Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Underbara tyger! Och jag rekommenderar starkt att sy en åkpåse/filt till babyskyddet. Vi hade jättemycket mycket nytta av vår :)

Leia: Här slutades det ammas vid 8-9 månader. Mjölken sinade totalt :( Hade hoppats kunna amma morgon/kväll i varje fall till 1 års ålder...
Men, nu när det väl blivit såhär är det ganska skönt att slippa amningen. Mysigt var det, men ja, ganska skönt att ha brösten för sig själv igen :p

*kl*

Jag är så kluven här hemma. Innan viktor föddes sa jag att jag helt klart skulle ha två barn. En flicka och en pojke ;)
Efter att viktor föddes så sa jag tvärt nej till fler barn. Känner absolut inte för fler.
Tills nu. Eller ja, igår. Då läste jag att två barndomskompisar var gravida med deras nr 2. Och nu vet jag inte om jag helt plötsligt också vill ha en till :o Eller om jag känner att jag också "måste" skaffa en till nu när "alla andra" skaffar nr 2.. ??
Ska bli spännande och se hur dessa tankarna utvecklar sig.

Oavsett så börjar det nog bli hög tid att ta tag i sexbiten... Antar att jag/vi är sist ut med att ännu inte haft sex? :o :o Jag har ju iofs en del gammal problematik iom vestibuliten, men ja, det börjar nog bli hög tid :o

Jag tror du gör rätt. Se till att sova någon vecka nu så att ni återhämtar er (och hon kanske kommer in i en vana?), och sen kan man prova utan medicinerna igen. Du måste ha orken till att kämpa och då behövs det sömn :)

*kl*
Zewz: tror och hoppas också att det är en bra idé med medicinen. Visst var det Micks som blev hjölpt av medicin nyligen - och hon är ju liksom vuxen och "förstår" att man ska sova. Men ibland behövs det nog lite hjälp på traven och om tusen gången hellre medicinera bort oron än att försöka konditionera bort att barnet gråter när det vaknar tycker jag.

Leia: Jag har BF 19:e juli så det är ju ett bra tag kvar... :meh: Blir som du säger inte mycket vila med två småttingar hemma. Tabea är dessutom sjuk igen, hade feber i går och är jätteförkyld och på dåligt humör = vill mest bara bli buren. Skulle bära upp henne för trappan ikväll när det plötsligt kändes som om någon körde in en kniv i bäckenet på mig. Som tur var var min man hemma så jag ropade på honom att han fick ta över flickebarnet och så halade jag upp mig själv i trappräcket. Ingen höjdare. Det funkade dock att gå med barnvagnen en stund senare så att hon somnade. Måste hålla ihop ca sex veckor till i alla fall, sedan är min man ledig i tre månader...

Jag slutade ju helamma vid 3 månader och delammade till 4,5 månader. Hon dricker dock fortfarande en hel del ersättning: 200 ml natt/tidig morgon, 1-2 små flaskor på 100-120 ml under dagen och en flaska (olika hur mycket hon vill ha, beror på hur hon har ätit) på kvällen.

För närvarande sover hon mest hos oss igen. Det började när hon var så magsjuk och har inte gått över ännu - det tilltog snarare nu när hon blev förkyld igen (och gissa vem som har blivit smittad IGEN??? Jag hade ju satt allt mitt hopp till april, men april, april - fick först en liten ny förkylning och är nu jättesnuvig, självklart utan att ha någon enda j-la frisk dag sedan oktober. :yuck: :arghh:) Men vi är ju väldigt avspända när det gäller sånt där, så vill hon sova hos oss så får hon göra det. Storebror sover mestadels hos sig hela natten och kommer in och gosar lite på morgonen bara. Ett tag sov det dock monster i hans säng och då kom han in på natten och var jättearg på det. Men nu har vi sagt åt monstren att de ska sova i sina egna sängar - de äter bara gräs, så de är inte så farliga egentligen - och då gick det över. :D

Zewz:
Ibland uttrycker jag mig sa klumpigt att jag vill krakas... Vad jag ville saga var att trots att jag ar helt emot femminutersmetoden och dylikt och i regel inte drar mig for att saga nagot om det sa var ditt fall det enda som jag hittills stott pa dar jag faktiskt kunde forsta er/dig. Hellre 5mm an att du flippar ur pa riktigt. Men jag tycker att medicinering ar battre.

Hoppas att jag inte gjorde bort mig annu mer nu. Det var verkligen inte min mening att stro salt i saren och jag hoppas innerligt att det loser sig for er!

Sitter uppe med sjuk bebis. Kan anda inte andas sjalv nar jag ligger ner sa nu har jag parkerat oss i en fatolj tills vidare. Hon vaknar med jamna mellanrum och ropar mamma mamma trots att hon ar i mitt kna stackarn. Det enda som sover tungt ar min arm tror jag.

Haha, jag såg inte ens vart du skulle uttryckt dig klumpigt? :)

Medicinen hjälpte en hel del! Men inten stenslocknad unge här inte. Lite gny och småskrik, men jag hämtade aldrig in henne till mig. Sen var jag rädd att hon skulle vara trött och groggy på morgonen/dagen, men hon vaknade i vanlig ordning vid 5-5.30 och sitter nu och härjar med sin (på golvet uttömda) pipmugg :rofl:
Känns skönt ändå, att hon inte är mer påverkad. Natten var ändå helt acceptabel.

Skönt! Hoppas det håller i sig!
Olivia har vaknat tre gånger i natt och jag har vart duktig och parkerat tillbaka henne i sin egen säng.. problemet var bara att när hon vaknade vid tre, så hade jag vaknat precis innan. Sen låg jag vaken i flera timmar, somnade lagom tills att hon pep första morgonpipet och jag vaknade direkt. Sen var det inte långt kvar tills Olles klocka ringde. Då var det ju kört. Jag är helt slut nu! Så inatt har jag bestämt mig för att jag ska sova ensam så jag får sova utan att bli störd öht. Det blir första gången

*kl*
Zewz: tror och hoppas också att det är en bra idé med medicinen. Visst var det Micks som blev hjölpt av medicin nyligen - och hon är ju liksom vuxen och "förstår" att man ska sova. Men ibland behövs det nog lite hjälp på traven och om tusen gången hellre medicinera bort oron än att försöka konditionera bort att barnet gråter när det vaknar tycker jag.

Det stämmer, jag fick sömntabletter för att jag låg vaken hela nätterna trots att jag fick lov att sova. Hade helt kommit ur balans och tabletterna hjälpte faktiskt! Behöver inte ta dem alls längre :)

Zewz, jag hoppas att det funkar nu med ataraxen. Jag förstår din känsla kring dem, jag kände mig som en dålig mor som stoppade sömntabletter i min egen kropp liksom. Men lita på att läkarna vet vad de gör när de skriver ut dem.
Det är varken hälsosamt för Tova eller er att inte få sova och vissa barn (och vuxna) behöver helt enkelt hjälp för att bryta mönstret.
Kram!

Och nu läste jag ditt svar ;) Vad skönt att det blev bättre! Inte samma tabletter men jag behövde en inkörningsperiod innan jag fick bra effekt av dem.

Tack för pepp :) Jo, vi ska ge det fem dagar till att börja med. Fem dagar i veckan var okej, sa läkaren. Alltså inte konstant.
Men nog tycker jag det är lite märkligt att de BÖRJAR med att skriva ut sånt här..? Jag var beredd på största karusellen med remiss till öron-näsa-hals, allergitester, utfrågning om rutiner och mer VAD som hände nattetid. Jag hann liksom bara berätta att hon skriker hysteriskt, men inte mycket mer…
Sen blir man ju inte gladare av att googla på eländet och läsa om vad ANDRA mammor tycker om föräldrar som ger sina barn sånt här… Hata familjeliv :devil:
Nåja, idag har hon varit som vanligt så hon överlever nog.
Hoppas jag kan sova bättre inatt, om det är lika lugnt. Är nog på väg att bli förkyld eller nåt, vaknade genomsvett nån gång mitt i natten.

Hur länge åt du sömntabletter Micks?
Och förresten, grattis! ;)

Fick SMS nu om att Tovas pass finns att hämta… Åh, nästan sugen på att åka in till stan bara för att hämta det, måste ju vara hur gulligt som helst :D Eller om maken kan hämta. Vet nån om man kan göra så? Det var jag som var och ansökte om det, måste jag hämta ut det då?
De var så söta på polisstationen när vi var där för att ansöka om det, tre damer engagerade sig i Tova till slut, och hon var jäkligt nöjd över uppmärksamheten :D

Tips - ge f-n i familjeliv! :D

Jag fick ju bara ett par nätter i veckan på soffan då mannen jobba, men säg att jag åt tabletter 2 ggr/v i 3 veckor?

Och tack ;)

Tös silver så jag skriver lite snabbt innan jag läser allt ifall hon vaknar. I söndags fyllde ju tösen år. Dryga 20 pers var vi som firade. Tårta och kakor, tårtan gjorde mamma medan styvfar dammsög, sambon satte gardiner och jag skrubbade toaletter xD

Vi hade supertrevligt i alla fall. Tös har fått massa leksaker, en gåvagn som vi redan hade så den byttes mot en badpool till när värmen anländer.

Här är lite bilder från sakerna. Ni ser hur smockat det blev i vardagsrummet med tältet men tanken är att ställa tältet i ett rum som nu har massa kartonger i sig :ohttp://alllabilder.blogspot.se/2014/04/fodelsedagsprylar.html?m=1

Majola: angående foglossningarna kan vissa uppnå resultat med stabiliserande övningar. Gör ingenting som gör ont i alla fall. Jag har fortfarande halvjobbiga klänningar första dagarna på mensen. Kanske för att jag inte lyssnade ordentligt på kroppen?

Det går nog fint att han gör det. Ni båda signade väl ansökan?

Atarax är bra nattmedicin. Sambon har några att varva med och atarax är en av dem. Hoppas att det bryter mönstret. Klokt val att droga henne även om det är jobbigt. Ni har haft det tufft så länge. Har du sökt om hjälp för allergitester med? Kanske värt ifall att menar jag. Alternativt att utesluta något ämne ändå på försök. T.ex gluten är vanligare än man tror att de hade problem med. Det visar allt för sällan på testerna och många mår helt enkelt bättre utan det.

Och nu inser jag mitt misstag. Skrev halvjobbiga klänningar, menade såklart känningar.

Halvjobbiga klänningar, hihi.. Är inte de flesta klänningar heljobbiga? :D

I två nätter bet Ataraxen på min dotter… Inatt var det precis som vanligt igen :banghead: Försöker söva om en illvrålande unge kl 23. Funkar inte. 23:30 tar jag in henne till mig. Somnar om en stund. Sen är det stök och bök och allmänt obekvämt hela natten, ända till det är morgon kl 04:30 :banana: (Ironisk banan…)
Jag som hann få hopp om livet då jag igår fick smita upp och släppa ut hästarna själv halv sju för både unge och hund sov som små grisar (maken var hemma, så hunden var alltså inte barnvakt).
Nåja. Nya tag ikväll. Det kanske behövs några försök.

Zews, haha! Jo, de flesta klänningar är heljobbiga, om de inte är korta så de liksom inte känns.

Jobbigt att det blev stök igen. Inatt högg jag tag i tös ett par gånger när hon var på väg ner från sängen vid fotändan. Hon bökar liksom iväg ibland fast det sällan märks. Försökte beställa den där hängmattan (som ska bli tösens säng då hon vägrar att sova i vanlig säng ensam) både igår och idag via mobilen men jag får nog ta och använda en dator till det i stället, dvs göra beställningen när jag är ledig. Försök att knacka igång en allergiutredning på henne. Det är ju synd om dig men det är ju även synd om tösen som inte kan sova.

Gud, sol ute, inget att göra på jobbet och jag får inte gå hem :p Äntligen är Buke igång i alla fall. Hittade knappt hur man loggade in men nu vet vi i alla fall var gillaknappen är. Måste prova den bara för att!

Liten uppdatering från oss:

Ylva har börjat gå :D :banana:
Hon blir 11 mån den 25:e och tog sina första steg vid 10 mån ungefär (har det uppskrivet någonstans). Nu går hon nästan hela tiden och i en rasande fart.
Tiden går så fort! :eek:

Annars händer här inte så mycket. det flyter på. Jag är sen i lördags "Fru Micks" och innan alla frågar hur det känns så svarar jag: Det känns precis likadant som de senaste 6,5 åren. ;)

Gillar det nya forumet förresten, men "ny medlem"? Det var det värsta...!

@Micks Ny medlem försvinner snart, ändras lite efter att du loggat in. :)

Även här går det i rasande fart. Viktor tog också sina första egna steg vid 10 månader, vid 10.5 fick vi ett bakslag (han blev rädd), och han höll stenhårt i fingret och vägrade släppa.
För ett par dagar sen släppte dock det, och nu går det i rasande fart! Svänger, går i böjar runt mig, stannar-går-vänder ect ect. Tror nog att han går mer än han kryper om bara 1-1,5 vecka om det inte kommer ytterligare ett bakslag.

Jag har också fått börja stänga grinden ut till vägen/ut från tomten. Han är inte ett dugg rädd för att lämna mig. Utan han och katten ger sig ut på äventyr. :meh: Jag sitter och rensar ogräs vid huset, och de är vid grinden, 50 meter bort, och leker.. :D Tur det inte är så mycket bilar här ute :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 856
Senast: lizzie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring