Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Passade regnkläderna? Olivia testade sina för första gången nu när det blev så varmt här och, hehe, dagispersonalen hade fått vira upp ärmarna på jackan flera varv :p Trots att det var 74/80 och det absolut minsta jag hittat :D

Då är det nog olika beroende på hur tidigt de föds. Till oss har de sagt att man korrigerar i två år. Men jag vet vissa som får korrigera längre för att barnet halkar efter för mycket. Tor tror jag egentligen snart inte behöver korrigeras längre. Sådana som är födda så sent som Olivia räknar jag knappt som prematur ;) då de oftast kommer ikapp så snabbt.

Ja att hitta regnkläder i små storlekar är verkligen inte lätt. De verkar dessutom tilltagna i storlek. Ännu behöver Tor inga galonisar men skalkläder har han så att han kan krypa omkring ute och de är väldigt stora på honom också. Verkar som att det inte är meningen att så små ska vara ute ock leka O_o

Hur stor är Olivia nu?

Då är det nog olika beroende på hur tidigt de föds. Till oss har de sagt att man korrigerar i två år. Men jag vet vissa som får korrigera längre för att barnet halkar efter för mycket. Tor tror jag egentligen snart inte behöver korrigeras längre. Sådana som är födda så sent som Olivia räknar jag knappt som prematur ;) då de oftast kommer ikapp så snabbt.

Ja att hitta regnkläder i små storlekar är verkligen inte lätt. De verkar dessutom tilltagna i storlek. Ännu behöver Tor inga galonisar men skalkläder har han så att han kan krypa omkring ute och de är väldigt stora på honom också. Verkar som att det inte är meningen att så små ska vara ute ock leka O_o

Hur stor är Olivia nu?

Ja nej, vi har eg aldrig tyckt att det märkts att hon behöfts korrigeras öht. Visst kunde man se att hon låg väldigt likt kompisen som hade BF två dagar senare, men samtidigt var hon före honom med många grejer också.. Sen är det klart, hon sov ju jätte mycket den första tiden, men det kändes som att hon tog igen det med en rasande fart efter bara ett par månader.

Olivia har eg inte vart behov av just REGNkläder men vi har tänkt använda dem som skalkläder, iaf så här tidigt när det inte är jätte varmt, så får vi se sen vad för behov hon har, men de härjar ju rätt mycket på dagis, då funkar det bra med ett par galonisar över en fleecejacka.
Men det har vart helt hopplöst för oss som har ett barn som börjat hyfsat tidigt på dagis och är ute i sandlåda osv, och som dessutom är väldigt liten. Jag vet inte precis, 74 är lite stort men 68 lite litet.. minns inte hur mycket hon väger, men när vi vägde efter Thailand, så dippade hon redan då i sin kurva efter att ha vart sjuk och sedan vart i varma Thailand där det var lite svårt med maten.. Nu har hon ju vart sjuk i fyra veckor till och strulat med maten så jag vill inte riktigt fundera på hur mycket hon gått ner.. tyckte tom att blöjorna började bli lite stora :crazy: Men nu har hon börjat äta bättre och då gick det rätt fort innan det blev bättre också.. så jag vet inte.. Eg ska vi ju inte in på kontroll förens 18 månader igen, vilket är typ i augusti, men eftersom hon dippade sist så har vi tänkt att åka in och kolla henne samtidigt som Eleonora ploppar ut och ska springa på BVC i tid och otid ;)

Vad jobbigt med sjukdom och matstrul. Men låter bra att det verkar ha vänt.

Tycker tors blöjor också har blivit större. Speciellt tygblöjorna. Helt plötsligt är de stora i benen. Men vet med säkerhet att han har gått upp ordentligt i vikt så jag antar att vikten har hamnat sig någon annan stans.

Kl

Idag har jag påbörjat projektet att fixa till lillhästen. Så idag blev han ordentligt renskrubbad. Har tyvärr bara tillgång till kallvatten så han som annars aldrig protesterar var inte det minsta nöjd. Vilket jag mycket väl förstår. Var dessutom väldigt svårt att ens få in vatten under hans tjocka, feta päls. Och jag tror det finns en del smuts kvar. Men det värsta är borta. Men märkte nu ikväll hur skönt han tyckte det var att ha blivit renare. Han såg både piggare och gladare ut (och framförallt vitare)
Imorgon blir det klippning så då kommer den gamla 25 åringen att bli busig som en unghästen sedan :p

Jag har dessutom varit barnfri idag. Sambon tog med Tor till sina föräldrar så han har haft jätteskojs och lekt där större delen av dagen. Han hade tydligen så roligt att han knapp haft tid att äta så det var en jättehungrig liten plutt som kom hem sedan.

Förresten. Det är ingen som har nämnt det så måste fråga.

Tycker era små om musik?

Det är en av Tors favoritsaker. All musik är trevlig. Men när han hör något han tycker är riktigt bra så dansar han :D . Hopp och gung blir det. Jättegulligt.

Men vi har ett problem. Cd spelaren är inte riktigt barnvänlig. Jag vill gärna att han ska kunna få trycka på knapparna och byta låtar om han vill vilket han älskar. Men han har även lärt sig att banka på den så locket öppnas så han kan ta skivan. Vill ha en med ett mer svåröppnat lock. Någon som vet om det finns? Google vill inte hitta det åt mig :meh:

Vi lyssnar på spotify i min telefon eller ipaden. Charlie älskar också musik, favvolåtar är frozen hearts från frost och undo med sanna nielsen. I ettårspresent imorgon ska han få en trämojäng med en xylofon i, man bankar ner kulor i ett hål så landar de på xylofonen och rullar. De stora ska få ett dragspel som låter riktigt bra. De hade en hel massa på hamleys, urfina saker!

Errata:
Tabea hälsar att rutschkanan är precis lagom för en snart 11-månaders att åka själv med huvudet först... :crazy::banghead:

20140329_152938.mp4

Tyvärr en väldigt hackig film, men ni fattar hur det går till hos oss...

Oj vilka vildingar! Blev mer sugen på en såndär dock. Kanske ska beställa hem en sån nu på en gång så den hinner komma till Alvas dag...

Solvind: dammsug ponnyn i stället så slipper klippmaskinen bli slö av eventuellt öerflödigt damm :) angående musik så sjunger vi visor, tösen börjar få koll på vissa rörelser.

Kl
I morgon är vår adress i Tungelsta. Vi hämtar nycklarna men drar inte flyttlasset förrän på torsdag. Jag och tösabit var och tittade på stallplats igår. Jag är inte helt hundra övertygad om utevistelsen vintertid men eventuellt kan ju min pålla gå på lösdrift i blandflock och då är problemet löst. I övrigt verkar det vara ett trevligt ställe. Dessutom finns det oändligt mycket fina ridvägar. Funderar på att ge det en chans och se hur det funkar. Som kund kan man ju alltid bara byta om det inte är bra.

Tösabit är förkyld och har gett oss sovmorgon till nu. Helt galet. Själv vaknade jag dock mycket tidigare och stirrade upp i taket en stund.

Vad heter den typen av klätterställning/rutschkana?
Googlade lite för någon dag sedan men hittade absolut inget :meh:

Glöm det. Jag måste varit väldigt trött när jag googlade sist... Hittade på första försöket idag :o

Knapplån

11 månader gammalt flickebarn bortskänkes. Fördelaktigen till någon som inte behöver någon sömn...

:arghh: :arghh: :arghh: :arghh: :arghh: :arghh: :arghh:

Zewz, har du inte mojlighet att t e din mamma kommer i helgen och avlastar dig? Du kommer ju bli knapp pa riktigt till slut om du inte far sova.

(Jag overvagde starkt att byta in bada mina mot ett strykjarn igar, som dellikvid... Och de sover ju normalt sett helt ok, bsra sista tiden som varit struligt pga djukdom.)

Hej tjejer! Hur mår alla? :)

Här har tjejerna precis fyllt 1 och vi hade kalas i helgen! Fullt ös mao ;)

Är med i lite grupper på fejjan och med dom här två vildingarna i huset finns inte så mkt tid över till o hålla koll på buke med så det har blivit bortprioriterat :o har dock varit inne och uppdaterat mig då o då :)

Freya slog på stort och tog sina första två steg igår på kalaset inför full publik :D thyra har varit på h länge men är för feg.. Så nu gick syrran om :)

Skruttarna från gårdagens kalas:
blogger-image--1982006820.jpg

Gullegrisar! Jag såg dem på facebook och visade maken, sa att det hade varit high life med två… ;) Han undrade om ni såg skillnad på dom :D

Majola,

Jo, hon skulle säkert komma om jag bad henne, men det känns inte rätt. Får försöka prata förstånd med min käre make för att få lite seriös hjälp…
Nu hoppas jag att det var efterdyningar av sprutorna i fredags, såhär illa som inatt brukar det inte vara.
Vet att jag vid nåt tillfälle tänkte ”Måtte det vara morgon snart så det är legitimt att gå upp och göra kaffe…”. Då var klockan 01.07…
Hon fick en alvedon vid 02, jag var beredd att göra vad som helst, då sov hon knappt två timmar innan det var dags igen. Skrik, gråt, vända på sidan, slumra en minut, skrik, gråt, vända till mage, slumra, vrida, skrika, gråta… Försökte ta upp i famnen, men ännu mer skrik… Gick upp vid fem och gjorde välling, tänkte hon var hungrig. Hon tömde en flaska, och jag testade att gå och lägga oss igen. Så fort hon hamnar på rygg så skriker hon som en galning. Så det var bara att sätta på kaffe. Vid sju gick vi upp till stallet, då somnade hon som en stock i vagnen. Jag rallymockade och gick hem igen och la mig och vilade en stund…

Det kan inte vara så att hon har ont i öronen? Trycket ökar då när de ligger ner och gör skitont. Tänder kan ju också göra gruvligt ont de små jäklarna. Jag hoppas verkligen att du får sova snart och ni borde kanske göra upp en krisplan för att hela familjen ska få så mycket sömn som möjligt. Kanske dela upp nattpasset så att ena går och lägger sig riktigt tidigt och får några timmar helt ostörd sömn och sen byts ni av ansvarsmässigt under natten och på helgerna ta en varsin natt?

När du låg på sjukan, var det problem med nattsömnen för tösen då med? Tänkte på om han har upplevt detta och vet hur jobbigt det är?

Grattis till de nyblivna ettåringarna.

Roligt att Freya passade på att visa sina första steg med publik :D

Måste bara fråga :o . Har de alltid likadana kläder på sig? Tror de har haft de på alla bilder jag har sett.

Blev ingen klippning av lillhästen igår. Klippmaskinen startade inte :arghh: . Så nu måste jag troligtvis köpa en ny = en utgift som känns lite väl mycket då de är dyra. Vill dessutom helst ha en batteridriven som den jag har (som inte verkar finnas längre) vilket brukar vara ännu dyrare.

Så nu står en rentvättad vit liten häst och bara väntar på att smutsa ner sig igen :meh: .

Och nu har Tor sovit jättebra helt utan nattflaska i nästan en vecka bara för att igår natt och nu i natt vara helt omöjlig med massa uppvak, orolig sömn och lång vakentid mitt i natten. Så just nu är jag mest som en zombie. Och då tog ändå sambon förra natten och jag fick sova ostört i källaren. Men med konstant sömnbrist på kontot så hjälpte inte det. Även om Tor normalt sover hyfsat så känner jag att min sömn ligger efter och jag har börjat bli lättirriterad vilket absolut inte är normalt för mig. Inte blir det bättre att att sambo har det likadant heller.

Börjar fundera på om det är dags att börja lämna Tor till far och mor föräldrar då och då så att han kanske kan sova över hos dem ibland sedan. Nu har han blivit mycket tryggare med andra människor än oss vilket han inte var för ett par månader sedan.

Förstår inte hur du orkar med allt själv zewz. Eller jo man gör det ju för att man måste. Men hur länge som helst fungerar det nog inte. Man blir ju helt borta av sömnbrist och jag orkar i alla fall inte engagera mig lika mycket i lek med Tor då.

Nje, då var hon ju bara två månader så då vaknade hon ju och åt ibland, men var inte alls såhär. Men nog var han sliten då… Men han tror gärna att allt är mycket enklare för mig…

Nu har det iaf blivit sakta lite bättre de senaste nätterna. Idag kunde vi ligga kvar och skoja och titta i böcker ända till 05:45! Värsta mysiga lång-morgonen! :D Hon låg dessutom i sin säng ända till 02. Sen var det lite gnäll och bök och stök. Men vi får se hur det går inatt…

Vindvissla,
Nej, inget är riktigt kollat. Vet dock inte vad det skulle kunna vara iofs. Ska ge det en vecka till. Vi har tagit bort nattvällingen nu med. Kanske är protester. I övrigt händer det jättemycket med henne nu. Både fysiskt och psykiskt. Mycket ”prat”, nyfikenhet, nya känslor osv, det är säkert tufft för henne.
En kompis var här med sin jämngamla son häromdagen. Blev nästan lite rörd i ögat när Tova tar sig fram till honom, kryper intill och pussar på honom :love: Han såg helt chockad ut, stackars pojk :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar