Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Vilse: Vad fint du har planerat! Nu har ju jag lite vilda barn, men jag hade nog i alla fall övervägt en möjlighet att bygga om rutschkanan om något eller några år. Vår har fem trappsteg upp och den rutschar T som sagt själv redan nu. Det är trist om man har byggt något väldigt gediget och så är det inte roligt längre nästa år...

Vår trädgård är ju liten, bara 440 kvadrat, så jag kan ju inte leva ut alla mina drömmar och idéer. Men jag samlar coola idéer i alla fall! Här är några av mina favoriter som inspiration till er som vill bygga lekpark:

Klättertorn

Klättertorn av bildäck

Lek med bilar

Helt galen lekanordning

Hopphage

Vi hade också en hemsk natt, dock var det inte barnens fel. Min man har haft problem med ögonen en tid. Han var hos ögonläkaren för ca 2 veckor sedan, men hon hittade ingenting. Sedan har det försämrats ganska snabbt och igår kväll ringde han henne igen (det är en bekant till familjen). Vi upptäckte att hans pupiller var oilka stora bland annat. Då blev det plötsligt annat ljud i skällan! Hennes man är också ögonläkare och det enda de var oense om var om han skulle åka in akut redan igår kväll eller kunde vänta tills i morse. Hon förordade magnetröntgen redan under natten, han menade att undersökning tidigt på morgonen räckte. Eftersom det bara är knappt två månaders sedan jag förlorade en släkting i hjärnhinnecancer så behöver man ju inte direkt vara nobelpristagare för att förstå hur våra tankar flög i natt... Jag hade redan ställt in mig på att bli ensamstående med tre barn ungefär...

Som tur var hittad de en dold skelning hos honom - helt ofarligt och han behöver bara glasögon. Jag kan inte beskriva hur lättade vi är!

Oj vad läskigt. Kan föreställa mig hur tankarna flög ja. Skönt att det bara var glasögon som behövdes.

Vilka härliga klätterställningar du har hittat. Men jag tycker de ser livsfarliga ut för små barn. Mer för dem i skolåldern. Ser framför mig hur lilla Tor glatt klättrar upp och trillar ner och slår sig eller ännu värre.. :crazy:

Vilse.
Den ritningen på klätterställning ser nästan precis ut som vad jag vill ha. Med spegel och allt :D . Fast jag hade inte kommit på att placera den just där men det vart ju jättebra. Ser lagom tryggt ut för småttingar.

Vill du komma och bygga en sådan till mig också? ;) :D
Även om vi gärna bygger själva så kommer vi nog aldrig få tiden till det.

Och vart hittar man lösa rutschkanor att bygga in? Vill helst ha en som är tillräckligt bred och robust för att tåla en mamma och pappa rumpa också :p.

Apollo. Det var verkligen ingen höjdarvecka du har haft. Tur att de hittade lunginflamationen så att hon kunde få medicin för det.

Min mamma hade det alldeles nyligen och hade väl gått omkring med det ett tag. Bara ett par dagar efter påbörjad kur så sa hon "det är ju såhär det ska kännas att vara frisk. Det hade jag glömt" . Hon hade alltså gått och varit trött och dålig så länge att hon glömt hur man mår bra.

Är hästen fortfarande ren? :D Vet ju hur den vita hingsten i stallet brukar se ut… Han är sällan vit iaf. Han har iofs ingen päls att tala om :)

Nja. Han är inte riktigt lika ren längre :grin: . Men är som tur är torrt ute nu så han får inte massa ingrodd lera på sig. Han går dessutom i sin lilla fånghage för att inte lyckas hitta någon smutsfläck att rulla sig i medan jag väntar på klippmaskinen jag har beställt. Den skulle komma innan helgen men nu verkar det inte så. Och jag får inte tag på återförsäljaren :mad:

Och nej att hålla en vit päls vi är inte det lättaste. Speciellt inte när pälsen är lång, tät och sträv så att allt som kommer i kontakt med den fastnar.

Skönt att du har fått tid för utredning av sömnsvårigheterna på Tova. Hoppas att de hittar något som är enkelt att åtgärda så ni får sova gott sedan. Gäller bara att stå ut tills dess ...

Och medans jag skrev så fick jag sms om att mitt paket med klippmaskin har kommit :D

Här ska det klippas. Snart har jag en nakenhäst :D : p

Apollo: Jösses... :crazy:

Hoppas ni blir friska snart hela högen. Hur stor/liten är Olivia nu?

hmm.. Jag var säker på att jag svarade här imorse?!? Men kan inte se inlägget nu..
Aja, här kommer något liknande igen :P

Majola:
Tanken är att den gröna sidan ska kunna plockas bort om 1-2-3 år och då bygga ut lekställningen med bla en större rutschkana. :)
Helt otroliga grejor du länkade till - har till och med gått med på pinterest nu för att kunna spara ner massa bilder :sneaky:

Solvind:
Njjja, tror inte vi heller har tid att bygga till er, tyvärr ;)
Rutschkanor är svingit dyrt oftast :wtf: och trist i plats...
Dock råkar jag ha turen att vara gift med en konstruktör som dessutom jobbar på ett företag med en metallverkstad. Så rutschkanan gör vi själv också :D

Tittar in en snabbis.

Trist med sjukdom, Apollo. Hoppas ni repar er snart.

Zews: skönt att du har tid bokad! Hoppas att ni hittar en förklaring. Vet en som hade en unge med världens problem på alla sätt. Visade sig vara mjölkallergi av nåt slag.

Vilka planer med lekparker och grejer flera av er har! Jag känner mest att vi behöver en större tomt och ett större hus xD gungställning, sandlåda och nåt slags torn kommer att fylla upp ytan som är kvar efter altanen känner jag. Kanske skulle plocka ner äppelträdet så man får några kvm till att spela på. Beror lite på hur mycket planteringar vi ska ha. Huset är så dumt byggt på tomten, det är massa gräs på framsidan som man inte direkt kan använda till nåt skoj för den trevliga ytan är på baksidan. Hm!

För övrigt är tös jätteglad att vi köpt hus med trappa. Hittade henne halvvägs upp för trappan idag när jag lagade mat. Oops! Jag försöker lära henne att krypa ner baklänges i trappan men det går sisådär. En vacker dag lossnar det väl men hennes instinkt säger att man ska gå framlänges. Barngrind ska inhandlas i morgon tillsammans med lite annat smått och gott. Det ekar liksom på övervåningen :o superskönt med lite yta i alla fall!

Nåja, vildags innan i morgon. Ska fortsätta att packa upp lådor -.-

Usch vad otäckt med din man! Tur att det inte var något allvarligt.

Dina lekparksfunderingar ger mig massa hopplösa idéer! Min man har ju sagt att han tycker om att bygga och greja så jag hittar på massa saker åt honom :angel: Men något enkelt sådär med bildäck och så borde vi kunna ordna. Välja ut ett av träden kanske och bygga runt/i med rutschkana och lite klättring :)

Det är för övrigt hopplöst att gå hemma hela dagarna, se allt som borde göras och påbörja små projekt, och sen ha massa uppgifter åt maken när han kommer hem :D Har nyligen byggt ett sideboard av gamla lastpallar (maken fick kapa och svetsa med benen), och håller på att måla om vår ena ”ytterdörr” (mellan verandan och hallen, inte riktigt ytterdörr), har målat en ruta med svarta-tavlan-färg på dörren så nu får maken kapa lister att sätta runt. Jag kan mycket väl hantera gersågen men har en förmåga att bli arg… :angel: Han är betydligt lugnare än mig…

Inatt vaknade nog Tova bara 10-15 gånger, känner mig riktigt utvilad. Man får lite andra perspektiv på vad som är ”bra” efter några riktiga helvetesnätter…

Ah så härligt det låter att få flytta och få större ytor. Vill jag också. Hoppas ni kommer att trivas riktigt bra

Zewz.
Synd att natten inte gick bättre med förändringarna. Kanske behövs några dagar innan man märker skillnad?

Känner igen det där med att påbörja saker som sedan inte blir färdiga. Oftast på grund av att en liten kommer och avbryter.

Kl

Idag blev nu äntligen lillhästen klippt. Så skönt tyckte han och fick dubbelt med extra energi utan den tjocka varma pälsen.

image.jpg

Och en bonusbild bara för att han är så söt :love:

image.jpg

Senast ändrad:

Ohh! Jag tror jag blev kääär!
Ålder? Sto, hingst, vallack?
Ska du sälja får du säga till ;)

Tanken är att den gröna sidan ska kunna plockas bort om 1-2-3 år och då bygga ut lekställningen med bla en större rutschkana. :)
Helt otroliga grejor du länkade till - har till och med gått med på pinterest nu för att kunna spara ner massa bilder :sneaky:

Haha, vi ska alla den vägen vandra (ned i Pinterestträsket alltså!)... :devil:

Hjälp vad vi har gjort av med pengar idag. :crazy: Var iväg på storshopping i förmiddags - valde ut glasögon till maken, och passade samtidigt på att beställa solglasögon till mig. Sedan jag fick Tabea har jag knappt kunnat använda mina kontaktlinser utan har i princip helt fått gå över till glasögon. :mad:

Vidare till skoaffären. Jag var övertygad om att båda barnen gått upp en skostorlek, men när vi mätte deras fötter hade de samma storlek som skorna de har nu. (L 25/26 och T 18). Så det blev "bara" nya kontorsskor till mannen, loafers till mig, gympaskor och sandaler till L... Tabea får vänta lite med sandaler, hon går barfota i trädgården när det är varmt och är vi iväg kan hon gott ha de hela skorna ett tag till. Bättre att vänta med sandaler tills det är riktigt varmt och hon går själv och se vad hon behöver för storlek då...

Lägg på lite vanlig mathandling och blöjor/ersättning etc på DM (vår "drug store" fast utan apotek typ) så är drygt en halv månads föräldrapenning borta!.. :eek:

Wow! :) Jättefint!

Puh - mina gullungar är galet jobbiga just nu. :crazy: Tabea är så förpubertär och dödslängtande som bara en 11-månaders kan vara och storebror...ja han är snart tre och lite lätt uttråkad (hans ena bästa kompis har varit på semester i två veckor, den andra går på dagis alla förmiddagar och två eftermiddagar...) I söndags kom T på att om hon tar en stol, skjuter den till hyllan i vardagsrummet, klättrar upp och står på den så når hon telefonen... :banghead: Vi har lånat en trehjuling av grannarna för vår är fortfarande lite för stor för henne. Igår var L fräck nog att sätta sig på HENNES trehjuling. Hon kröp så snabbt och ilsket grymtade emot honom att han blev helt förskräckt och steg av snabbare än kvickt. Den enda gången som de inte bråkar är när de gör bus tillsammans (typ kastar alla soffkuddar på golvet och hoppar på dem eller gömmer sig under vardagsrumsmattan...). :arghh:

Samtidigt är de jätteroliga och mysiga förstås! :love::love::love:

Nu ska jag lägga mig i ett varmt bad, drömma mig bort med lite födelsedagskalasplanering och slappna av (och försöka bunkra upp lite tålamod inför morgondagen).

Haha! Det är så roligt att läsa om dina gullungar, Majola! Vet inte om du beskriver det roligt eller om T är lite extra vild för att vara bebis men ärligt, du måste skriva upp dessa galenheter i en liten bok så du kan läsa om det med lite distans senare! :) Förstår om det är fullt upp dock men som utomstående är det jättekul att läsa.

Min tös ringde förresten överfallslarm till företaget från min mobiltelefon häromdagen. Gosh, det är inte var dag man går en walk of shame genom vardagsrummet. I telefonen hörde de på ledningscentralen "däää, däääää" och jag tryckte bort i panik. Kom på sen att det skulle jag såklart inte ha gjort så det blev ett samtal till dem och kolla att allt var grönt så man inte får påhälsning av blåljus och väktare, haha. Överfallslarm är tydligen oåterkalleligt fick jag höra. Jag höll på att dö av skam men de verkade glada över att ha fått något att göra en liten stund, haha! Tur var väl det. Av alla telefonnummer hade hon ju kunnat välja något annat om hon nu promt skulle ringa samtal kan man tycka.

Vilse: vad fint det där kommer att bli när det är klart :) Ska bli spännande att se resultatet!

Kl
Min sambo fick undan nästan alla kartonger i vardagsrummet igår och jag blev nästan lite chockad. Vad stort det var trots att det inte var mycket större än vårt förra vardagsrum :D Stora skillnaden är att en hel del prylar går att stuva in i andra rum numer så man behöver inte ha allt på samma yta. Tösens favorityta är trappan och övervåningen. Trappan för att det tydligen är jättekul att klättra och övervåningen är nästan helt omöblerad så det är mycket krypyta så vi jagar varandra där uppe, hon och jag ;)

I efterhand är det oftast kul, men inte under tiden... :crazy:

20140407_085237.jpg

Här var hon ju i alla fall vid leksakerna. Jag har ställt undan stolarna nu...

Vi har bestämt oss för att hon får gungan till påsk istället och den planerade tygtunneln i födelsedagspresent. För henne spelar det ju ingen roll och båda barnen gungar så himla gärna... Ska bara bestämma oss för den ultimata gungställningplatsen i trädgården först.
HEmma hos grannarna:
20140407_120141.jpg

Jag planerar födelsdagskalas... Inbjudningskorten är i alla fall klara!
tabea+kort.png

En bekants son lyckades ringa poliseni stället för sin kompis en gång. Han förklarade även beredvilligt för den snälla främmande farbrorn i telefon att han var ensam hemma. :crazy:

De fick ett samtal senare på kvällen om att de borde tala om för sonen att han 1) inte ska ringa polisen istället för kompisar och 2) om det råkar bli fel säga att mamma/pappa är på toaletten el dyl... Hon tyckte också att det var hyfsat pinsamt.

Jadå, regnbyxorna är helt ok. Lite stora eftersom vi i slutändan slog till på stl 86/92. Var lite rädd att de andra skulle bli för små eftersom hon har 80 eller 86 i vanliga kläder. Fast nu verkar blöjorna kännas större, får se vad hon väger nästa gång. Ska snart på ettårskontroll. Hoppas att Olivia mår bättre! Er helg/vecka lät verkligen tuff.

Zews, bra att ni fått en tid hos läkaren. Hoppas att ni kan få några bra tips, så att hela familjen kan sova bättre.

Vilse, vilka fina färger det blir på klättertornet! Såg ut som en rolig plan. Jag letar lite efter en begagnad rutschkana, men har inte hittat någon inom timligt avstånd ännu.

DS, kul att ni börjar komma iordning. Kan tänka mig att ni njuter av att ha mer plats :) är gungan redan på plats? Det borde väl vara födelsedag snart, men kommer inte ihåg när exakt...

Hihi, Tabea verkar vara en liten vilding Majola! Linnea är ganska försiktig av sig. Hon fick en gunga i födelsedagspresent, men är lite misstänksam...

Jag sitter på tåget hem från flygplatsen efter att ha lämnat av min brorsa och fru. De har varit här två veckor tillsammans med min mamma, som stannar två veckor till. Vi har firat ettårskalas och dop och semestrat lite i Schweiz. Har varit jättekul! Linnea satt och log och vinkade åt alla i kyrkan.

Vilken rolig gunga!

Huu, pinsamt för din kompis med polisen. Tack och lov behövde jag bara prata med kollegor och som en kollega sa att det är nog inte första gången ett barn ringer LC :)

Leia: Hon fyller på söndag så gunga och sandlåda levereras då. Sitter och räknar antalet som borde dyka upp i detta nu. Är uppe i 17, blir förmodligen i alla fall 2 till. Stora tjejen, det händer så mycket just nu :)

Glömde säga det förut, men vilken supersöt lillponny ni har Solvind!

Majola, fint inbjudningskort! Blir det soltema?

Hihi, pinsamt med överfallslarm och polispåringningar. Brukar sätta på knapplåset på vanliga telefonen om jag kommer ihåg. Linnea har inte ringt någon (vad jag vet...). Storebror ringde min brorsa en gång mitt i natten så att de blev jätteoroliga och så försökte han beställa en skördetröska en gång. Men inget jättepinsamt.

Kl

Suck. Nu har jag suttit och skrivit ett jättelångt inlägg. Och så försvann det :rage: .

Får se om jag orkar imorgon istället

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?