre stund.. Men förut vägrade han gå ut trots att hon behövde massa stimulans för att inte tycka världen var världens tråkigaste plats. Går man ut finns det massor att titta på, bara att sitta och glo på hönsen är en hit.. men nä.. Jag fattar inte vad grejen är!?

Då får jag väl skryta med att min kära sambo själv kom på att det är lättare att underhålla Tor ute :D
Jag tycker däremot att det är ganska tråkigt ute på tomten och vill helst vara inne eller göra något som Tor kan sitta i vagnen :o ;) . Men oftast får jag erkänna mig besegrad och gå ut. Tor tycker ju dessutom att det bästa som finns är att vara ute och undersöka grejer.

Just nu sitter jag inne medan Tor sover ute i vagnen.
Idag är jag helt matt och skakig och känner mig utsvulten. Sambo har nämligen börjat satsa på att gå ner i vikt och motionerar nu varje dag. Och så har han börjat med 5/2 dieten som han har fått med mig på att testa. Idag är första fastedagen och jag får äta minimalt med mat. Det känns kan jag säga ;)
Och så går jag och hittar massa gott här hemma som jag inte får äta just idag.

@vilse Tack för tipset. Det där verkar ju jättebra. Och inte så väldigt dyrt heller ;)

Suck... min unge ramlade nyss ner från barnstolen - trots att hon var fastspänd. Hjälpte bara storebror snabbt på toa och så hörde jag världens duns... Det verkar ha gått bra i alla fall, hon lugnade sig snabbt och lekte en stund innan det var dags att sova (planerad sovning).

Men för säkerhets skull hade hon provätit fisk till lunch, så nu måste jag förstås till läkare med henne ifall hon börjar kräkas, eftersom jag då inte kan veta om det är av fisken eller från fallet. Det måste ju hända förr eller senare - hon ställer sig upp överallt: på gungälgen, på bobbycaren, på trehjulingen... Jag blir tokig.

Suck... min unge ramlade nyss ner från barnstolen - trots att hon var fastspänd. Hjälpte bara storebror snabbt på toa och så hörde jag världens duns... Det verkar ha gått bra i alla fall, hon lugnade sig snabbt och lekte en stund innan det var dags att sova (planerad sovning).

Men för säkerhets skull hade hon provätit fisk till lunch, så nu måste jag förstås till läkare med henne ifall hon börjar kräkas, eftersom jag då inte kan veta om det är av fisken eller från fallet. Det måste ju hända förr eller senare - hon ställer sig upp överallt: på gungälgen, på bobbycaren, på trehjulingen... Jag blir tokig.
Åh nej :(
S ställer sig också gladeligen överallt. Ju högre desto bättre. Hoppas hon klarar sig bra utan kräkningar av vare sig fisk eller fall.

S halkade i lördags morse och slog i sig i kanten på hyllan under vårt vardagsrumsbord. En vass kant, precis i ögonvrån, så det blev ett sår där. Just nu är han ordentligt förkyld och snorar för ett kompani och har en högst otrevlig hosta :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar