Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Oj oj oj det var ju inte detta jag hade tänkt skriva.

Men var förbi jobbet och pratade med mina arbetsgivare om när jag ska börja jobba igen idag. Och jag blev uppsagd :eek: :eek:

Inte vad jag hade väntat mig direkt. Men samtidigt inte helt överraskande. Den enas dotter har varit vikarie för mig och nu vill hon stanna kvar och jobba där. Tydligen får man säga upp en anställd för att ta in en familjemedlem enligt dem. Själv vet jag inte om det stämmer men det går ju att ta reda på.

Min första rektion var TJOHOOO JAG ÄR FRI . Kanske en inte helt normal reaktion :D :D .
Äntligen slipper jag dammet, de äckliga döda grisarna och det tunga slitet.

Men samtidigt känns det inte helt rätt. Enda anledningen till att jag blir av med jobbet är att jag fick barn. Hade jag inte fått barn så hade hon inte börjat jobba där och kommit på att hon ville stanna.

Och så måste jag hitta något annat jobb jag egentligen inte vill ha eller en utbildning jag inte vill gå :cautious: . Men tror att för min hälsas skull är det jättebra att komma bort därifrån.

Ekonomin framöver kommer troligtvis inte bli så bra som den har varit. Hoppas jag får sålt en av hästarna när hon kommit igång efter sommaren i alla fall.

Har tre månader att jobba under uppsägningen och börjar i mitten av maj eller början av juni. Och en del av de månaderna är ju semestern som jag har kvar.

Kan bli tufft ett tag här. Men förhoppningsvis leder det till något bättre :)

Förlåt att jag hoppar in, men din arbetsgivare gör så fel!

Är du med i facket? Ta hjälp och se till att få betydligt mer i alla fall. Låter som att det finns en hel del att förhandla om din uppsägan. Du har väl inte skrivit på något?

Men oj! Det låter inte helt korrekt. Hoppas att det blir bra med nytt jobb för du verkar ju i vilket fall inte så värst nöjd med jobbet. Det kanske är första dagen på resten av ditt liv så att säga :)

Håller tummarna för att du hittar något nytt som passar bättre.

Håller med föregående! Det låter helfel och jag hoppas du inte skrivit på något?!
Kontakta facket med en gång, även om du inte vill jobba kvar - så borde du kunna få betydligt bättre villkor på din uppsägning (de köper ut dig eller liknande i så fall)

Ja nej jag tycker inte heller att det låter helt rätt och ska självklart kontakta facket på måndag och fråga för säkerhets skull. Och nej jag har inte skrivit på något.

Enligt dem har de pratat med både sitt eget och mitt fack för att veta att de gör rätt. Men jag ska kolla att jag såklart får det jag har rätt till.

Och lite av det som jag skrev igår som försvann.

Majola. Härligt med kalasförberedelser. Och roligt att läsa om dina galna vildar :D

Vilse. Klätterställningen ser ut att bli jättefin. Blir ju ännu mer sugen på en sådan nu :p

Lillhästen är en renrasig shetlandsvalack på 25 år :) Världes bästa lilla häst som det ska väldigt mycket till för att han ska säljas. Alla som möter honom får ett stort leende på läpparna :love:

Jag har varit väldigt trött här. Och i förrgår blev jag quornförgiftad :wtf: . Brukar inte äta quorn och nu kräktes jag hela kvällen och var medtagen hela dagen efter. Sambo påminde om att jag reagerat likadant första gången jag sov över hos honom och han bjöd på quorn. Jag var illamående och kräktes. Jag trodde att det var för att jag var nervös. Pinsamt var det då i alla fall :o .
Verkar helt enkelt som att trotts att jag inte är allergisk mot något annat så är jag allergisk mot quorn. Läste på lite om det och har fått reda på att det är en mycket konstgjord produkt på ett protein som är utvunnet ur mögel :yuck: . Inte en produkt på svamp som jag har lärt mig.

Lille Tor utvecklas som vanligt. Nu ska han gå och gå och gå hela tiden. Han tar mina händer och går bestämt iväg. Jag börjar få lite ont i ryggen så jag hoppas att han kan gå själv snart ;) . Gåvagnen är populär. Den rusar han omkring med med ett soligt leende. Fast jag måste hjälpa honom att vända den när rummet tar slut. Och så ska han klättra på allt. Dammsugaren är mest populär att klättra upp på. Och här om dagen staplade han skor innanför ytterdörren och skulle klättra upp dem och nå handtaget för att smita ut :D .
Han har även börjat träna på att säga mamma, pappa och häst :p . Mammam säger han när han klagar på något och kommer till mig.

@Solvind:
Det låter definitivt skumt med ditt jobb. Här får man t ex inte säga upp någon som är föräldraledig (däremot kan man göra det så fort de kommer tillbaka, men det är en annan sak). å andra sidan var det ju lite det du önskade dig - en nystart på något vis. Kanske kan facket hjälpa dig med ett avgångsvederlag el dyl så att du har lite mer luft i alla fall? Vad är du utbildad till egentligen?

@alla som hade fogproblem för ett år sedan ungefär:
Jag har ju varit förskonad hittills, men nu undrar jag om det inte har dragit igång i alla fall... Gick på mässa i torsdags, ca tre timmar, lugnt och fint, utan barn, satt ner en stund mitt i och tittade på en presentation osv. Ingen elitsport direkt alltså. Igår hade jag ont liksom mitt fram på blygdbenet. Vi var i bygghandeln på kvällen och jag använde T:s barnvagn som rullator...

Gick ner vid 6 imorse för att göra ersättning till flickebarnet och då var det bra, men nu efter en drygt halvtimme uppe börjar det känns av igen. Är det foglossning och vad kan jag göra??? Det gör inte vansinnigt ont men tillräckligt för att det inte ska kännas så bra...

I alla fall köpte jag fina saker på mässan. En del tyger till barnen:

20140411_101941.jpg

Det gula med vita prickar ska bli födelsedagsklänningen, de andra prickiga klänning/tshirts. Grannen köpte likadant tyg i grönt med rosa prickar, så vi kan byta lite med varandra.
Det med djuren ska bli något mysigt till lillebror är det tänkt, eventuellt en filt/åkpåse till babyskyddet. Visst var det flera här som hade sytt det?

I en monter med olika waldorfinspirerade filtgrejor förälskade jag mig i en blomgirlang, så jag råkade köpa material och mönster till den också... Jag är inte waldorftypen egentligen, men en del saker är superfina tycker jag.

20140411_094049.jpg

Den här bilden är från mitt mönster men jag får antagligen inte visa bilder från internetshoppen här. Har massor med idéer för barnens rum nu igen... :crazy:

Senast ändrad:

Fina tyger och fin girland!
Ang din smärta så låter precis som foglossning. Blygdbenet är en stor fog. Det som är bra är att det verkar mildras av vila. Det jag kommer ihåg såhär på rak hand är att gå med små steg, sov med kudde mellan knäna och sitt inte med benen i kors.

Solvind, var trist med ditt jobb, men som sagts tidigare så är det inte ok att avskeda någon med tillsvidareanställning till förmån för att ta in någon annan på samma tjänst. Hoppas att du kan få bra hjälp via facket, om de så gärna vill anställa sin släkting får de väl köpa ut dig då.

Kl

Solvind, vilka rötägg på ditt jobb. Hoppas du kan få till en bra deal och tjäna en hacka på att komma därifrån :devil:

Besöket på barnmottagningen angående Tovas sömn gav inte så mycket. En snabb undersökning som inte visade något. Så hon skrev ut Atarax, som egentligen är en medicin mot allergiska reaktioner och ångest och oro (!), men som man blir sömnig av, tydligen. Känner mig mycket skeptisk… Hann aldrig hämta ut det igår, för vi åkte direkt till mina föräldrar och var där stor del av dagen.
Vi ställde iaf in hennes säng i hennes rum igår, och om det berodde på det, eller att det var en lång dag igår, eller rent av hotet med piller :rofl: så SOV UNGEN HELA NATTEN! Jag vaknade med panik i kroppen vid 5 och var säker på att hon var död, men hon sov som en liten gris i sin säng, ända till 5:30. Då kom vi iofs hem så hon fick kvällsvällingen vid 21, men ändå. Känns helt overkligt.

Hämtar ut tabletterna imorgon, för hennes törnrosa-sömn var tydligen nån engångsgrej :(

Hon kanske rent av störs av er på nätterna och kanske vaknar därför? Eller så kanske ni reagerat för tidigt och trott att hon vart vaken trots att hon inte varit det? Hur som helst låter det ju såklart toppen, hoppas verkligen det håller i sig!

Vi ska fortsätta nattkampen nu tänkte jag och bli lite duktigare på att lägga ner O i sin egen säng på nätterna när hon vaknar.. Nu är vi lite lata och tar över henne till vår säng.. Men det börjar bli dags att hon får flytta över till sitt rum (som faktiskt börjar bli klart!!) och då är det skönt om hon är van vid att somna om själv när man lägger henne ner så man slipper springa fram och tillbaka till henne under nätterna.

Håller tummarna för att ni får fortsätta sova hela nätter!

Vad synd att det inte höll i sig med den bra sömnen :( Och tråkigt att de inte hittade något vid undersökningen. Hade varit skönt att veta varför.

Solvind, låter som flera sagt skumt att de skulle få avskeda dig för att ta in sin släkting! Hoppas att du får bra hjälp av facket så att du kan få ersättning. Du borde ju åtminstone inte behöva gå tillbaka mer. Men egentligen kanske ganska bra att bli av med det jobbet.

Måste jobba nu, får skriva mer sen.

Åh, skrev mitt inlägg precis samtidigt som du skrev ditt så jag missade att det var en engångsföreteelse! Surt! :(

Inatt var vi duktiga och la ner Olivia i sin säng när hon vaknade och jag har sovit hela natten... vet dock inte om Olle också fått göra det haha, det händer ibland att jag inte vill vakna och helt enkelt låter bli :angel:

Men oj så behagligt det var att vakna av klockan utan att ha blivit väckt innan och ha behövt försvara sin plats i sängen!
Tog upp henne när hon vaknade och hon blev jätte glad när hon insåg att jag redan var vaken. Lyfte upp henne och tänkte att vi skulle gosa lite, men så hade blöjan läckt och hon var helt blöt stackarn. Så av med kläder o blöja o så traskade vi in till badrummet.
När Olivia väl kom in gjorde hon en stor pöl på golvet, haha! Sen när jag skulle lyfta ner henne i badet så la jag duschslangen på badkarsgolvet och den vred sig och sprutade ner heeeeeeeela mig! Godmorgon! :D

Jag älskar det gråa tyget!! :)

Ang fogarna så har jag också en del problem, mer än jag hade med Olivia. (Det låter helt klart som att det är fogarna du har problem med.)
Igår låg jag och gravidsurade :angel: ensam på soffan i Olivias rum och jag kunde inte lyfta fötterna ur soffan (låg på rygg och hade dragit upp knäna) för bäckenet orkade inte hålla mot och de gjorde skitont ist. Jag överlever, men det är verkligen inte skönt och man får försöka rulla ur sådana lägen :p

Sen har jag också haft sjuka sammandragningar denna grav jämfört med förra. Ffa när jag ridit, då fick jag så kraftiga SD/förvärkar att jag fick andas genom dem och vaknade på natten av dem. Men igår mockade jag och vägde hö (gör bara det på söndagar) och fick SD av det och fogarna blev värre. Kan tom få SD av att bara gå den korta promenaden på drygt 100 meter när jag jäktar ut med hästarna i hagen på mornarna. Ska jag gå längre (well well) sträckor så får jag verkligen gå gravid-sakta för jag får värsta SD.

Men annars har jag inte ont i ryggen alls denna grav, antagligen för att jag jobbar och sitter still så korta perioder och är hyfsat rörlig där mellan. Men annars har jag inte haft några symptom på att bäbis skulle komma tidigt som Olivia gjorde, det är bara 2,5 vecka kvar om man går efter Olivias klocka ;)

Spännande att se om det blir en tidig bebis igen!

Jag hade också mer sammandragningar och värre foglossning andra gången.

Jag tror faktiskt inte det kommer bli det, iaf inte SÅ tidig som Olivia var.
Vi gissar ju på att Olivia kom tidigt pga min hjärtformade livmoder och den här gången kan man inte alls se hjärtformningen utifrån, visserligen känner jag att hon ligger precis som Olivia gjorde. Men sedan så ligger SFmåttet normalt på kurvan denna gång och den låg i överkant/lite över, med Olivia. Min BM sa också att förra grav så var livmodern spänd hela tiden och det är den inte nu. Så vi tror inte det.. iof kanske hon kan få komma liiiite tidigare så hon slipper bli så himla stor ;) fast det räcker med ett par veckor tidigt så det inte räknas så man sedan får massa specialinstruktioner.

Spännande att det börjar dra ihop sig (hoppsan, oplanerad ordvits)! Ibland glömmer jag nästan bort att det snart är dags igen för dig och Majola. Jag fick också mkt mer sammandragningar andra gången, fick sluta rida nästan direkt. När är bf? Det har du säkert redan skrivit, men kommer inte ihåg. Om ca 2 mån?

Majola, jättefina tyger! Söta djur på påstyget. Har för mig att Miks postade bilder på sin hemmasydda åkpåse. Jobbigt med onda fogar, hoppas att det inte blir värre och att du har någon chans att vila. Inte så lätt kan jag tänka mig.

Själv är jag på väg hem från jobbet för första gången efter två veckors semester. Har slutat pumpa på jobbet, vilket är rätt skönt. Ska väl dra ned på amningen dagtid, men det är ju så praktiskt! Hon vill fortfarande ofta amma fast hon ätit. Ammar/dricker era fortfarande mycket mjölk?

Igår fixade vi till en ny gräshage, den första har de redan betat ner. Härligt att se hur de sprang runt och busade, även 40-åriga ponnyn :) Storebror gapskrattade! Linnea gillar också hästarna, hon brukar peka på dem genom fönstret och säga 'titta' (eller nåt).

Har BF 3/6 så det är ett tag kvar!
Oj, haha amma slutade Olivia göra när hon va 7 månader så det är drygt ett halvår sedan! Jag var ju inget fan av amningen, eller eg att jag blev så himla bunden och jagad mellan hennes måltider. Sen så är hon ju så himla glad i mat så det gick helt naturligt jätte fort för oss att sluta.

Härligt att få hålla på så mycket med hästarna! Det är ju först nu som Olivia börjar bli ordentligt mobil på egen hand ute så man kan vara ute och pyssla.. men nu är det istället jag som inte är särskilt mobil istället ;)

Jag slutade amma Tova strax innan 11 månader. I ett första steg att få ordning på sömnen. Det hjälpte inte...

Hämtade ut ataraxen idag, har velat fram och tillbaka men nu har hon iaf fått en dos, och hon somnade väldigt fort.
Känner mig som världens sämsta mamma... Men jag var nog en ännu sämre mamma i eftermiddags. Tova var vråltrött. Skrek som en gris i vagnen men kom inte till ro. Slet av sig strumpor, drog i suffletten, krängde ut benen och höll på att ta sig ur vagnen och ålade runt. Samtidigt som hon skrek och skrek och skrek. Jag slet med vagnen på våg nyhyvlade väg men hon vägrade somna. Nånstans där tappade jag allt och fick liksom bara ställa vagnen och gå därifrån. Jag hade alltså lust att klappa till henne. Då insåg jag att om jag så måste droga henne så måste vi sova, båda två...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar